Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett godt forhold til alle naboene våre (bor på boligfelt) - det er mange barn i gaten på samme alder, som er mye sammen og leker. Dette er veldig hyggelig, og vi trives godt her vi bor. 

Problemet er at en av naboene våre virker som de har litt andre sosiale spilleregler enn hva vi har. De tilbringer hver eneste dag ute i hagen (som selvfølgelig er helt greit) men med en gang vi stikker foten utenfor døren kommer de løpende over på tomten vår. Hvis vi er på andre siden av huset, hvor de ikke ser oss, får barna stå å rope og skrike på våre barn for å få de til å komme bort å leke. De sender barna sine over til oss når vi har besøk eller sitter ute å griller, når vi kjører bilen inn på gårdsplassen etter jobb og skole står barna deres klare på vår gårsdplass for å leke, og i tillegg sender de ofte meldinger på kvelden for å spørre om vi voksne skal finne på noe etter at barna er i seng. 

Dette er i utgangspunktet veldig hyggelig mennesker, som vi gjerne tilbringer litt tid med mens barna leker.. men jeg føler virkelig at all denne kontakten blir veldig kvelende, og vi må ofte reise bort for å kunne være sammen bare oss i familien - for det er umulig å være ute i hagen uten at de kommer løpende over.

Hva i all verden kan man gjøre med noe sånn som dette? Siden vi er naboer vil jeg jo helst ikke skape alt for dårlig stemning, samtidig som jeg føler det blir feil å skulle måtte "flykte" fra sin egen hage for å ha litt tid alene

Anonymkode: 46c70...07d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Det hørtes jo ikke hyggelig ut! 
Det er dessverre noen som ikke innser sin egen besøkstid eller har noen føling på grenser. Det der er mitt mareritt når vi flytter til enebolig/rekkehus. 
har dessverre ingen gode råd. Er vel ingen enkel måte og ta det opp med de på heller. Man vil jo heller ikke bli uvenner..

Anonymkode: 7632d...c89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres fryktelig slitsomt ut! Høres ut som naboen din mangler sosiale antenner. Jeg bor også i byggefelt og vi har god relasjon til naboene, men prøver å holde oss litt for oss selv likevel. Har plantet hekk, tre og busker blant annet så det ikke blir fullt innsyn. Barna vil ofte leke, men vi hører alltid med foreldrene om det passer først og det samme gjør heldigvis dem. Passer også på at det ikke blir hver dag. De lekte sammen i går. Ergo sier jeg nei i dag hvis barnet mitt spør. Skjønner at det er vanskelig å ta opp med dem, men det ville jeg gjort. Det er ditt hjem og dere må få sitte i fred ute i hagen uten at de kommer løpende bort hver gang 

Anonymkode: af5cb...e3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Det hørtes jo ikke hyggelig ut! 
Det er dessverre noen som ikke innser sin egen besøkstid eller har noen føling på grenser. Det der er mitt mareritt når vi flytter til enebolig/rekkehus. 
har dessverre ingen gode råd. Er vel ingen enkel måte og ta det opp med de på heller. Man vil jo heller ikke bli uvenner..

Nei det er dessverre en vanskelig situasjon :( 
For å illustrere hvor ille det er så hadde noen andre naboer i gata en feiring ala. konfirmasjon, hvor disse litt vell hyggelige naboene fant ut at det var passende å være på besøk hos de som feiret i 8 timer, mens de andre gjestene var der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres fryktelig slitsomt ut! Høres ut som naboen din mangler sosiale antenner. Jeg bor også i byggefelt og vi har god relasjon til naboene, men prøver å holde oss litt for oss selv likevel. Har plantet hekk, tre og busker blant annet så det ikke blir fullt innsyn. Barna vil ofte leke, men vi hører alltid med foreldrene om det passer først og det samme gjør heldigvis dem. Passer også på at det ikke blir hver dag. De lekte sammen i går. Ergo sier jeg nei i dag hvis barnet mitt spør. Skjønner at det er vanskelig å ta opp med dem, men det ville jeg gjort. Det er ditt hjem og dere må få sitte i fred ute i hagen uten at de kommer løpende bort hver gang 

Anonymkode: af5cb...e3a

Tror de sosiale antennene mangler litt her ja.. Vi er heldigvis veldig heldig med de andre rundt oss, som har et mer normalt syn på hvor ofte man bør være sammen, de spør om det passer at barna kommer over og liker også fred og ro på egen tomt innimellom :) - men de innpåslitne naboene er jo på og skal ha kontakt med alle som er ute (ikke bare oss dette gjelder) så jeg føler snart resten av gata går i dekning og løper inn døren så fort de kommer hjem for å få fred til å spise middag, slappe av osv. - og det gjør jo at vi nesten ikke sees lenger, fordi alle er inne 

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å si fra, både til barn og til voksne som kommer ubedt at det faktisk ikke passer med besøk. Noen har såpass korte sosiale antenner at de trenger å høre det i klartekst. (Hvor dørmatte er du hvis du lar naboer som bare dukker opp være med på en konfirmasjonsferiring?).

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

ett ord: intervention-samlet bakholdsangrep🤭evt blir alle lagt for hat; ikke bare dere

Anonymkode: a1f65...e0c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Daria skrev:

Det er lov å si fra, både til barn og til voksne som kommer ubedt at det faktisk ikke passer med besøk. Noen har såpass korte sosiale antenner at de trenger å høre det i klartekst. (Hvor dørmatte er du hvis du lar naboer som bare dukker opp være med på en konfirmasjonsferiring?).

Man skulle tro det var de som holdt feiringen som ikke sa i fra her, men de prøvde flere ganger å si fra typ. "nå har vi besteforeldre på besøk, så vi bør nok gå å være litt sammen med de" - "nå skal vi spise, kanksje vi kan snakkes etterpå" osv... Det eneste de ikke sa rett ut var "nå må dere gå hjem for vi har besøk" men de tok tydeligvis ikke er vennlig hint 

AnonymBruker
Skrevet

herregud for noen idioter🤭naboene altså. er de tilbakestående?

Anonymkode: a1f65...e0c

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Daria said:

enig, disse minner meg om foreldrene mine.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle tro det var de som holdt feiringen som ikke sa i fra her, men de prøvde flere ganger å si fra typ. "nå har vi besteforeldre på besøk, så vi bør nok gå å være litt sammen med de" - "nå skal vi spise, kanksje vi kan snakkes etterpå" osv... Det eneste de ikke sa rett ut var "nå må dere gå hjem for vi har besøk" men de tok tydeligvis ikke er vennlig hint 

Noen mennesker tar ikke hint. Det trenger ikke engang handle om vond vilje, men om reell manglende forståelse. Kanskje gjør dere dem faktisk en tjeneste ved å være klarere i kommunikasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er dessverre en vanskelig situasjon :( 
For å illustrere hvor ille det er så hadde noen andre naboer i gata en feiring ala. konfirmasjon, hvor disse litt vell hyggelige naboene fant ut at det var passende å være på besøk hos de som feiret i 8 timer, mens de andre gjestene var der. 

Det er så ille ja😮! Da har de faktisk null forståelse overhodet! Stakkars dere. Føler virkelig med dere. 
Spesielt vanskelig når dere har barn som leker med deres barn osv. Blir fort enda vanskeligere. 
Når de inviterer seg selv med på konfirmasjon, så vil de mest sannsynlig ikke forstå det om dere avslår på en hyggelig måte at det ikke passer 10 ganger på rad. 😕

• Liker 1
Skrevet

Må jo bare være direkte å si det (med et smil) at nå må dere gå hjem for nå skal vi spise middag, ha besøk, vaske, gå tur, osv osv. 

Vil de bli med på tur så sier dere at det kunne vært hyggelig men det var ikke det dere hadde i tankene denne gang, i dag er det familietur for familien trenger litt tid sammen, alene. En annen gang hadde det vært hyggelig. 

Blir de sure så er det demmes problem. 

• Liker 9
Skrevet

Enig i at du må si det direkte.

Men fordi dette er mennesker du har lyst til å være sammen med, kan du også begynne å avtale andre tidspunkter når de dukker opp: Det passer ikke med besøk nå, men hva om vi kommer over i morgen kl. 18. Da får du kanskje vridd forholdet deres litt slik at det blir mer på deres premisser også, og ikke bare på naboens.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at du må si klart ifra til naboen dine nå. De har gått for langt over hva som er greit å akseptabelt for en nabo å gjøre. Kjenner at jeg blir stresset av situajsonen deres. Og det gjør at jeg er sjele glad for at naboene mine nærmeste løpet inn i sine hus når de ser meg eller omvendt😂 

Anonymkode: 46f9b...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor er jeg glad for jeg falt ut med mine naboer.  Da har jeg forutsigbarhet og slipper menge meg med dem og forventninger  om ditt og datt.

Bor ikke  i byggefelt  men litt  spredt. Kunne  ikke bodd så tett oppi andre-

Anonymkode: 74b84...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ett godt forhold til alle naboene våre (bor på boligfelt) - det er mange barn i gaten på samme alder, som er mye sammen og leker. Dette er veldig hyggelig, og vi trives godt her vi bor. 

Problemet er at en av naboene våre virker som de har litt andre sosiale spilleregler enn hva vi har. De tilbringer hver eneste dag ute i hagen (som selvfølgelig er helt greit) men med en gang vi stikker foten utenfor døren kommer de løpende over på tomten vår. Hvis vi er på andre siden av huset, hvor de ikke ser oss, får barna stå å rope og skrike på våre barn for å få de til å komme bort å leke. De sender barna sine over til oss når vi har besøk eller sitter ute å griller, når vi kjører bilen inn på gårdsplassen etter jobb og skole står barna deres klare på vår gårsdplass for å leke, og i tillegg sender de ofte meldinger på kvelden for å spørre om vi voksne skal finne på noe etter at barna er i seng. 

Dette er i utgangspunktet veldig hyggelig mennesker, som vi gjerne tilbringer litt tid med mens barna leker.. men jeg føler virkelig at all denne kontakten blir veldig kvelende, og vi må ofte reise bort for å kunne være sammen bare oss i familien - for det er umulig å være ute i hagen uten at de kommer løpende over.

Hva i all verden kan man gjøre med noe sånn som dette? Siden vi er naboer vil jeg jo helst ikke skape alt for dårlig stemning, samtidig som jeg føler det blir feil å skulle måtte "flykte" fra sin egen hage for å ha litt tid alene

Jeg er usikker på hva du mener er problemet? :klo: 

Du har barn. En veldig viktig del av det å ha barn er å grensesette dem. En enda viktigere del er å lære dem å sette egne grenser og å stå i konsekvensene av å sette grenser. Si «nei» om noen tar i eller på dem på en måte de ikke liker, si «det er ikke ok» om en voksen nekter dem noe de har rett til (gå hjem, på do etc).

Læring betyr i denne sammenheng å se dere voksne sette grenser. Det finnes ingen annen måte å lære barn noe på enn ved eksempel. Så du må grensesette dine naboer og dine naboers barn. Det hele er veldig enkelt.

Anonymkode: 6423c...09b

AnonymBruker
Skrevet

Vær tydelig, si fra at det ikke passer, send folk hjem. Hvis ungene står og venter når dere kommer hjem, så er det bare så at "Nei, nå skal vi spise middag og Kari skal gjøre lekser, så det passer ikke at dere er her og leker nå". Når de voksne kommer inn i hagen når der vil ha fred, så gi beskjed at dere vil ha litt familietid eller ikke har lyst på besøk. "Vet du, vi er veldig slitne etter jobb så det passer ikke med besøk i dag", "Vi har tenkt å ha familietid i ettermiddag så dere får komme på besøk en annen gang" eller "Vi vil rette og slett slappe av i egen hage, så dere må være snill å gå" om de ikke tar hintet. Det er faktisk lov å sette grenser ovenfor både voksne og barn, og si at man vil ha egentid med familien. Hadde naboene kommet her mens jeg hadde konfirmasjon hadde jeg rett og slett ikke sluppet dem inn, jeg hadde sagt at dere ser vel at det ikke passer? Dere er ikke invitert, hadet. Hvis dette er et problem for flere i nabolaget så kan dere jo gå sammen om å gi denne familien en gjennomgang av hvordan høflighet fungerer. 

Anonymkode: 18a5e...c89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet at det kanskje er litt slemt, men disse folkene mangler virkelig antenner, så jeg ville vært veldig ordknapp når de kom løpende. Snakk lite, og gi blaffen i om det blir en stille og trykket stemning. Hvis du styrer og serverer og underholder dem når de kommer, blir det veldig gøy å løpe til dere med en gang dere viser dere i hagen. 

Dere kan også bryte opp etter kort tid og si at dere skal inn og spise, og så går dere ut igjen fem minutter etter at de har dratt over til seg selv. Da kommer de vel neppe tilbake når de nettopp har vært der...

Det er trist at en nærmest må jage folk, men de legger opp til det selv med den påtrengende oppførselen.

Anonymkode: aab44...304

• Liker 1
Skrevet

Er de norske? Jeg synes oppførselen virker helt merkelig dersom de er fra norge. Men i mange samfunn i andre kulturer er dette helt vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...