Gå til innhold

Fra manuell til automat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kjøreskoletimer med manuell. Tatt alt det obligatoriske. Greia er at jeg er så fryktelig dårlig med den giringa. Samboer har automat, så jeg får øvelseskjørt veldig lite med manuell. Får låne manuell-bilen til noen jeg kjenner i en annen by, men det siste året har både de og jeg vært så mye opptatt at jeg har ikke fått øvd så mye med den. 

Går det an å gi beskjed til kjøreskolen om at jeg vil ta automat i stedet? Må man ta noe obligatorisk på nytt da?

Jeg har egentlig ikke noe grunn til hvorfor jeg absolutt må ta manuell. Jeg har nok tenkt det fordi «alle andre» har det. Men jeg trenger ikke bil i jobben min, vi har automat, samboer vil helst fortsette å ha det, og jeg vil kun ha lappen fordi det er praktisk. Må vi leie bil med manuell en gang, så tar samboer den jobben. Vi bor ellers sentralt og tar mye buss, tog og sykkel. 

Noen andre som har bytta fordi de sleit med giringa?

Vet at det er mengdetrening som kreves, men jeg får øvd så lite med manuell. Den avtalen med å låne bil fra vennene mine ble ikke helt som tenkt. 

Anonymkode: 22276...a07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det obligatoriske er det samme med automat, så du trenger ikke ta noe om igjen, bare ta en prat med kjøreskolen så setter de deg over på automat uten problemer. Den eneste forskjellen er at automat er litt dyrere, men ikke mye.

Lykke til med lappen.

Anonymkode: 3fcce...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv sleit jeg veldig med å gire. Øvelseskjørte litt med begge, bare med manuell i starten. For meg løsnet giringa veldig etter jeg hadde kjørt en del automat, for da var jeg allerede så trygg på alt det andre, og trengte bare å trene på å gire. 

Bestod oppkjøring, og har ikke kjørt manuell siden. 

Hvis det skulle koste deg mye ekstra å skifte til automat (tror ikke det vil det) så er mine tips: Kjør mye kryss og rundkjøringer med manuell, «kryp» i sakte fart på parkeringsplasser, slik at du blir trygg på hvor grensa går før motoren dør. Det var hvertfall det som hjalp meg over kneika.

Anonymkode: 044d9...04a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det obligatoriske er det samme med automat, så du trenger ikke ta noe om igjen, bare ta en prat med kjøreskolen så setter de deg over på automat uten problemer. Den eneste forskjellen er at automat er litt dyrere, men ikke mye.

Lykke til med lappen.

At automat bil er dyrere mener du? Det er nok ikke noe problem. Vi har råd til det. Har allerede automatbil også :) Men bra at man ikke trenger å ta noe ekstra obligatorisk. Takk for svar. TS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At automat bil er dyrere mener du? Det er nok ikke noe problem. Vi har råd til det. Har allerede automatbil også :) Men bra at man ikke trenger å ta noe ekstra obligatorisk. Takk for svar. TS

Nei å ta lappen for automat er litt dyrere. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det dyrere å ta førerkort på automat....?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, edwardnigma skrev:

Det er det vel ikke? Ikke da jeg tok lappen i alle fall, men det begynner riktignok å nærme seg 7 år siden.

Anonymkode: ce980...8db

AnonymBruker
Skrevet

billigere å ta lappen for automat

manuell er på vei ut, gjerne bortsett fra industrikjøretøy o.l.

hadde tatt automat i dag hvis jeg skulle ta lappen

Anonymkode: dc2ea...4d3

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei å ta lappen for automat er litt dyrere. 

Eh, hvorfor tror du at det er dyrere?🤔

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er bare å skifte. Si det til kjørelæreren din.

Jeg skiftet selv etter 1 time, pga giring og clutch (blir ganske stresset), men også fordi jeg kun hadde automat å øvelseskjøre med

Dette med pris er jeg usikker på. På min kjøreskole var det ingen forskjell, automat og manuell kostet det samme

Anonymkode: add5f...330

AnonymBruker
Skrevet

Men man får vel ikke lov å kjøre manuell om man har kjørt opp med automat?

Jeg er i akkurat samme båt. (eller bil? XD )

Jeg har bare automat å øvekjøre med utover kjøretimene og sliter så innmari med giringa. Det stresser meg så inn i hampen. Jeg får det litt til, men ikke nok til at jeg blir komfortabel. Blir bare rot i rundkjøringer for eks fordi jeg klarer ikke krype og komme i gang fort nok også. Og forstår ikke hva som er "normalt" å gjøre i visse situasjoner og ingen kan forklare meg skikkelig. 

Jeg har veldig lyst å kjøre opp med manuelt bare for å få det unna liksom men vurderer å snakke med kjørelærer å høre hva de sier. De sier at jeg er "flink" og at det går bra, men jeg har ingen mestringsfølelse hva angår giring. 

Har også hørt fra flere som bestod førerprøven at de kvelte motoren flere ganger uten at de fikk stryk av den grunn - fordi det visstnok ikke er viktig? Men det kan jeg såklart ikke si noe om, jeg vet ikke. 

Anonymkode: a0c88...d77

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare automat å øvekjøre med utover kjøretimene og sliter så innmari med giringa. Det stresser meg så inn i hampen. Jeg får det litt til, men ikke nok til at jeg blir komfortabel. Blir bare rot i rundkjøringer for eks fordi jeg klarer ikke krype og komme i gang fort nok også. Og forstår ikke hva som er "normalt" å gjøre i visse situasjoner og ingen kan forklare meg skikkelig. 

Jeg har veldig lyst å kjøre opp med manuelt bare for å få det unna liksom men vurderer å snakke med kjørelærer å høre hva de sier. De sier at jeg er "flink" og at det går bra, men jeg har ingen mestringsfølelse hva angår giring. 

Har også hørt fra flere som bestod førerprøven at de kvelte motoren flere ganger uten at de fikk stryk av den grunn - fordi det visstnok ikke er viktig? Men det kan jeg såklart ikke si noe om, jeg vet ikke. 

Nei, da har du ikke lov til å kjøre manuell, men du kan det jo uansett ikke.

Merkelig at kjørelærer ikke har gjort deg trygg på giring og spesielt startsituasjonen før dere startet å bevege dere i trafikken.

Og det går helt fint å kvele motoren. Det er stort sett ikke trafikkfarlig, og sensor forstår at du har nerver.

Endret av edwardnigma
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, edwardnigma skrev:

Nei, da har du ikke lov til å kjøre manuell, men du kan det jo uansett ikke.

Merkelig at kjørelærer ikke har gjort deg trygg på giring og spesielt startsituasjonen før dere startet å bevege dere i trafikken.

Og det går helt fint å kvele motoren. Det er stort sett ikke trafikkfarlig, og sensor forstår at du har nerver.

Tja, jeg vet ikke. Kjørelæreren min syns vel at jeg får det til, og ser fremgang. Jeg syns selv det bare går på hell og lykke stort sett. Føler det er bare flaks at jeg ikke kveler motoren når jeg får noe til. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ikke lov å kjøre manuell om du har lappen på automat. Men for min del, har jeg eeegentlig ikke behov for manuell. Jeg er 30 år, og har klart meg fint hele livet uten bil. Så om jeg tar automatlappen, vil det ikke utgjøre noe forskjell annet enn at jeg kan kjøre den bilen jeg og samboer allerede har kjøpt. 

Jeg kveler sjeldent bilen, men jeg er usikker på hvilket gir jeg skal bruke når, noen ganger. Jeg er treig med å gire opp i fart. Jeg tør ikke rulle på 2.gir inn mot rundkjøringer og kryss. Ender alltid opp med at jeg stopper før hvert eneste kryss og rundkjøring. Med automatbil tør jeg å rulle. Jeg blir superstressa når jeg kjører i 5./6.-gir på en motorvei og skal av. Når jeg skal gire ned fra så høyt gir så blir det så mye å tenke på, huff 😛

Det er jo bare fordi jeg ikke har mengdetrening. Men jeg får aldri øvelseskjørt med manuell!! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, edwardnigma skrev:

11 timer siden, Brimi skrev:

Eh, hvorfor tror du at det er dyrere?🤔

Du betaler ett par hundrelapper,mer per time. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler ett par hundrelapper,mer per time. 

Ikke her i Vestfold ihvertfall.  Samme pris uansett om man tar manuell eller automat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt mer redd for å ferdes i trafikken når folk som faktisk ikke klarer å håndtere manuell gir skal kjøre. Det sier litt om deres tekniske ferdigheter, og klarer de da å håndtere det om bilen kommer ut av kontroll og får sleng, for eksempel?

Skeptisk!!

Anonymkode: 661ce...303

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt mer redd for å ferdes i trafikken når folk som faktisk ikke klarer å håndtere manuell gir skal kjøre. Det sier litt om deres tekniske ferdigheter, og klarer de da å håndtere det om bilen kommer ut av kontroll og får sleng, for eksempel?

Skeptisk!!

Så du mener alle som kjører og har kjørt bil i USA for eksempel ikke kan håndtere biler?

AnonymBruker
Skrevet

Fremtiden er elektrisk, og elbiler har ikke girkasse.

Anonymkode: 25e4c...b75

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener alle som kjører og har kjørt bil i USA for eksempel ikke kan håndtere biler?

Nei, jeg mener at de fleste som kjører bil i USA hadde taklet å lære seg manuell.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...