Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg sjekket lønns oppgaven min for 2019. Der sto det at jeg skal få 22.600 kr. i feriepenger i år. Men jeg leste en annen plass at jeg kun skulle få 16.000. Stemmer det som står i lønnsoppgaven, Eller skal jeg belage meg på at jeg får 16.000?

Er 3 dager til lønn, men er så ekstremt nysgjerrig 😂

Anonymkode: 9a230...137

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr "en annen plass"?

Anonymkode: 7e9f9...f7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger regnes typisk ut som dette: 

Feriepenger fra forrige år + en månedslønn - ferietid (typisk 5 uker, altså litt mer enn en månedslønn) = utbetaling 

Anonymkode: a052e...ca7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr "en annen plass"?

Er veldig usikker på hvor jeg leste det. Kan være jeg har lest feil, og lest på lønnsslippen min fra i år.

Men noen andre kom frem til 17.000kr på skattelisten min.
Men står 22600kr på lønssoppgaven 2019

Skrevet (endret)

Lønnsslippen viser avsatte/opptjente feriepenger. Det betyr ikke nødvendigvis at du får hele beløpet utbealt.

Det er vanlig å trekke 3 komma noe dager fra feriepengene, siden du har 25 feriedager men det bare er 21 komma noe arbeidsdager i juni (i snitt over tid). Derfor trekkes du noen dager i lønn av feriepengene.

Men dette håndteres ulikt fra arbeidssted til arbeidssted. Noen gir 12 måneders lønn + feriepenger i juni (selv om det er sjeldent nå) og noen trekker lønn for hver dag du har ferie (sjeldent).

Du må nesten spørre lønningskontoret hvordan det gjøres hos dere.

Endret av Dr. A. Kula
AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger fra forrige år + en månedslønn - ferietid (typisk 5 uker, altså litt mer enn en månedslønn) = utbetaling 

Får ikke regnet ut da jeg kun har lønnsslippene fra i år..

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får ikke regnet ut da jeg kun har lønnsslippene fra i år..

Du har ikke tatt vare på lønnsslippene?

Hjelpes.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Lønnsslippen viser avsatte/opptjente feriepenger. Det betyr ikke nødvendigvis at du får hele beløpet utbealt.

Det er vanlig å trekke 3 komma noe dager fra feriepengene, siden du har 25 deriedager men det bare er 21 komma noe arbeidsdager i juni (i snitt over tid). Derfor trekkes du noen dager i lønn av feriepengene.

Men dette håndteres ulikt fra arbeidssted til arbeidssted. Noen gir 12 måneders lønn + feriepenger i juni (selv om det er sjeldent nå) og noen trekker lønn for hver dag du har ferie (sjeldent).

Du må nesten spørre lønningskontoret hvordan det gjøres hos dere.

Tusen takk for svar. Jeg jobber ikke for øyeblikket, ikke jobbet siden slutten av April. Så tar ikke ut ferie..

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg jobber ikke for øyeblikket, ikke jobbet siden slutten av April. Så tar ikke ut ferie..

Alle må ta ut ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tatt vare på lønnsslippene?

Hjelpes.

De er på dataen der jeg jobbet.

Så ikke vits og si at jeg ikke har tatt vare på dem.

Har skrevet ut de aller fleste lønnsslippene mine, så de ligger i en perm. Men de siste fra i fjor har jeg ikke fått skrevet ut.

Så Gjerne la vær og kommentere da du ikke vet :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle må ta ut ferie.

Hvordan ta ut ferie da man er arbeidsledig?

Skrevet

Tar du ikke ut ferie fordi du ikke lenger jobber der, eller mener du at ikke tar ut ferie i juni?

Det spiller ingen rolle når du tar ut ferien (som du er pålagt å ta ut), man trekker alle feriedager i juni for å gjøre det enkelt. Alternativet er som jeg skrev  å trekke fridager for hver lønnsutbetaling.

Om du ikke lenger jobber i bedriften, skal de bare trekke for allerede uttatte feriedager (om du har tatt ut ferie tidligere i år), men da får du jo heller ikke lønn for juni, så alle feriedager allerede uttatt vil da komme til trekk fra feriepenger til gode. Er du ikke lenger i jobb i firmaet, og har ikke tatt ut noen feriedager tidligere i år, skal du få alle feriepengene du har tilgode. Får du utbetalt feriepenger til gode fra i år, skal disse trekkes skatt av (når de utbetales i samme år som du slutter)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Tar du ikke ut ferie fordi du ikke lenger jobber der, eller mener du at ikke tar ut ferie i juni?

Det spiller ingen rolle når du tar ut ferien (som du er pålagt å ta ut), man trekker alle feriedager i juni for å gjøre det enkelt. Alternativet er som jeg skrev  å trekke fridager for hver lønnsutbetaling.

Om du ikke lenger jobber i bedriften, skal de bare trekke for allerede uttatte feriedager (om du har tatt ut ferie tidligere i år), men da får du jo heller ikke lønn for juni, så alle feriedager allerede uttatt vil da komme til trekk fra feriepenger til gode. Er du ikke lenger i jobb i firmaet, og har ikke tatt ut noen feriedager tidligere i år, skal du få alle feriepengene du har tilgode. Får du utbetalt feriepenger til gode fra i år, skal disse trekkes skatt av (når de utbetales i samme år som du slutter)

Jeg jobber der ikke lengre, hadde kun et vikariat på 4 mnd der.. Nå er jeg arbeidsledig, og har ingen jobb..

Jeg har ikke tatt ut ferie, betyr det At jeg da må trekke skatt fra ferie pengene jeg skal få? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber der ikke lengre, hadde kun et vikariat på 4 mnd der.. Nå er jeg arbeidsledig, og har ingen jobb..

Jeg har ikke tatt ut ferie, betyr det At jeg da må trekke skatt fra ferie pengene jeg skal få? :)

Jobbet etter den 20.April, så skal vell ha noen dager med lønn :) Går fra 20-20

Skrevet

Feriepenger du tjente opp i fjor utbetales uten skattetrekk.

Feriepenger du opptjente i år skal trekkes skatt av om de utbetales i år. Venter du med å få de til januar (eller juni) neste år kan de utbetales uten skattetrekk. Men om det er lite sannsynlig at får jobbe der igjen, ville jeg bedt om å få de utbetalt som del av sluttoppgjør. Feriepenger skattes det også av, det at de utbetales uten skattetrekk er bare en "teknisk" ordning for at det skal føles som mere. Du skatter altså av feriepengene uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Nå har jeg fått lønnsslippen min. Jeg klarer ikke å få det til å stemme, det står på lønnsoppgaven min at jeg skulle ha 22600 kr. i feriepenger, Pluss at jeg skulle hatt lønn for tre dager. Det står på lønnsslippen min at jeg skal få 15.800 kr. utbetalt denne måneden. 
jeg har altså blitt trukket fem uker ferie, og jeg er ikke ansatt i kommunen lengre. Kan det stemme at jeg skal bli trukket fem uker ferie, Skal jeg ikke egentlig få feriepengene mine da jeg sluttet der, uten å bli trukket fem uker ferie? 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/9/2020 at 4:13 PM, AnonymBruker said:

Hm? Feriepenger er da en prosentsats av alt du tjente i fjor? Har jeg misforstått? Minimum 10,2% av hva du tjente, mer ettersom hvilke tariff og hvor du jobber.

Anonymkode: 820bf...e04

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Nå har jeg fått lønnsslippen min. Jeg klarer ikke å få det til å stemme, det står på lønnsoppgaven min at jeg skulle ha 22600 kr. i feriepenger, Pluss at jeg skulle hatt lønn for tre dager. Det står på lønnsslippen min at jeg skal få 15.800 kr. utbetalt denne måneden. 
jeg har altså blitt trukket fem uker ferie, og jeg er ikke ansatt i kommunen lengre. Kan det stemme at jeg skal bli trukket fem uker ferie, Skal jeg ikke egentlig få feriepengene mine da jeg sluttet der, uten å bli trukket fem uker ferie? 

På mine slipper står det bare "feriepengegrunnlag", for å finne ut hvor mye det er, tar jeg 10,2% av det.

AnonymBruker
Skrevet

På mine slipper står det bare "feriepengegrunnlag", for å finne ut hvor mye det er, tar jeg 10,2% av det.

Har ikke den fra desember tilgjengelig her nå..

Men kan ikke forstå at jeg skal bli trukket 5 uker da jeg IKKE jobber der...

15800kr følte jeg var lite til både feriepenger + 3 dager lønn?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke den fra desember tilgjengelig her nå..

Men kan ikke forstå at jeg skal bli trukket 5 uker da jeg IKKE jobber der...

15800kr følte jeg var lite til både feriepenger + 3 dager lønn?

Du kan umulig blitt trukket for fem uker og sitte igjen med 15800. 

Anonymkode: 1301f...dd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...