Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg nå opplever en spontanabort. Jeg har ikke hatt mensen på 49 dager (den er vanligvis regelmessig hver 30. dag), og har kjent på en del gravidsymptom. Har vært gravid tidligere, så dette er ikke ukjent.

Problemet mitt er at jeg ikke har tatt en graviditetstest, så jeg vet ikke 100% sikkert at jeg er (var) gravid. Har siden fredag sett lyserosa farge på toalettpapiret, og opplever nå menslignende blødning. Det kan være vanlig mens, men også en spontanabort. Hvordan vet man hva som er hva? 

Hvis du har opplevd spontanabort i første trimester, hvordan opplevdes det? Tusen takk for svar.

Anonymkode: 90d65...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en test. Du har mest sannsynlig fortsatt HCG i blodet dersom du har vært gravid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Havfrue8 skrev:

Ta en test. Du har mest sannsynlig fortsatt HCG i blodet dersom du har vært gravid.

Ts her.

Tusen takk for svar. Så testen vil vise (falskt) positivt svar? Det visste jeg ikke. Takk!

Ønsker Også svar på hvordan spontanabort har opplevdes hvis noen har det.

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel ta flere uker før HCG er normalt lavt igjen etter spontanabort.

Anonymkode: ec8ed...3f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg begynte det på en onsdag med menssmerter, mer enn bare murring. Så var det ikke noe før lørdagskvelden, litt mer menssmerter, og litt lyserosa på papiret. På morgenen på søndag var det ikke noe, men blødningene tok seg opp utover søndagen, smertene kom natt til mandag. Mandag morgen hadde jeg sterke smerter og mye blødninger. På kvelden kom det ut en stor klump, og smertene avtok. Blødde som vanlig mens 1 uke etterpå.

Anonymkode: 8bfb7...558

• Liker 1
Skrevet

1 SA (Uke 5) kom masse slim og blod med en gang jeg sto opp for å gå på do om morgenen. Varte ca 6-7 dager. 

2 SA (Uke 7) spottet brunt og kom levret blod. Varte ca 5 dager. 

3 SA (Uke 5) som en kraftig menstruasjon. Varte 7 dager. 

4 SA/MA (Uke 6) står jeg midt i nå, spottet brunt og slim i ca 7 dager, har gått over på menstruasjon nå siste uken. Har blødd i ca 14 dager totalt. 

som du ser så er det ikke noe fasit.. kroppen gjør det litt ulikt for hver gang - iallfall i mitt tilfelle 🙂 

HCG har lang halveringstid, så som noen nevnte over her - ta en graviditetstest, om det er noe du ønsker å vite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg begynte det på en onsdag med menssmerter, mer enn bare murring. Så var det ikke noe før lørdagskvelden, litt mer menssmerter, og litt lyserosa på papiret. På morgenen på søndag var det ikke noe, men blødningene tok seg opp utover søndagen, smertene kom natt til mandag. Mandag morgen hadde jeg sterke smerter og mye blødninger. På kvelden kom det ut en stor klump, og smertene avtok. Blødde som vanlig mens 1 uke etterpå.

Anonymkode: 8bfb7...558

11 timer siden, Snurrepurre skrev:

1 SA (Uke 5) kom masse slim og blod med en gang jeg sto opp for å gå på do om morgenen. Varte ca 6-7 dager. 

2 SA (Uke 7) spottet brunt og kom levret blod. Varte ca 5 dager. 

3 SA (Uke 5) som en kraftig menstruasjon. Varte 7 dager. 

4 SA/MA (Uke 6) står jeg midt i nå, spottet brunt og slim i ca 7 dager, har gått over på menstruasjon nå siste uken. Har blødd i ca 14 dager totalt. 

som du ser så er det ikke noe fasit.. kroppen gjør det litt ulikt for hver gang - iallfall i mitt tilfelle 🙂 

HCG har lang halveringstid, så som noen nevnte over her - ta en graviditetstest, om det er noe du ønsker å vite.

Ts her.

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare. Setter så stor pris på det. Leit å høre at det er så mange i samme situasjon ❤️

AnonymBruker
Skrevet

1 SA (Uke 6): som en kraftig menstruasjon

2 SA (Uke 10): spottet brunt, neste dag - spottet rød, blødningen kom etter hvert. Hadde store smerter i ca 1 dag. Blødde med store klumper. Etter det var det som en kraftig menstruasjon, varte ca 7 dager.

Anonymkode: c7130...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil ta noen uker etter spontanabort før en graviditetstest er negativ, så hvis du tar en test i dag vil du vite om det er en spontanabort eller bare en lang syklus.

Anonymkode: cd815...ed7

• Liker 1
Skrevet

SA uke 6+1. Fikk kraftige magesmerter kombinert med litt spotting, som gikk over i kraftig blødning med koagler. Varte i 5 dager. 

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være vanlig mens, men også en spontanabort. Hvordan vet man hva som er hva?

Det er riktig som de svarene du har fått om at en test vil kunne gi deg svaret på spørsmålet ditt.

Men også viktig å huske på det tredje alternativet. Det KAN hende du er gravid, og opplever en svangerskapsblødning. Det er ikke uvanlig, spesielt tidlig i svangerskap. Disse blødningene kan forvekles med menstruasjon.

Så ta en test for å finne ut om den er positiv. Om den er det bør du gå til legen for å ta blodprøver. Si at du har fått positiv test, men har blødd. Ut fra prøvene vil du få svar om det er en abort du opplever eller om du fortsatt er gravid.

• Liker 1
Skrevet

Har mistet 4 ganger..

Første gang, uke 11. Kraftig blødninger, rier og masse smerter. Begynte først å blø litt lys rosa, men ble som en kraftig mens på kvelden. Masse klumper. Blødde i 3 uker etterpå..

Andre gang: ,uke 7. Blødde litt lys rosa dagen før aborten startet. Da var det rikelige med blod og smerter. En del små klumper. Blødde i 2 uker etterpå.

Tredje gang: uke 5. Mest som en litt kraftige menstruasjon men med klumper. Lite smerter. Blødde i ca 10 dager totalt.

Fjerde gang: uke 12. En MA ble oppdaget i uke 10 på ultralyd, hvor foster var 8 uker gammelt. Bestemte meg for å se om kroppen ordnet opp selv. Jeg spottet rosa i 4 dager, på den 5 dagen fikk jeg mye smerter og moderat blødning men det gav seg noe. På den 6 dagen hadde jeg sterke rier smerter, og foss blødde omtrent, følte min siste time var kommet. Hadde så vondt at jeg ville bare bli ferdig med det. Blødde i 4 uker etter aborten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva viste testen ta? 

Anonymkode: 4a8f6...104

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva viste testen ta? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva viste testen ta? 

Tusen takk for alle som svarte ❤️❤️ Setter sånn pris på det.

Min egen test viste ‘ikke gravid’. Skjønner ingenting. Var sikker på at det var SA pga alle symptom jeg har hatt på å være gravid. Men er veldig takknemlig for at det ikke var SA, selvfølgelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...