Gå til innhold

Fra manuell til automat?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er avhengig av det er det vel bare å bytte. Jeg har alltid kjørt manuell, kjøpte ny bruktbil her om dagen, 4 år gammel, den også manuell. Rett og slett pga at i min prisklasse på biler er det ikke mange automat å velge i, da må man opp i pris, det er jeg ikke interessert i. Men du har jo tydelig en automat bil å bruke.

Anonymkode: 5d7fa...4c0

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt mer redd for å ferdes i trafikken når folk som faktisk ikke klarer å håndtere manuell gir skal kjøre. Det sier litt om deres tekniske ferdigheter, og klarer de da å håndtere det om bilen kommer ut av kontroll og får sleng, for eksempel?

Skeptisk!!

Anonymkode: 661ce...303

Er ikke det vi har sikkerhetskurs på bane for?🤔  

Anonymkode: db46a...c5c

  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det vi har sikkerhetskurs på bane for?🤔  

Anonymkode: db46a...c5c

Nei. Når vi hadde glattkjøring var det å "rette opp en sleng" en del av pensum. Nå er det tatt bort. Det funker ikke. Ja, du klarer å hente deg inn 7 av 10 ganger når du kjører i 35 på banen, men det går til helvette ute i trafikken. Glattkjøringen gjorde folk til farligere sjåfører, man økte farten og havnet i flere ulykker. Slik er det i dag på sikkerhetskurs på bane for buss og lastebil, de som går gjennom det kurset havner i flere ulykker. Idiotisk ressursbruk.

Nå er hovedmålene på banen: "Du skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle din kompetanse i å unngå ulykker. Du skal lære å sikre personer, last og gjenstander i og på bil. Du skal forstå hvordan bilens utrustning og din handlemåte påvirker bilens bremse og styremuligheter." Det første målet går stort sett ut på å forstå at man må tilpasse fart og bruke blikket riktig. Lastsikringen skjer i hallen. Siste målet er jo litt inne på det med sleng, men det er ikke noe tema å rette det opp. Man skal bare forstå samspillet mellom førestøttesystem og din egen kjøring. 

Man trenger ikke tekniske ferdigheter for å kjøre saktere. Det er vel noe av det enkleste man kan gjøre i trafikken.

Kjører man i henhold til gjeldende regelverk vil man aldri oppleve å få sleng. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som sliter med giring, hører dere dårlig? Noe av det første jeg lærte var å høre når jeg skulle skifte gir. Min mor på over 70 har nylig kjøpt sin første bil med automatgir fordi hun sliter litt med hørselen og ikke lenger hører når det er på tide å gire.

Anonymkode: 530c3...96d

  • Liker 1
Skrevet

Dette spørsmålet stilles konstant, jeg skulle ønske det ble forklart bedre av statens vegvesen og trafikkskolene.

Obligatorisk opplæring på klasse B stiller ingen krav til hvilken girkasse du bruker. Du kan kjøre all opplæring på automatbil, og så kjøre opp på manuellbil, og vice versa. 

Kjører du opp med automatbil vil sensor anmerke dette, og du vil få kode 78 påført i førekortet. Denne koden begrenser føreretten til å kun gjelde personbil og varebil med automatgir. Hvis du senere vil kjøre manuellgiret bil kan du ta en ny oppkjøring (du trenger KUN oppkjøringen, ikke noe ekstra opplæring) til bil, eller du kan kjøre opp med tilhenger med manuelt gir (to fluer i en smekk). 

Reglene for å bli kvitt kode 78 i førekortet kommer til å endres i løpet av noen få år, slik at man slipper ny oppkjøring og heller kan ta kun obligatorisk opplæring (på samme måte som man kan konvertere lett motorsykkel til mellomtung, sånn cirka). 

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sliter med giring, hører dere dårlig? Noe av det første jeg lærte var å høre når jeg skulle skifte gir. Min mor på over 70 har nylig kjøpt sin første bil med automatgir fordi hun sliter litt med hørselen og ikke lenger hører når det er på tide å gire.

Anonymkode: 530c3...96d

Sjeldent det er noe problem å vite når man skal gire opp. Problemene kommer oftere ved å gire ned, hvis du venter til du hører at du skal gire ned gjør du det feil. Bakkestart, møte med gassen og å velge riktig gir før situasjoner er også noe som krever litt øvelse. 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Det er det vel ikke? Ikke da jeg tok lappen i alle fall, men det begynner riktignok å nærme seg 7 år siden.

Anonymkode: ce980...8db

På kjøreskolen jeg går på nå er det samme pris på automat og manuell både for kjøretimer og det obligatoriske, men på kjøreskolen jeg bytta fra i fjor høst var det nesten dobbel pris for automat. En dobbeltime med manuell kosta det samme som en enkeltime (45 min) med automat. Også det obligatoriske var dyrere for automat enn for manuell. Det eneste som hadde samme pris var TG, mørkedemo og klasseromsteorien på trinn 4, altså tingene som ikke innebærer kjøring.

Anonymkode: 1700c...cf4

Skrevet
På 14.6.2020 den 21.52, ajarRun skrev:

Kjører man i henhold til gjeldende regelverk vil man aldri oppleve å få sleng. 

For noe sludder; Norge har rikelig med fjell og fjorder og særlig på våren og høsten hvor det er kaldt og vegpartier kan være i skyggen kan det være ellers godt grep og godt føre.  Men et kort parti der det renner en elv, er i skygge eller lignende hvor det kan være klink is, gjerne i en sving sånn at det blir en ulykke av det.  Det er det som gjør Norge så krevende å kjøre i, som ofte blir et sjokk for Baltiske ferske trailersjåfører som skal frakte laks fra vestlandet eller Nord Norge og får oppleve fjelloverganger på smale riksveger for første gang.   Typisk "black ice" fenomenet som er livsfarlig, også for erfarne sjåfører som er vant til glattkjøring og har kjørt mye. 

Skrevet (endret)
På 11.6.2020 den 7.47, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke lov å kjøre manuell om du har lappen på automat. Men for min del, har jeg eeegentlig ikke behov for manuell. Jeg er 30 år, og har klart meg fint hele livet uten bil. Så om jeg tar automatlappen, vil det ikke utgjøre noe forskjell annet enn at jeg kan kjøre den bilen jeg og samboer allerede har kjøpt. 
 

 Jeg kveler sjeldent bilen, men jeg er usikker på hvilket gir jeg skal bruke når, noen ganger. Jeg er treig med å gire opp i fart. Jeg tør ikke rulle på 2.gir inn mot rundkjøringer og kryss. Ender alltid opp med at jeg stopper før hvert eneste kryss og rundkjøring. Med automatbil tør jeg å rulle. Jeg blir superstressa når jeg kjører i 5./6.-gir på en motorvei og skal av. Når jeg skal gire ned fra så høyt gir så blir det så mye å tenke på, huff 😛
 

Det er jo bare fordi jeg ikke har mengdetrening. Men jeg får aldri øvelseskjørt med manuell!! 
 

TS

Anonymkode: 22276...a07

Et råd.

Lytt til motoren, den forteller deg om du må ned i gir, eller gasse litt opp. Etter en stund vil dette komme automatisk og du vil ikke en gang behøve å lytte til motoren. Du vil bare vite det.

 

Endret av O.G.
Skrevet (endret)
På 14.6.2020 den 22.01, ajarRun skrev:

Sjeldent det er noe problem å vite når man skal gire opp. Problemene kommer oftere ved å gire ned, hvis du venter til du hører at du skal gire ned gjør du det feil. Bakkestart, møte med gassen og å velge riktig gir før situasjoner er også noe som krever litt øvelse. 

 Saken er den at veldig mange kjæreskoler rett og slett bare lar eleven kjøre rundt og så la timene gå og pengene inn på deres konto. De gir veldig lite konkret opplæring.

Jeg skal være helt ærlig her. Alt jeg kan om bilkjøring lærte jeg av en kamerat som prøvekjørte med meg i en 25 år eldre Toyota etter jeg strøk på første førerprøve. Jeg hadde ikke en gang hørt om bakkestart (med eller uten håndbrekk) før jeg begynte å kjøre med ham i fjor sommer. 

Edit: Denne kompisen lot meg også få prøve den nye bilen han har med automat og da følte jeg meg ikke helt trygg pga jeg følte bilen tok over i enkelte situasjoner. Den har for mye elektronikk for min smak, den der pipingen når jeg skal rygge er virkelig irriterende, f.eks. 

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, O.G. skrev:

Edit: Denne kompisen lot meg også få prøve den nye bilen han har med automat og da følte jeg meg ikke helt trygg pga jeg følte bilen tok over i enkelte situasjoner. Den har for mye elektronikk for min smak, den der pipingen når jeg skal rygge er virkelig irriterende, f.eks. 

Det er ikke korrelasjon mellom automat og elektronikk... Kjøper du en nyere manuell bil, vil det være elektronikk i de også. 

Anonymkode: db46a...c5c

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke korrelasjon mellom automat og elektronikk... Kjøper du en nyere manuell bil, vil det være elektronikk i de også. 

Anonymkode: db46a...c5c

Vet, men det er mindre sjanse for at elektronikken overstyrer sjåføren. 

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt mer redd for å ferdes i trafikken når folk som faktisk ikke klarer å håndtere manuell gir skal kjøre. Det sier litt om deres tekniske ferdigheter, og klarer de da å håndtere det om bilen kommer ut av kontroll og får sleng, for eksempel?

Skeptisk!!

Anonymkode: 661ce...303

Helt enig. Nå får man øvelseskjøre fra man er 16 år, og allikevel «er det så vanskelig» med manuell?! 
Da jeg tok lappen var å kjøre opp på kun automat noe handikappede gjorde, og øvelseskjøre med slekt og venner var det lite av. 

Anonymkode: 43533...ec7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/16/2020 at 10:59 AM, O.G. said:

Et råd.

Lytt til motoren, den forteller deg om du må ned i gir, eller gasse litt opp. Etter en stund vil dette komme automatisk og du vil ikke en gang behøve å lytte til motoren. Du vil bare vite det.

 

Jeg vet når jeg skal gire, men det går ikke automatisk enda. Jeg bruker mye tid på å tenke på giringa. Hvis det skjer mye annet, så surrer jeg med giringa. Hvis jeg konsentrerer meg om giringa, får jeg ikke med meg det som skjer rundt. Innimellom girer jeg feil. Girer til 2. når jeg skal i 4. Og jeg får aaaaldri kjørt med manuell, som sagt. Føler jeg har blitt dårligere til å gire nå enn da jeg starta med kjøretimer. Jeg har kjørt så mye automat at jeg helt glemmer å gire i blant også. Er ofte det siste jeg gjør før en rundkjøring, kryss eller noe, for jeg er så vant med å planlegge, blinke og plassere meg osv uten å drive med den girspaken. 
TS

Anonymkode: 22276...a07

AnonymBruker
Skrevet
On 6/16/2020 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Helt enig. Nå får man øvelseskjøre fra man er 16 år, og allikevel «er det så vanskelig» med manuell?! 
Da jeg tok lappen var å kjøre opp på kun automat noe handikappede gjorde, og øvelseskjøre med slekt og venner var det lite av. 

Anonymkode: 43533...ec7

Jeg har jo skrevet i hovedinnlegget hvorfor jeg vurderer automat. Men hvis det ikke var tydelig nok: Jeg er 30 år. Begynte med kjøreskole for litt over et år siden. Har ikke øvelseskjørt siden jeg var 16, så jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Jeg startet da jeg var 29.
 

Samboer har automat, og jeg får øvelseskjøre med den. Jeg har mulighet til å låne en bil med manuell i nabobyen, hvis jeg og samboer drar dit for å kjøre. Men de med bilen har vært veldig mye bortreist det siste året, og vi er voksne mennesker med full jobb og studier. Så da er det ikke så lett å finne tid som passer for alle. Planen med å låne manuell-bilen gikk i vasken. 
 

Så da er eneste mulighet å øve med automat. Jeg vet det er mengdetrening jeg trenger, men den får jeg ikke. Med mindre jeg bruker flere titusen kroner til på kjøretime, og det gidder jeg ikke. Vi har automat, og kommer mest sannsynlig aldri til å kjøpe manuell uansett. 
 

Jeg tenker at det er en grunn til at det er lov å ta lappen med automat, og det er fordi det regnes som trygt. Stol på myndighetene, ikke egne og andres fordommer.

TS

Anonymkode: 22276...a07

  • Liker 2
Skrevet

Ta automat TS :) Fremtidsrettet og trygt valg. 90% av alle nybiler har automat nå uansett. Sikkert 100% om få år. De som mener det er teit å ta automat, evt at man ikke er "god nok" sjåfør om man ikke klarer kjøre manuell, har mindreverdighetskomplekser så det holder.

På 11.6.2020 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt mer redd for å ferdes i trafikken når folk som faktisk ikke klarer å håndtere manuell gir skal kjøre. Det sier litt om deres tekniske ferdigheter, og klarer de da å håndtere det om bilen kommer ut av kontroll og får sleng, for eksempel?

Skeptisk!!

Anonymkode: 661ce...303

Du er sikkert dårligere sjåfør enn TS uansett. Folk med den holdningen du fremviser er alltid dårlige og farlige sjåfører. Å kjøre trygt handler om så mye mer enn "tekniske ferdigheter".

  • Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg tenker at det er en grunn til at det er lov å ta lappen med automat, og det er fordi det regnes som trygt. Stol på myndighetene, ikke egne og andres fordommer.

TS

Anonymkode: 22276...a07

Enn om du kjøper en bil med manuel skifte og så øvelseskjører med den?

AnonymBruker
Skrevet

Ta fullt sertifikat, eller et begrenset med kode 78. Det du synes er best fot deg...bare husk at med kode 78 og et evt karrierebytte så risikerer du å havne langt nede av aktuelle kandidater. De fleste som stiller en bil til rådighet forventer at man har klasse B, uten begrensinger.

Anonymkode: a6575...e36

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da øver du i automatbilen på,trafikk og samhandling og lese trafikkbildet, så kan du øve på å gire manuelt med kjørelærer når det sitter. Har ikke kjørelærer ekstra pedalsett på passasjersiden lengre heller? Da kan jo vedkommende gire for deg om det er helt mørkt inn mot et kryss.

Anonymkode: 43533...ec7

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, O.G. said:

Enn om du kjøper en bil med manuel skifte og så øvelseskjører med den?

Det blir for dyrt. 

Anonymkode: 22276...a07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...