Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med mitt slitte gamle, parkett gulv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Parketten i stuen min er fra 1970, Er blitt slipt og lakket en gang i 2003, men er nå så full i hakk, riper og mørke partier av slitasje. Da er spørsmålet hva jeg skal gjøre. Har tenkt over disse alternativer.1: Å male gulvet,2:  å få slipt det ned for andre gang og lakket,3:  å  legge klikkvinyl oppå parketten. Jeg har to hunder og har lest at dette er ganske slitesterk. Noen som har erfaring med dette? Hva er det beste altentativet og hvorfor , noen råd?

Anonymkode: e05d7...af8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mal! Det er kjempedyrt å slipe senere, for man må frese først. Jeg ville absolutt slipt hvis det var mulig! Hør med en snekker som har peiling på om det er for mye hakk. Slipte selv originalgulv her som ble superfine.

Anonymkode: 5fc1c...90e

• Liker 1
Skrevet

Ikke mal, og ikke legg klikkvinyl!  Med to hunder vil et malt gulv raskt bli ripet.  Klikkvinyl er hardt og tåler mye.  På den andre siden høres alle lyder ekstremt godt, f.eks. lyden av hundenes poter og negler. 

Parkett er et naturlig treprodukt.  Vi har det på alle gulv i huset, og det har ligget i mer enn 40 år.  Har slipt ned og lakket èn gang.  Golvet har overlevd både hunder og barn i to generasjoner.  

Til høsten skal kjøkken- og stuegulv slipes ned for 2.gang.  Denne gangen skal det påføres en hvitpigmentert gulvolje og til slutt en klar hardvoksolje.  I motsetning til lakk, trekker olje inn i treet og metter.  Gulvet får heller ikke en like blank overflate som vi har hatt til nå (og som gjør at alt vises), er vi blitt fortalt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...