Gå til innhold

Hvorfor er det så negativt å ha gått "livets skole"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser stadig her inne og på andre debattforum at uttrykket. "Dette er folk som har gått "livets harde skole" brukes om mennesker som fremstår litt enkle og dumme.

Men hvorfor har dette uttrykket fått så negativ klang de siste årene? Slik jeg husker fra tidligere ble dette ordet brukt positivt om mennesker som hadde opplevd mye vondt i livet, men som hadde kommet sterkere ut av det. Hvorfor har dette endret seg?

Anonymkode: 357e5...1ca

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk var klokere i gamle dager 😁

Anonymkode: 96af7...5a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en utrolig snobbete måte å uttrykke at de som ikke har høyere utdannelse ikke fortjener å bli hørt i diskusjoner.

Anonymkode: 9a3f2...0cf

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok av at en del av disse har en og annen vrangforestilling feks mot barnevern eller vaksiner. Noen av dem evner ikke å tenke kritisk eller reflektert, men kjøper feks alt de leser på nettet som en sannhet. Det er ikke noe galt i seg selv å "bare ha livets harde skole", men det med å ha kildekritikk er viktigere enn noensinne i dag. 

Anonymkode: 410ed...769

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de insinuerer at det kun er de som har opplevd tøffe ting i livet og at det er en unnskyldning for å ikke ha kommet noen vei. De som jeg virkelig beundrer er de som har hatt tøffe kår, men som likevel har kommet seg opp og frem når det gjelder utdanning og jobb!

Anonymkode: 2fa1c...49b

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en utrolig snobbete måte å uttrykke at de som ikke har høyere utdannelse ikke fortjener å bli hørt i diskusjoner.

Enhver som vil delta i diskusjon bør ha evne til kildekritikk og refleksjon. Dette avhenger ikke av utdannelse nødvendigvis, men en viss sammenheng er det ofte. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger jo ikke være negativt i seg selv. Men det reflekterer jo at de ikke har gått skole så det er jo vanligvis en negativ ting for folk. 
Men de fleste som bruker det, er mennesker som ønsker å påpeke at de har hatt det fælt, er bitre på samfunnet og vil ha anerkjennelse for det. Det har de sikkert all grunn til, men det er mest behagelig for de som ikke har gått «livets harde skole» å anerkjenne. Derfor blir de sett ned på og latterliggjort. 

Anonymkode: 887a7...d9f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enhver som vil delta i diskusjon bør ha evne til kildekritikk og refleksjon. Dette avhenger ikke av utdannelse nødvendigvis, men en viss sammenheng er det ofte. 

Vel, mange høyt utdannede er blindet av politisk korrekte oppfatninger og går i flokk. De kan vikle seg inn i teorier (for eksempel om kjønn, kriminalitet eller etnisitet bare for å nevne noe) uten å ta hensyn til empiri eller folks egne erfaringer. 

Mange har også begrenset forståelse av hva vitenskap er og slenger om seg med påstander som bare er halve sannheter. Men skråsikkerheten er på plass.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Meningen bak det er ikke negativ i den forstand, men selve uttrykket har bare blitt brukt av veldig enkle folk, og har på den måten fått negativ stigma rundt seg. Tenk f. eks på de som skriver tre detaljert og utleverende avsnitt om hvor forferdelig livet deres er i en facebookkonkurranse hvor de kan vinne en tekopp. Der det jeg og mange andre nå forbinder med tidligere elever på livets harde skole. 

Anonymkode: dfb79...db3

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare si ; jeg har gått skole og har en utdannelse. Men det er i " livets harde skole" jeg virkelig har lært mye. For det er erfaring i livet som har lært meg å ta valg og har lært meg å tørre å ta andre veier enn før. Og erfaring får man ikke på noen skole, det må man leve livet for å få. 

Anonymkode: e32ef...d1e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting galt med det i seg selv - men å skrive det som utdanning på facebook f.eks det er bare skikkelig teit og lavpannet.

Anonymkode: ea10a...c35

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, got2go skrev:

Fordi folk som hevder å ha gått Livets skole gjerne er litt enkle, uutdannede mennesker som ofte bruker livets motbakker som unnskyldning for å ikke ta ansvar selv.

Nei! Kanskje fordi noen har vært igjennom ett helvete og slitt seg gjennom barndommen?Kanskje de kommer fra tunge kår?Slutt å sleng med leppa og tro du eller andre er bedre! Noen syns det er kult å skrive det.Men noen har virkelig hatt det ille..

Anonymkode: ee399...9d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, mange høyt utdannede er blindet av politisk korrekte oppfatninger og går i flokk. De kan vikle seg inn i teorier (for eksempel om kjønn, kriminalitet eller etnisitet bare for å nevne noe) uten å ta hensyn til empiri eller folks egne erfaringer. 

Mange har også begrenset forståelse av hva vitenskap er og slenger om seg med påstander som bare er halve sannheter. Men skråsikkerheten er på plass.

Enig!

Selv er jeg også høyt utdannet og jobber på universitetet. Her skal du ikke mene så mye annet enn andre, før du blir uglesett. Det er helt utrolig, egentlig. Man skulle tro at i akademia er det takhøyde for å diskutere alle mulige teorier, fra alle mulige vinkler. Men der skal du helst følge den rådende trenden, og heie fram de forskerne som gjør det samme.

Anonymkode: 98686...486

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger jo ikke være negativt i seg selv. Men det reflekterer jo at de ikke har gått skole så det er jo vanligvis en negativ ting for folk. 

Anonymkode: 887a7...d9f

Jeg kjenner mange høyt utdannede som har "livets (harde) skole" under utdanning på Facebook.

De har en formell utdanning som de bruker på jobb, men synes livets skole er like verdifull ute i samfunnet.

Jeg har for øvrig også høyere utdanning (pedagogikk), men etter de første årene som nyutdannet idealist fant jeg ut at "pedagog er noe jeg er på jobben, hjemme er jeg en mamma som kan litt om pedagogikk".  Slik ble det da jeg lærte av livets skole at pedagogiske grunnprinsipper fungerer godt i noen sammenhenger, men de må kombineres med sunn fornuft.

Anonymkode: bedc7...9fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Livserfaring er en greie. Men er enig i at "livets harde skole" har en spesiell type "alumni" 

Anonymkode: 5d2ee...204

• Liker 11
Skrevet

Jeg har aldri brukt det uttrykket, men det er blitt en godtatt hatgreie mot folk som har det vanskelig med psykisk sykdom, rusproblematikk, arbeidsledighet osv. Slik jeg ser det, iallefall. Rett og slett mangel på forståelse.

Heller livets harde skole enn å sveve på livets rosa sky, som tydeligvis mange gjør og som ikke evner å sette seg inn i hvordan det er å ha det vanskelig.

Mange tenker at disse menneskene fraskriver seg ansvar og ikke tar tak i egne problemer, men de forstår tydeligvis ikke at mennesker takler motgang forskjellig. Vi er utrustet psykisk i varierende grad. Noen takler alt, andre takler lite. 

Jeg syns det er de som fordømmer denne gruppen som faktisk er de "enkle", for enten er de selv svært godt utrustet psykisk fra naturens side, og har ikke forståelse for hvor vanskelig den samme problemstillingen kan være for andre. Eller så har de rett og slett ikke opplevd særlig motgang selv.

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

…………...

Skal man forstå innlegget ditt til at de med høy utdanning ikke har begreper om livet eller livserfaring?  Man kan jo være både voldsutsatt, skilsmissebarn, og forhenværende hvasomhelst og likevel gjennomført en høyere utdanning.

• Liker 11
Skrevet

Etter litt undersøkelser på sosiale medier har jeg funnet ut at disse er nokså enkle sjeler. Ingen utdannelse, noen har mange barn. De mener at de har hatt nok motgang i livet til å unnskylde dette, og de gjemmer seg bak det. Jeg blir ikke overrasket når jeg ser at de har hatt rusproblematikk, legger ut statuser om NAV i negativ retning, deler lenker og statuser helt ukritisk og er medlem av "Vi som vil ha barnevernet fjÆrnet"....

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...