Gå til innhold

Har alle lærerne egne barn som...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er faglig sterke på skolen? Virker det som alle lærerne har egne barn som er flinke på skolen. Iallefall alle i omkretsen min er det. Jeg kjenner dog bare 3 slike familier. 

Hva med dere? Stemmer dette med erfaringene deres? Eller fins det lærere som også har barn som strever på skolen?(virker nesten utenkelig for meg).

Ps: jeg er ikke lærer!

Anonymkode: ac1e2...006

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at lærere er mer opptatt av barns utdanning enn oss andre. Rett og slett fordi det er jobben deres. Deres innsats i leksehjelp overgår nok den vi vanlig dødelige ofte kan tilby. Jeg har et barn på høyskole som slet seg gjennom hele grunnskolen og fikk beskjed av lærer om at høyre utdanning kunne hun bare glemme, en som er ferdig fagarbeider og en som skal over på vgs. Alle har vært skolesvake og jeg har fra tidlig barneskolealder hørt at «om de ikke henger med nå så er det kjørt for neste skoleår blir såååå mye vanskeligere». Og hengt med har de ikke, til tross for hjelp hjemme. Men «ufaglært» hjelp. Min erfaring er at avhenger av ungdommens egen interesse for å lære og deres forståelse av viktigheten av utdanning. Og den kan komme sent. Men den kommer som regel. 

Anonymkode: e6b70...c9b

• Liker 5
Skrevet

Tja. Forskning viser at barn av foreldre (særlig mor) med høy utdanning gjør det bedre i skolesituasjonen. Lærere faller jo inn under den kategorien. Men jeg tror ikke at lærere som gruppe har «flinkere» barn enn andre som følger opp barna sine i skolearbeidet. 
I tillegg har man den menneskelige faktor, at vi alle er forskjellige.

Jeg er lærer selv og av de to skolebarna vi har i hus har vi en perfeksjonist med toppresultater og en som knapt åpner en bok. Begge følges opp i stor grad når det gjelder skolearbeid, men hos oss er det personligheten til barna som påvirker resultatene deres - ikke mitt yrkesvalg.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er lærer selv, og alle elever med en forelder som er lærer er veldig faglig sterke. I tillegg til høflige, utadvendte, positive og ansvarlige. Jeg har veldig små barn, så gjenstår å se med mine, men jeg har trua.

Tror ikke nødvendigvis det handler om leksehjelpen hjemme, tror det er mer om å følge opp, framsnakke lærere og skolen hjemme, ta tak i problemer læreren nevner, og bare modellere hvordan et dannet menneske oppfører seg. 

Anonymkode: 87007...ade

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Lærerbarn vokser opp i hjem der skole og utdanning er viktig. De har bøker i bokhylla, og skolen og lærere blir aldri snakket stygt om. Det er naturlig at barna ønsker å gjøre det bra. 

Anonymkode: 60c59...f69

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Har foreldre som er lærere og fullførte bare så vidt vgs. Var helt udugelig på skolen fra begynnelse til slutt. Måtte gå i spesialklasse, ha leksehjelp, ta fag opp igjen. Gråt til jeg spydde over leksene mine på barne og ungdomsskolen. Var helt jævlig. 

Anonymkode: 6d3e2...5fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker at jeg hadde en mattelærer på ungdomsskole, og på VGS kom jeg i klasse med datteren hennes. Datteren hennes fikk kun 2ere og 3ere i matte. 

Anonymkode: 9dd04...d99

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er faglig sterke på skolen? Virker det som alle lærerne har egne barn som er flinke på skolen. Iallefall alle i omkretsen min er det. Jeg kjenner dog bare 3 slike familier. 

Hva med dere? Stemmer dette med erfaringene deres? Eller fins det lærere som også har barn som strever på skolen?(virker nesten utenkelig for meg).

Ps: jeg er ikke lærer!

Anonymkode: ac1e2...006

Der vil jeg tro det er en vesensforskjell mellom gode, helt ok og elendige lærere. Det er intet som tilsier at de elendige lærerne skal ha barn som presterer godt. Og lite utenom flaks som tilsier at de helt middelmådige lærerne skal ha barn som presterer. Men de gode lærerne har nok barn som har fått et fortrinn. Hvor mange lærere som er virkelig gode vet jeg ikke - jeg har kun hatt elendige lærere på skolen, og de 3 lærerne jeg kjenner personlig er alle middelmådige. Dog er barna til den ene av dem meget smarte.

Anonymkode: 86ad7...f8c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en med kraftig dysleksi som strevde seg gjennom skolegang. Etter å ha tatt opp igjen en del fag fra vgs er han nå student. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kun sammenligne med egen erfaring, men når jeg gikk på grunnskolen så var alle de elevene med foreldre som var lærere veldig faglig sterke. Så du er nok inne på noe. Men de var jo ikke de eneste som var faglig sterke, der var jo også andre faglig sterke elever, de hadde foreldre innen helse eller finans feks. Det som kanskje er litt interessant er at flere av de som var faglig sterke har valgt å bli lærere selv.

Anonymkode: bc3dd...84f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det var slik i «gamledager». Lærer hadde høyere status, høyere utdannelse enn de fleste. Mye er endret på det. Men at lærere i større grad fremsnakker skolen, det tror jeg nok stemmer. 

Anonymkode: e2422...167

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er språklærer og har senere utdanning som spes.ped.lærer. Men jeg selv har aldri vært noe skoleflink, og fikk sjeldent karakterer over 4, og hvis jeg fikk en 4’er var jeg heldig. Har også en lillesøster og to storesøsken som heller aldri egentlig har vært noe spesielt kvass på skolen. De har alle gjort mer enn jeg har fått til da, men de var ikke årets elev, for å si det sånn..  Eldstemann så, men han kom seg ikke dit før han begynte på folkehøyskolen. Så selv om du ikke tror det finnes, så finnes de.

Anonymkode: fce19...82d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og har en av hver. Eldste er skoleflink og har lært mye nytt på egenhånd. Yngste skal opp på femte trinn og synes lekser er et slit. 

Anonymkode: 113e7...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært lærer (men pga sykdom ikke lenger i jobb). Vi snakker mye om skole og fag her hjemme. Bruker mye fra hverdagslivet for at kunnskapen fra skolen også blir brukt utenom skole slik at det skal sitte bedre. Jeg følger aktivt med på hva de gjør på skolen til enhver tid og kan flette det inn og snakke om temaene også her. 

Barnet er skoleflink og ligger over forventet nivå. Kontaktlærer og meg ser det samme hos barnet og hva som kan forbedres og hva som er bra. Det er støtt og stadig at det kommer fram at læreren og meg sier de samme tingene. Det tror jeg også trygger barnet, at det ikke er motstridende beskjeder hjemme og på skolen. 

Anonymkode: fdbf8...6e9

AnonymBruker
Skrevet

I min omgangskrets er det et naturlig utvalg av lærerbarn også. De som strever veldig har lærevansker eller dysleksi, og det er en god del som får til skolen ganske bra ja. Og en gjeng som gjør det sånn passe greit, men synes andre ting er mer spennende. Muligens en liten hovedtyngde på skoleflinke. 

Det er jo en spredning av hvor skoleflinke lærere er også faktisk, man må jo ikke være supergod i norsk eller engelsk for å være en god mattelærer. Og mange av evnene og prosessene som brukes i læring er arvelig. 

Anonymkode: bb3a0...371

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Moren min var lærer, og jeg hadde adhd, så nei. Søsteren min var heller ikke noe skolelys, og jeg tror heller ikke at moren min var det i sin tid. 

Anonymkode: 036d0...5b8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er lærer selv, og alle elever med en forelder som er lærer er veldig faglig sterke. I tillegg til høflige, utadvendte, positive og ansvarlige. Jeg har veldig små barn, så gjenstår å se med mine, men jeg har trua.

Tror ikke nødvendigvis det handler om leksehjelpen hjemme, tror det er mer om å følge opp, framsnakke lærere og skolen hjemme, ta tak i problemer læreren nevner, og bare modellere hvordan et dannet menneske oppfører seg. 

Anonymkode: 87007...ade

Yeah right.

Barn av lærere er ikke mer eller mindre høflige og ter seg bedre enn barn av septiktømmere, gatefeiere, sykepleiere osv.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min var lærer, og jeg hadde adhd, så nei. Søsteren min var heller ikke noe skolelys, og jeg tror heller ikke at moren min var det i sin tid. 

Jeg vil også spesifisere at jeg hadde udiagnosert ADHD, og det var bare masse krangling hjemme og jeg ble tvunget til å gjøre lekser, men at hun så mine behov? No Way! Dette var barneskolen og på ungdomsskolen slutta jeg med lekser. Klarte meg likevel fordi jeg har aldri vert dum, jeg har bare vert ekstremt ufokusert. Så læreprosessen har vert et mareritt, men fikk jeg et spørsmål klarte jeg likevel å gi et ganske greit logisk svar.  

AnonymBruker
Skrevet

Nja, ikke nødvendigvis. Noen er i opposisjon også. På skolen barnet mitt går er den mest bråkete gutten i klassen sønn av en lektor. 

Anonymkode: 931e8...bc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke alltid 

Anonymkode: 831db...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...