AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Jenta vår er snart 4 år. Vi har nok gjort oss selv en bjørnetjeneste, for vi har sittet inne med henne til hun sovner hele tiden. Men nå begynner vi å bli veldig slitne av dette, for hun har en litt vanskelig periode med mye trass, og hun er veldig i opposisjon om dagen. Vi legger henne klokka 19, men hun sovner ikke før klokka bikker 21. Det en en krig hver kveld. Hun stikker av når vi skal pusse tennene, samarbeider ikke når pysjen skal på, babler og babler når hun skal sove, setter seg stadig opp i sengen osv. Er vi strenge så blir hun helt dramaqueen, kjefter på oss og roper ut at vi er slemme, gråter og kaver seg skikkelig opp. Vi prøver å vise hvem som er sjef, men hun er helt ekstremt viljesterk og lager DET styret, det er nesten skummelt. Vi prøver nå å si at vi skal bare rydde litt, så kommer vi inn på rommet igjen. Men hun begynner å hylskrike og står opp. Skrikekur funker liksom ikke på ei som er stor nok til å bare stå opp igjen selv. Vi leier henne tilbake i sengen hver gang, men hun lager et himla leven. Gode råd? Anonymkode: 99f69...323
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Belønningssystem. Legger hun seg greit får hun et klistermerke. Får hun to får hun en liten gave. Må ha kort perspektiv for så små barn. Kanskje hun bør legges litt senere også, hvis hun ikke virker trøtt. Sover hun på dagen? Anonymkode: 9fd7b...a89 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Belønningssystem. Legger hun seg greit får hun et klistermerke. Får hun to får hun en liten gave. Må ha kort perspektiv for så små barn. Kanskje hun bør legges litt senere også, hvis hun ikke virker trøtt. Sover hun på dagen? Anonymkode: 9fd7b...a89 Nei hun sover ikke på dagen. Hun sovner rundt 21 og våkner i 07-tiden. Det har hun gjort det siste året så hun trenger tydeligvis ikke mer søvn. Kanskje må man bare utsette leggingen, men jeg føler at hun får for lite søvn på denne måten, selv om det ikke virker slik på henne. Det er jo ikke meningen at en 4-åring skal være oppe til klokka 21? Anonymkode: 99f69...323
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Hun legges da meget tidlig? Ville prøvd å legge henne halvtime senere og sett om det hjalp. Vi legger vår 4-åring kl. 20 og han sover til 7 neste morgen, og er da uthvilt. Vi ligger med han i senga da, synger noen sanger og stryker på han til han sover. Det tar ikke lange tiden. Hadde blitt mye styr her også om vi plutselig stoppet med det og helt ærlig gidder jeg ikke å ta den «kampen». Det er jo en kos og en trygghet for barna, og ja man gjør seg selv en bjørnetjeneste når man starter med dette når de er små.. Men jeg har eldre barn og vet at dagen kommer hvor man knapt får lov å komme inn på rommet lengre. En ting som fungerer på mine barn er konstante forberedelser og rutiner. Gjør det samme hver kveld til faste tider. Gi barnet beskjed i forkant om hva som skal skje. Eksempel: «Når Barne-TV er ferdig skal vi gå på badet» »Når vi er på badet skal vi pusse tenner» »Etter tannpuss skal vi kle på pysj» «Etter at vi har kledd på pysjen skal vi gå på rommet og du skal legge deg i senga» «Nå skal jeg synge to sanger for deg, og så skal mamma gå ut i stuen. Jeg er der hele tiden.» Jeg gir ikke bare en slik beskjed, men gjentar hva som er det neste som skjer. Minn barnet hele tiden på at du er der uansett, selv om du ikke er i rommet. Man kan også lage en «kveldsplan» med bilder lignende dagsplanen man har i barnehagen. Ha med bilder av hva som er den faste rekkefølgen på kveldsrutiner. Heng den på badet eller døra. Da vet barnet alltid hva som skjer og hva som er det neste som skal skje. Mine barn har utfordringer knyttet til bl.a overgangssituasjoner, men jeg tenker alle barn kan dra nytte av forberedelser. Det er en trygghet i det. Ikke la leggetid bli en vanskelig tid. Vær rolige, myke stemmer, ikke stress og for all del ikke hev stemmen. Hausse stemningen opp og barnet merker at dere blir irritert, sint, frustrerte - ja, så smitter det over på henne. Barnet deres skaper ikke drama uten grunn, hun reagerer på en endring i hennes rutiner (at dere ikke sitter der mer). Samtidig kan det virke som om hun ikke finner roen, kanskje fordi hun ikke er trøtt nok? Anonymkode: 6745f...0aa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå