Gå til innhold

Går ikke ned i vekt, hva er det som er feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har totalendret kostholdet mitt og spiser kun ren mat med masse grønnsaker og har kuttet ut all sukker fullstendig. 

Jeg spiser fire faste måltider hver dag som veies samtidig som jeg trener omtrent hver dag, nå er det iform av løping, sykling og styrketrening med egenvekt og jeg går/løper aldri kortere enn 4 km. Jeg spiser ingenting utenom måltidene, så det er ingen småspising. 

Tidligere spiste jeg masse ferdig mat, spiste sjokolade hver dag, og gikk ikke lenger enn til postkassen. Da sto vekta stille på 80kg, men når jeg endret kostholdet helt som nå er 4 måneder siden, så veier jeg fortsatt 80 kg. 

Har spurt kostholdsekspert om det er noe i maten som gjør det men ifølge henne så spiser jeg helt riktig for å kunne gå ned. 

Har sjekket stoffskifte men det er det heller ikke noe i veien med. 

Tar det rett og slett bare så lang tid å gå ned? Føler jeg mister all motivasjon når jeg jobber så hardt uten resultat. 

Anonymkode: a9cc6...81c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk målebånd👍

• Liker 8
Skrevet

Enten så er du et levende bevis på at de termodynamiske lover er feil, eller så teller du feil. Du kan jo selv vurdere hva som er mest sannsynlig.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i ren mat og grønnsaker? Mye sunn mat er kalori rikt. 

Anonymkode: 517ab...ac5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

hvor mye kalorier ?

Anonymkode: c1990...65c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser for mange kcal selvom det er sunne kcal. Spiser du ekstra i helgen, kanskje? Hva med brus, kaffedrikker, saft, alkohol o.l?

Anonymkode: 567b6...576

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Tessa12 skrev:

Bruk målebånd👍

Har gjort det, målene er nøyaktig det samme som for fire måneder siden. 

Skrevet

Her om dagen skulle jeg spise en ferdig pastarett, på sånn 600 kcal. Jeg helte i olje for å steke den. Så innså jeg at jeg hadde 800 kcal i matolje i stekepannen... Så lett er det å bomme.

Gullrøtter er sunt. Gullrøter kokt i vann med smør, kaloribombe. Osv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i ren mat og grønnsaker? Mye sunn mat er kalori rikt. 

Anonymkode: 517ab...ac5

Kylling og hvit fisk, tre spiseskjeer ris eller en halv søtpotet, og grønnsaker som brokkoli, blomkål, en halv gulrot, kanskje noen rosenkål til en sjelden gang. Spiser havregryn til frokost og kvelds, 1 dl i hvert måltid, topper med solbær og rips fra hagen. Ingen saus eller annet i middagen. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, ajarRun skrev:

Enten så er du et levende bevis på at de termodynamiske lover er feil, eller så teller du feil. Du kan jo selv vurdere hva som er mest sannsynlig.

Kostholdsplanen er fra min tidligere PT som har utdanning innen kosthold og har jobbet med dette, så tror ikke det skal være feil.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ajarRun skrev:

Her om dagen skulle jeg spise en ferdig pastarett, på sånn 600 kcal. Jeg helte i olje for å steke den. Så innså jeg at jeg hadde 800 kcal i matolje i stekepannen... Så lett er det å bomme.

Gullrøtter er sunt. Gullrøter kokt i vann med smør, kaloribombe. Osv.

Bruker ikke olje eller smør, men kokosolje. 

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem. Veier det samme på ekstrem lavkarbo som på burger og chips dietten. Har du prøvd å veie maten og loggføre alt på lifesum, for å se om det er noen skjulte kaloribomber? Kan også være du spiser for lite. Eller har D vitamin mangel, eller pcos eller... Ja du skjønner lista er lang. 

Anonymkode: e5f44...c61

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kokosolje er en olje. Inneholder like mye kcal som annen type olje. Smør inneholder færre kcal per 100 g (ikke så fryktelig mye, men dog)

• Liker 20
Skrevet

Kokosolje: 117 kalorier i en spiseskje

Rapsolje: 120 kalorier i en spiseskje

Det er akkurat samme kaloriinnhold. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdsplanen er fra min tidligere PT som har utdanning innen kosthold og har jobbet med dette, så tror ikke det skal være feil.

Helgekurs eller 5 studiepoeng er ubetydelig. Jeg har masse studiepoeng i psykologi, det gjør meg ikke til en psykolog.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel fordi man spise for mye. 

Anonymkode: 65c58...8cb

• Liker 6
Skrevet

Kokosolje er en olje. Inneholder like mye kcal som annen type olje. Smør inneholder færre kcal per 100 g (ikke så fryktelig mye, men dog)

Ja, de 22 kaloriene per 100 gram olje monner nok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier pten din? Skjønner det er ekstremt lite motiverende. Jeg prøver å motivere meg med at det er bedre for helsa, selv om vekta står stille. 

Anonymkode: e5f44...c61

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for mange kcal selvom det er sunne kcal. Spiser du ekstra i helgen, kanskje? Hva med brus, kaffedrikker, saft, alkohol o.l?

Jeg har kuttet ut all sukker så jeg har ikke utskeielser i helgene. Drikker ikke alkohol heller. Kaffe drikker jeg men den er fra trakteren så det er ikke noe sukker der heller. Jeg har vært veldig streng med meg selv og det jeg putter i meg, derfor det er så demotiverende å se at vekta og målene står helt stille. 

Skrevet

Jeg har kuttet ut all sukker så jeg har ikke utskeielser i helgene. Drikker ikke alkohol heller. Kaffe drikker jeg men den er fra trakteren så det er ikke noe sukker der heller. Jeg har vært veldig streng med meg selv og det jeg putter i meg, derfor det er så demotiverende å se at vekta og målene står helt stille. 

Du må nok se over mengden og kalorier i det du spiser, uavhengig av hvor flink pt er så må det være noe feil i den. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du burde kjøpe den en sånn fitbit vekt.  Mannen min hadde samme problem.  Han spiste mye mindre kalorier, men vekten stod stille. Men fett% gikk gradvis ned.  Så han fikk mer muskler, og mindre fett men samme vekt.

Anonymkode: 4853d...fc5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...