Gå til innhold

Fikk ikke jobben fordi sjefen ønsket å ansette tidligere kollega (fra helt annen bransje) - irritert!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen uker siden var jeg i en søknadsprosess for en 50% stilling i butikk. Jeg var på intervju og følte selv at det gikk bra, regionlederen som intervjuet meg sa at jeg var blant de sterkeste kandidatene, men jeg fikk ikke stillingen. I stedet tilbød han meg en 20% stilling da de gjerne ville ha meg på laget siden jeg har mye erfaring fra bransjen og var blant kandidatene med mest fagkunnskap. Jeg takket nei da jeg trenger minst 50% stilling, noe jeg også gjorde klart på intervjuet (ble spurt om jeg var interessert i en mindre stilling, noe jeg avviste).

I går fikk jeg høre av en bekjent som jobber i samme kjede at butikksjefen ønsket en tidligere kollega i 50% stillingen, så den var strengt tatt egentlig ikke ledig da jeg var til intervju. Butikken min bekjente jobber i hadde hatt dem begge på opplæring og siden de har jobbet i en helt annen type butikk tidligere startet de så godt som på null når det gjelder produktkunnskap. Butikksjefen hadde nevnt at hun var skuffet over at kandidater med bransjeerfaring hadde takket nei til de mindre stillingene, da hun hadde håpet å ha noen med mer inngående produktkunnskap enn henne og den tidligere kollegaen på laget. Hvilken planet lever hun på? Hvor mange voksne folk med 15 års fartstid i bransjen er egentlig interessert i en 20% stilling? Så små stillinger er det vel stort sett studenter som har, i alle fall har det vært det der jeg har vært ansatt.

Jeg forstår at private bedrifter står fritt til å ansette hvem de vil, men må innrømme at dette gjør meg ganske forbannet. De har hoppet over kandidater med faglig tyngde og bransjeerfaring og ansatt en tidligere kollega av butikksjefen fordi hun ønsket den personen i jobben. Butikksjefen var ikke engang på intervjuet, det var kun en regionleder som intervjuet meg, så butikksjefen har ikke engang møtt meg (og sannsynligvis heller ikke de andre kandidatene heller), så hun har jo rett og slett valgt sin "venninne" fra en tidligere arbeidsplass fordi de trives sammen (antar jeg, det er jo ikke fordi hun er faglig dyktig og har peiling på produktene hun skal selge). Det er ikke riktig i mine øyne, når det var flere kandidater med erfaring fra bransjen, men bekrefter jo bare at det å skaffe seg jobb er avhengig av at man har de rette kontaktene.😤 

Dagens utblåsning over! Nå: Kaffe!!

Anonymkode: dc905...e78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det, kontakter betyr mye, og det er lurt å bruke nettverket sitt. 

Anonymkode: d1b0c...9f8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det, kontakter betyr mye, og det er lurt å bruke nettverket sitt. 

Anonymkode: d1b0c...9f8

Det er ikke alle som har kontakter og/eller særlig nettverk og da er man tydeligvis fucked sånn som arbeidsmarkedet er nå.😟

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan kreve å se utvidet søkerliste og evt bestride ansettelsen.  Men da spørs det hvor hyggelig det blir på jobb etterpå om du får stillingen. Du kan evt ta kontakt med foreningen for å få tråd. 

Anonymkode: 259ab...254

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan kreve å se utvidet søkerliste og evt bestride ansettelsen.  Men da spørs det hvor hyggelig det blir på jobb etterpå om du får stillingen. Du kan evt ta kontakt med foreningen for å få tråd. 

Man har ikke krav på søkerlister i private stillinger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan da ikke bestreide en ansettelse i en privat bedrift . Ikke er søkerlisten offentlig heller 

Anonymkode: 712a5...c6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke alle som har kontakter og/eller særlig nettverk og da er man tydeligvis fucked sånn som arbeidsmarkedet er nå.😟

Du sier jo selv at du har en bekjent i samme kjede. Det er nettverk.

Anonymkode: 1efa4...aba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lignende skjedde med meg, jeg var bare ekstrahjelp og håpet på en 50% stilling. Det var to stillinger de kunne tilby og vi var tre stk som konkurrerte. Jeg fikk ikke stilling, og sjefen ba om at jeg fortsatt måtte være like flink på jobben og bla bla. Heldigvis kom jeg inn på et studie jeg ikke trodde jeg ville komme inn på den sommeren, så da kunne jeg bare takke den arbeidsplassen ha det bra. Skal aldri jobbe i butikk igjen (har gjort det i 15 år) , eneste som teller er å slikke ræv for å si det pent. Er utdannet noe annet og jobber med det :)Jeg kan anbefale deg utdanning TS. 

Anonymkode: 9be52...26a

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre får mange jobb gjennom nettverk på denne måten, i alle bransjer antakelig. Jeg jobber i helse og har en kollega som er søskenbarn med en tidligere ferievikar. Vi var desperat etter folk for vi var så underbemannet en periode, så ferievikaren(som var svært dyktig ufaglært) satte sjefen i kontakt med søskenbarnet sitt som ønsket jobb. Dette søskenbarnet er for all del hyggelig, kjempefleksibel, stiller opp på kort varsel osv., så det skal virkelig ikke stå på det, men helt på jordet når det kommer til å jobbe med mennesker. Så selv om jeg har utdanning så sitter jeg å drar meg i håret av disse folka som kommer innom og knapt kan knytte skolisser.

Anonymkode: 5fed2...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dessverre får mange jobb gjennom nettverk på denne måten, i alle bransjer antakelig. Jeg jobber i helse og har en kollega som er søskenbarn med en tidligere ferievikar. Vi var desperat etter folk for vi var så underbemannet en periode, så ferievikaren(som var svært dyktig ufaglært) satte sjefen i kontakt med søskenbarnet sitt som ønsket jobb. Dette søskenbarnet er for all del hyggelig, kjempefleksibel, stiller opp på kort varsel osv., så det skal virkelig ikke stå på det, men helt på jordet når det kommer til å jobbe med mennesker. Så selv om jeg har utdanning så sitter jeg å drar meg i håret av disse folka som kommer innom og knapt kan knytte skolisser.

Tja, på den ene siden så er jeg jo enig i at nepotisme er en uting. Men, på den andre siden så er jo det å kunne skaffe seg et nettverk en positiv egenskap, mens å ikke ha opparbeidet et nettverk er et rødt flagg.

Anonymkode: a8131...bc2

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Tja, på den ene siden så er jeg jo enig i at nepotisme er en uting. Men, på den andre siden så er jo det å kunne skaffe seg et nettverk en positiv egenskap, mens å ikke ha opparbeidet et nettverk er et rødt flagg.

Anonymkode: a8131...bc2

Skjønner poenget ditt, men personlig så mener jeg at det å være skikket til jobben, særlig når det innebærer sårbare mennesker, er viktigere enn evne til å bygge nettverk:P Aller helst skal man jo helst være både skikket og den beste søkeren av alle som søkte. Skjønt, jeg har jo jobben jeg har nå pga. nettverk. Men jeg vet hvordan man bruker en telefon da. (ikke spør :fnise: )

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2020 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Da får hun ihvertfall ikke jobb der neste gang de trenger folk

Anonymkode: c1aa3...fe9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ansetter heller folk jeg vet er hardtarbeidende, solide og gode medarbeidere. Enn fremmede jeg kun kjenner på papiret. Bransjekunnskap kan alltid tilegnes. 

Anonymkode: 24a7f...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Er helt vanlig dette, har sett folk som er TOTALT uegnet til en stilling får den pga de var venner på fritiden.

Dette er helt håpløst i noen tilfeller.

Anonymkode: 79b77...421

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...