Gå til innhold

Mister motivasjonen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått ned 10- 11 kilo på relativt kort tid. Har ca. 4- 5 kilo igjen til der jeg vil være vektmessig.

Har stort sett hatt masse energi. Men den siste uka har vært skikkelig dritt.

Gikk gjennom et samlivsbrudd på høsten i fjor, det har gått greit, men litt opp og ned har det såklart vært.

Pga. bosituasjon nå så føler jeg meg ikke hjemme noen plass. Det begynner tære på meg, å det må være sånn kanskje bortimot 6 mnd. til.

Merker at energien har fått seg en skikkelig knekk, å jeg vil bare døyve alle følelser i søtsaker (som er min store svakhet). Når jeg er hjemme er jeg mye mer fysen nå enn før, klarer stort sett holde meg fra de store utskeielsene, men noe søtt har det plutselig blitt nesten hver dag i en uke nå. En porsjon is, en bit sjokolade eller lignende. Jeg ønsker egentlig ikke det! Magen min har ikke godt av det heller.

Merke jeg er skikkelig frustrert. Håper energien kommer tilbake når treningssenterene åpner igjen. Har jogget 3- 5 ganger i uka nå. Men hater det.

Flere som har hatt slike perioder i slankeperioden? Hvordan kom dere dere gjennom det?

Vet jo at hvis dette gjør at jeg går opp i vekt så blir jeg bare kjempelei meg, å jeg har hatt tendenser til overspising/trøstespising før. Men ønsker virkelig ikke dit igjen. Trodde jeg var over det. Holdt meg fin nå i nesten 2,5 mnd.

Vil virkelig ikke tilbake dit! Men pga. livssituasjonen akkurat nå er alt bare leit, å jeg er så mentalt sliten....

Anonymkode: 848f2...bd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig, særlig når man er så nært målet. Man ser målstreken og det er lett å miste motivasjonen. Jeg er der selv, men tenk, denne gangen gir jeg ikke opp. Finn alternativ som er lov. Lett-is, popkorn, sukkerfri gele... Og ta en dag av gangen. Lykke til, vi er mange som sliter med de siste kiloene.

Anonymkode: 96a27...26a

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med vektnedgangen! Det er helt vanlig at det butter imot etter en stund. For det første er det umulig å holde motivasjonen oppe i uendelig tid. For det andre begynner kroppen etter hvert å motarbeide deg fordi den vil tilbake til den opprinnelige vekta. Den produserer blant annet mer grehlin (sulthormon) og mindre leptin (metthetshormon) for å få deg opp i vekt. Jeg sier ikke dette for å ta fra deg motet, men det er viktig at du er bevisst på disse prosessene. Da er det lettere å motstå de impulsene som sier "Jeg MÅ ha sjokolade nå!". 

Akkurat nå har du det vanskelig, og kanskje skal du ikke fokusere på slanking i denne tida. Kanskje er det bedre å fokusere på vedlikehold i et par måneder, før du tar fatt på de siste kiloene. I tillegg bør du finne en treningsform du faktisk liker å drive med. Har du tenkt å jogge 3-5 dager resten av livet hvis du hater jogging? Det er viktig at du finner en livsstil du kan trives med i mange år framover. Lykke til! 

Anonymkode: 7a12c...f51

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så gode svar! 😇

Ja jeg burde kanskje vedlikeholde litt akkurat nå, men er så redd for å havne tilbake på gammelt spor av det. For merker at jeg har fått litt av det gamle tankemønsteret tilbake, selv om jeg ikke lar meg falle helt tilbake heller.

Jo jeg trener på studio vanligvis, det liker jeg, men har tvunget meg til jogging nå når det har vært streng, bare for å holde meg litt aktiv. 

Takk for at dere tok dere tid! Godt når man kan lese andres erfaringer også midt i alt.

• Liker 1
Skrevet

Har hatt mange sånne perioder. Har gitt meg selv tid til å senke skuldrene, men som bruker over sier så finnes det mye snop som ikke trenger å utgjøre så mye. Sukkerfri gele, sukkerfri sjokoladepudding, poppa, popcorn, mørk sjokolade (jeg overspiser sjeldent på det), grønnsaker og dip.. 

Jeg har hatt perioder hvor jeg har gått opp igjen 3 kilo (julebord og juleperioden) og da har det bare vært å hive seg på hesten igjen. Ting går litt i rykk og napp, litt opp og ned.

-26,5 kilo nå likevel 😊 husk at livet også skal skje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I stede for å jogge. Tren foran tv, med zumba eller slikt. Det kan gi mer glede

Anonymkode: 18702...052

AnonymBruker
Skrevet

26,5 wow! 👏 Grattis!

Jada det er sant, livet også skjer. Jeg må prøve ikke ta det så fryktelig tungt, samtidig som jeg ikke må komme på "gi blanke" sporet hellet. Savner å klare den gylne middelvei. 

Bruker rokkering foran tv, ikke selvdisiplin til annet. Satser hardt på treningsstudio snart 🤞 Men ja, det kan sikkert gi mer 😃

Takk for svarene!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I stede for å jogge. Tren foran tv, med zumba eller slikt. Det kan gi mer glede

Anonymkode: 18702...052

Uenig. Det å komme seg ut på tur i naturen gir mye mer glede enn øvelser inne i boligen. Man trenger jo ikke jogge. Selv går jeg turer i terreng hver dag på rundt en mil. Får pulsen godt opp i oppoverbakkene. 

Anonymkode: 893cb...35e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er! Og så nærme målet! Jeg har gått ned ca 13-14 siden begynnelsen av mars. Men jeg er nå bare halvveis til målet (eller kanskje ikke det engang) Så mye igjen. Og kan kjenne meg motløs. Hvor lenge holde på med dette vekt-prosjektet? Og hvordan blir det når jeg kommer til målet, hvordan skal jeg spise da? Og da blir jeg deppa, så jeg prøver å ikke se for langt frem og ta en dag av gangen og se på grafen på Fitbit klokka at vekta snirkler seg nedover.

Noe som virkelig har hjulpet meg er turgåing. Og det har reddet meg siden ikke jeg har kropp til å jogge. Og hvis du ikke er glad i tur tenker du kanskje «jaja, nå kommer sånt turmas igjen». Men det er helt utrolig hva du kan forbrenne på en tur. Har en runde på 6 km med skikkelige bakker så jeg blir svett og god og klokka sier jeg forbrenner 500-600 kcal. Men jeg går og rolige og kortere turer men prøver å få min 10.000 steg om dagen. Og det er vesentlig stor forskjell på forbrente kcal de dagene jeg har gått masse kontra bare surra hjemme. Det fine med å gå tur er at det ikke gjør deg like sulten som en treningsøkt (typisk feil å spise for mye etter eks styrketrening pga sultfølelse/lite energi). Tur hjelper helt utrolig på å regulere blodsukkeret og sultfølelse/sukkersuget. Dermed klarer jeg å innta lite kcal og fremdeles forbrenne en del kcal med lett mosjon. Så uten de gåturen mine hadde jeg aldri klart å gå ned så mye. 

Anonymkode: 37e3a...f5e

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Det å komme seg ut på tur i naturen gir mye mer glede enn øvelser inne i boligen. Man trenger jo ikke jogge. Selv går jeg turer i terreng hver dag på rundt en mil. Får pulsen godt opp i oppoverbakkene. 

Anonymkode: 893cb...35e

Hun skriver jo at hun hater det, hvordan kan du mene at det vil gi henne mer glede? 

Anonymkode: 7a0eb...d04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...