AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Jeg flyttet inn i et borettslag hvor nærmeste nabo er en dame og Hun har en sønn som bor med henne. Skal jeg tippe er han vel i 30-årene,og han er ikke normal. Vil tro han er psykisk utviklingshemmet. Jeg har ikke bodd her i et år engang og han sønnen gjør at jeg er redd for å gå ut herfra. Det begynte med at han drev og ringte på. I starten når jeg var nyinnflyttet lukket jeg opp og han bare står der og gliser og fikler med hendene. Han prater lite eller kan ikke prate ordentlig. Ved ett tilfelle stakk moren hans hodet ut av leiligheten sin og ropte til han at han vil bare hilse på. Men han ringer på hvertfall 2 ganger i uka minst nå for tiden. Heldigvis har jeg kikkehull så jeg ser at det er han og lukker ikke opp, men det er jo ikke noe god følelse. Vi deler oppgang og flere ganger har han sperret veien for meg og hindret meg i å komme meg ut når jeg skal på jobb osv. Viser jeg litt motstand begynner han å brøle og han er en stor mann, jeg blir jo redd. Han har også stått på innsiden når jeg kommer hjem og holdt igjen døra med makt sånn at jeg ikke kommer meg inn. Jeg hører han ler og synes det er morsomt. En gang når dette skjedde gikk jeg først en liten tur rundt nabolaget i håp om at jeg fikk komme inn etterpå. Men når jeg prøvde igjen senere stod han fremdeles og holdt døra igjen, så da måtte jeg ringe en venninne og dra på besøk til henne. Jeg kom meg ikke inn hjemme hos meg før klokken var halv tolv på kvelden. Vaskemaskinene er i kjelleren og der går jeg ikke lenger på kveldene eller når det er mørkt etter at jeg møtte på han der nede og jeg ble værende der i sikkert en halvtime fordi han hindret meg i og gå og han begynte å skrike. Jeg forstod ikke hva han sa og han ble frustrert. Han dyttet meg og da kjente jeg hvor sterk denne mannen faktisk er og har bare blitt til at jeg er enda mer redd når jeg møter på han. Jeg har prøvd å snakke med moren, men hun er veldig bestemt og anklagene, jeg får henne ikke til å forstå problemet. Og jeg får bare høre at sånn er han og det er ingenting å gjøre med det. Har også måttet skaffe meg tlfnr hennes sånn at jeg kan ringe henne hvis han blir umulig. Men hun er tydelig irritert (på meg) og fjerner han fra situasjonen der og da, men det hjelper jo ikke når samme situasjon oppstår dagen etter? Gruer meg fælt hver gang jeg må ringe henne, hun er sur og det føles som jeg plager henne. I pinsen lå jeg på balkongen og solte meg. Men det tok en brå slutt når jeg oppdaget at han stod og lente seg over skilleveggen og glodde på meg med kulerunde øyne og åpen munn. Nå må jeg gå til parken hvis jeg skal sole meg. Jeg trives veldig godt med leiligheten min og borettslaget ellers, så det er trist hvis jeg må flytte bare fordi jeg er redd en person. Men flytting er vel eneste alternativ her? 😔 Anonymkode: e2f91...71b 6
Populært innlegg Carrot Skrevet 10. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 10. juni 2020 Hei, jeg anbefaler at du tar kontakt med politiet og rådfører deg med dem. 68
Populært innlegg Palma Skrevet 10. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 10. juni 2020 Hvis ikke moren viser forståelse hadde jeg tatt kontakt med styret i borettslaget og fortalt de hva som skjer og at moren ikke gjør noe. De kan eventuelt snakke med henne 58
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Ja, har vurdert begge men det er ikke vanskelig for moren å forstå hvem som har varslet. Og de har bodd der i en årrekke og kjenner styret godt. Sønnen virker roligere og mer normal sammen med andre har jeg lagt merke til. Det er akkurat som han ser at jeg blir seriøst redd og at det er underholdende for han? ☹️Men ja, jeg må vel ta meg en prat med styret, eller hvertfall rådføre meg. Ts. Anonymkode: e2f91...71b 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 Dette høres ikke greit ut! Jeg ville tatt det opp med styret, han burde tydeligvis ha noen rundt seg hele tiden som passer på han. Høres ut som om han er litt betatt av deg og vil ha oppmerksomheten din. Anonymkode: d4450...248 16
Kvinne87Rogaland Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 Dette er absolutt ikke greit! Det er trakassering og du skal ikke ha det slik som dette. Skriv ned alle disse tilfellene - ha en logg over tidspunkt og beskrivelse av situasjonen og hvordan du opplevde det. Så går du til politiet. Han kan jo ikke terrorisere folk på denne måten bare fordi han er psykisk utviklingshemmet. Da må han få en person fra kommunen som passer på han. 30
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #7 Skrevet 10. juni 2020 Hadde kjøpt forsvarsspray og elektrosjokkvåpen, just in case Anonymkode: 48546...8ca 20
Heisann1234 Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 Han burde inn på institusjon før det smeller 😮 Hadde seriøst ikke orka det der, hadde flytta tvert dersom problemet ikke ble løst så fort som mulig. 16
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #9 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde kjøpt forsvarsspray og elektrosjokkvåpen, just in case Anonymkode: 48546...8ca Herregud, finn deg en hule du kan bo i Jeg hadde først tatt kontakt med styret der du bor og sagt at det at du ikke kommer deg inn i din egen leilighet er fullstendig uakseptabelt. Hjelper ikke det, hadde jeg rådført meg med politiet. Jeg jobber med utviklingshemmede, og det er ikke sikkert at han forstår konsekvensene av hva han gjør, men moren hans gjør det, og hun er ansvarlig for ham. Det er udiskuterbart. Du har rett til å ferdes inn og ut av leilighet og til vaskekjeller uten å føle frykt eller bli låst ute. Utviklingshemmede kan være voldelige, det er ikke til å stikke under bordet. Hun må ta ansvar, rett og slett. Jeg har brukere som er veldig lavt fungerende og hvor konsekvensforståelsen er veldig lav. Men det er ikke det samme som at de får lov til å gjøre som de vil, så jeg har hatt brukere som har blitt kastet ut av butikker og restauranter, og de lærer de også. Men det kan godt hende han ser at du er redd, har en bruker selv om liker å prøve å skremme. Men han gjør ikke noe, han bare skremmer, men jeg vet jo det siden jeg har jobbet med ham i mange år. Med fremmede vet man jo aldri. Anonymkode: d0e07...a13 28
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #10 Skrevet 10. juni 2020 Jeg vil si dette er en politisak. Anonymkode: 307dd...41c 30
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #11 Skrevet 10. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, finn deg en hule du kan bo i Jeg hadde først tatt kontakt med styret der du bor og sagt at det at du ikke kommer deg inn i din egen leilighet er fullstendig uakseptabelt. Hjelper ikke det, hadde jeg rådført meg med politiet. Jeg jobber med utviklingshemmede, og det er ikke sikkert at han forstår konsekvensene av hva han gjør, men moren hans gjør det, og hun er ansvarlig for ham. Det er udiskuterbart. Du har rett til å ferdes inn og ut av leilighet og til vaskekjeller uten å føle frykt eller bli låst ute. Utviklingshemmede kan være voldelige, det er ikke til å stikke under bordet. Hun må ta ansvar, rett og slett. Jeg har brukere som er veldig lavt fungerende og hvor konsekvensforståelsen er veldig lav. Men det er ikke det samme som at de får lov til å gjøre som de vil, så jeg har hatt brukere som har blitt kastet ut av butikker og restauranter, og de lærer de også. Men det kan godt hende han ser at du er redd, har en bruker selv om liker å prøve å skremme. Men han gjør ikke noe, han bare skremmer, men jeg vet jo det siden jeg har jobbet med ham i mange år. Med fremmede vet man jo aldri. Anonymkode: d0e07...a13 Det kan du gjøre selv. Kjekt å ha de tingene hvis han angriper. Da hjelper det ikke å ringe styret. Anonymkode: 48546...8ca 13
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #12 Skrevet 10. juni 2020 Uakseptabelt. Psykisk utviklingshemmede har kanskje mindre kapasitet til å forstå, men det betyr ikke at de kan oppføre seg som de vil. Moren er ansvarlig for sønnen. At hun ikke gjør alt hun kan for å forhindre dette, er for meg helt uforståelig. Snakk med styret. Om de ikke tar tak i dette, så snakk med politiet. Selv om sønnen kanskje ikke forstår at det han gjør er trakassering, så betyr ikke det at det ikke er trakassering. Anonymkode: c7665...d70 30
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si dette er en politisak. Anonymkode: 307dd...41c Enig. Ville kontaktet politiet. Kanskje de kan få overflyttet han til pu-bolig siden moren åpenbart ikke tar ansvaret alvorlig. Anonymkode: c0ae3...e8b 16
SansaS Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 (endret) Hei, jeg vil anbefale å sjekke om du har advokathjelp i innboforsikring eller liknende. Her tror jeg nok eneste vei er å få hjelp til å kreve at styret krever at de flytter. Tror nok ikke de vil gjøre det hvis du ikke har juridisk bistand. Politiet kommer dessverre ikke til å pågripe han med mindre han fysisk gjør noe, og selv det vil ikke være noen varig løsning dersom han er utviklingshemmet og ikke tar «korreks» hvis politiet prater til han. Det høres ut som at han ikke forstår sosiale koder og da vil ikke dette endre seg. Moren kan kanskje med en eventuell truende tvangsfravikelse innse at sønnen må flytte på institusjonsbolig. Endret 10. juni 2020 av SansaS 10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde kjøpt forsvarsspray og elektrosjokkvåpen, just in case Anonymkode: 48546...8ca ja, ts, flytt!!! Anonymkode: 4eb35...2c0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #16 Skrevet 10. juni 2020 Det er det letteste ts, og for din egen sikkerhet. Anonymkode: 4eb35...2c0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #17 Skrevet 10. juni 2020 Takk for tips! Men har det noe å si at jeg kun leier og de eier? Føler at det dermed er jeg som har minst rett til å bo her. Men det er uansett synd hvis jeg må flytte. Og så tenker jeg at mora sikkert er sur/kvass fordi hun er vant til årevis med klaging og drittslenging pga sønnen. Kanskje har hun prøvd å skaffe hjelp men før ikke hjelp, jeg vet jo ikke og jeg har ikke lyst til å være en problemskaper 😔 Ts. Anonymkode: e2f91...71b 1
Carrot Skrevet 10. juni 2020 #18 Skrevet 10. juni 2020 (endret) Jeg skjønner ønsket om å ha lavest mulig konfliktnivå men hva kan styret gjøre her egentlig? Det er snakk om en voksen som tydelig viser psykisk ustabil oppførsel hvs mor ikke viser forståelse eller evne til å være til hjelp, det er ikke en sak styret kan bidra med noen løsning i. Snakker du med styret vil saken evt eskalere, det vil blimange mot en i verste fall, snakker du med politiet kan det vise seg at de kjenner personen og har en god relasjon basert på tidligere erfaringer hvor de kan gå inn og ha en samtale, forklare at dette har vi snakket om før og slik er ikke OK oppførsel. Man trenger ikke eskalere en sak selv om man tar kontakt med politet, og kanskej psykisk helsevesen -tvert imot handler det om å skape en forståelse og en trygghet både for deg og for denne personen som tydelig sliter med dette som handler om grenser for hva som er og ikke er OK oppførsel. Forøvrig en oppførsel som bør være uavhengig av om menneskene man omgås eier eller leier boligen sin. Endret 10. juni 2020 av Carrot 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Skrevet 10. juni 2020 ah du leier; jeg trodde du eide. vet du hva, si opp asap. det tar mndvis skal du få gjort noe med situasjonen. enkleste og greieste er å flytte! men hadde sagt til huseier at h*n bør ordne dette, med tanke på neste leietaker Anonymkode: 0f037...85e 16
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #20 Skrevet 10. juni 2020 Om du leier så ville jeg bare flyttet. Denne kampen kommer til å bli langvarig og det er det ikke verdt når man leier. Anonymkode: 621a9...e67 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå