Gå til innhold

Hva gjør barna hjemme, og hvor gamle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 10-åring, og forventer at hun i all hovedsak holder orden på egne ting. F.eks. at skitne klær legges til vask, legger rene klær på plass i skapet, uteklær og sko settes/henges på plass, matboks ryddes ut av skolesekken, smører niste på morgenen, rydder rommet etc. I tillegg får hun noen andre oppgaver, som f.eks vanne planter, støvsuge, dekke på bord etc.

Hun synes (selvfølgelig) at jeg er veldig streng, og at ingen av vennene hennes gjør like mye. Har tenkt at det bare er sånn de sier i denne alderen, men har nå blitt klar over at det i hennes vennegjeng faktisk er sant. Da noen venninner var med til oss i går, fikk de nesten sjokk over at hun faktisk tok matboksen ut av sekken selv😳

Er det jeg som er streng? Forventer jeg for mye? Hva gjør deres barn hjemme? Skjønner jo 10-åringen som blir oppgitt over at hun må gjøre så mye hjemme som ingen av vennene gjør.

Anonymkode: a1af8...a36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synest du gir normal mengde, jeg gjorde samme pluss litt arbeid uten for huset. 

Anonymkode: 08522...3a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min seksåring: rydder ut matboks og drikkeflaske av sekken, setter sekken på plass. Henger opp jakke og setter sko på plass i gangen. Rydder lekene sine når jeg ber om det. Rydder rommet når jeg ber om det. Setter oppvasken sin på benken etter middag. Kan noen ganger hjelpe meg med å tømme deler av oppvaskmaskinen. Går noen ganger ut med søpla om jeg ber om det (jeg tar ut og knyter posen). Hjelper meg å finne like sokkepar når jeg bretter tøy, bretter kluter. Rydder bort egne sokker og truser når jeg bretter tøy. 

Min fireåring: setter oppvasken sin på benken når hun har spist. Setter på plass sko i gangen (men må minnes på). Rydder leikene sine (men må mases på, minnes på, få hjelp). Hjelper meg å finne like sokkepar når jeg bretter tøy, bretter kluter. Rydder bort egne sokker og truser når jeg bretter tøy. 

Anonymkode: 412c7...f5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har hatt plikter siden de var ganske små, så for dem er det helt naturlig å holde orden i egne saker og å hjelpe til ellers i huset ifm måltider, gå ut med søppel, rydding osv. De har aldri stilt spørsmål rundt det, for dem er det helt naturlig å bidra hjemme. De er nå 11 og 14.

Anonymkode: 71e23...ff6

Skrevet (endret)

Matboks ut av sekk, holde rommet ryddig, rydde tallerken etter middag og legge klær på plass er en selvfølgelighet her hjemme (3 barn 2.-10. klasse)

Oppgaver som støvsuging, dekke bord, lage middag og ta ut av oppvaskmaskinen får de ukelønn for

Endret av sstinemor
AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjøres her, men det er først i år (hun er 11) at hun faktisk gjør det uoppfordret. Vi er fortsatt veldig forbauset. For et og et halvt år siden var det stort sett vi som hang opp jakker, tok ut matbokser, samlet sammen skittentøy osv, med mye mas og sukk og klaging (fra alle) og avtaler og argumentering (fra alle). Nå holdes rommet ryddig og klær blir lagt vekk. Så det er håp for de venninnene også.

Anonymkode: 99278...396

• Liker 1
Skrevet

Syntes ikke du er urimelig! Barnet mitt på strakst 4 har ansvar for å rydde skoene i gangen, legge klærne sine i skittentøyskurver, bære ut tallerk, kopp og bestikk, og rydderommet sitt. Jeg hjelper til med å rydderommet innimellom, og barnet mitt hjelper meg med å sette på oppvaskmaskin, vaskemaskinen og henge opp klær(syntes det er gøy å være med å hjelpe til) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lykkeligliten skrev:

Syntes ikke du er urimelig! Barnet mitt på strakst 4 har ansvar for å rydde skoene i gangen, legge klærne sine i skittentøyskurver, bære ut tallerk, kopp og bestikk, og rydderommet sitt. Jeg hjelper til med å rydderommet innimellom, og barnet mitt hjelper meg med å sette på oppvaskmaskin, vaskemaskinen og henge opp klær(syntes det er gøy å være med å hjelpe til) 

Flink 4-åring da! Men fordelen er at i denne alderen er det stas, og de sammenligner seg i liten grad med venner. Mer krevende når tween- og tenåringsfasen kommer. Da hjelper det lite å si "ååå, så stor du er som får til dette"😂 Men håpet er vel at de som lærer tidlig, får det litt "under huden" at man rydder etter seg😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har vi en 11-åring som ikke takler rot og rydder som en gal - hele tiden. 

Luksus"problem"🙈

Anonymkode: c3293...e66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 5åring som klipper gresset 😂 Og gjerne naboen sitt også 🙈 Men ikke fordi han må, fordi han elsker det 😅 Vi har sånn batteridrevet som er veldig lett, og veldig trygg for den stopper når man slipper taket. Ellers er han veldig glad i å hjelpe til med å lage mat, rydde ut av oppvaskmaskinen, dekke på etc. Rydde rommet sitt derimot, not so much 😅 

Anonymkode: 37a8b...603

• Liker 1
Skrevet

11-åringen vår vasker det ene badet en gang i uka, holder orden på rommet sitt og kjellerstua, legger på plass egne rene klær og rydder ut av oppvaskmaskinen en dag i uka.

9-åringen koster trappene en gang i uka, holder orden på rommet sitt og kjellerstua, legger på plass egne rene klær og rydder ut av oppvaskmaskinen to ganger i uka.

7-åringen holder orden på rommet sitt og kjellerstua, legger på plass egne rene klær og rydder ut av oppvaskmaskinen to ganger i uka.

Å ta ut matboks av sekken, legge skittentøy i skittentøyskurven og sette/henge på plass sko og jakke når de kommer hjem gjør alle tre, det er en selvfølge og ikke noe jeg anser som husarbeid på linje med andre oppgaver. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flink 4-åring da! Men fordelen er at i denne alderen er det stas, og de sammenligner seg i liten grad med venner. Mer krevende når tween- og tenåringsfasen kommer. Da hjelper det lite å si "ååå, så stor du er som får til dette"😂 Men håpet er vel at de som lærer tidlig, får det litt "under huden" at man rydder etter seg😊

Haha det er helt sant! Er nok mer stas for en 4 åring en en tenåring 🤣 håper det forsetter å være gøy en stund til! Syntes det er bra at du gir din oppgaver hjemme, absolutt ikke for mye og forlange. Tenk om alle tenåringer hadde fått ansvar hjemme, tenk så mange konflikter man kunne sluppet i hjemmet for at den ene gjør mer en den andre 😂🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9 åring/6 åring: matboks, drikkeflaske, sko, jakke ryggsekk - ofte bare etter oppfordring, men absolut. Så kommer oppvaskmaskin eller kompost eller rydde bordet etter middagen pluss kosting. 6åring støvsuger inngangen en gang i uken. Ellers må de rydde rommet sitt og hjelpe med å holde stua i orden i tilfelle den har blitt til lekeplassen. Om kvelden går robotstøvsugeren gjennom så der er logisk at det må ryddes.

Klæsvask hjelper de også. Alle sortere sine klær i riktig skitten tøy kurv. 

Anonymkode: ad825...265

• Liker 1
Skrevet

Å rydde sin egen matboks ut av egen sekk går ikke som husarbeid her i huset. Jeg er HELT på linje med deg, TS....

Husker enda jeg fikk spørsmål av ei ny venninne datteren min fikk da hun begynte i 1.klasse.... "Hvorfor må hun bære sekken sin selv?" Moren til venninna sto der også, så jeg prøvde å ikke vise hvor paff jeg ble og svarte vel noe om at "fordi det er hennes sekk".... Men der sto altså moren til venninnen med sekken hennes på ryggen og hun hadde nok aldri hatt den på ryggen selv bortsett fra 1.skoledag....

Nå er nevnte datter 14, men hun har hjulpet til "bestandig". Å henge opp egen jakke, sekk og sette sko på plass osv er en selvfølge! Også rydde rommet etter beste evne etter alder.... Rydde egen oppvask selvfølgelig, og tømme oppvaskmaskina har hun alltid gjort (ikke noe antall pr uke osv fordi det er så ujevnt når den settes på, men hun har liksom hatt stående beskjed om å se om den er ren når hun er på kjøkkenet). Hun kan vaske badet, gå med søpla, lufte hunder, vaske bur (vi har gnagere) osv. Hun kantklipper plenen, støvsuger på forespørsel.

Man er en familie, og man bidrar fordi hun bruker samme "lokaler", bruker kniv, gaffel og tallerkner, går inn i gangen med sko, produserer søppel, bor i et hus som har hage med gress som vokser osv.... Hvis hun feks hjelper faren med å rydde verktøy i garasjen er det noe helt annet, en tjeneste hun gjør for ham. Alle "vanlige" ting er dagligdags, og jeg tror hun ville sett rart på meg om jeg skulle mene at det ikke var hennes jobb å ta ut matboks av sekken (også da hun var 10 altså!!)

Det jeg vet jeg burde slippe henne til på er klesvask, for det kan hun ikke - rett og slett fordi jeg foretrekker å gjøre det selv. Men jeg må nok la henne gjøre det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 11, og ei datter på 9. Datteren min har alltid vært mer selvstendig enn min sønn, bare for å få sagt det. Så hun tar automatisk tak i ting, noe broren vanligvis ikke gjør. Likevel: begge holder rommene sine ryddet (for det meste). Lager frokost/kveldsmat selv, skolemat lager jeg. De rydder matboks og drikkeflaske ut av sekkene, og sko og jakker settes/henges på plass. Ikke alltid bøkene ryddes ned i sekkene, men som oftest gjør de det uoppfordret. De sykler til skolen, men jeg kjører dem dersom det er drittvær. De har ingen oppgaver i huset, da jeg trives med å gjøre det selv (er hjemmeværende, så det har jeg god tid til). Vet at de er selvstendige nok til å klare seg alene hjemme en dag, men de setter ikke på verken oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen. De har aldri laget middag helt selv heller, men hjelper gjerne til. Jeg pusher egentlig ikke på at de skal hjelpe meg i huset, men de stiller alltid opp når jeg ber dem om det. Slik var det da jeg vokste opp, og jeg klarte meg helt strålende alene fra den dagen jeg flyttet hjemmefra. Lærte meg kjapt både å bake, male, mure, snekre, vaske bad og lage middag fra bunnen av, hadde tross alt Google 😆

Anonymkode: 0a068...a48

AnonymBruker
Skrevet

Altså, vår hovedoppgave som foreldre er å ruste barna våre til et voksenliv som de klarer å håndtere. En vesentlig del av dette er å gradvis trene opp selvstendigheten og dermed evnen til å ta vare på seg selv og sine eiendeler. Så i mine øyne er det at de bidrag hjemme en nødvendig del av oppdragelsen!

Vår 9 og 11-åring tar ut og tømmer matboks, pakker skolesekk/treningsbag etc., holder rommet sitt noenlunde ryddig, legger bort ferdig brettede klær som legges på senga, hiver klær i skittentøyet, rydder egne ting etter måltider og henger opp eget yttertøy. Begynner det å «flyte» litt må alle rydde sine egne ting, både på rommet og på fellesområdene. Dette er det vi mener er et minimum av selvstendighet i den alderen de er i. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke hoper seg opp innimellom eller at de Ikke får hjelp om de trenger det, men dette er hovedregelen. De har i tillegg fire oppgaver hver uke for å få ukelønn; tømme oppvaskmaskin, gå med søppel, dekke på middagsbordet og en ting som varierer (kan være støvsuging, skifte på seng, vaske toalett etc.). Gjør de ekstra oppgaver får de ekstra betalt.

Anonymkode: c275e...5ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 11, og ei datter på 9. Datteren min har alltid vært mer selvstendig enn min sønn, bare for å få sagt det. Så hun tar automatisk tak i ting, noe broren vanligvis ikke gjør. Likevel: begge holder rommene sine ryddet (for det meste). Lager frokost/kveldsmat selv, skolemat lager jeg. De rydder matboks og drikkeflaske ut av sekkene, og sko og jakker settes/henges på plass. Ikke alltid bøkene ryddes ned i sekkene, men som oftest gjør de det uoppfordret. De sykler til skolen, men jeg kjører dem dersom det er drittvær. De har ingen oppgaver i huset, da jeg trives med å gjøre det selv (er hjemmeværende, så det har jeg god tid til). Vet at de er selvstendige nok til å klare seg alene hjemme en dag, men de setter ikke på verken oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen. De har aldri laget middag helt selv heller, men hjelper gjerne til. Jeg pusher egentlig ikke på at de skal hjelpe meg i huset, men de stiller alltid opp når jeg ber dem om det. Slik var det da jeg vokste opp, og jeg klarte meg helt strålende alene fra den dagen jeg flyttet hjemmefra. Lærte meg kjapt både å bake, male, mure, snekre, vaske bad og lage middag fra bunnen av, hadde tross alt Google 😆

Anonymkode: 0a068...a48

Tror mange kvinner kan skrive under på at mennene deres IKKE tar ansvar hjemme og jeg er overbevist om at manglende ansvarslæring under oppveksten er hovedårsaken. Alle KAN vaske klær eller lage mat om de bare vil, problemet er ofte å se at det trengs å gjøres og faktisk innse at det er eget ansvar, og dette er noe som må læres. Du gjør barna dine en skikkelig bjørnetjeneste.

Anonymkode: e56e5...90c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å holde orden i egne saker og rydde opp etter seg selv skal være en selvfølge. En dag skal de holde eget hjem, og dette er jo det mest grunnleggende.

Både åtteåringen og fjortenåringen skal legge egne klær i skittentøyet hver dag, legge matboks på kjøkkenbenken, holde orden i sko og yttertøy, legge på plass rene klær, sette glass i oppvaskmaskinen og ha orden på rommene sine. Det trenger ikke være strøkent, men det skal ikke være klesvask, oppvask eller søppel der.

Fjortenåringen får også en daglig oppgave. Han hadde faste oppgaver før, men liker dette bedre. Det kan være å gå ut med papiravfall, ta ut av oppvaskmaskinen eller hjelpe/passe småsøsken en liten stund.

Anonymkode: e44cf...d49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min rydder stort sett etter seg når måltider er ferdige. Inni mellom har h*n som oppgave å sette på en klesvask for meg (da har jeg tatt klær oppi den, samt vaskepulver, og forklarer hvilke knapper som skal trykkes på).

Av og til har h*n hjulpet til med oppvasken, det samme gjelder støvsuging. Så er jeg nøye på å fortelle hvordan vi rydder i klærne etc. 

Anonymkode: e4f35...cd1

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, vår hovedoppgave som foreldre er å ruste barna våre til et voksenliv som de klarer å håndtere. En vesentlig del av dette er å gradvis trene opp selvstendigheten og dermed evnen til å ta vare på seg selv og sine eiendeler. Så i mine øyne er det at de bidrag hjemme en nødvendig del av oppdragelsen!

Vår 9 og 11-åring tar ut og tømmer matboks, pakker skolesekk/treningsbag etc., holder rommet sitt noenlunde ryddig, legger bort ferdig brettede klær som legges på senga, hiver klær i skittentøyet, rydder egne ting etter måltider og henger opp eget yttertøy. Begynner det å «flyte» litt må alle rydde sine egne ting, både på rommet og på fellesområdene. Dette er det vi mener er et minimum av selvstendighet i den alderen de er i. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke hoper seg opp innimellom eller at de Ikke får hjelp om de trenger det, men dette er hovedregelen. De har i tillegg fire oppgaver hver uke for å få ukelønn; tømme oppvaskmaskin, gå med søppel, dekke på middagsbordet og en ting som varierer (kan være støvsuging, skifte på seng, vaske toalett etc.). Gjør de ekstra oppgaver får de ekstra betalt.

Anonymkode: c275e...5ff

Må si jeg synes det er veldig rart å få penger for å dekke på middagsbordet. Kunne aldri falt meg inn å gi barnet mitt penger for det!

Anonymkode: e4f35...cd1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...