Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 20 år har tatt 2 år på vidergående, deretter tok hun to fri år for å jobbe litt og ta danse kurs i usa.  Nå vil hun ta 3 året på vidergående og bli ferdig for deretter å håpe å studere til lærer. Men er det slik at jeg må da forsørge henne med alt det innbærer av mat, klær, transport, mobil osv eller må hun ta lån. noe som er jo svært kjedelig.  Eller kan hun få minimal økonomisk støtte fra Nav til litt livsopphold?

Anonymkode: d474c...7e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun må søke om lån fra Lånekassen eller få støtte av deg. NAV gir ikke støtte til studenter, om det ikke er særdeles grunnlag for det.

Anonymkode: 34aaa...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nav gir ikke støtte til friske studenter. Nav er for de som sliter på et eller annet vis. 

Anonymkode: 8c893...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: ddee3...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det var noen som fikk sosialstøtte da jeg gikk på vgs, men jeg tror det handla om at familien hadde veldig dårlig råd, men om hun er over 18 og ikke skal bli forsørga av foreldre så kan det jo hende hun også kan få sosialstøtte. 

Anonymkode: 5fe98...469

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei,hun må søke lån fra lånekassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det i to år, men da var jeg alvorlig syk og det var på nittitallet. 

Anonymkode: eb8a5...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er arbeidsledig og tar kontakt med NAV, så får du en arbeidsevnevurdering. Hvis du blir vurdert til at du ikke er stand å skaffe til veie jobb på egen hånd, så kan NAV gå inn med div. tiltak. Du kan da få et opplæringstiltak. I mitt fylke ville bare yrkesfag innenfor bransjer med behov vært aktuelt. Ikke studieretninger som gir generell studiekompetanse slik du skisserer. Ei heller er tiltakene tilgjengelig for standard arbeidssøkere.

Som student må hun leve på studielån. Det er lånekassen som skal sørge for å dekke livsopphold til studenter.

Anonymkode: 50116...672

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får støtte av nav til studier. Men jeg går på aap fordi jeg syk, og jeg greier ikke den jobben jeg hadde (eller da de jobbene jeg kvalifiserer til). Jeg var syk i 2 år før jeg fikk innvilget studier på aap. 

Anonymkode: fa3a7...648

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke student når du går på videregående, du er elev. Hun kan søke stipend. Stipend regnes etter foreldrenes inntekt selvom hun ikke bor med far . Vil uansett ha krav på engangs utbetaling på utstyrsstipend ca 1050.    Du får ingen annen støtte fra lånekassen tror jeg. Men så lenge hun går videregående så har du faktisk forsørgerplikt frem til hun er 23. Normalt løp på VGS . Hun har ikke ellers krav på støtte fra Nav, det sier seg vel selv ? Susa rundt i 2 år for så tro og håpe staten skal dekke for henne ?

Anonymkode: 56513...d88

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er arbeidsledig og tar kontakt med NAV, så får du en arbeidsevnevurdering. Hvis du blir vurdert til at du ikke er stand å skaffe til veie jobb på egen hånd, så kan NAV gå inn med div. tiltak. Du kan da få et opplæringstiltak. I mitt fylke ville bare yrkesfag innenfor bransjer med behov vært aktuelt. Ikke studieretninger som gir generell studiekompetanse slik du skisserer. Ei heller er tiltakene tilgjengelig for standard arbeidssøkere.

Som student må hun leve på studielån. Det er lånekassen som skal sørge for å dekke livsopphold til studenter.

Anonymkode: 50116...672

Hun er ikke student, men elev når du går videregående, stor forskjell

Anonymkode: 56513...d88

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lån fra lånekassen, og tak over hodet fra deg. Så får hun skaffe seg jobb til klær, mobil og øvrig forbruk. 

Anonymkode: 06239...f17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk AAP og dekket utgiftene til videregående som privatist av Nav, men det var jo fordi jeg var/er syk.

Anonymkode: e1c70...753

AnonymBruker
Skrevet

Altså.. 20 år? Selvfølgelig skal hun ikke forsørges av deg. Hun må nok ta opp lån fra Lånekassen som alle andre og ikke minst skaffe seg deltidsjobb ved siden av. Når man er 20 år må man virkelig kunne forsørge seg selv. Hadde ikke latt hun bodd hjemme en gang.

Jeg hadde mann og 1 barn, 100% jobb og 100% studier da jeg var 20 år. Hadde bodd for meg selv i 5 år allerede. Man burde virkelig kunne ta tak i eget liv på den alderen. Staten herunder NAV kan ikke drive å forsørge folk fordi de har soset rundt på dansekurs i USA i stede for å gå ferdig videregående.. 

Anonymkode: ee5e9...e6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La henne slippe å betale husleie, og så kan mat, mobil, klær etc dekkes av lån og ekstrajobb. På tide å ta ansvar for livet sitt, og ikke legge ansvaret på NAV.

Anonymkode: 0f796...de1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NAV gir ofte støtte til studenter. Så hør med de.

Nå i disse dager er det også stor politisk enighet om at det er samfunnsøkonomisk lurt å støtte folk i utdanning gjennom nav for at de ikke skal havne utenfor arbeidslivet. Så mange regler har endrer seg på kort tid, og mye kommer til å bli varig endret. Fremover vil nok NAV ta over for lånekassen. Og de fleste er enig om at det er bra samfunnet og bra for den enkelte.

Anonymkode: cbb3e...63e

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV gir ofte støtte til studenter. Så hør med de.

Nå i disse dager er det også stor politisk enighet om at det er samfunnsøkonomisk lurt å støtte folk i utdanning gjennom nav for at de ikke skal havne utenfor arbeidslivet. Så mange regler har endrer seg på kort tid, og mye kommer til å bli varig endret. Fremover vil nok NAV ta over for lånekassen. Og de fleste er enig om at det er bra samfunnet og bra for den enkelte.

Anonymkode: cbb3e...63e

For n’te gang.... På videregående er man ELEV, ikke student. Det er snakk om Vg3. 

Anonymkode: 3535b...8a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...