Gå til innhold

Gjør dere ting med barna etter barnehage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Har en fireåring som jeg henter i bgh ca 16.00. Da drar vi direkte hjem, spiser, bader feks litt eller slapper av med TV, så er det natta. Men jeg får ofte litt dårlig samvittighet og tenker at vi burde funnet på noe etter barnehagen - som tur, biblioteket, bytur eller liknende. Ikke har vi hage heller, så vi blir jo bare inne. 

Hva gjør dere etter barnehagen?

Anonymkode: 4f029...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi henter 14.30/15 , vi gikk turer i nabolaget , til vannet, lekeplassen ol

Dro til svømmehallen 

Til skogen

Anonymkode: 550a0...633

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke du bør ha dårlig samvittighet, man er jo gjerne sliten etter en dag i barnehagen, og en dag på jobb. 

Hvis sola skinner kan dere jo ordne en engangsgrill, og spise middag i parken, eller gå en tur på restaurant/kafé. Dra på besøk til venner/familie og spis middag der.

Større utflukter kan kanskje vente til helgen, når alle er mer uthvilte.

Anonymkode: 9cf5e...40b

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye dårlig samvittighet i begynnelsen. Men ungene er på turer, de er sosiale, de har rett og slett slitsomme dager. Så nei, på ettermiddagen gjør vi ikke så mye. Spiller kanskje spill, fjaser og tuller sammen, lager middag sammen. I helgene derimot er vi ute på turer og finner på ting. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Barna leker og er ute i barnehagen. Min erfaring er at hvis jeg tar med barna på noe etter barnehagen så blir det aldri hyggelig uansett fordi de er så slitne og trenger å være hjemme og regulere aktivitetsnivået selv. Dere kan jo gjøre ting hjemme og. Gå på en lekeplass i nærheten, tegne, leke sammen med duplo/kjøkken osv. 

Anonymkode: faeb5...e98

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi går gjerne en tur i skogen eller på besøk til venner fra barnehagen. Nå pleier det å gå greit å kjøre en liten tur, men før var hun garantert å sovne (og dermed ødelegge for natta), så vi har vært mye i nærområdet. 

Anonymkode: c5c77...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er vanligvis hjemme etter barnehagen. Om været er fint går vi ut en liten time kanskje. Men oftest spiser vi middag, leker litt, ser litt barnetv og han bader gjerne en time om han får lov. 
Aktiviteter som å dra bort blir ofte ikke noe koselig, siden han er trett og sliten etter barnehage. Han legger seg 19-19.30, så blir bsre stress. Vi gjør heller slike ting i helgen. 

Anonymkode: 8b34a...50d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og bare være sammen tenker jeg er mer enn bra nok etter en slitsom dag med jobb og barnehage. Det er en viss sjanse for at barnet ikke har så mye mer overskudd til å finne på aktiviteter enn oss. Akkurat nå er jeg i permisjon med baby, så da henter jeg tidlig i barnehagen og vi går oftest en tur eller stopper på veien hjem og ser på noe. Men til vanlig er det heller å ta det med ro sammen inne. Lese litt eller sitte litt sammen på gulvet og leke, barnet sittet fanget mitt og ser på barnetv. Og vi bruker god tid på kveldsstellet for å unngå at det blir styr og stress (har en toåring som gjerne vil gjøre alt selv og i hvert fall ikke vil bade og legge seg). 

Anonymkode: a7df9...9b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme rutine som dere, men vi er ute i hagen en time dersom det er fint vær. Om vi skal noen plass med bil er det stor sjangs for at hun sovner i bilen på vei hjem, så det gjør vi heller i helgene.

Anonymkode: bc6ed...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det tid til så mye mer og hvorfor stresse når barna er små? Vi henter ca 14.45. Er ute en times tid eller mer hvis været er fint. På lekeplassen, i hagen eller sykler/går en tur. Etter det er det middag, stell, kveldsmat og legging. Barna er veldig slitne etter bhg så alt av aktiviteter foregår i nærheten av hjemmet. Vi unngår handling, turer på biblioteket ol. på hverdagene 

Anonymkode: aa360...9f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hender vi er ute på lekeplassen i nærområdet dersom det er fint vær, evt. husker vi litt i hagen. Ellers blir det bare å sitte inne (ofte foran en skjerm 😶) mens vi lager middag og rydder etc. 😶

Jeg får også dårlig samvittighet, for da barnehagen var corona-stengt så gjorde vi kjempemange morsomme aktiviteter sammen, men nå er det redusert til et minimum siden tidsklemma med jobb og barnehage er tilbake igjen. 

Anonymkode: e052d...deb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør aldri noe store greier etter barnehagen, det er det hverken tid eller ork til. Vi spiser alltid middag sammen  etter vi kommer hjem og er det pent vær går vi ofte en tur på lekeplassen i nabolaget, tar med han på en runde i nabolaget hvor han bruker sparkesykkelen han er så glad i eller leker med lekene hans inne. Rett og slett bare sørger for å få litt kvalitetstid sammen uten at det innebærer noe voldsomme aktiviteter eller utflukter. Det sparer vi til helgene. 

Anonymkode: f3f77...6a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henter 1530/1600. Vi finner skjelden på noe med barnehagebarna våre. Eldste på 3,5 blir noen ganger med på svømmetreningen til storebror slik så vi bader med henne mens han trener, men ellers synes vi at det er viktig at barna får ro. De har jo gjort ting hele dagen med barnehagen. Gått turer, lagd masse greier og lekt med vennene sine, så tiden etter bhg er tid for hvile og kos med familien. Det skal man ikke ha dårlig samvittighet for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det hadde bare blitt stress. 

Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Ungene er gjerne slitne etter barnehagen, og etter å ha vært hjemmefra hele dagen, er det godt å være litt hjemme. Når skal de få leke hjemme med lekene sine, roe seg ned hjemme, og slappe av, om de skal dras ut om ettermiddagene i tillegg til hele dagen i barnehagen? 

Vi har en på 2,5. Han hentes kl 15:30, så er det hjem, lage og spise middag, og da er gjerne klokken 16:30-17:00 før vi er ferdige med det. Så begynner kveldsstellet med bading og sånt kl 18... Vi leker inne, eller ute i hagen. 

Jeg er selv veldig introvert, så det farger kanskje mine meninger her, men jeg haaater å skulle Gjøre Ting ute av huset etter jobb (annet enn trening og sånt). Da er jeg sliten i hodet, og vil slappe av mentalt hjemme. 

Anonymkode: 84f9a...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke tenk på hva andre gjør eller legger ut på sosiale medier for den gang skyld, og er liksom flinke med barna etter jobb. Har en fireåring selv, og kjenner på presset på å liksom finne på noe. Det viktigste er at du er der for barnet ditt, hele tiden, samme hva dere gjør. ❤️

Anonymkode: 8f1e1...681

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær så snill - la alle barn ha ROLIGE ettermiddager og kvelder uten voldsomme aktiviteter etter barnehage. De trenger det så inderlig. DRIT i hva alle andre foreldre gjør.

Er det noe som er sykelig nødvendig i dag, så er det fred, ro og null stress.

Anonymkode: eeb74...935

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Barna leker og er ute i barnehagen. Min erfaring er at hvis jeg tar med barna på noe etter barnehagen så blir det aldri hyggelig uansett fordi de er så slitne og trenger å være hjemme og regulere aktivitetsnivået selv. Dere kan jo gjøre ting hjemme og. Gå på en lekeplass i nærheten, tegne, leke sammen med duplo/kjøkken osv. 

Anonymkode: faeb5...e98

Dette.

Anonymkode: ef8a4...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør sjelden noe etter bhg og skole. Det blir bare stress. I dag gjorde vi det faktisk, men jeg og bhg.ungen hadde fri og henta eldste på skolen 13.15. De er slitne etter en lang dag.

Anonymkode: 57801...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tenk på hva andre gjør eller legger ut på sosiale medier for den gang skyld, og er liksom flinke med barna etter jobb. Har en fireåring selv, og kjenner på presset på å liksom finne på noe. Det viktigste er at du er der for barnet ditt, hele tiden, samme hva dere gjør. ❤️

Anonymkode: 8f1e1...681

Helt enig :)  Da jeg og min søster var barn på 60-70 tallet tror jeg ikke mamma lekte sammen med oss noensinne, men vi var mye sammen og jeg har bare gode minner fra den tiden. Vi fikk være med på alt hun gjorde av baking/ matlaging, hun lærte oss å strikke og å bruke symaskin, og tok oss generelt med på alt hun skulle gjøre. Små barn vil uansett gjerne gjøre det samme som de voksne, så mye kan læres på den måten. Ting er selvfølgelig helt annerledes nå, jeg tror ikke så mange av dagens 6-7 åringer har full kontroll på å spe kjøttdeig, luke blomsterbed, eller pusse sølv 😁  I helgene var vi stort sett ganske aktive, og mye på skogsturer.  Jeg pratet meg visst litt bort her, jeg skulle i grunnen bare si meg enig i at det holder lenge å være sammen.

Anonymkode: 9b27b...23f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har kjent på det samme selv som TS skriver, av og til går vi ned til lekeplassen hvis det er fint vær. ellers leker vi eller ser tv inne

i helgene finner vi jo på ting

men helt ærlig så er jeg og samboer trøtte etter en arb dag

Anonymkode: 8d02a...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...