Gå til innhold

De beste studentene rammes hardt av korona - Får ikke karakterer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En sak som er lite omtalt i mediene, men som rammer fryktelig urettferdig er at høyskoler og universiteter i Norge ikke gir ut karakterer på eksamen til studentene. De får enten "bestått" eller "ikke bestått". Det sier jo seg selv at dette rammer de dyktige studentene, som i praksis blir vurdert likt med de som knapt klarer å stå. En som har bare A´er får altså nøyaktig samme resultat på vitnemålet som en som har bare E´er.... Det er helt utrolig.

Dette mener jeg er veldig urettferdig, og jeg skjønner ikke logikken. Mulig de ønsker at flere skal stå p.g.a. at mange har slitt under koronaen? At de skal være redd for juks, er et håpløst argument. Da får man forme eksamene ut fra at den blir tatt hjemmefra.

Hvis de ønsker å hjelpe de som sliter ekstra i koronaen, får de heller senke lista for å få E og bestått, og ikke straffe de dyktige som faktisk jobber knallhardt for sine resultater, og som nå risikerer å miste muligheten til en drømmejobb fordi de vurderes likt med elever som ikke er like faglig sterke.

Dette er hva bokstavkarakterene betyr:

A
FremragendeHøyt kunnskapsnivå. God analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelse av denne kunnskapen.

E
Tilstrekkelig
Tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kan ikke bruke kunnskapen selvstendig.Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har noe oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold, men kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

Forskjellen mellom en A og en E er som vi ser helt enorm, men nå viskes denne fulsltendig ut, og de likestilles kvalitetsmessig gjennom en felles "bestått".

https://www.universitetsavisa.no/student/2020/04/03/370-emner-endres-til-beståttikke-bestått-21519608.ece

Anonymkode: 2d193...721

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Juridisk fakultet ved UiT har heldigvis ikke endret vurderingsuttrykk pga korona, så vi får fortsatt bokstavkarakterer. Jeg syns de begrunnet det veldig godt, selv om studentene var veldig delt. De viste til at det er negativt om hele 60 stp er vurdert til bare bestått/ikke bestått og at arbeidsgivere nok ville kunne anse det som negativt fordi man nettopp ikke vet om det er E eller A. 
De pekte også på at det tross alt bare er et par mnd som er endret, og hvis man har gjort det man skal siden august 2019 vil det ikke gi store utslaget. 
Jeg er veldig fornøyd med det, men forstår jo også de som ikke er det og har en vanskeligere situasjon enn meg.

Anonymkode: cc8e6...8a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huffda, nok en CV-drone og perfeksjonist som treffer litt veggen. La meg gjette, du er ikke helt fan av Kina? Haha.

Ja, tenk på det du: Folk mister jobben i alle retninger her, men man skal tenke på dere perfeksjonister som har allerede fått perfekt start her i livet og som nå syter over at det kom en "fartsdump" i dine prestasjoner som kan "nedgradere verdien" av CVen din. Synes at det er ganske komisk at du forventer sympati og forståelse. 

Selv har jeg både bachelor og mastergrad, og jeg ler hver gang "A-Boys and Girls" skryter over sine A-er. De aller fleste som har studert i flere år vet at det er veldig lite forskjell mellom en A og B og at det ofte gis helt tilfeldig. Det har vært så mange artikler i mediene der studenter beveget seg til og med 3 karakterer opp eller ned etter at de har klaget på karakteren. En glemmer alltid at sensorer er bare mennesker og de gjør feil også. Om de har fått for seg at en viss "tolking er riktig tolkning", så er det ikke sikkert at en annen sensor vil mene det samme.

I utgangspunktet er det veldig lite forskjell mellom "Meget god" / "Veldig god" og "Fremragende". Dette er noe av grunnen til at karaktersnittet starter alltid midt mellom to tall. Fra 2,5 til 3,4 for C i snitt. Fra 3,5 til 4,4 for B i snitt og A i snitt får en fra og med 4,5. 

Vi har ikke B+ eller A-, men i praksis kan en ikke skille mellom "solid B" og "svak A". Men det kan ha "konsekvenser" videre, hvis en ønsker å bli stipendiat, men hvis en har tenkt å gå ut i jobb, så har ikke dette noe særlig å si.

Men for typiske disiplinfag (det vil si fag der du har kun tekst å forholde deg til), så er vurderingsevnen til sensorene enda mer ustabil og kan svinge noe voldsomt. Mye av det samme kan vi se ved økonomifagene - der deler de også B og A i hytt og pine, som om det var gratis godteri. 

Jeg har hørt selv ved en rekke anledninger hvordan A-ene oppnås. Mange driver definitivt ikke og "jobber knallhardt". Tvert imot - de betaler andre studenter som er høyere oppe i studiene for å skrive oppgaver for dem. De doper seg på tabletter som Ritalin eller de kjøper solide notater fra tidligere elever. De jukser også så langt det lar seg gjøre. Alt for å fremstå som "perfekte" slik at alle andre kan skryte av dem. Jeg hadde en av disse flinke pikene som medstudent, og hun innrømmet åpenbart at når vi skulle ha 5-dagers hjemmeeksamen, så hjalp mora hennes henne med å lete etter relevant tekst og fakta. Mora hennes hadde også lest seg opp på faget litt på forhånd. I utgangspunktet ikke ulovlig, men et godt eksempel på gråsoner når det gjelder å ta snarveier, fordi den som får A-er prøver alltid å fremstå som "perfekt" med "massiv kapasitet". 

Noen av disse tingene er lov, andre ting er ikke lov, men dette illustrerer at en må være bra naiv for å gå rundt og tro at ressurssterke og "perfekte" individer får til alt selv, uten noen snarveier. De har støtteapparat rundt seg og de er villige til å gjøre hva som helst.

Så har en også de som leser bare halve pensumet og satser på at spørsmålene kommer fra den halvdelen de rakk å lese, så får de plutselig B eller A der også, og kan fremstille det som om de "briljerer" over hele faget.

Jeg har lært at ting har en tendens til å jevne seg ut. Du har kanskje fått et par B-er eller A-er som du innerst inne vet at du ikke fortjente (der du forventet minst en karakter lavere enn det du endte opp med å få, for veldig få kan gå rundt og si at de fortjener absolutt hver eneste karakter de har fått - da lyger de så det renner), så det er bare på sin plass at du finner deg i et par beståtte fag også. Det står tross alt "Bestått", og ikke E, så det er lett å forklare at du ikke kunne få en annen karakter når det kun er mulig å oppnå enten Bestått eller Ikke-bestått. 

Anonymkode: 6ecca...53b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huffda, nok en CV-drone og perfeksjonist som treffer litt veggen. La meg gjette, du er ikke helt fan av Kina? Haha.

Ja, tenk på det du: Folk mister jobben i alle retninger her, men man skal tenke på dere perfeksjonister som har allerede fått perfekt start her i livet og som nå syter over at det kom en "fartsdump" i dine prestasjoner som kan "nedgradere verdien" av CVen din. Synes at det er ganske komisk at du forventer sympati og forståelse. 

Selv har jeg både bachelor og mastergrad, og jeg ler hver gang "A-Boys and Girls" skryter over sine A-er. De aller fleste som har studert i flere år vet at det er veldig lite forskjell mellom en A og B og at det ofte gis helt tilfeldig. Det har vært så mange artikler i mediene der studenter beveget seg til og med 3 karakterer opp eller ned etter at de har klaget på karakteren. En glemmer alltid at sensorer er bare mennesker og de gjør feil også. Om de har fått for seg at en viss "tolking er riktig tolkning", så er det ikke sikkert at en annen sensor vil mene det samme.

Jeg klippet ut litt av innlegget ditt slik at det ikke skulle bli så langt her også. 

For det første vil jeg bare si at jeg syns det du skriver her er både teit og utrolig lite nyansert! Selv har jeg de to første årene av studiet ikke fått en eneste A eller B. Jeg har fått C-er og et par D-er. Det er ikke sikkert du er klar over det og jeg aner ikke hvordan det er på andre fagområder, men i jussen er faktisk karakterer ganske viktig dersom man vil ha litt valgmuligheter etter endt studium. 

Jeg har som sagt hittil aldri fått toppkarakterer av ulike grunner. Jeg har hatt helseproblemer og det er ikke før i år at jeg virkelig har forstått hvordan jeg skal studere. Du kan gjerne kalle meg dum som ikke har gjort det, men det er altså da virkeligheten. I år føler jeg at jeg endelig har knekt koden og jeg gledet meg til å prøve å rette litt opp i de ikke så alt for gode karakterene mine. Jeg er derfor veldig glad for at fakultetet valgt å ikke endre på vurderingsuttrykket! 

Du kan gjerne prøve å argumentere med perfekte liv og perfekte CVer, men det er bare tull. Ellers er jeg særdeles lite fan av whataboutism. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke endret på mitt studie selvom eksamen er omgjort til hjemmeeksamen. 

Anonymkode: 2654c...5ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det omgjort for å unngå masse unødvendig juks. Mange har foreldre som er jurister/advokater som gir masse hjelp på hjemmeksamen. Det er også slik at de fryktet at sensorene skulle gi dårligere karakterer fordi vi hadde tilgang på alle hjelpemidler. Dette hadde vært dumt fordi vi får ikke noe særlig tid på å bla gjennom hjelpemidlene med tanke på den korte tiden vi har

Anonymkode: de65a...785

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes dette er en ok tilpasning mtp. korona. Det gjelder jo ikke alle karakterene, kun dette semesteret og muligens ett til. Dvs. det vil være fag noen studenter må komme gjennom og bestå, men som ikke teller inn mot snittet. De kan fortsatt oppnå et godt snitt totalt sett.

Som nevnt over er det eksempelvis gjort slik på jussen i Oslo fordi hjemmeeksamen ikke fungerer like bra der (en veldig høy andel av studentene har foreldre som er jurister). Med et tradisjonelt system OG hjemmeeksamen ville det blitt desto mer urettferdig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Jeg synes dette er en ok tilpasning mtp. korona. Det gjelder jo ikke alle karakterene, kun dette semesteret og muligens ett til. Dvs. det vil være fag noen studenter må komme gjennom og bestå, men som ikke teller inn mot snittet. De kan fortsatt oppnå et godt snitt totalt sett.

Som nevnt over er det eksempelvis gjort slik på jussen i Oslo fordi hjemmeeksamen ikke fungerer like bra der (en veldig høy andel av studentene har foreldre som er jurister). Med et tradisjonelt system OG hjemmeeksamen ville det blitt desto mer urettferdig.

UiT har jo hjemmeeksamen hvert år uten at jeg har hørt noe om at det er et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

UiT har jo hjemmeeksamen hvert år uten at jeg har hørt noe om at det er et problem.

Er det hjemmeeksamen på en dag eller over flere dager? Det er lettere hvis det er flere dager fordi da får du faktisk brukt alle hjelpemidler slik at det ikke har mye å si hvor mye hjelp andre får fra familie og venner på oppgaven

Anonymkode: de65a...785

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg de to første årene av studiet ikke fått en eneste A eller B. Jeg har fått C-er og et par D-er. Det er ikke sikkert du er klar over det og jeg aner ikke hvordan det er på andre fagområder, men i jussen er faktisk karakterer ganske viktig dersom man vil ha litt valgmuligheter etter endt studium. 

Jeg har som sagt hittil aldri fått toppkarakterer av ulike grunner. Jeg har hatt helseproblemer og det er ikke før i år at jeg virkelig har forstått hvordan jeg skal studere. Du kan gjerne kalle meg dum som ikke har gjort det, men det er altså da virkeligheten. I år føler jeg at jeg endelig har knekt koden og jeg gledet meg til å prøve å rette litt opp i de ikke så alt for gode karakterene mine. Jeg er derfor veldig glad for at fakultetet valgt å ikke endre på vurderingsuttrykket! 

Du kan gjerne prøve å argumentere med perfekte liv og perfekte CVer, men det er bare tull. Ellers er jeg særdeles lite fan av whataboutism. 

Innlegget mitt er ikke myntet på de som er syke, som deg eller har slitt med helsa. Innlegget mitt kritiserer nettopp de som har perfekte liv for det er disse som ofte - av egen erfaring - syter vilt om alle de små detaljene. Foreldrene deres har jo "forventninger" må vite, og at de skal bli advokatfullmektig i "riktig" advokatfirma. 

Jus ved UiO er dominert av alle disse vestkant babes og andre øvre middel- og millionærklasse. Det er ikke akkurat folk fra bygda eller fra Grønland som dominerer.

Andre nevner også her at foreldrene deres pleier å hjelpe barna når de har hjemmeeksamen eller lignende, og det stemmer også. Det er ingenting av det jeg har sagt som er "tull".

Det finnes studenter som er så ekstreme og hjernevasket at de går nærmest over lik for å oppnå den A-en, koste hva det koste vil. Det jeg er imot (blant annet) er når man prøver å gi inntrykket av at "noen jobber knallhardt" for den A-en, da jeg selv har sett hvordan en del folk oppnår både B og A. De skryter til og med åpent om det. Det var ei som jeg var ekstra irritert på. Hun fikk A - A - B det ene semesteret, så syter hun vilt til meg og andre i gruppa om at hun skal klage, for hun må bare ha den perfekte rekka på A - A - A. Sånt har en 0% sympati for. Håper at sensoren satte ned karakteren hennes da hun klagte.

Jeg er fullt klar over at karakterer teller i de fleste bransjer, og ikke bare innom jussen. Men får du C i snitt, så skal du fortsatt ha greie muligheter. Min kritikk gikk blant annet ut på denne fantasien om at absolutt alle (100%) jobber "knallhardt og helt alene" for A-ene sine. Det er iallfall bare tull å tro at det er slik.

• Liker 3
Skrevet

Mange steder er vel grensen for å få bestått C, så da går det jo hardere ut over de som vill ha fått D i så fall. De stryker jo nå.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uproblematisk. Hvis man er så fremragende som man skal ha det til, da er vel vitnemålet allerede fullspekket av Aer og Ber allerede. Om man presterer like bra dette semesteret som ellers, så påvirker ikke bestått/ikke bestått særlig på snittet. 

Anonymkode: 6f50b...e68

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette flere eksamener på alle avdelinger, og er det hjemmeeksamener over flere dager?

Det er i så fall nytt for meg, og nok en ting som skiller UiB fra UiO.

Men det må sies - advokatfamiliene er sterkere i Oslo enn i Bergen. Det er nok større bekymring for innflytelse fra foreldre her.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt uproblematisk. Hvis man er så fremragende som man skal ha det til, da er vel vitnemålet allerede fullspekket av Aer og Ber allerede. Om man presterer like bra dette semesteret som ellers, så påvirker ikke bestått/ikke bestått særlig på snittet. 

Anonymkode: 6f50b...e68

Dette. At man får et halvt år med bestått/ikke bestått, endrer jo ikke snittet. Så har man gode karakterer fra før av, vil jo man fortsette å ha et godt snitt.

Hos oss, UiT økonomi, hadde det vært uansvarlig å ha bokstavkarakterer. Rett og slett fordi vi plutselig har eksamen med hjelpemidler, noe vi egentlig ikke skal ha, - alt for mange studenter hadde fått A og B, det hadde ikke blitt normalfordelt på noen måte. 

Anonymkode: 8d0af...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Dette. At man får et halvt år med bestått/ikke bestått, endrer jo ikke snittet. Så har man gode karakterer fra før av, vil jo man fortsette å ha et godt snitt.

Hos oss, UiT økonomi, hadde det vært uansvarlig å ha bokstavkarakterer. Rett og slett fordi vi plutselig har eksamen med hjelpemidler, noe vi egentlig ikke skal ha, - alt for mange studenter hadde fått A og B, det hadde ikke blitt normalfordelt på noen måte. 

Anonymkode: 8d0af...7f4

Jeg går økonomi et annet sted i landet, og her har vi fortsatt bokstavkarakter i finans for eksempel. Litt surt med tanke på at mange selvfølgelig jukser/samarbeider/får hjelp. Jeg som godt voksen student hadde ingen til å hjelpe meg, sleit en del på grunn av situasjonen og høyere vanskelighetsgrad, og får nok en dårlig karakter. Spent på å se statistikken for å si det sånn.

Anonymkode: a9b35...71e

AnonymBruker
Skrevet

Tja, andre studenter kommer godt ut av det. Vi har hjemmeeksamener i stedet for skoleeksamener, og vi har ikke fått lov til å gi bestått/ikke bestått. Karakterene er betydelig bedre enn på samme eksamener i fjor.

Anonymkode: 5e6ea...3cc

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En sak som er lite omtalt i mediene, men som rammer fryktelig urettferdig er at høyskoler og universiteter i Norge ikke gir ut karakterer på eksamen til studentene. De får enten "bestått" eller "ikke bestått". Det sier jo seg selv at dette rammer de dyktige studentene, som i praksis blir vurdert likt med de som knapt klarer å stå. En som har bare A´er får altså nøyaktig samme resultat på vitnemålet som en som har bare E´er.... Det er helt utrolig.

Dette mener jeg er veldig urettferdig, og jeg skjønner ikke logikken. Mulig de ønsker at flere skal stå p.g.a. at mange har slitt under koronaen? At de skal være redd for juks, er et håpløst argument. Da får man forme eksamene ut fra at den blir tatt hjemmefra.

Hvis de ønsker å hjelpe de som sliter ekstra i koronaen, får de heller senke lista for å få E og bestått, og ikke straffe de dyktige som faktisk jobber knallhardt for sine resultater, og som nå risikerer å miste muligheten til en drømmejobb fordi de vurderes likt med elever som ikke er like faglig sterke.

Dette er hva bokstavkarakterene betyr:

A
FremragendeHøyt kunnskapsnivå. God analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelse av denne kunnskapen.

E
Tilstrekkelig
Tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kan ikke bruke kunnskapen selvstendig.Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har noe oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold, men kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

Forskjellen mellom en A og en E er som vi ser helt enorm, men nå viskes denne fulsltendig ut, og de likestilles kvalitetsmessig gjennom en felles "bestått".

https://www.universitetsavisa.no/student/2020/04/03/370-emner-endres-til-beståttikke-bestått-21519608.ece

Anonymkode: 2d193...721

Nei, de som ellers ville fått D eller E vil stryke. Så det er de svake studentene som rammes knallhardt.

Anonymkode: 5e6ea...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...