AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Jeg jobber på en ungdomsskole, og før Conrona hadde vi bare små problemer med filming i timene. Mobilen var rett og slett innelåst nesten hele skoledagen. Nå er det et stort problem med filming i timene. Ikke nødvendigvis mobbing men at timg spres. Ofte bare søte snutter, men likevel. Vi har tidligere hatt problemer med at noen elever filma voldshandlinger og spredde i sosiale medier. Elevene har hatt undervisning om nettvett. Vanligvis skjønner de det, de bare glemte seg og gir seg etter tilsnakk. En elev som har litt problemer, for å si det sånn, insisterte på å filme i timen vår og fikk etter 3 advarsler mobilen inndratt av meg. Nå er det plutselig blitt sak fordi eleven mener at det at jeg tok mobilen er vold. Det skjedde ikke noe fysisk skade på hverken eleven eller telefonen. Men spørsmålet er hva jeg har lov til å gjøre for å stoppe filming i timen. Å samle inn har vi ihverfall ikke lov til. Heller har vi ikke lov til å nekte elevene å ta med telefon på skolen. Jeg tviler ikke på at situasjonen var vond for eleven. Men jeg føler også at ledelsen lar ting bare sveve. Må vi virkelig forvente at elevene og lærerne filmes under undervising og på det som er vår jobb - og risikere ulovlig deling? Anonymkode: 1f521...478 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Jeg ser virkelig ikke hvorfor det ikke skulle være lov med en midlertidig inndragelse etter tre advarsler. Det går jo utover læring, samt at det er et overtramp mot dere som lærere å bli filmet. Jeg kjenner ikke selv til regelverket, men husker at vi hadde mobilhotell da jeg gikk på ungdomsskolen, uten at det noen gang ble kritisert. Jeg har som du skjønner ikke noe godt svar, men er jusstudent på 4. året som skal skrive master det kommende skoleåret, og dette synes jo faktisk å være et ganske interessant tema. Anonymkode: d099a...a59 12
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 De fleste vil nok intuitivt si nei, og politikere vil komme opp med svadasvar som gjør at mange glemmer spørsmålet før de er ferdig, men siden ikke dere har noen reelle sanksjonsmuligheter er svaret i praksis ja. Anonymkode: 9622d...065
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Hva slags reaksjon hadde skolen til disse voldshandlingene? Anonymkode: 95141...aa0 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags reaksjon hadde skolen til disse voldshandlingene? Anonymkode: 95141...aa0 Telefon hjem til foreldre. Jeg blei innkalt til møte med avd.leder. Eleven blei innkalt til møte med avd.leder. Jeg måtte skrive redegjørelse til avd.leder (har sendt). Og jeg må ha møte med verneombud snarest mulig. Anonymkode: 1f521...478
Vhgj Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjedde ikke noe fysisk skade på hverken eleven eller telefonen. Men spørsmålet er hva jeg har lov til å gjøre for å stoppe filming i timen. Å samle inn har vi ihverfall ikke lov til. Heller har vi ikke lov til å nekte elevene å ta med telefon på skolen. Dere har lov til å samle inn mobilen (gitt at det står i ordensreglementet), men kun til skoledagen er slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Telefon hjem til foreldre. Jeg blei innkalt til møte med avd.leder. Eleven blei innkalt til møte med avd.leder. Jeg måtte skrive redegjørelse til avd.leder (har sendt). Og jeg må ha møte med verneombud snarest mulig. Anonymkode: 1f521...478 Var du som har utsatt gjentatte ganger for disse voldsepisodene, og det var kun det som ble gjort? Hvor mange ganger ble du utsatt for vold? Anonymkode: 95141...aa0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Hva faen, detta kan da vel ikke være sant? Ser ikke noe galt å ta inn tlf når det blir til bry for lærer og elever Anonymkode: 20e90...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #9 Skrevet 10. juni 2020 15 timer siden, Vhgj skrev: Dere har lov til å samle inn mobilen (gitt at det står i ordensreglementet), men kun til skoledagen er slutt. Jeg tok bare inn telefonen én skoletime. Anonymkode: 1f521...478
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #10 Skrevet 10. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Var du som har utsatt gjentatte ganger for disse voldsepisodene, og det var kun det som ble gjort? Hvor mange ganger ble du utsatt for vold? Anonymkode: 95141...aa0 Det er jeg som er læreren. Eleven hevdet at det å bli fratatt telefonen av meg var "vold". Dette skjedde én gang i løpet av en skoletime. Anonymkode: 1f521...478
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #11 Skrevet 10. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er jeg som er læreren. Eleven hevdet at det å bli fratatt telefonen av meg var "vold". Dette skjedde én gang i løpet av en skoletime. Anonymkode: 1f521...478 Du skriver at det ble filmet FLERE voldsepisoder, det er ganske alvorlig, mye viktigere enn at elevene filmer, hva gjorde skolen ang alle voldsepisodene? Anonymkode: 95141...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #12 Skrevet 10. juni 2020 Nei, det er uakseptabelt. Her må ledelsen din skaffe seg en ryggrad og backe deg - kontakt fagforbundet ditt og bland dem inn også! Hvis jeg ser en telefon i mitt klasserom (ungdomsskole) uten at jeg har gitt tillatelse til bruk inndrar jeg den med den største selvfølge. På VGS er det vel også et ordensreglement, og dersom en elev nekter å følge dette kan du vise eleven døra og fortelle vedkommende at hen kan ta med mobilen sin og de andre tingene sine ut av klasserommet og få udokumentert fravær dersom hen ønsker det i stedet for å følge undervisningen og de reglene som gjelder der. I klasserommet er det du som bestemmer og ordensreglementet som gjelder, og hvis hen ikke vil forholde seg til det så er det elevens problem, ikke ditt. Du som lærer har også rett på et trygt og godt arbeidsmiljø, og dersom skoleledelsen ikke er interessert i å bidra til å skape det kan du ringe Arbeidstilsynet. Potensielt voldelige elever som filmer hverandre og muligens deg i klasserommet høres ikke akkurat trygt ut for deg som arbeidstaker, og dette er ikke noe du må finne deg i. Husk også at elever over 15 år kan politianmeldes hvis de filmer deg uten ditt samtykke og hvis de truer deg/oppfører seg truende. Man skal ikke finne seg i alt mulig dritt i dette yrket, men du må nesten bidra til å stadfeste autoriteten din selv, ellers blir du fort overkjørt. Anonymkode: 67d5d...3eb 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at det ble filmet FLERE voldsepisoder, det er ganske alvorlig, mye viktigere enn at elevene filmer, hva gjorde skolen ang alle voldsepisodene? Anonymkode: 95141...aa0 Jeg sa at det tidligere har vært filma en episode av vold ja. Skolen ordna opp. Vet ikke alt som blei gjort. Anonymkode: 1f521...478
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er uakseptabelt. Her må ledelsen din skaffe seg en ryggrad og backe deg - kontakt fagforbundet ditt og bland dem inn også! Hvis jeg ser en telefon i mitt klasserom (ungdomsskole) uten at jeg har gitt tillatelse til bruk inndrar jeg den med den største selvfølge. På VGS er det vel også et ordensreglement, og dersom en elev nekter å følge dette kan du vise eleven døra og fortelle vedkommende at hen kan ta med mobilen sin og de andre tingene sine ut av klasserommet og få udokumentert fravær dersom hen ønsker det i stedet for å følge undervisningen og de reglene som gjelder der. I klasserommet er det du som bestemmer og ordensreglementet som gjelder, og hvis hen ikke vil forholde seg til det så er det elevens problem, ikke ditt. Du som lærer har også rett på et trygt og godt arbeidsmiljø, og dersom skoleledelsen ikke er interessert i å bidra til å skape det kan du ringe Arbeidstilsynet. Potensielt voldelige elever som filmer hverandre og muligens deg i klasserommet høres ikke akkurat trygt ut for deg som arbeidstaker, og dette er ikke noe du må finne deg i. Husk også at elever over 15 år kan politianmeldes hvis de filmer deg uten ditt samtykke og hvis de truer deg/oppfører seg truende. Man skal ikke finne seg i alt mulig dritt i dette yrket, men du må nesten bidra til å stadfeste autoriteten din selv, ellers blir du fort overkjørt. Anonymkode: 67d5d...3eb Måtte til samtale med avd.leder i dag. Snakka med verneombud etterpå. Fikk innrykk av at klassen jeg underviser har fått kjeft. Jeg fikk beskjed om å ikke ta i elevene og heller hente andre lærere med minste det er snakk om fysiske vold. En skal låse inn telefoner igjen fra august. Men da jobber jeg neppe her. Å hive ut elever fra undervisning har vi ikke lov til, det har jeg fått beskjed om før. Avd.leder gav meg "fri" de neste par dagene. Han sa jeg kunne klage på det. Det har jeg ikke gjort. Eleven var under 15 år. Det triste er at jeg skulle søke nytt vikariat etter en tid på skolen, for jeg trives godt, men det kan jeg bare glemme nå. Har vært ydmyk og ikke vanskelig, så jeg håper jeg får en ok referanse, i det minste. Anonymkode: 1f521...478
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 Oj, jeg er imponert over at noen orker å jobbe som lærer under slike forhold. Anonymkode: 797c2...a33 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #16 Skrevet 10. juni 2020 Lærere HAR faktisk noen rettigheter de også. Du kan nekte å bli filmet. Anonymkode: c5015...f8d 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #17 Skrevet 10. juni 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Men spørsmålet er hva jeg har lov til å gjøre for å stoppe filming i timen. Dette skal faktisk stå i skolereglementet. Hvis det ikke står, må du løfte det opp. Anbefaler deg å levere avviksmelding på det, melde det inn som sak til fagforeningen din og ha det som tema på et møte i kollegiet. Lærere har ledere, og selv om de ofte ikke leder så veldig, er det jobben deres. Det betyr at de skal forklare hvilke regler som gjelder og hva som skjer når reglene brytes. Anonymkode: 18b40...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #18 Skrevet 10. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Å hive ut elever fra undervisning har vi ikke lov til, det har jeg fått beskjed om før. Anbefaler deg å lese skolereglementet. Det vanlige er at lærer kan utvise fra egne timer, mens rektor kan utvise fra resten av dagen. Jeg har jobbet på mange skoler, og det har vært sånn overalt (vgs). Anonymkode: 18b40...ccc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Skrevet 10. juni 2020 Sorry - ser nå at det er ungdomsskole. Nei, da kan du ikke vise ut, men rektor kan (og bør). Anonymkode: 18b40...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #20 Skrevet 10. juni 2020 Hadde jeg vært moren til denne drittungen, så hadde jeg dratt hen hjem til deg med beklagelse og blomster. Her syns jeg rektor og resten av skolen burde backe deg. Ingen grunn til å ha mobil i timen. Anonymkode: 0a274...8d9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå