AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Nå skal vi plutselig si melaninrik. Ikke mørkhudet, brun eller svart. Men hvit, det er greit? Eller? Melaninfattig? #krenket Anonymkode: c5c21...f24 4
Kvalitet Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Av samme grunn som det er greit å navngi noen Andreas, men ikke Hitler 11
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 Mørkhudet går jo helt fint an å si. Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er Anonymkode: be6b1...c56 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 Hadde du forstått historien bak begrepet så hadde du ikke stilt spørsmålet. I slavetiden, hvor afroamerikanere ble brukt som slaver, da ble de kalt de svarte (assosiasjoner med slave). Det er derfor man ikke skal si svarting, men afroamerikaner eller mørkhudet. Anonymkode: b3f67...3fa 13
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde du forstått historien bak begrepet så hadde du ikke stilt spørsmålet. I slavetiden, hvor afroamerikanere ble brukt som slaver, da ble de kalt de svarte (assosiasjoner med slave). Det er derfor man ikke skal si svarting, men afroamerikaner eller mørkhudet. Anonymkode: b3f67...3fa Nettopp. Det er derfor greit å si brun, men ikke svart. Anonymkode: 0a462...ab9 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde du forstått historien bak begrepet så hadde du ikke stilt spørsmålet. I slavetiden, hvor afroamerikanere ble brukt som slaver, da ble de kalt de svarte (assosiasjoner med slave). Det er derfor man ikke skal si svarting, men afroamerikaner eller mørkhudet. Anonymkode: b3f67...3fa Vel. Som jøde syns jeg det er litt tynt, altså. Anonymkode: c5c21...f24 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 Jeg sier mørkhudet nå. Før pleide jeg å si svarte....Fordi jeg sier hvite om de som er hvite i huden, så tenkte jeg at det passet å si svarte om folk som er mørke i huden. Har foreldre som fortsatt sier neger, syntes det er verre enn svart. Anonymkode: 39b22...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel. Som jøde syns jeg det er litt tynt, altså. Anonymkode: c5c21...f24 Å være jøde gir deg ikke fripass til å gi andre menneskegrupper et negativt ladet ord, sorry. Anonymkode: be6b1...c56 13
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 Jeg trodde det var lov å si svart? Anonymkode: a8993...173 15
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier mørkhudet nå. Før pleide jeg å si svarte....Fordi jeg sier hvite om de som er hvite i huden, så tenkte jeg at det passet å si svarte om folk som er mørke i huden. Har foreldre som fortsatt sier neger, syntes det er verre enn svart. Anonymkode: 39b22...c8d Det er heller ikke greit å si svarting eller neger. Det lærer man på skolen. Du kan si brun, men ikke svart! Anonymkode: b3f67...3fa 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var lov å si svart? Anonymkode: a8993...173 Du kan si svart, men ikke svarte mennesker. Det er to forskjellige sammensetninger. Anonymkode: b3f67...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Som jøde syns jeg det er litt tynt, altså. Anonymkode: c5c21...f24 Akkurat nå fremstår du som ett netttroll. Anonymkode: b3f67...3fa 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde du forstått historien bak begrepet så hadde du ikke stilt spørsmålet. I slavetiden, hvor afroamerikanere ble brukt som slaver, da ble de kalt de svarte (assosiasjoner med slave). Det er derfor man ikke skal si svarting, men afroamerikaner eller mørkhudet. Anonymkode: b3f67...3fa Hva slags idioti er dette? De ble kalt "negroes" eller det enda mer ufine "nigger", eller rett og slett "slaves". Videre har vi ikke hatt slaver i Norge så vi trenger ikke rette oss etter Amerika. Det er ingen ting galt med å si svart fordi det er ingen ting galt i å være svart. Hvis noen er "hvite" så er noen "svarte". Anonymkode: 2e205...347 17
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #16 Skrevet 9. juni 2020 Vet ikke helt, jeg... Virker som om ingen klarer helt å bestemme seg for hva en skal/ikke skal kalle de med mørk hudfarge. Mange, om ikke alle, afroamerikanere kaller seg for "black", snakker om "blacks" og "non-black people of color". Og ikke glem bevegelsen "Black lifes matter". Anonymkode: c160d...1d8 12
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde du forstått historien bak begrepet så hadde du ikke stilt spørsmålet. I slavetiden, hvor afroamerikanere ble brukt som slaver, da ble de kalt de svarte (assosiasjoner med slave). Det er derfor man ikke skal si svarting, men afroamerikaner eller mørkhudet. Anonymkode: b3f67...3fa Du skal ikke si afroamerikaner med mindre det er det er. En kenyaner i Norge er ikke afroamerikaner. Anonymkode: fe9f3...52c 22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags idioti er dette? De ble kalt "negroes" eller det enda mer ufine "nigger", eller rett og slett "slaves". Videre har vi ikke hatt slaver i Norge så vi trenger ikke rette oss etter Amerika. Det er ingen ting galt med å si svart fordi det er ingen ting galt i å være svart. Hvis noen er "hvite" så er noen "svarte". Anonymkode: 2e205...347 Vi har hatt sorte slaver i Norge jo. Anonymkode: fe9f3...52c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trodde det var lov å si svart? Anonymkode: a8993...173 Det er lov å si svart om mennesker. Svarting derimot er ikke lov. Noen her har misforstått. Anonymkode: fe9f3...52c 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan si svart, men ikke svarte mennesker. Det er to forskjellige sammensetninger. Anonymkode: b3f67...3fa Så black people, Ikke ok?.... Anonymkode: 30265...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå