Gå til innhold

Lite nødvendig å kommentere andre sine skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som har lagt merke til at det er veldig mange på dette forumet som bare elsker å rette på andre sine skrivefeil? Er det virkelig så himla irriterende at du er nødt til å kommentere det? Med mindre du sliter med å forstå hva vedkommende har skrevet, tenker jeg at det er lite nødvendig å henge seg opp i små skrivefeil! Alle har skrivefeil! Alle har skrevet feil før! Det er menneskelig! Det blir for dumt å erte andre for noen skrivefeil... Dette er bare min mening... Jeg regner med at mange er uenige...

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har ikke skrivefeil, nei.

Noen har tatt til seg rettledning gjennom skolegangen og lært seg å bruke ordbøker om de er usikre. 

Folk med masse skrivefeil er late og om de i tillegg ikke tåler å bli korrigert er de ganske dumme. 

Anonymkode: cc12c...9e5

• Liker 17
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har tatt til seg rettledning gjennom skolegangen og lært seg å bruke ordbøker om de er usikre. 

Folk med masse skrivefeil er late og om de i tillegg ikke tåler å bli korrigert er de ganske dumme. 

Det er ikke alle som kan noe for det... Det at alle som skriver feil fra tid til annen er late, stemmer nok ikke... Det bør være lov å skrive litt feil uten å bli sett på som «dum»!

Endret av Banankaka04
  • Liker 2
Skrevet

Nivået på KG er ganske høyt sammenlignet med en del andre forum jeg har vært på. Jeg prøver selv å luke ut alle feil i mine innlegg, men noen ganger går ting under radaren. Har man god setningsoppbygging og bruker komma og punktum har man kommet langt. Selv med et par skrivefeil.

Dessverre så får særskrivingsfeil meg til å ville grave ut øynene mine med en kulepenn. Og her er det nok forbedringspotensial på KG...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å skrive hvem istedet for hvilken, er ikke skrivefeil.  Det er dårlig grammatikk og ekstremt irriterende. 

Anonymkode: 52918...c76

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skrive hvem istedet for hvilken, er ikke skrivefeil.  Det er dårlig grammatikk og ekstremt irriterende. 

Anonymkode: 52918...c76

Enig. 

Anonymkode: 99667...5c2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker de som retter andres skrivefeil bare er aggressive. Jeg kan se at det kan være irriterende for en pedant å se på skrivefeil, men den som har skrivefeil ar det jo fordi de ikke klarer å skrive perfekt. Hadde de klart å skrive perfekt så hadde de jo gjort det. 

Anonymkode: 81b1d...257

Skrevet

Enkelte scorer ganske godt på å konsekvent benytte kun "å" eller kun "og" (både som infinitivsmerke og bindeord) gjennom hele innlegg.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er nedlatende og unødvendig. Det forstyrrer trådene åså. 

Skrevet

Synes det er fullstendig unødvendig. 

Synes de som kan lese en tekst, og kun får med seg skriveleifene er et mye større hodebry. Leser heller dårlig skriftspråk, enn kommentarene til de som skal kommentere at innlegget er full i stavefeil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli rettet på for sine skrivefeil, er noe som skjer på skolen. Dette er IKKE skolen. Dette er Kvinneguiden. Det er ikke sånn at hele Kvinneguiden skal fungere som lærere og utrydde alle skrivefeil i befolkningen. Her på Kvinneguiden skal vi holde oss til temaet som blir diskutert i tråden, og temaet er svært sjelden skrivefeil. Bortsett fra denne tråden, da.

Anonymkode: 30067...7dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk med masse skrivefeil er late og om de i tillegg ikke tåler å bli korrigert er de ganske dumme

Denne holdningen liker jeg ikke, men synes ikke korrigering er galt i seg selv hvis det blir gjort på en ordentlig måte. 

Alle kan ha småfeil innimellom. Tastefeil er ikke noe poeng å kommentere. Men hvis noen skriver samme ord feil flere ganger eller hvis det er en vanlig feil så kan det være greit å påpeke det. 

For eksempel på engelsk hvis noen skriver "this peaked my interest" er det trygt å anta at de ikke vet at det egentlig skal være "piqued". Det er greit med en påminnelse innimellom. 

Anonymkode: ca308...36a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg hadde satt stor pris på å bli korrigert for feil. Det er litt flaut når voksne mennesker ikke kan skrive riktig norsk, for meg virker det fordummende.

Anonymkode: 3ccdf...0ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere folk med dysleksi er dumme da? 

Anonymkode: 6bbf0...7fe

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke fint med litt hjelp? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere folk med dysleksi er dumme da? 

Nei. Og man ser dessuten enkelt forskjell på dysleksi og dumhet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei. Og man ser dessuten enkelt forskjell på dysleksi og dumhet.

Hvordan? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker de som retter andres skrivefeil bare er aggressive. Jeg kan se at det kan være irriterende for en pedant å se på skrivefeil, men den som har skrivefeil ar det jo fordi de ikke klarer å skrive perfekt. Hadde de klart å skrive perfekt så hadde de jo gjort det. 

Anonymkode: 81b1d...257

Jeg mistenker at i de fleste tilfeller har det mer å gjøre med hva folk gidder enn hva de klarer.

Hvis du skal på besøk til/møte noen, spesielt noen du ikke kjenner, steller du deg litt for å gjøre godt inntrykk og vise normal folkeskikk. Det er litt det samme med å skrive. Man bør anstrenge seg for å få det så forståelig og riktig som mulig, ikke bare hamre i vei på tastaturet som en ivrig sjimpanse.

Anonymkode: c575e...5ab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Å bli rettet på for sine skrivefeil, er noe som skjer på skolen. Dette er IKKE skolen. Dette er Kvinneguiden. Det er ikke sånn at hele Kvinneguiden skal fungere som lærere og utrydde alle skrivefeil i befolkningen. Her på Kvinneguiden skal vi holde oss til temaet som blir diskutert i tråden, og temaet er svært sjelden skrivefeil. Bortsett fra denne tråden, da.

Anonymkode: 30067...7dd

Det hadde vært fint å få lukt ut noen feil, da. Og om det kan føre til at folk blir tatt seriøst andre steder enn her, hadde jo det også vært fint. Om folk skriver riktig blir de også her tatt mer seriøst, selv om det er helt underbevisst. Men jeg er enig i at det ikke alltid er nødvendig eller fruktbart. 

Anonymkode: 437e7...abb

AnonymBruker
Skrevet

De retter fordi da føler de seg smart og når de ikke har noen argumenter så tyr dem til retting for å prøve å virke smartere.

Anonymkode: 1bc5c...b8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...