Gå til innhold

Riktig at jeg ikke skulle betale for resepten??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blå resept på en medisin, kjøpte flere pakker da den skal tas over tid, gjerne 1 til 2 år, kunne ta ut for 3 mnd om gangen. Hun slo det inn og prisen ble 0,-. Hun sa det ikke kostet noe da det var blå resept.

Jeg har ikke oppnådd frikort, kan dette stemme? Finnes det behandlinger man ikke betaler for?

Anonymkode: a95b0...607

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om hun sa det ikke kostet noe,så stemmer det.

Anonymkode: c3973...b22

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjedde meg og sist jeg hentet medisin. Betalte riktignok 45 kr, men normalt sett betaler jeg nermere 500 kr. 

Anonymkode: a39c3...85e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjedde meg og sist jeg hentet medisin. Betalte riktignok 45 kr, men normalt sett betaler jeg nermere 500 kr. 

Anonymkode: a39c3...85e

Var det feil eller er det endringer i hva det koster?🤔

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det feil eller er det endringer i hva det koster?🤔

Lurer i forhold til hva jeg kan forvente neste gang.

Kan jeg undersøke det noen plass?

I felleskatalogen er det oppgitt en pris. Men jeg vet ikke hvordan det fungerer med refusjon osv.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig snedig, jeg har hatt rundt ti-femten blå resepter, men aldri sluppet å betale noe som helst. Det har vært lave summer, men aldri helt gratis. Deilig da!!

Anonymkode: 7078a...0e5

• Liker 1
Skrevet

Sikker på at du ikke har kommet over frikortgrensen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått  resept av fastlege eller spesialist på sykehus? Kanskje det er hvit resept, da betaler du ingenting om du har frikort eller ikke.

Anonymkode: 68a06...f73

Skrevet

Tror du kan sjekke det inne på helsenorge.no. Logg deg inn m bankid, og se på reseptene dine. Der vil du også finne ut om du tilfeldigvis har fått frikort

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, EbbaGrønn said:

Ja, frikort blir automatisk registrert mange steder nå, så det kan være at du har frikort, men ikke har fått det i posten enda.

Det kan du i så fall kontrollere på nett (helfo tror jeg).

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke uføretrygdet? De som har minsteytelsen på uføretrygd får alt på blå resept gratis.

Anonymkode: 453d1...970

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått  resept av fastlege eller spesialist på sykehus? Kanskje det er hvit resept, da betaler du ingenting om du har frikort eller ikke.

Må ikke blande sammen H-resept og hvit resept, det er to forskjellige ting. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tessa12 skrev:

Må ikke blande sammen H-resept og hvit resept, det er to forskjellige ting. 

Det er vel akkurat det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Naah.

Hvit resept

En hvit resept brukes som regel når du trenger medisin for en kort periode, eller hvis medisinen du trenger ikke dekkes av blåreseptordningen. Eksempler på medisiner som ofte skrives ut på hvit resept er antibiotika, sovemedisin og smertestillende.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, hvit resept er resept du får hos fastlege på medikamenter som skal brukes kortere perioder, som antibiotika osv, altså ikke livsviktige/langvarig behandling. H-resept skriver spesialist ut på spesialmedisner, ofte dyre sådanne. Den heter kun H-resept, omfattes av en spesielt paragraf under blå-resept regelen, H-resept betaler msn ingen egenandel på.

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blå resept på en medisin, kjøpte flere pakker da den skal tas over tid, gjerne 1 til 2 år, kunne ta ut for 3 mnd om gangen. Hun slo det inn og prisen ble 0,-. Hun sa det ikke kostet noe da det var blå resept.

Jeg har ikke oppnådd frikort, kan dette stemme? Finnes det behandlinger man ikke betaler for?

Har du hentet ut medisiner for max-beløp på egenandel i løpet av tre mnd? Hvis du har det så blir det 0,- å betale. Så hvis du for mindre enn tre mnd siden har hentet ut for tror det er noe over 500,-, så skal du ikke betale egenandel nå. Da gjeldende medisin fra samme behandler.

Endret av Tessa12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tessa12 skrev:

Nei, hvit resept er resept du får hos fastlege på medikamenter som skal brukes kortere perioder, som antibiotika osv, altså ikke livsviktige/langvarig behandling. H-resept skriver spesialist ut på spesialmedisner, ofte dyre sådanne. Den heter kun H-resept, omfattes av en spesielt paragraf under blå-resept regelen, H-resept betaler msn ingen egenandel på.

Ok jeg trodde H en i h-resept sto for hvit:fnise: Jeg får h-resept selv av spesialist og da betaler jeg ingenting. Da har jeg lært noe nytt i dag😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, EbbaGrønn skrev:

Helt sikker, jeg har k6n vørt hos kege en gang i år betalte 300 og noe. Ellers ikke hentet ut noen medisiner etc.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resepten kan bare skrives ut av spesialist ja, kan det være det? Men det står blå resept på helsenorge under mine resepter, kanskje den er registrert med noe annet på apoteket?

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke uføretrygdet? De som har minsteytelsen på uføretrygd får alt på blå resept gratis.

Anonymkode: 453d1...970

Nei ikke ufør. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok jeg trodde H en i h-resept sto for hvit:fnise: Jeg får h-resept selv av spesialist og da betaler jeg ingenting. Da har jeg lært noe nytt i dag😄

Betaler du ingen ting for resept skrevet ut av spesialist?

Dette er en resept som skrives ut av en type legespesialist. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan gå i null selv om du ikke har frikort, dersom du alt har betalt full egenandel tidligere i samme kvartal. 

Anonymkode: c467a...4cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...