Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt hjelp her. Ser Lånekassen setter ned fastrenten sin betraktelig. Renta på fastrente er nå betydelig lavere enn flytende. Stemmer dette? Vil det da lønne seg å binde renta? 

A308CE6C-907B-4817-9CAC-6B00508D6F25.png

Anonymkode: 43c34...7b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis, ja. Jeg skal i hvert fall binde renta nå.

Anonymkode: 16e43...e5f

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det samme. Hva er lurest? 3 år eller 5 år?

AnonymBruker
Skrevet
Flytende rente som gjelder fra 1. juli er 2,159 %. Denne renten er basert på rentene på boliglån slik de var gjennom mars og april, og reflekterer ikke fullt ut dagens markedsrente, i og med at det var i slutten av mars at bankene satte ned rentene. Neste flytende rente, som vil gjelde fra 1. september, vil være basert på boliglånsrentene i mai og juni

Anonymkode: 60af5...b5a

• Liker 1
Skrevet

Statens lånekasse, Husbanken og de andre statlige organene har et etterslep på rentesetting. Så når vi kommer til neste rentefastsettelse vil flytende rente synke til de nivåer vi har huslånrente på nå. 

Hva som faktisk lønner seg veit man aldri før man kan evaluere i etterkant. Det er tre scenarier: Enten synker flytende rente og fastrente videre. Eller så holder de seg stabile. Eller så stiger de. De som bant renta for ett år siden var rimelig fornøyde på det punktet, og det påfølgende halvåret. Så kom mars og det var ikke så gøy lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, newman01 skrev:

Statens lånekasse, Husbanken og de andre statlige organene har et etterslep på rentesetting. Så når vi kommer til neste rentefastsettelse vil flytende rente synke til de nivåer vi har huslånrente på nå. 

Hva som faktisk lønner seg veit man aldri før man kan evaluere i etterkant. Det er tre scenarier: Enten synker flytende rente og fastrente videre. Eller så holder de seg stabile. Eller så stiger de. De som bant renta for ett år siden var rimelig fornøyde på det punktet, og det påfølgende halvåret. Så kom mars og det var ikke så gøy lenger. 

Så hva tenker du er lurt? Vente eller sette ned? Har så mye studiegjeld, og vil gjerne ha en rimeligere månedsutgift😜

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg for å binde den i tre år. Krysser fingrene for at det var det beste valget.

Anonymkode: 9adf3...659

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det samme. Hva er lurest? 3 år eller 5 år?

Sannsynligvis nei. Flytende rente er alltid litt på etterskudd, og den vil bli satt ned ved neste korsvei.

Historisk er det slik at fastrente sjelden viser seg å lønne seg. Regelen er: velg fastrente om du ikke tåler en renteoppgang, ikke for å spekulere i at man skal spare noen kroner, forventningen er at man taper på det.

Anonymkode: 83523...a0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestemte meg for å binde den i tre år. Krysser fingrene for at det var det beste valget.

Trolig ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trolig ikke.

Møtes i denne tråden neste år. 1,63 % er helt ok for meg.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis nei. Flytende rente er alltid litt på etterskudd, og den vil bli satt ned ved neste korsvei.

Historisk er det slik at fastrente sjelden viser seg å lønne seg. Regelen er: velg fastrente om du ikke tåler en renteoppgang, ikke for å spekulere i at man skal spare noen kroner, forventningen er at man taper på det.

Jeg sitter og ser på oversikten over rentesatser på Lånekassen nå. Hvor stort pleier etterslepet å være? Når vil den flytende settes ned igjen? Ser fastrente har vært lavere enn flytende siden mai. Men, ser tidligere at flytende rente har vært lavere enn fastrente. Har dårlig erfaring med å binde renta på boliglån tidligere, og har tenkt at jeg ikke skal det igjen. Men, 1,63% rente er veldig fristende... Bør jeg spekulere i at den flytende renta blir satt ned i neste runde? Det gir jo ikke mening at fastrente skal være lavere enn flytende? Aldri vært borte i det før. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er jeg enig i, men historisk sett, har vi hatt disse utsiktene til såpass lav rente? Har vi hatt 0% styringsrente før, og påvirker det saken? Hvis man binder seg på en svært lav fastrente til høsten, for en god del år, vil ikke det være god sjanse for at økonomien kommer seg på bena etter hvert, og at man da kan sitte med en særdeles lav fastrente i forhold til flytende?

Jeg føler at vi er i en situasjon uten sidestykke, og at å se til historikken ikke nødvendigvis er noe fasit.

Anonymkode: 40049...9fc

AnonymBruker
Skrevet

Blir veldig rådvill på hva jeg skal gjøre. Fastrente pleier jo å ligge høyere enn flytende. 

Skrevet (endret)

Altså, dagens flytende og fastreneavtale er basert på markedssituasjonen i mars, akkurat da koronapandemien stengte ned Norge. Neste rentefastsettelse vil gjenspeile dagens situasjon, altså denne uka sånn ca. Rentenivået til Statens Lånekasse skal gjenspeile markedet. 

Som de så fint har som styrende metode: Rentene i Lånekassen blir fastsatt på grunnlag av et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet. Dette gjennomsnittet kalles basisrenten. Fra basisrenten blir det trukket 0,15 prosentpoeng. Dette beregningsgrunnlaget gjelder både flytende og fast rente i Lånekassen

Med tanke på at man får boliglån nede i 1,3-1,5% er det rimelig å anta at neste flytende rente vil havne på rundt 1,3-1,4%. Men som alltid vil den renta ha et lite etterslep på øvrige deler av markedet. 

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, newman01 skrev:

Altså, dagens flytende og fastreneavtale er basert på markedssituasjonen i mars, akkurat da koronapandemien stengte ned Norge. Neste rentefastsettelse vil gjenspeile dagens situasjon, altså denne uka sånn ca. Rentenivået til Statens Lånekasse skal gjenspeile markedet. 

Som de så fint har som styrende metode: Rentene i Lånekassen blir fastsatt på grunnlag av et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet. Dette gjennomsnittet kalles basisrenten. Fra basisrenten blir det trukket 0,15 prosentpoeng. Dette beregningsgrunnlaget gjelder både flytende og fast rente i Lånekassen

Med tanke på at man får boliglån nede i 1,3-1,5% er det rimelig å anta at neste flytende rente vil havne på rundt 1,3-1,4%. Men som alltid vil den renta ha et lite etterslep på øvrige deler av markedet. 

Så da vil du anbefale at man venter og satser på at den synker til rundt det nivået du beskriver? I stedet for å binde? Hvor stor er sannsynligheten for at den flytende renten blir lavere enn fastrenten? 

Skrevet (endret)

Det sies vel at rundt 90% taper på et fastrenteopplegg, og at man generelt kun skal binde renta dersom man har behov for trygge rammer i privatøkonomien og ikke tåler en renteoppgang. 

Men noen har også vært heldige. Jeg var griseheldig og bandt studielånet på 1,54% for 3,5 år siden. Det var en god vurdering, for rett etterpå endret staten metode for beregning av basisrente og påslag, og den spratt opp 0,5% over natta. 

Hvis du ser på de historiske dataene er sannsynlighet for lavere flytende enn fastrente meget stor sett i et historisk perspektiv. https://www.lanekassen.no/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/

image.thumb.png.c42301df9457a4d339604bd7b8a9ee19.png

Endret av newman01
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det at man bør normalt kikke på historisk grunnlag.

Men denne perioden vi er i nå, er uten historisk sidestykke!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Møtes i denne tråden neste år. 1,63 % er helt ok for meg.

Det er helt sikkert ok for deg, noe flytende rente, trolig lavere, også ville vært. Snakkes om tre år, mener du vel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fastrente beregnes likevel slik at de som har beregnet den antar den vil være høyere enn det flyktende rente vil bli i samme periode.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du er glad i uttrykket "uten historisk sidestykke", men det er ikke det vi diskuterer her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...