AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Da jeg var 16 år måtte jeg gå på vgs langt borte, måtte bo på internat. Dette var noe jeg absolutt ikke ville, men foreldrene mine og lærer på ungdomskolen, og mulig en psykolog jeg gikk til hadde sammen bestemt dette, jeg hadde ingenting jeg skulle sagt, ingen hørte på meg. Selv om jeg fikk venner der så likte jeg meg ikke, var glad den dagen jeg sluttet, men var og er bitter fordi jeg ikke fikk lov til å søke på den vgs jeg ville, og tenker mye på det. Jeg får ikke ungdomstiden min tilbake. Det var annerledes for vennene mine for foreldrene deres hadde snakket med dem og spurt hva de ville. Ingen spurte meg. Fikk heller ikke lov av foreldrene mine å si at jeg ikke trivdes hvis noen spurte hvordan jeg trivdes der, jeg måtte si at jeg trivdes, og de sa hele tiden til andre at hun trives så godt, jeg ble sykt irritert på det, og da jeg sa til foreldrene mine at jeg skulle feire at jeg var ferdig der så ble de nesten sinte. Jeg har Asperger, men har senere tatt opp fag på vanlig vgs og klart det bra, men det blir jo ikke det samme som når man er 16. Kunne du gjort dette mot ditt barn? Er det riktig eller ikke? Anonymkode: a8caf...614
Mumsmums Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Nei ikke tvunget de. Støttet de i valget sitt og hjulpet de på beste måte for å klare det.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 En tvangssituasjon der man ikke blir hørt på eller ignorert er ikke greit. Trist at du har opplevd det du har gjort TS. Anonymkode: 939f4...3c5
KatteLatte Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 Var det kanskje en skole tilrettelagt for elever med blant annet Aspergers syndrom? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 34 minutter siden, KatteLatte skrev: Var det kanskje en skole tilrettelagt for elever med blant annet Aspergers syndrom? Ja, men syns jo de burde snakket med meg likevel da. Kjenner andre med Asperger som har gått på vanlig vgs. Anonymkode: a8caf...614 2
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 16 år måtte jeg gå på vgs langt borte, måtte bo på internat. Dette var noe jeg absolutt ikke ville, men foreldrene mine og lærer på ungdomskolen, og mulig en psykolog jeg gikk til hadde sammen bestemt dette, jeg hadde ingenting jeg skulle sagt, ingen hørte på meg. Selv om jeg fikk venner der så likte jeg meg ikke, var glad den dagen jeg sluttet, men var og er bitter fordi jeg ikke fikk lov til å søke på den vgs jeg ville, og tenker mye på det. Jeg får ikke ungdomstiden min tilbake. Det var annerledes for vennene mine for foreldrene deres hadde snakket med dem og spurt hva de ville. Ingen spurte meg. Fikk heller ikke lov av foreldrene mine å si at jeg ikke trivdes hvis noen spurte hvordan jeg trivdes der, jeg måtte si at jeg trivdes, og de sa hele tiden til andre at hun trives så godt, jeg ble sykt irritert på det, og da jeg sa til foreldrene mine at jeg skulle feire at jeg var ferdig der så ble de nesten sinte. Jeg har Asperger, men har senere tatt opp fag på vanlig vgs og klart det bra, men det blir jo ikke det samme som når man er 16. Kunne du gjort dette mot ditt barn? Er det riktig eller ikke? Anonymkode: a8caf...614 Nei er det lov det da?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Nei er det lov det da? Vet ikke om det er lov eller ikke. Men syns ikke det er greit hvertfall. Tenkt på å søke erstatning, men tror ikke jeg kommer så langt med det desverre. Anonymkode: a8caf...614
Trolltunge Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 (endret) Jeg tror de fleste foreldre prøver å gjøre det beste for sine barn. Noen ganger blir det likevel feil. Jeg pleier å spørre meg selv om feil som blir gjort ovenfor meg er gjort av beste mening, eller vond vilje. Er svaret at det var gjort av beste mening, så tilgir jeg og går videre. De feil mine foreldre har gjort har jeg derfor tilgitt, alle som en. De var alle gjort i beste mening. Så tar jeg erfaringene med meg, og gjør ikke det samme som det som ble feil for meg ovenfor mine barn. Det er antagelig mer ved denne historien, og om foreldrene også ble rådet av psykolog til at dette var beste løsningen... ja kanskje det var det. Kanskje de iallefall virkelig trodde det. Endret 9. juni 2020 av Trolltunge 11
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 Mtp at helsepersonell annbefalte dette var det nok en grunn Anonymkode: 5df77...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mtp at helsepersonell annbefalte dette var det nok en grunn Anonymkode: 5df77...6d1 Joda. Men synes ikke tvang er greit. Anonymkode: a8caf...614
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 De gjorde det nok i beste mening, men vanskelig likevel. Anonymkode: a8caf...614 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 (endret) Nei, normalen er at ungdommen selv bestemmer hva VGS og høyere utdannelse de vil ta og hvor. Endret 10. juni 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #16 Skrevet 10. juni 2020 Moren min sa jeg måtte gå allmennfag, noe jeg fortsatt er sykt irritert over. Jeg hadde (på den tiden udiagnosert) ADHD og synes egentlig at det var et under at jeg kom meg gjennom ungdomsskolen. Når jeg tar det opp i ettertid så sier de bare "ja, men du visste jo ikke hva annet du ville gå" Jo, det gjorde jeg faktisk, men jeg sa det kanskje ikke til dem siden det ikke var så mye vits å diskutere det. Anonymkode: d70ff...4b0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #17 Skrevet 10. juni 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men syns jo de burde snakket med meg likevel da. Kjenner andre med Asperger som har gått på vanlig vgs. Anonymkode: a8caf...614 Enig med deg. Du skal ikke bli tvunget til å gå på spesialskole når du ønsker å prøver ordinær videregående. Inkluderingsaspektet står sterkt i Norge, og det skal det også gjøre. Anonymkode: 12614...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #18 Skrevet 10. juni 2020 Takk for støttende svar alle sammen 💕 Anonymkode: a8caf...614
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Skrevet 10. juni 2020 Hva skjer om jeg søker om erstatning? Er det grunn nok til å søke? Regner med jeg får noen mot meg om jeg gjør det. Anonymkode: a8caf...614
The Kitten Skrevet 10. juni 2020 #20 Skrevet 10. juni 2020 Aner ikke om erstatning, men jeg ville ikke tilgitt noe slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå