Gå til innhold

Flere som skal til et annet nordisk land i sommer? Har dere bestilt fly allerede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har familien på Island, deriblant mindreårige barn som han ikke har sett siden januar i år på grunn av tiltakene. Vi planlegger å reise dit i sommer, og Island har åpnet for å kunne bli testet på flyplassen og slippe karantene. Vi skal ta med mine barn også og bo hos hans foreldre midt på bondelandet. Er det bare å bestille nå sånn egentlig? Ser at det går fly mellom Island og Norge allerede. 

Flere i samme situasjon her?

Anonymkode: 38db0...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regjeringen har ikke åpnet for fritidsreiser mellom andre land enn Danmark enda. Det betyr at reiseforsikringen din ikke vil gjelde og at du må i karantene når du kommer tilbake på Norge.

Det kan bli åpnet opp for Island også, men dette vet vi ikke enda.

Du får nesten bestemme selv om det er villig til å ta risken med å bestille før du vet?

Etter det jeg har hørt får vi på fredag vite mer om veien videre ifht. til hvem det evt. blir åpnet for. Så ville ventet til da.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, missmcbeal skrev:

Regjeringen har ikke åpnet for fritidsreiser mellom andre land enn Danmark enda. Det betyr at reiseforsikringen din ikke vil gjelde og at du må i karantene når du kommer tilbake på Norge.

Det kan bli åpnet opp for Island også, men dette vet vi ikke enda.

Du får nesten bestemme selv om det er villig til å ta risken med å bestille før du vet?

Etter det jeg har hørt får vi på fredag vite mer om veien videre ifht. til hvem det evt. blir åpnet for. Så ville ventet til da.

Vi må ikke i karantene da han har barn i utlandet, og vi er samboere. Står i regelverket det. Så kun barna som må i karantene her. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr ikke fordi jeg ikke vil støtte flyindustrien pga klima. Ville heller tatt båt. :)

Anonymkode: 505c5...c3f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg flyr ikke fordi jeg ikke vil støtte flyindustrien pga klima. Ville heller tatt båt. :)

Båt er mye verre...

Anonymkode: 90287...075

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg flyr heller ikke av samme årsak, men sliter litt med akkurat Island, da jeg har nær familie der og det ikke finnes bedre alternativet enn fly som er aktuelle. Må vel til Danmark for å finne båt? Og de båtene er jo heller ikke bra for klima og miljø...

Anonymkode: 04a17...242

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Båt er mye verre...

Båt er bedre enn fly.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyr heller ikke av samme årsak, men sliter litt med akkurat Island, da jeg har nær familie der og det ikke finnes bedre alternativet enn fly som er aktuelle. Må vel til Danmark for å finne båt? Og de båtene er jo heller ikke bra for klima og miljø...

Anonymkode: 04a17...242

Jeg vet ikke hvordan man kommer seg til Island med båt, men er overrasket dersom det ikke går noen. Det er dessverre mye mer styr når man velger å ikke fly, men personlig synes jeg det er verdt det og synes det er enklere å aldri fly enn å skulle gjøre unntak - for man kan alltid finne et unntak. Men det må man selvfølgelig kjenne på selv. 🙂

Fly er verre enn båt.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driter i klima, men flyr ikke fordi jeg ikke vil :) 

Anonymkode: 5378d...88e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Driter i klima, men flyr ikke fordi jeg ikke vil :) 

Anonymkode: 5378d...88e

Det er veldig trist å høre :(

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så sjøsyk at jeg er dårlig i en uke etterpå. Så det utsetter jeg meg ikke for. Det går heller ikke noe båt fra Nord-Norge til Island. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal møte kjæresten min på Island slutten av juni. Nå er det slik at du kan kansellere og få til «tilgodelapp» for å kunne bestille på nytt fram til høsten (hvis du bestiller direkte via Icelandair). Vi tar den sjansen selv om det kan bli krøll med innstillinger osv. Mye bedre enn å ikke møte hverandre.. Har ikke sett han på 5 mnd.

Anonymkode: 2bcd2...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Det er åpent for familiereiser til Finland også, for de som er finske statsborgere men som bor i Norge. Håper de åpner mer opp for oss her nord ved finskegrensen, smittetallene er lave her nord i begge land - og også nord i Sverige. 
Grensene på Nordkalotten burde åpnes. 

Anonymkode: 582b8...419

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Båt er bedre enn fly.

Nei.

Én passasjer på hurtigbåt slipper ut over fire ganger så mye CO₂ pr. kilometer som en flypassasjer.

Båt er mye verre.

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Sverige den dagen det åpner... 😂 Må ha påfyll med snus. 

Anonymkode: be6db...bac

AnonymBruker
Skrevet

Venter på bedre regler før jeg bestiller noe. Har verken råd eller tid til å tilbringe seks dager i Danmark. Vil vurdere Island eller Finland om de åpner uten sånne forbehold. Sverige regner jeg nesten med ikke åpner. Eller åpner, de er jo åpne. Men tviler på at norske myndigheter opphever karantenen derfra.

Anonymkode: da3b0...c7a

• Opprett ny...