Gå til innhold

Mulig verdens dummeste spørsmål, men er det bare kumelk som inneholder laktose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, er Havremelk, soya osv laktosefri?

Anonymkode: d6eda...510

Skrevet

Plantebaserte melkedrikker inneholder ikke laktose. 

Ekte melk fra dyr inneholder laktose. Mengden varierer. I Norge er det nesten bare kumelk, men i andre deler av verden brukes flere typer melk. 

Melk fra kamel er et alternativ for de som ikke tåler kumelk. Lite laktose og andre proteiner. Smaker ganske bra. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, stan skrev:

Melk fra kamel er et alternativ for de som ikke tåler kumelk. Lite laktose og andre proteiner. Smaker ganske bra. 

Kanskje litt utfordrende å få tak i? 🤣

Anonymkode: be243...0d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ellam skrev:

Ingen dumme spørsmål🙂

Ikke lest hele artikkelen, men kanskje du finner noen svar her:

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Taaler-ikke-melk/Derfor-kan-du-drikke-melk-selv-om-du-har-laktoseintoleranse

Dette kommer fra melk.no 😅🙄 tror de med laktoseintoleranse veit at det er BS at man kan drikke vanlig melk uten problemer. 

Anonymkode: d5511...f60

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer fra melk.no 😅🙄 tror de med laktoseintoleranse veit at det er BS at man kan drikke vanlig melk uten problemer. 

Kanskje bare dumme svar🙈🤣 Svarte litt for kjapt. Men jeg synes jeg skal ha for forsøket, og for å «bumpe» opp innlegget😉

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt utfordrende å få tak i? 🤣

Anonymkode: be243...0d1

Aldri sett kamelmelk i Norge. Det er jo egentlig litt rart, siden det er såpass mange som er opptatt av laktose. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare melk som inneholder laktose (også kjent som melkesukker), i varierende grad. Vann, saft, brus, juice, kaffe, te, plantejuice osv inneholder ikke laktose, med mindre de er tilsatt melk.

Men hvis det er bare laktose du reagerer på, så er dette bare et disakkarid (sukker med to molekyler) som kan spaltes til monosakkarider (sukker med ett molekyl) med et enzym (som du har lav eller ingen produksjon av). Laktosefri melk er tilsatt dette enzymet som da har spaltet noe eller eller mesteparten av laktosen allerede. Hvor sensitiv du er for laktose bestemmer hvilke produkter du må velge. For noen er det nok å velge laktosereduserte varianter, noen kan ha laktosefrie varianter (som har bittelitt rest-laktose) og noen tåler ingenting og må holde seg helt unna.

Du kan også ta en dose laktase med melkemåltidet, som altså er det enzymet som spalter laktose som du har lite eller ingen produksjon av.

Anonymkode: 04c6f...97b

AnonymBruker
Skrevet

Geitemelk er trygt for oss laktoseintolerante. Ekte geitost (brunost) går derfor bra, les på innholdsfortegnelsen at den ikke er blandet med kumelk. 

Anonymkode: efca5...e94

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Geitemelk er trygt for oss laktoseintolerante. Ekte geitost (brunost) går derfor bra, les på innholdsfortegnelsen at den ikke er blandet med kumelk. 

Ehm nei? Jeg tåler ikke laktose og geitemelk blir jeg skikkelig dårlig av. Det er mindre laktose I geitemelk enn kumelk, men overhodet ikke trygt for oss som ikke tåler laktose 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skriver jo at man kan drikke vanlig melk så lenge den er laktosefri/redusert, ikke at alle med laktoseintoleranse kan drikke vanlig melk med laktose 

Anonymkode: 17317...907

Gjest Albbas
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å lese det du selv kritiserer? Det er ikke vanlig melk de anbefaler, men laktosefri melk. De fleste med laktoseintoleranse tåler den. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, brun geitost er VELDIG laktoserikt. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull 

Anonymkode: 17317...907

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Hva med å lese det du selv kritiserer? Det er ikke vanlig melk de anbefaler, men laktosefri melk. De fleste med laktoseintoleranse tåler den. 

Nei, brun geitost er VELDIG laktoserikt. 

Den lyseste er, men ikke den mørkeste tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeintoleranse/melkeallergi.

Geitemelt inneholder mindre kasein (protein), og er derfor et litt tryggere valg for de med melkeallergi/melkeintoleranse, men laktose (melkesukker) inneholder den nesten like mye av som kumelk.

Anonymkode: 47a41...101

Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Den lyseste er, men ikke den mørkeste tror jeg. 

Jo. Geitemelk er ikke laktosefri. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Jo. Geitemelk er ikke laktosefri. 

Jeg veit hvertfall den hvite geitosten er ok å spise for de med laktoseintoleranse. 

Den lysebrune geitosten er søt (fra laktose) og den mørke er stram, ikke akkurat søt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veit hvertfall den hvite geitosten er ok å spise for de med laktoseintoleranse. 

Den lysebrune geitosten er søt (fra laktose) og den mørke er stram, ikke akkurat søt. 

Du fortsetter å insistere, selv om du har fått vite at geitemelk har nesten like høyt laktoseinnhold som kumelt. 

Jeg gjentar: Det er kaseininnholdet som er lavere i geitemelken, ikke laktoseinnholdet!

De hvite harde ostene har lavt laktoseinnhold på grunn av produksjon, uansett om de er laget av kumelk eller geitemelk. Når man lager hvitost/gulost skiller man mysen fra ostemassen, og laktosen følger mysen.

Anonymkode: 47a41...101

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Den hvite har lite laktose ja, men det er ikke fordi det er en geitost, men fordi hvite oster generelt er naturlig laktosefrie. 

Brunoster derimot, også de bitre basert kun på geitemelk, har MYE laktose. Myse er den viktigste ingrediensen i brunost, og har mye laktose. Slipper ikke unna laktosen der dessverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...