Gå til innhold

Forskere har beregnet hvor mange som ville ha dødd i Norge uten en nedstengning av samfunnet (12000)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kostnaden for sykehjemsplasser gar lite med pensjonsopptjenong å gjøre.

Anonymkode: adc39...4c8

nå må du følge med før du svarer. Vi snakker om 80-åringenes bidrag til økonomien. Jeg pekte på at det er mange 80-åringer som har god økonomi, men det er en mansplainer her som ser ut til å mene at alle 80-åringer er minstepensjonister med sugerør i statskassen.

Det er stemmer jo ikke, og derfor bør vedkommende reflektere litt over pensjonssparing og annen sparing, samt det forhold at folk i den alderen gjerne har formue.

Anonymkode: 9de7b...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight skrev:

Jeg har respekt for de eldre og alt de har gjort for Norge ! 

Hva har de gjort for Norge? Hvorfor tror du nærmest var for U-land å regne før oljen?

Ta bort oljen, og vi hadde vært en arbeidernasjon der de fleste jobbet med fiske, landbruk, trevirke og fabrikkarbeid.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, edwardnigma skrev:

Hvem som bygget landet? Oljereservene i Nordsjøen bygget landet vårt. Ikke 80-åringene. Norge var ikke en shit før oljen.

ja, og de kom opp av havet HELT AV SEG SELV.  Det var ingen som trengte å gjøre noen ting.

Skrevet

nå må du følge med før du svarer. Vi snakker om 80-åringenes bidrag til økonomien. Jeg pekte på at det er mange 80-åringer som har god økonomi, men det er en mansplainer her som ser ut til å mene at alle 80-åringer er minstepensjonister med sugerør i statskassen.

Det er stemmer jo ikke, og derfor bør vedkommende reflektere litt over pensjonssparing og annen sparing, samt det forhold at folk i den alderen gjerne har formue.

Hvorfor kommer du med personangrep der du sitter og gjemmer deg bak anonym bruker som en feig rødstrømpe?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja, og de kom opp av havet HELT AV SEG SELV.  Det var ingen som trengte å gjøre noen ting.

Så du tenker at vi hadde blitt like rike uten oljen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, edwardnigma skrev:

Hvorfor kommer du med personangrep der du sitter og gjemmer deg bak anonym bruker som en feig rødstrømpe?

du er like anonym selv der du gjemmer deg bak et nick og en avatar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du tenker at vi hadde blitt like rike uten oljen?

vi hadde ikke fått opp oljen uten de 80-åringene du synes vi greitt kan ofre.

80-åringene var rundt 30 da oljealderen startet, så det var de som gjorde den jobben for oss som sitter her og tar i mot koronahjelp fra oljefondet.

Skrevet

du er like anonym selv der du gjemmer deg bak et nick og en avatar.

Nei, det er jeg ikke. Du kan se alle innlegg jeg har skrevet på KG noensinne. Jeg har aldri brukt AB. Og jeg er ikke den som kommer med personangrep fordi jeg er uenig mens jeg bruker AB.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vi hadde ikke fått opp oljen uten de 80-åringene du synes vi greitt kan ofre.

80-åringene var rundt 30 da oljealderen startet, så det var de som gjorde den jobben for oss som sitter her og tar i mot koronahjelp fra oljefondet.

Så om de hadde jobbet på jordene, fisket, i skogene eller på fabrikkene, så hadde de og Norge vært like velstående i dag? 👍

AnonymBruker
Skrevet

Så om de hadde jobbet på jordene, fisket, i skogene eller på fabrikkene, så hadde de og Norge vært like velstående i dag? 👍

mener du at 80-åringer i land uten oljeformue ikke har samme verdi som våre 80-åringer?

er menneskeverdet knyttet til landets BNP?

ville ikke 80-åringene "bygget landet" hvis det hadde skjedd gjennom andre næringer enn olje?

Hva er det egentlig du prøver å si? vet du det selv, eller har du snublet i din egen argumentasjon?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, edwardnigma skrev:

Hva har de gjort for Norge? Hvorfor tror du nærmest var for U-land å regne før oljen?

Ta bort oljen, og vi hadde vært en arbeidernasjon der de fleste jobbet med fiske, landbruk, trevirke og fabrikkarbeid.

for øvrig stemmer det ikke at Norge var "nærmest for et u-land å regne" før oljen., så her bør du revurdere

https://forskning.no/naturressursforvaltning-olje-og-gass-okonomi/hadde-norge-greid-seg-uten-oljepenger/365504

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mener du at 80-åringer i land uten oljeformue ikke har samme verdi som våre 80-åringer?

er menneskeverdet knyttet til landets BNP?

ville ikke 80-åringene "bygget landet" hvis det hadde skjedd gjennom andre næringer enn olje?

Hva er det egentlig du prøver å si? vet du det selv, eller har du snublet i din egen argumentasjon?

Jeg prøver å si at vi har råd til ordningene vi har i dag fordi vi hadde flaks og fant olje. Ikke fordi noen «bygget landet». Alle som jobber «bygger landet». Hva med å ta vare på fremtidige generasjoner, fremfor de som har 80 år bak seg?!

Prioriteringer vettu.

Skrevet

Jeg prøver å si at vi har råd til ordningene vi har i dag fordi vi hadde flaks og fant olje. Ikke fordi noen «bygget landet». Alle som jobber «bygger landet». Hva med å ta vare på fremtidige generasjoner, fremfor de som har 80 år bak seg?!

Prioriteringer vettu.

Hvem er det som har hentet opp oljen? hvem er det som har betalt skatt , jobbet osv for å holde samfunnet i gang? Jeg syns det er helt utrolig at mange sier de bare er 80 osv ... skremmende holdninger. 

Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hvem er det som har hentet opp oljen? hvem er det som har betalt skatt , jobbet osv for å holde samfunnet i gang? Jeg syns det er helt utrolig at mange sier de bare er 80 osv ... skremmende holdninger. 

I et valg mellom barn og 80-åringer, synes du man skal prioritere 80-åringer på lik linje som barn?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, edwardnigma skrev:

Det er jo latterlig å sammenlikne seg med industrilandene Sverige og Finland...

avsporing. Norge var ikke et u-land, og alt tyder på at vi ville klart oss helt fint.

Bl.a fordi vi har en befolkning med høy utdanning. Statens lånekasse for utdanning har som kjent eksistert mye lenger enn oljealderen.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, edwardnigma skrev:

Prioriteringer vettu.

landet ville ikke vært i et fattig land i ruiner uten oljen.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, edwardnigma skrev:

I et valg mellom barn og 80-åringer, synes du man skal prioritere 80-åringer på lik linje som barn?

nå har vi jo faktisk muligheten til å prioritere begge to, så det er et kunstig spørsmål. For, som vi har snakket om før, det er ikke tiltakene som begrenser økonomien, det er pandemien selv, så det er ikke nødvendig å ofre 80-åringene. Vi kommer ikke utenom en økonomisk nedtur uansett hva vi gjør, og mye tyder på at den ville blitt verre uten de strenge tiltakene.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå har vi jo faktisk muligheten til å prioritere begge to, så det er et kunstig spørsmål. For, som vi har snakket om før, det er ikke tiltakene som begrenser økonomien, det er pandemien selv, så det er ikke nødvendig å ofre 80-åringene. Vi kommer ikke utenom en økonomisk nedtur uansett hva vi gjør, og mye tyder på at den ville blitt verre uten de strenge tiltakene.

Nei, det har vi ikke. Vi må holde barna hjemme fra skolen for å beskytte 80-åringene. Ergo lider de for å beskytte en liten kvart prosent av befolkningen. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, edwardnigma skrev:

Nei, det har vi ikke. Vi må holde barna hjemme fra skolen for å beskytte 80-åringene. Ergo lider de for å beskytte en liten kvart prosent av befolkningen. 

hjemmeskole i seks uker i den ene vektskålen - døde besteforeldre i den andre.

Det er ikke opplest og vedtatt at alle velger døde besteforeldre.Tvert imot var det sterk støtte i befolkningen for tiltakene.

• Opprett ny...