Lykkeligliten Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Hei! Jeg tenkte å kjøpe en ny beltestol fordi barnet mitt ikke klarer å sitte bakovervendt lengre(kaster opp uansett hvor kort turen er). Hva slags beltestol anbefaler dere? Barnet fyller snart 4 år.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Anbefaler å spørre i bilstolgruppen på Facebook. Vær forberedt på at du kommer til å bli slaktet av veldig mange, overse de så får du noen gode svar 🙂 Anonymkode: dbfb0...43e 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 En med festepunkt mellom beina, Det reduserer risikoen for undergliding når barnet er så lite. Mye trolig at Britax Kidfix 2 R/S er den som vil passe barnet best... men det beste er å prøve før kjøp. Anonymkode: b5478...16b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Veldig viktig at du prøver stolen i bilen med barnet i når det er beltestol. I og med at barnet sannsynligvis er relativt lite, ville jeg sjekket ut de med et punkt mellom beina. Har forresten en 6 åring som kastet opp til hun ble 3, uansett hvor kort turen var. Vi satt henne bakovervendt i forsetet og det endret alt. Barn får faktisk bedre sikt når de sitter bakovervendt. Kan jeg spørre hvilken stol du har i dag? Anonymkode: 3bf40...752 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig viktig at du prøver stolen i bilen med barnet i når det er beltestol. I og med at barnet sannsynligvis er relativt lite, ville jeg sjekket ut de med et punkt mellom beina. Har forresten en 6 åring som kastet opp til hun ble 3, uansett hvor kort turen var. Vi satt henne bakovervendt i forsetet og det endret alt. Barn får faktisk bedre sikt når de sitter bakovervendt. Kan jeg spørre hvilken stol du har i dag? Anonymkode: 3bf40...752 Ikke sett bakovervendt sete i forsetet hvis du ikke kan slå av airbag. Anonymkode: 32a51...e94 3
Lykkeligliten Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler å spørre i bilstolgruppen på Facebook. Vær forberedt på at du kommer til å bli slaktet av veldig mange, overse de så får du noen gode svar 🙂 Anonymkode: dbfb0...43e Jeg vil ikke spørre der for jeg vet jeg blir slaktet for å snu bilstolen. Men jeg har prøvd å drøye det lengst mulig men nå går det ikke lengre, der er gråting og oppkast hver gang vi skal kjøre.
Lykkeligliten Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig viktig at du prøver stolen i bilen med barnet i når det er beltestol. I og med at barnet sannsynligvis er relativt lite, ville jeg sjekket ut de med et punkt mellom beina. Har forresten en 6 åring som kastet opp til hun ble 3, uansett hvor kort turen var. Vi satt henne bakovervendt i forsetet og det endret alt. Barn får faktisk bedre sikt når de sitter bakovervendt. Kan jeg spørre hvilken stol du har i dag? Anonymkode: 3bf40...752 Jeg har besafe izi combi x4 og britax hi-way nå.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sett bakovervendt sete i forsetet hvis du ikke kan slå av airbag. Anonymkode: 32a51...e94 Selvsagt ikke, men nå kan de aller fleste bilene skru av airbag uten problem. Anonymkode: 36e6c...a00
Forundret.. Skrevet 10. juni 2020 #9 Skrevet 10. juni 2020 50 minutter siden, Lykkeligliten skrev: Jeg vil ikke spørre der for jeg vet jeg blir slaktet for å snu bilstolen. Men jeg har prøvd å drøye det lengst mulig men nå går det ikke lengre, der er gråting og oppkast hver gang vi skal kjøre. Det er jo bare til å ikke nevne alderen på barnet. 1
Mumsmums Skrevet 10. juni 2020 #10 Skrevet 10. juni 2020 Fornøyd med besafe isi up. Eldste bytta til den da hun var 3. Yngste var 4. Begge satt godt i den helt fra starten og ennå. Enkelt å få på beltet selv for de etterhvert i den.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #12 Skrevet 10. juni 2020 Har maxi cosy rodifix. Og er fornøyde med dem. Anonymkode: 6b2c2...b70
atropos Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 Maxi cosi rodifix airprotect har vi. Den er veldig fin. Mange justeringer som gjør at den vokser med barnet, og den har en justering som gjør at den vippper litt bakover. Det hjelper veldig hvis barnet sovner i setet, så det ikke blir hengende fremover. Den har god plass til større barn også. Vi har en stor sjuåring som bruker denne. Han er 140 cm og sitter godt i det pga justerbare sider så det ikke blir trangt.Den er også best i test. Vi hadde cybex solution på et punkt, men da vi byttet bil, gikk ikke bilbeltet tilbake som det skulle så vi måtte bytte. Angrer ikke, og kommer til å kjøpe rodifix til de andre to også når de blir så store at de skal over på stol.
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 58 minutter siden, Forundret.. skrev: Det er jo bare til å ikke nevne alderen på barnet. Alder og størrelse på barnet er 100% vesentlig i valg av stol, så det går ikke.
Forundret.. Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, lamorte skrev: Alder og størrelse på barnet er 100% vesentlig i valg av stol, så det går ikke. Siden hun mest sannsynlig blir arrestert for å bytte før 4 år så kan hun jo bare lyve å si at det er 5 og da beskrive barnets vekt, høyde og problemene som er nå.
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 10. juni 2020 #16 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, Forundret.. skrev: Siden hun mest sannsynlig blir arrestert for å bytte før 4 år så kan hun jo bare lyve å si at det er 5 og da beskrive barnets vekt, høyde og problemene som er nå. For all del. En beltestol er dog ikke et godt alternativ til verken en 4åring eller en 5åring på 100cm.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #17 Skrevet 10. juni 2020 1 hour ago, lamorte said: For all del. En beltestol er dog ikke et godt alternativ til verken en 4åring eller en 5åring på 100cm. Dette visste jeg ikke. Hvor har du lest dette? Og hva er alternativet? Anonymkode: ea0eb...899
Gjest Albbas Skrevet 10. juni 2020 #18 Skrevet 10. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Dette visste jeg ikke. Hvor har du lest dette? Og hva er alternativet? Anonymkode: ea0eb...899 Bilstolvelgeren.no, Trygg Trafikk anbefaler at barnet er minst 110 cm før beltestol. Alternativet er bakovervendt småbarnsstol.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette visste jeg ikke. Hvor har du lest dette? Og hva er alternativet? Anonymkode: ea0eb...899 En beltestols hovedjobb er å lede bilbelte til å ligge rett over barnets kropp. Beltestoler er ikke universale og veldig få passer så små barn som 100cm. Det vil si at beltet ikke vil ligge korrekt, og dermed ikke vil gjøre jobben sin. De færreste vet dette siden de fleste leser "Best i test" når de skal finne stol. Best i test-tester viser først og fremst brukervennlighet, og svanser så vidt innom sikkerheten. Alternativer er å fortsette bakovervendt. Bytte stol, teste andre plasser i bilen (motsatt side, midten, framsette) etc om man er plaget med oppkast, samt alle kjerringrådene naturligvis. Dropp isofix, de har elendig benplass og varer ikke lenge. Beltemonterte stoler varer til 125-135cm, altså forbi skolealder. Innen da kan man trygt kjøpe en Beltemonterte som vil vare ut beltestol tiden - For det er også en ting. En beltestol skapt for en 4åring på såvidt 105cm vil ikke vare til barnet (trygt) kan gå over til pute. Husker ikke hvor lenge det er anbefalt emd beltestol, men det er vel til de er rundt 150cm? Det er ganske lenge, det! Velger man beltemontert med en gang, eller i allefall etter mellomstolen med isofix er utvokst (vanligvis rundt 3 års alder, selv om produsenter påstår 4) vil man mest sannsynlig slippe å kjøpe to beltestoler - og alt stresset det medfører i test av ørten stoler. Bakovervendte er i all hovedsak universale, og går mest på komfort hvorvidt barn liker/passer eller ei. Anonymkode: 36e6c...a00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå