AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Dette er ikke noe angrep på arbeidsgiver og jeg er ikke en hevngjerrig sak som prøver å sette himmel og jord i bevegelse for å kreve min rett på utrivelig vis. Jeg trenger bare sårt litt hjelp. Jeg går i et vikariat for kommunen. Jeg går i en vernepleierstilling, er utdannet sosionom. De er fornøy med meg på jobben, de gir meg kurs, diverse roller og oppgaver som tilsier at jeg skal bli der. Lederen har sagt hele veien at h*n håper jeg får stillingen. Vikariatet mitt går ut i begynnelsen av juli. Det har blitt lyst ut to faste stillinger med søknadsfrist i midten av mai. Det sto at andre med helsefaglig bakgrunn også ville bli vurdert. Jeg fikk høre at jeg var den eneste søkeren, derfor lyste de ut begge på nytt og åpnet for å ansette andre med bachelor innen helsefag. Nå viser det seg at jeg ikke var den eneste søkeren. Jeg snakket tilfeldigvis med en som hadde søkt første gang den ble utlyst. Han er også utdannet sosionom. Det vil si at de hadde to søkere på de to stillingene. Nå, etter at de endret på "kriteriene" har de totalt fire søkere, derav én vernepleier. Blir dette rett? Og om jeg hadde vært den eneste søkeren - er det da riktig å lyse ut begge stillingene på nytt? Jeg hadde skjønt det hvis jeg var udugelig i jobben, men jeg får bekreftelser hver dag på at jeg er en ressurs både for driftens del og for brukerne. De ønsker virkelig å ha meg der. Jeg skjønner at de ønsker folk med vernepleierutdanning, men er dette riktig måte å gjøre det på? Og hvorfor ble ikke han andre innkalt til intervju? Da jeg konfronterte lederen min ble h*n spak og merkelig i oppførselen. Følte at h*n skjulte noe da jeg spurte hva dette var. "Nei guri, det vet jeg ingenting om". Jeg vet at dersom de ikke får noen kvalifiserte søkere - og velger å åpne for at andre med utdanning innen helse så skal den lyses ut på nytt, men gjelder dette også hvis de allerede har søkere i denne gruppen? Og hvorfor lyver de og sier at jeg var den eneste søkeren? Håper på svar fra noen som vet helt sikkert hva de prater om. Håper casen var forståelig. Anonymkode: 4ec29...df1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Be om å få ut søkerliste, så ser du jo hvor mange og hva slags utdanning de har som har søkt. Anonymkode: 94aea...8a7 12
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be om å få ut søkerliste, så ser du jo hvor mange og hva slags utdanning de har som har søkt. Anonymkode: 94aea...8a7 Men hva gjør jeg videre dersom jeg får søkerliste? Hva er det jeg ser etter? Har de begått en feil dersom dette stemmer, eller er det riktig? Anonymkode: 4ec29...df1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Og kan jeg be om utvidet søkerliste før de har sendt ut forvaltningsmelding? Anonymkode: 4ec29...df1
Gjest ti10 Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 Hva slags stillinger er det som er utlyst? Vernepleier? Og hva står det i stillingsteksten? Mulig du finner svaret der. Ut fra det du sier kan det vel virke som at lederen din gjerne vil ansette deg, men har fått beskjed om noe annet fra høyere hold. Her er litt info: https://www.magma.no/kan-arbeidsgiver-ansette-hvem-han-hun-vil2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 Vernepleierstilling, ja. Den første stillingsteksten er endret, men der sto det at andre med helsefaglig bakgrunn også vil bli vurdert. Jeg tror nok det er høyere hold som styrer, ja. Men har de lov til å lyse ut stillingene på nytt før de i det hele tatt har gjort en kvalifikasjonsvurdering av de som allerede har søkt? Lederen min sier at det er fire knallgode søknader, så det syns jeg er kjemperart! De vet at det er lite vernepleiere her, og det var flaks at det var en som søkte. Dersom dette er korrekt, hvor mange ganger har de da lov å lyse ut stillingen - i håp om å få kvalifiserte søkere? For all del, det er bra det kommer en vernepleier, men jeg skjønner ikke logikken her. Kan de bare drive å utvide fristen i håp om at noen dukker opp? Anonymkode: 4ec29...df1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #7 Skrevet 10. juni 2020 Ja de har lov å søke på nytt når de ikke fikk inn tilstrekkelig kvalifiserte søkere i første omgang. Det er også ganske vanlig i rekrutteringsbransjen, de skal jo ha mulighet til å gjøre en god ansettelse, ikke bare en ansettelse. Og når jobben i tillegg krever en formell kompetanse de først ikke fikk så kan de søke igjen til de får et vurderingsgrunnlag. Anonymkode: b25f3...c18 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 Når de søker etter vernepleiere så kan de selvfølgelig lyse ut stillingen på nytt om ingen søker. Strengt tatt så er ikke sosionom helsefaglig bakgrunn, de har ikke autorisasjon som helsepersonell, og heller ikke klinisk arbeid i sin utdannelse slik som vernepleier. At du er flink og grei betyr ikke at de ikke trenger å ansette noen med rett kompetanse. Anonymkode: b08c0...6a8 10
Arcade Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 (endret) De har lov til å søke på nytt, også om de har fått kvalifiserte søkere i første runde. Det skjer ofte når det er få søkere. Endret 11. juni 2020 av Arcade
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 På 10.6.2020 den 17.34, AnonymBruker skrev: Når de søker etter vernepleiere så kan de selvfølgelig lyse ut stillingen på nytt om ingen søker. Strengt tatt så er ikke sosionom helsefaglig bakgrunn, de har ikke autorisasjon som helsepersonell, og heller ikke klinisk arbeid i sin utdannelse slik som vernepleier. At du er flink og grei betyr ikke at de ikke trenger å ansette noen med rett kompetanse. Anonymkode: b08c0...6a8 Tror du de er ute etter kun vernepleiere? Anonymkode: e8086...2bc
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 Kan det være at de VIL ha deg som vikar og ikke fast? Det er ikke lett og finne dugelige vikarer. Kursene kan være for å holde deg på benken så du ikke stikker. Hvor lenge har du vært vikar? Etter en tid kan du "kreve" fast. Nekter å tro at de ikke har noen søkere. Arbeidslivet er knalltøft om dagen. Det er arbeidsgivers marked Anonymkode: dc1d4...360 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du de er ute etter kun vernepleiere? Anonymkode: e8086...2bc Kan godt være de primært vil ha vernepleiere. De har en helt annen kompetanse en sosionom, de har også medisinkompetanse. Det er begrenset hvor mange med "annen" kompetanse som kan være ansatte et sted før det går ut over faglighet og forsvarlig drift. 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at de VIL ha deg som vikar og ikke fast? Det er ikke lett og finne dugelige vikarer. Kursene kan være for å holde deg på benken så du ikke stikker. Hvor lenge har du vært vikar? Etter en tid kan du "kreve" fast. Nekter å tro at de ikke har noen søkere. Arbeidslivet er knalltøft om dagen. Det er arbeidsgivers marked Anonymkode: dc1d4...360 Jeg kan godt tro de ikke har søkere. På min jobb ble det utlyst en sykepleiestilling på dagtid, som mange egentlig higer etter, fikk kun en søker. Og dette er midt i en av landets største byer. Anonymkode: b08c0...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du de er ute etter kun vernepleiere? Anonymkode: e8086...2bc Egentlig - ja. De åpner for andre yrkesgrupper også i utlysningsteksten, for å dekke ryggen sin slik at det er mulig for dem å ansette andre grupper. Det betyr ikke at de gjør det. Av og til er man tvunget til å fire på kravene, men vi vet jo ikke hva som er situasjonen her. Anonymkode: 68890...49f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå