AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Hei! Dere som er i permisjon, hvor mye husarbeid gjør dere? Og hvor mye gjør partneren deres? Er det diskusjoner rundt husarbeid hos dere, eller skjer alt naturlig? Spør fordi jeg føler meg veldig alene om alt som har med hus og hjem å gjøre. Har en rabiat av et barn, så krever litt innsats for å få ting gjort her, med klagende baby i føttene på meg, eller å måtte passe på at babyen ikke gjør for mye ugang. Har prøvd å ta det opp med mannen, og sagt at jeg trenger litt hjelp. Han sier han er sliten etter jobb (noe jeg skjønner), og at han skal begynne å hjelpe mer. Men denne bedringer lar altså vente på seg. Noen tips til hvordan jeg kan løse det? Anonymkode: b4f81...0c1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Slutte å gjøre ting selv, slik at han ser at han må hjelpe til? Eller gi ham konkrete oppgaver. Hos oss gikk dette helt naturlig og det var aldri et samtaleemne hjemme. Vi hadde også et relativt rolig barn, uten at det skal ha noe som helst å si, man blir sliten uansett. Anonymkode: b8ccd...909 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 jeg prøver å få tømt oppvaskmaskinen og vasket litt klær i løpet av dagen, men resten deler vi på. blir gjerne en runde med støvsuger og klut i helgen når begge er hjemme. baby sover kun i vogn i bevegelse, og som regel kun en halvtime av gangen, så det er begrenset hvor mye jeg rekker på dagtid. den lille tiden far ser baby etter jobb i hverdagene vil vi ikke kaste bort på husarbeid. har vaskehjelp som kommer hver 14. dag så huset blir vasket ordentlig jevnlig. det er en prioritering vi absolutt ikke angrer på. Anonymkode: bc3b4...58e 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Jeg fikk gjort litt i løpet av dagen, men prioriterte sånt som å henge opp vask eller begynne på middagen. Vi delte på ting etter at mannen kom hjem (og vi snakket absolutt om det underveis). Vi er enige om at den som er i permisjon må få lov til noen pauser i løpet av dagen også - når baby sover dupp er det helt innafor å sove selv, eller ta en kopp kaffe og sløsurfe på mobilen, eller hva man nå har lyst til. Så får ting heller flyte litt i en periode. Anonymkode: e133e...7cf 2
Diamant20 Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 Kan ikke mannen passe baby på ettermiddagen litt så gjør du dine oppgaver, også gjør han sine oppgaver litt senere. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 Jeg tar alt nå (gravid), og det kommer jeg til å fortsette med. Men om baby blir en liten turbo som ikke trives i bæresele må mannen ta baby imens jeg vasker og ordner. Mulig det blir vaskehjelp en gang i uka, det er ihvertfall oppe til vurdering;) Men om du ikke får tatt det imens mannen er på jobb (noe jeg godt kan forstå), så må jo mannen på banen! Enten må han ta baby når han kommer hjem fra jobb, eller så må han ta husarbeid. Du kan jo la han velge, hvis du er ok med det. Eller fordele spesifikke oppgaver. Hvis du ønsker mer hjelp tror jeg du skal bli mer konkret, F.eks at han skal lage middag, vaske klær eller støvsuge. Vi bruker ukeplan, fungerer overraskende godt. Selv om det tok litt tid å komme inn i. Anonymkode: 3b417...adc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #7 Skrevet 10. juni 2020 Ts her. Takk for gode tips! Samboer er ofte hjemme såpas sent at baby sover, så at han leker med baby, mens jeg rydder funker ikke uten om helg. Skal prøve å være flinkere til å gi konkrete oppgaver, selv om jeg drømmer om en tilværelse hvor man «bare gjør», uten mas😅 Synes det med timeplan var en ganske god ide egentlig, da kan vi begge hvertfall få på plass noen gode vaner. Jeg har regel om å ikke rydde eller vaske mens babyen tar lur, og den tenker jeg å holde på🙈 Som noen sier her så prøver jeg å akseptere at ikke alt er 100% i denne perioden av livet. Anonymkode: b4f81...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 Gjorde han husarbeid før dere fikk barn, da? Altså, han er vel ikke mer sliten etter jobb nå enn da dere gikk på jobb begge to? Om det er slik at du brukte å gjøre alt av husarbeid i tillegg til full jobb og nå som dere har barn går det ikke lenger, så høres det ut som dere må ta en prat ja. Gjerne så konkret som mulig. Om han ikke "så" hva som måtte gjøres før så kommer han ikke magisk til å begynne nå, det er enklere å si "kan du støvsuge tirsdag og fredag" enn bli sint fordi han ikke ser at det trengs å støvsuges. (Har han hatt pappaperm ennå? Hvordan ser han for seg at det skal fungere da? ) Anonymkode: e133e...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #9 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gjorde han husarbeid før dere fikk barn, da? Altså, han er vel ikke mer sliten etter jobb nå enn da dere gikk på jobb begge to? Om det er slik at du brukte å gjøre alt av husarbeid i tillegg til full jobb og nå som dere har barn går det ikke lenger, så høres det ut som dere må ta en prat ja. Gjerne så konkret som mulig. Om han ikke "så" hva som måtte gjøres før så kommer han ikke magisk til å begynne nå, det er enklere å si "kan du støvsuge tirsdag og fredag" enn bli sint fordi han ikke ser at det trengs å støvsuges. (Har han hatt pappaperm ennå? Hvordan ser han for seg at det skal fungere da? ) Anonymkode: e133e...7cf Han gjorde litt mer før vi fikk barn, men fortsatt jeg som tok hovedansvaret selv i full jobb. Synes ikke det var problematisk da, men som du sier er det åpenbart litt annerledes med barn. Han hadde pappperm relativt tidlig, fordi jeg hadde noen prosjekter på jobb jeg veldig gjerne ville gjennomføre, men det var kun 2 mnd, og jeg gikk tilbake i permisjon etterpå (fleksibel jobb). Samt at jeg hadde veldig korte og fleksible dager. Det var ganske lik arbeidsfordeling som nå, og det var da jeg tok det opp første gang. Du har nok helt rett i at vi trenger å prate litt skikkelig om dette her, sånn at jeg ikke ender opp med å bli utslitt og irritert fordi han ikke selv evner å se hva som må gjøres. Skal gjøre det! Anonymkode: b4f81...0c1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #10 Skrevet 10. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for gode tips! Samboer er ofte hjemme såpas sent at baby sover, så at han leker med baby, mens jeg rydder funker ikke uten om helg. Skal prøve å være flinkere til å gi konkrete oppgaver, selv om jeg drømmer om en tilværelse hvor man «bare gjør», uten mas😅 Synes det med timeplan var en ganske god ide egentlig, da kan vi begge hvertfall få på plass noen gode vaner. Jeg har regel om å ikke rydde eller vaske mens babyen tar lur, og den tenker jeg å holde på🙈 Som noen sier her så prøver jeg å akseptere at ikke alt er 100% i denne perioden av livet. Anonymkode: b4f81...0c1 Hvor lange dager har han? Hvis han er borte 7-19 skjønner jeg han ikke får bidratt så mye. Så ville jeg hatt en felles vaske og ordne dag i helgen. Så må det bare flyte litt i ukedagene;) Timeplan/ukeplan anbefales på det sterkeste! Anonymkode: 3b417...adc
ItchyBitchySpider Skrevet 10. juni 2020 #11 Skrevet 10. juni 2020 22 minutter siden, Diamant20 skrev: Kan ikke mannen passe baby på ettermiddagen litt så gjør du dine oppgaver, også gjør han sine oppgaver litt senere. "Dine oppgaver" og "hans oppgaver" - hva er det?
Diamant20 Skrevet 10. juni 2020 #12 Skrevet 10. juni 2020 2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: "Dine oppgaver" og "hans oppgaver" - hva er det? At man har ansvar for forskjellige ting, en tar klesvask, mens den andre tar støvsuging feks.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 En av de tingene jeg bare elsker med KG er kvinner som lurer på hvordan de skal fordele arbeidsoppgaver i hjemmet med mannen sin... Spesielt når de har fått barn. Og her sitter de å diskuterer, og gir hverandre råd - kvinne til kvinne. Uten å involvere mannen sin hjemme. Hvorfor? Jeg forstår det bare ikke. Samme hvordan jeg vrir og vender på det. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: 95e9b...79a 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En av de tingene jeg bare elsker med KG er kvinner som lurer på hvordan de skal fordele arbeidsoppgaver i hjemmet med mannen sin... Spesielt når de har fått barn. Og her sitter de å diskuterer, og gir hverandre råd - kvinne til kvinne. Uten å involvere mannen sin hjemme. Hvorfor? Jeg forstår det bare ikke. Samme hvordan jeg vrir og vender på det. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: 95e9b...79a Nå har jeg allerede kommunisert med mannen min, og planlegger å gjøre det videre også. Synes det er fint å kunne få tips fra andre som har vært i samme situasjon, og ser ingenting negativt med det. Jeg skriver ikke et innlegg her, og forventer at situasjonen vil løse seg av den grunn. Veldig fint at ditt liv er så ukomplisert, og at du ikke ønsker innspill fra andre, men det gjelder ikke alle, og jeg ser ikke noe galt i det. Ts. Anonymkode: b4f81...0c1 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 Å gå hjemme i permisjon er stort sett mer slitsomt enn å være på jobb, så at han er sliten etter jobb er da virkelig ingen unnskyldning for å ikke bidra hjemme. Ser at du skriver at du gjorde alt husarbeidet før dere fikk barn, og da er det kanskje vanskelig å få han til å innse at du behøver hjelp nå som du er i permisjon. Personlig hadde jeg bare gjort akkurat det samme han gjør nå når han skal ha sin pappaperm, gått på jobb og sagt at jeg var for sliten til å hjelpe til med husarbeidet når jeg kom hjem. Så får nok pipa en annen lyd! Anonymkode: 709e7...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #16 Skrevet 10. juni 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Han gjorde litt mer før vi fikk barn, men fortsatt jeg som tok hovedansvaret selv i full jobb. Synes ikke det var problematisk da, men som du sier er det åpenbart litt annerledes med barn. Han hadde pappperm relativt tidlig, fordi jeg hadde noen prosjekter på jobb jeg veldig gjerne ville gjennomføre, men det var kun 2 mnd, og jeg gikk tilbake i permisjon etterpå (fleksibel jobb). Samt at jeg hadde veldig korte og fleksible dager. Det var ganske lik arbeidsfordeling som nå, og det var da jeg tok det opp første gang. Du har nok helt rett i at vi trenger å prate litt skikkelig om dette her, sånn at jeg ikke ender opp med å bli utslitt og irritert fordi han ikke selv evner å se hva som må gjøres. Skal gjøre det! Anonymkode: b4f81...0c1 Det høres ut som en god plan. Om dere klarer å holde dere løsningsorienterte (gamle system/fordeling går ikke opp lengre, hvordan kan vi løse det på en måte som fungerer for begge to) kommer en gjerne mye lengre enn med frustrasjon og anklagelser. Om løsningen er timeplan, vaskehjelp, mer takeaway, eller at dere er enige om at det kan være mye mer rotete/skittent enn dere var vant til, får dere finne ut av. Anbefaler også å bli enige om å prøve en periode (f.eks en måned) og så ta en prat til og snakke om hvordan dere begge synes det fungerer. Om det viser seg at timeplan ikke fungerer, kanskje dere bør spandere vaskehjelp likevel, osv. (Det er jo ikke sikkert at det du tenker er den beste løsningen nå er det som faktisk kommer til å fungere best. Og det er også gjerne bedre å innse egne begrensninger, enn å basere seg på løsninger som innebærer store forandringer i vaner eller tankesett. Men om begge er innstilt på å finne en ny løsning som fungerer, ordner det seg nok.) Anonymkode: e133e...7cf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #17 Skrevet 10. juni 2020 Sleit med det samme forrige gang, før barnet kom gjorde jeg alt(og hadde ikke noe i mot det), men vi var enige om at vi måtte fordele bedre når baby kom. Det ble ikke fulgt opp, så jeg endte opp med å bli skikkelig barnslig 😅 alt hans rot(klær som var henslengt, skitne kopper osv) ble plassert på og rundt datapulten hans. Sluttet å vaske klærne hans, vasket bare til meg selv og barnet. Etter et par uker tok han poenget. Er i permisjon med nummer to nå, og han har fortsatt med å ta sin del husarbeid siden den gang😊 Men jeg anbefaler selvfølgelig å prate med han om det, haha Anonymkode: afd98...f50 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #18 Skrevet 10. juni 2020 Vi prøver så godt vi kan og så snakker vi sammen. Vi pleier å speed-rydde om ettermiddagen, gjerne etter middag. Da setter vi babyen i sin matstol med noe underholdning (feks storebror) eller en kjeks, og så rydder vi så fort vi kan. Anonymkode: 5f9ae...ae4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Skrevet 10. juni 2020 Jeg hadde klistremerkebaby som hatet bæretøy, og som i tillegg stort sett bare lot være å hyle om jeg gikk og gikk og gikk mens jeg bar ham over skulderen.. I tillegg til at han gulpet noe sinnsykt, så det var lass på lass på lass med klesvask.. Så jeg fikk ikke gjort en dritt av husarbeid. Hos oss var det en ikke-sak. Det var en selvfølge at vi delte på husarbeidet når vi var hjemme begge to på kveldstid og i helger, og den ene passet babyen og den andre gjorde husarbeidet. Å være sliten etter jobb er da ikke en unnskyldning. Det er slitsomt å være hjemme også. Anonymkode: 69e4b...448 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #20 Skrevet 10. juni 2020 I en ideell verden hadde vi delt det 50/50, men det skjer ikke. Mannen bruker ekstremt lang tid på alt som skal gjøres, det gjøres halvveis og han må mases på hele tiden for å få ting gjort. Derfor må han underholde barna og baby mens jeg gjør husarbeidet siden det da gjøres unna på en brøkdel av tiden. Anonymkode: 90f1b...3e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå