Gå til innhold

Norge, et u-land i transportsammenheng!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å legge noen planer for sommeren, jammen ikke lett. Buss for tog mange steder, sovekupeene på Bergensbanen er ikke i drift, generelt færre avganger med ekspressbussene (sistnevnte er visstnok pga korona, men gir jo ikke mening når alle skal på innenlandsferie i år).

Generelt har det gått opp for meg hvor lite vi i Norge har satset på transport, om man ikke har bil er det ytterst begrenset hvor man kommer seg. I tillegg er det svindyrt. I en tid hvor man oppfordrer folk til å reise miljøvennlig er det bisart å føle seg presset til å ta fly, når man i utgangspunktet ikke har noe imot å ta tog. 

Forskjellen er helt enorm i andre europeiske land, der går jernbanen som ei kule overalt og folk tar lite fly innenlands. Ja, Norge har dramatisk natur som gjør det mer utfordrende, men får inntrykk av at investeringsviljen også er meget lav. Jernbanen i et av verdens rikeste land burde da være rustet opp til stolthet og ære, ikke mangle vesentlige tilbud, stenge ned på sommeren og slikt?

Anonymkode: 4bb89...0ed

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi andre land har 10 ganger så mange mennesker på samme område, er formet mer som en sirkel enn ei lang snor, og ikke er fulle av fjell og fjorder. Bare det lille stykket jernbane i nord som nesten ingen kommer til å bruke vil koste godt over 100 milliarder hvis den blir bygget. Bør vi virkelig ofre hundrevis eller tusenvis av milliarder på rene prestisjeprosjekter samtidig som f.eks. helsearbeidere på sykehjem ikke kan bruke maske fordi vi ikke har tatt oss råd til å kjøpe inn nok?

Anonymkode: 888db...339

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sammenlignet med hvilke land? Danmark er ca. 10% av Norges areal og paddeflatt. Tyskland er omtrent like stort som Norge, men med 16 ganger så mye folk...

Norges svar på kollektivtransport heter Widerøe. 

Anonymkode: b4125...ec4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mest på billettprisene i Norge, spesielt for tog. Bor i indre Østfold, og har 45 minutter med toget inn til Oslo. Det koster 125 kr for en voksenbillett. Foreldrene mine bor i Follo og har 45 minutter med buss inn til Oslo, og betaler 61 kr for en voksenbillett. Det er billigere å ta bussen til Oslo fra mamma og pappa (fortsatt 45 min) enn det er å ta toget ett stopp til en annen del av kommunen jeg bor i (under 10 min).

For samboer og meg er det betydelig billigere å kjøre bil enn å reise kollektivt når vi skal noe. På en billig måned går det 2k fra hver av oss, altså 4k til sammen (periodebilletter er medregnet), og måneder der det er mye frem og tilbake til ting går det fort mye mer. Bilen sluker bensin for rundt 500 kr i måneden, pluss bompenger, toppen 200 kr. Da får man ikke spesielt lyst til å reise miljøvennlig heller.

Anonymkode: 4837f...f7f

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg reagerer mest på billettprisene i Norge, spesielt for tog. Bor i indre Østfold, og har 45 minutter med toget inn til Oslo. Det koster 125 kr for en voksenbillett.

Jeg tok toget i Italia for et par år siden - turen fra Milano til Parma tar ca 50 minutter og koster 21 Euro (altså 220 kroner). Da vi var der var det faktisk billigere for oss å leie bil og kjøre enn å ta tog frem og tilbake. Ja, det er mulig å ta billigere tog på denne strekningen i Italia men da tar det også mye lenger tid. Mitt poeng er at kanskje Norge ikke er et u-land i transportsammenheng og at transport koster. 

• Liker 1
Skrevet
På 9.6.2020 den 15.36, AnonymBruker skrev:

sovekupeene på Bergensbanen

Man er jo passe sær om en velger å bruke en hel natt på toget versus 45min i et fly...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så driit lei det buss-for-tog opplegget hver bidige sommer i 10 år nå!!!! Er det ikke mulig å reparere anlegget om natta her i landet, bare få det gjort og bli ferdig!!!

Anonymkode: 198f9...7a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, LeneXCII skrev:

Man er jo passe sær om en velger å bruke en hel natt på toget versus 45min i et fly...

Det må i så fall gjelde for de som i nærheten av Flesland. For min del, som er en hyppig bruker av Bergensbanen, ville bruk av fly til og fra Oslo koste mer, samt nesten medføre like lang reisetid. Det er transport til flyplass, så må man henge der en stund, selve flyturen for så å måtte hive seg på et tog inn til Oslo. Å sitte på toget i 5-6 timer går i grunnen ganske greit. 

Anonymkode: 4bd33...a88

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer mest på billettprisene i Norge, spesielt for tog. Bor i indre Østfold, og har 45 minutter med toget inn til Oslo. Det koster 125 kr for en voksenbillett. Foreldrene mine bor i Follo og har 45 minutter med buss inn til Oslo, og betaler 61 kr for en voksenbillett. Det er billigere å ta bussen til Oslo fra mamma og pappa (fortsatt 45 min) enn det er å ta toget ett stopp til en annen del av kommunen jeg bor i (under 10 min).

For samboer og meg er det betydelig billigere å kjøre bil enn å reise kollektivt når vi skal noe. På en billig måned går det 2k fra hver av oss, altså 4k til sammen (periodebilletter er medregnet), og måneder der det er mye frem og tilbake til ting går det fort mye mer. Bilen sluker bensin for rundt 500 kr i måneden, pluss bompenger, toppen 200 kr. Da får man ikke spesielt lyst til å reise miljøvennlig heller.

Anonymkode: 4837f...f7f

Hvis dere har periodebillett så koster det vel ikke noe mer uansett hvor mye dere skal frem og tilbake? Eller går det ikke an å kjøpe periodebillett for hele strekningen?

Anonymkode: b3346...cab

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så driit lei det buss-for-tog opplegget hver bidige sommer i 10 år nå!!!! Er det ikke mulig å reparere anlegget om natta her i landet, bare få det gjort og bli ferdig!!!

Anonymkode: 198f9...7a3

Tja det gjøres og en del, men er ofte vannskelig eller umulig. Umulig der hvor arbeid er av en slik art at man ikke bare kan stoppe det om morgenen og så kan det kjøres tog. Og så stoppe det igjen om kvelden.

Vannskelig fordi mange strekninger har nesten like stor trafikk om natta som om dagen. For særlig i det sentrale østlandsområdene er linjene ganske fulle av godstog nattestid da det er vannskelig med plass til de på dagtid. I Oslo og Akershus går det nesten ikke godstog om dagen fordi det rett og slett ikke finnes plass på linjene.

Endret av Kjetil E
AnonymBruker
Skrevet

Jau, her jeg bor eksisterer det så vidt noen form for kollektivtransport. Det eneste vi har er buss, men den er alt for dyr og går alt for sjelden til at noen andre enn skoleelever benytter seg av det. Likevel må vi betale samme miljøavgift på drivstoffet som folk nede i tjukkeste Oslo. Er tydelig at styresmaktene ønsker at alt skal sentraliseres.

Anonymkode: 19484...dcc

Skrevet
På 10.6.2020 den 16.46, LeneXCII skrev:

Hvorfor det?

Togturen i sovekupé fra Oslo til Bergen tar 30 minutter, som er mye mindre en flyturen dersom man medregner transport til og fra flyplasser, og sikkerhetskontroll. På toget tar det 20 minutter å sovne og 10 minutter å våkne. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, privatiseringen av tog var en suksess dere. Men det er jo ikke så nøye om til idet blir rævva, så lenge det blir privat!

Anonymkode: 2fd24...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, privatiseringen av tog var en suksess dere. Men det er jo ikke så nøye om til idet blir rævva, så lenge det blir privat!

Det blir ALLTID bedre når det er privat, det vet jo alle. Vi får et langt bedre togtilbud nå, og har fått det på de linjene hvor private allerede har tatt over. Togene er billigere, går oftere, punktlig, ser bedre ut, ja, alt er bedre.

Det er akkurat som med strømmen, når den ble privat ble alt utrolig mye bedre, den ble billigere og billigere og vi droppet sånne ting som ACER.

Anonymkode: d153c...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er på grunn av mantraet "vi skal ta hele landet i bruk".

Det romantisk å oppfordre folk til å "bu der ingen kunne tru at nokon kunne bu", men det blir dårlig infrastruktur av det. 90% av landarealet i Norge burde strengt tatt ikke vært bebodd. Hele Norges befolkning burde vært konsentrert i det sentrale østlandet. Resten av landet burde kun vært brukt til næring, med midlertidige brakkelandsbyer og flytransport og båttransport inn og ut og dedikerte jernbanelinjer for godstrafikk som absolutt måtte til østlandet. Det meste som produseres sklal uansett ut av landet og kan fraktes med båt og fly.

Se til Alaska, delstaten som er like stor som en tredjedel av hele resten av USA. Det hadde gått dårlig om folk skulle bosette seg i hver krik og krok. Det er bedre å opprette næringssoner og la folk bo andre steder i USA og fly de inn når de skal jobbe.

De næringen som må ligge ved kysten og utenfor allfarvei er faktisk ikek så mange og sysselsetter stadig færre folk. Slutter vi med dette tullet om at vi skal bo så spredt, kan vi lage svært avanserte transportløsninger på østlandet.

Anonymkode: 14266...366

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å legge noen planer for sommeren, jammen ikke lett. Buss for tog mange steder, sovekupeene på Bergensbanen er ikke i drift, generelt færre avganger med ekspressbussene (sistnevnte er visstnok pga korona, men gir jo ikke mening når alle skal på innenlandsferie i år).

Generelt har det gått opp for meg hvor lite vi i Norge har satset på transport, om man ikke har bil er det ytterst begrenset hvor man kommer seg. I tillegg er det svindyrt. I en tid hvor man oppfordrer folk til å reise miljøvennlig er det bisart å føle seg presset til å ta fly, når man i utgangspunktet ikke har noe imot å ta tog. 

Forskjellen er helt enorm i andre europeiske land, der går jernbanen som ei kule overalt og folk tar lite fly innenlands. Ja, Norge har dramatisk natur som gjør det mer utfordrende, men får inntrykk av at investeringsviljen også er meget lav. Jernbanen i et av verdens rikeste land burde da være rustet opp til stolthet og ære, ikke mangle vesentlige tilbud, stenge ned på sommeren og slikt?

Anonymkode: 4bb89...0ed

Det er vanvittige priser på tog. Har betalt fem ganger så mye for en togtur i Norge enn i Danmark. Sjekket tog til Bergen for meg og to barn, 2700 kr! Det var tomt for lavpsisbilletter en måned før avreise. Og nå kjører de med redusert kapasitet så reiser i fellesferien blir vanskelig. Kan ikke betale 5000 for en togtur Oslo-Bergen. 

Anonymkode: 95981...bb9

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før privatiseringen fikk man barn med gratis på ordinær billett lang distanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om du er fra Oslo eller en annen storby, men jeg leser dette og humrer litt. 
Litt sånn, Oslo-folk skal endelig bevege seg utafor ring 3 og finner ut at det ikke går buss, trikk og bane noe som helst sted, og om det går en buss eller et tog så går det maks en gang i timen og om sommeren ikke i det hele tatt 😂

Det er ikke uten grunn av vi som ikke bor i byen har bil og tar lappen så fort vi fyller 18!

Anonymkode: 3b0d9...775

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om du er fra Oslo eller en annen storby, men jeg leser dette og humrer litt. 
Litt sånn, Oslo-folk skal endelig bevege seg utafor ring 3 og finner ut at det ikke går buss, trikk og bane noe som helst sted, og om det går en buss eller et tog så går det maks en gang i timen og om sommeren ikke i det hele tatt 😂

Det er ikke uten grunn av vi som ikke bor i byen har bil og tar lappen så fort vi fyller 18!

Anonymkode: 3b0d9...775

Haha nå kan vi sitte med skjegget i postkassa mens dere cruiser rundt i det ganske land.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var påbudt å gi honnørrabatt på fly. Sykt dyrt å fly når man har dårlig råd (det er ikke alle steder man kan ta buss, og det er ikke alle som KAN ta buss heller..). 

Ellers synes jeg at buss i Norge er for dyrt. Jeg synes det er ok priser når jeg reiser som honnør, og det er jo dobbelt så dyrt for vanlige voksenbiletter...

Anonymkode: 982fb...511

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...