Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Transkvinner har rett til å dusje med cis-kvinner selv om de ikke har operert sitt kjønnsorgan.

Endret av Sana04
Skrevet (endret)
Sana04 skrev (7 timer siden):

Transkvinner har rett til å dusje med cis-kvinner selv om de ikke har operert sitt kjønnsorgan.

Og da blir resultatet at mange jenter og kvinner slutter å svømme og trene på offentlige steder. Eventuelt nekter å dusje nakne, og det er faktisk ikke noe badevaktene kan tvinge dem til å gjøre - altså stå nakne foran en person som biologisk er av motsatt kjønn. 

Jeg hadde i hvert fall nektet å dusje naken foran en som ser ut som en naken mann. Hvis badevakten hadde forlangt at jeg gjorde det, ville jeg ha utfordret henne til å kle av seg foran den samme biologiske mannen først. Så kunne jeg ha fulgt etter.

Endret av Rosalilje84
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Thanos skrev (8 timer siden):

God moral er å ikke forgripe seg seksuellt på mennesker som ikke ønsket det. Blandt annet. Det er ikke vanskeligere enn det. Det er ikke komplisert. Det kan ikke stilles spørsmålstegn til at det er god moral for noen og gal moral for andre. Det ER dårlig moral.  Jeg forventer at voksne mennesker forstår dette på ren automatikk! Og de som ikke forstår noe så enkelt og elementært, tror jeg heller ikke du og jeg er istand til å lære opp til å forstå det. De vil ikke forstå det, fordi empati og ansvarsfølse er totalt fraværende hos disse personene. Å preke moral og pekefinger til disse primitive apene er å kaste perler for svin.

Det finnes kun EN måte jeg som person kan ferdes noenlun trygt gjennom livet på og unngå store traumer: å gjøre det jeg selv kan for å unngå å sette meg selv i posisjon til å kunne bli traumatisert. Jeg som individ kan rett og slett ikke forvente og kreve at andre mennesker skal behandle meg slik jeg ønsker til enhver tid. Derfor mener jeg det er mer lønnsomt å gi råd til unge hvordan de best mulig kan unngå å havne i traumatiserende situasjoner. Fremfor å prøve å reparerer traumer etter overgrepene har skjedd.

Problemet er at vi da begrenser jenters og kvinners bevegelsesfrihet og levemåte. De skal holde seg edru, kle seg i posete klær, ha "anstand" når de går hjem i mørket (noe som vil bety at nesten ingen som bor i Nord-Norge kan ha kveldsjobb ved siden av studiene, med mindre de eier en bil eller har buss som kan frakte dem fra husdøra til ytterdøra på arbeidsplassen), ikke være alene med menn de kjenner (siden de fleste voldtekter begås av noen offeret kjenner). Forstår du hvordan jenters og kvinners hverdag blir hvis slike "forholdsregler" blir fulgt av alle?

• Liker 2
Skrevet

God moral er å ikke forgripe seg seksuellt på mennesker som ikke ønsket det. Blandt annet. Det er ikke vanskeligere enn det. Det er ikke komplisert. Det kan ikke stilles spørsmålstegn til at det er god moral for noen og gal moral for andre. Det ER dårlig moral.  Jeg forventer at voksne mennesker forstår dette på ren automatikk! Og de som ikke forstår noe så enkelt og elementært, tror jeg heller ikke du og jeg er istand til å lære opp til å forstå det. De vil ikke forstå det, fordi empati og ansvarsfølse er totalt fraværende hos disse personene. Å preke moral og pekefinger til disse primitive apene er å kaste perler for svin.

Hva med å svindle til seg boliger for mange milioner? Er det også åpenbar god moral? Du forholder deg jo ikke til noe av det jeg skriver! Om det er så åpenbart, hvorfor er det så store forskjeller mellom forskjellige grupper mennesker og i forskjellige tidsepoker? Du gjentar jo bare din egen teoretiske teori uten og forholde deg til noen av mine argumenter.

Det finnes kun EN måte jeg som person kan ferdes noenlun trygt gjennom livet på og unngå store traumer: å gjøre det jeg selv kan for å unngå å sette meg selv i posisjon til å kunne bli traumatisert. Jeg som individ kan rett og slett ikke forvente og kreve at andre mennesker skal behandle meg slik jeg ønsker til enhver tid. Derfor mener jeg det er mer lønnsomt å gi råd til unge hvordan de best mulig kan unngå å havne i traumatiserende situasjoner. Fremfor å prøve å reparerer traumer etter overgrepene har skjedd.

Det du kan gjøre er ikke alltid nok til å unngå store traumer. Jeg tror det er bedre og akseptere det en å gå rundt i en falsk trygget hvor du tror du kan manipulere verden til å bli trygg om du bare «aldri bruker paraply inne eller lar en svart kat krysse veien foran deg». Igjen du nekter og forholde deg til virkeligheten så denne diskusjonene blir jo helt meningsløs. De fleste voldtekter blir begår av venner, kjærester eller ektefeller. Folk offeret har kjent lenge og virkelig stolte på. Det er ikke mulig og beskyte seg selv mot å ha venner eller partner. Da blir man jo totalt isolert og det er ikke friskt heller. Virkeligheten er at vi trenger mennesker rundt oss og med mennesker kommer en risiko. Dette er ikke bare en avsporing, det er en meningsløs avsporing da du ignorerer alt jeg skriver og all fakta. 

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (På 9.10.2023 den 23.02):

Igjen, så har jeg heller aldri hevdet at hun ikke blir utsatt for forsøk på kansellering. Hun blir det. Men det hele er ikke svart/hvitt.  Jeg opplever at det er ofte to leire som argumenterer med ulike utgangspunkt, ofte for eller imot J K Rowling . Man bør kunne ha flere tanker i hodet samtidig. Ja, det er problematisk at hun blir utsatt for hets og 'kansellering', men det hun har gjort er også like problematisk. Slik det gjerne av og til er med kjendiser som blir 'kansellert'. Det er ofte flere vinkler og å se det fra. Ikke alle som er kritiske til det hun har ytret støtter dette. 

Jeg ser fremdeles ikke hvordan det hun gjør er så problematisk. Ingen av de sitatene jeg har sett har virket ondsinnede. Det at hun har støttet en person i en situasjon, bety ikke at hun skal stå ansvarlig for alt denne personen har gjort noen sinne. 

• Liker 2
Skrevet
Sana04 skrev (7 timer siden):

Ja, i praksis kan vell alle som hevder de er kvinne benytte seg av kvinnegarderoben. Så det er valgfritt for alle nå hvilken garderobe de vil bruke.

• Liker 2
Skrevet
Thanos skrev (9 timer siden):

Dette er ofte ansett som en upopulær mening fordi enkelte mener den legger opp til «victim blaming» Jeg mener man kan ha to tanker i hodet samtidig: det er aldri offeret sin feil og man har full rett til å leve slik man vil (lovlydig) - uten at det er årsak eller relevant ved skyldspørsmål når noe slikt skjer. Med det sagt lærer jeg barna mine akkurat det Thanos henviser til: at ikke alle mennesker er snille og man må selv være bevisst hva som øker og reduserer risiko for også skader/traumer påført av andre mennesker, likt hva man ville ha lært et barn om risiko rundt dyr, bruk bilsete når man kjører bil osv. Det er helt riktig at de som først skader andre ofte ikke har samme empatiske forutsetning til å stoppe egen destruktive adferd mot andre. 

• Liker 6
Skrevet
11 hours ago, CatPerson123 said:

Har ikke vært med i denne diskusjonen på lenge. Men dere som er imot Rowling:

Hva slags konkrete ting har hun sagt dere synes er ugreit? At omtrent alle biologiske kvinner menstruerer?

Her kan du lese en artikkel JKR skrev selv om hvorfor hun sa hva hun gjorde og hva hun mener. 

https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/

Jeg personlig ser ingenting galt med det hun skriver her. Man kan gjerne være uenig og ha andre meninger enn henne, men jeg ser ingen grunn til å kansellere henne pga dette.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Hva med å svindle til seg boliger for mange milioner? Er det også åpenbar god moral? Du forholder deg jo ikke til noe av det jeg skriver! Om det er så åpenbart, hvorfor er det så store forskjeller mellom forskjellige grupper mennesker og i forskjellige tidsepoker? Du gjentar jo bare din egen teoretiske teori uten og forholde deg til noen av mine argumenter.

Det du kan gjøre er ikke alltid nok til å unngå store traumer. Jeg tror det er bedre og akseptere det en å gå rundt i en falsk trygget hvor du tror du kan manipulere verden til å bli trygg om du bare «aldri bruker paraply inne eller lar en svart kat krysse veien foran deg». Igjen du nekter og forholde deg til virkeligheten så denne diskusjonene blir jo helt meningsløs. De fleste voldtekter blir begår av venner, kjærester eller ektefeller. Folk offeret har kjent lenge og virkelig stolte på. Det er ikke mulig og beskyte seg selv mot å ha venner eller partner. Da blir man jo totalt isolert og det er ikke friskt heller. Virkeligheten er at vi trenger mennesker rundt oss og med mennesker kommer en risiko. Dette er ikke bare en avsporing, det er en meningsløs avsporing da du ignorerer alt jeg skriver og all fakta. 

I tillegg er han en mann. For ham koster det ingenting å gjøre tiltak for å unngå seksuelle overgrep, siden menn er MYE mindre utsatt for dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
Full Ugle skrev (22 minutter siden):

Dette er ofte ansett som en upopulær mening fordi enkelte mener den legger opp til «victim blaming» Jeg mener man kan ha to tanker i hodet samtidig: det er aldri offeret sin feil og man har full rett til å leve slik man vil (lovlydig) - uten at det er årsak eller relevant ved skyldspørsmål når noe slikt skjer. Med det sagt lærer jeg barna mine akkurat det Thanos henviser til: at ikke alle mennesker er snille og man må selv være bevisst hva som øker og reduserer risiko for også skader/traumer påført av andre mennesker, likt hva man ville ha lært et barn om risiko rundt dyr, bruk bilsete når man kjører bil osv. Det er helt riktig at de som først skader andre ofte ikke har samme empatiske forutsetning til å stoppe egen destruktive adferd mot andre. 

Problemet er at voldtekt og seksuelle overgrep ofte begås av noen offeret kjenner. Å ikke drikke seg full på pub, ikke gå lettkledd i mørket på gata hjelper ingenting når din overgriper er din egen ektemann, far, onkel, trener mv.

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (42 minutter siden):

Her kan du lese en artikkel JKR skrev selv om hvorfor hun sa hva hun gjorde og hva hun mener. 

https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/

Jeg personlig ser ingenting galt med det hun skriver her. Man kan gjerne være uenig og ha andre meninger enn henne, men jeg ser ingen grunn til å kansellere henne pga dette.

Husker at da jeg leste det der første gang fikk jeg ro i sjela og tenkte at nå kommer det nok en del beklagelser fra transaktivistene som har angrepet henne. Men neida. Dette ble kalt et manifest mot transpersoner, og mobben ble enda hardere. 

Det som er gjennomgående i denne debatten er at transaktivister ikke lar kvinner snakke om egen sak. 

• Liker 9
Skrevet
yamask skrev (1 time siden):

Husker at da jeg leste det der første gang fikk jeg ro i sjela og tenkte at nå kommer det nok en del beklagelser fra transaktivistene som har angrepet henne. Men neida. Dette ble kalt et manifest mot transpersoner, og mobben ble enda hardere. 

Det som er gjennomgående i denne debatten er at transaktivister ikke lar kvinner snakke om egen sak. 

Nettopp. Med mindre man inkluderer transkvinner i alle aspekter som gjelder kvinner, er man transhater. Problemet er at det blir helt malplassert å inkludere transkvinner i arenaer som for eksempel kvinnehelse, fordi de verken er født med en kvinnekropp, har gjennomgått kvinnelig pubertet, kan gå gravide, føde og amme, gjennomgår kvinnelig overgangsalder osv. 

• Liker 6
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

I tillegg er han en mann. For ham koster det ingenting å gjøre tiltak for å unngå seksuelle overgrep, siden menn er MYE mindre utsatt for dette. 

Ja, det er vel enkelt å lege ansvaret på potensielle ofre så lenge man ikke oppfatter seg som et potensielt offer selv. Debatten blir jo uansett meningsløst når den ene parten nekter å argumentere i mot det den andre parten sier…

Skrevet (endret)
Rosalilje84 skrev (3 timer siden):

Problemet er at voldtekt og seksuelle overgrep ofte begås av noen offeret kjenner. Å ikke drikke seg full på pub, ikke gå lettkledd i mørket på gata hjelper ingenting når din overgriper er din egen ektemann, far, onkel, trener mv.

Begge deler skjer, og det burde ikke brukes som argument for å ikke lære ungdom/unger om hvordan verden er. 

Det kan det være at du drakk deg full og gikk lettkledd, flørta med noen også sovnet du og vedkommende er noen du kjenner godt (en venn) som da har sovevoldtatt deg. Det er altså ikke «enten voldtatt av pappa/onkel eller voldtatt av fremmed på byen». Det kan særdeles godt være en bekjent/venn etter en fest på byen.

Og dette er vel «whataboutism» - er det ikke? Du forsøker å flytte fokus over den saken jeg snakker om til noe annet for å undergrave poengene mine.

Det er sjeldent jeg henviser til egen erfaring; men som kvinne kjenner jeg (dessverre) titalls kvinner som har opplevd sovevoldtekt/voldtekt etter/på fest. Jeg kjenner personlig til tre tilfeller som førte til rettssak. I noen av tilfellene kjenner jeg mannfolka (de er ikke noen jeg omgås men noen jeg vet om) 

For omlag 20 år siden ble en nære venn voldtatt på fest av en leder; hun sov. I rettsaken svarte han at han ikke visste om han hadde voldtatt henne. Han ble ikke dømt. Det ville kanskje vært annerledes i dag.

Uansett: Det å lære unge mennesker å beskytte seg mot andre er ikke det samme som å pålegge dem skyld om noe skjer! 

Edit: Jeg mener også man skal lære ungene sine om hva som er «toxic trates» når det gjelder valg av partner (blir du voldtatt av ektefelle kan det være andre ting som ikke er bra med vedkommende sin oppførsel også). Og lære dem hva voksne ikke skal si/hva som ikke er greit mellom barn og voksen. Til og med skolene har dette som pensum!

- Mener du dette også er feil å lære barn og snakke med barn om, siden du forsøker å tydeligvis problematisere at man snakker om barn/ungdom vedrørende annen type risiko…? 

Endret av Full Ugle
  • Liker 3
Skrevet
Bacteria skrev (På 8.10.2023 den 10.36):

Du er ikke bekymret for at heterofil mann kan seile under falskt flagg da?

At en «ulv i fåreklær» kan få et kick av å presentere seg som en transkvinne og ta seg inn i damegarderoben. Uante muligheter for både de som liker å kikke og å blotte seg. 
Mye perverse folk. 
At heterofile overgripere (menn) har transcendert til kvinne i forb med rettssak for å slippe å sone sammen med menn er det eksempler på. Tror den saken jeg leste om det er fra Norge. 
Mennesker er opportunister, og her er det uante muligheter. 
Og veldig vanskelig å ta folk på dette, iom at kjønnsidentitet eller kjønn om du vil er subjektivt (blir vi fortalt). Å mistenkeliggjøre et sånt tilfelle vil vel klassifisere som hat av aktivistene. 

Jeg har vist til data at det er veldig usannsynlig. Det skjer, men det er anekdoter. 

. https://www.npr.org/2016/05/15/477954537/when-a-transgender-person-uses-a-public-bathroom-who-is-at-risk

Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 10.10.2023 den 9.39):

Jeg nekter ikke for hva hun har gjort, jeg synes bare ikke det er noe galt med det. 

Nei, det er ikke like problematisk. Har du ikke sett hetsen hun har fått? Den er stygg. Jeg vekter det annerledes enn deg. 

Det er ikke stygt på noen som helst måte å si at i gamle dager het individer som menstruerer kvinner…. vs Kan ikke den den jøvla stygge transfobiske fitta dø…..x1000 

Vi må da kunne ha litt perspektiv. På hvilken planet er dette like ille? 

Jupp, og jeg liker ikke dem, heller. Det trengs ikke noen forklaring, da de fleste vettuge mennesker tar avstand fra slikt. Det gjør likevel ikke holdningene hennes uproblematisk. De aller fleste tar avstand fra hets. 

Skrevet

Kvinner som menstruerer skulle heller vært stilt som et spørsmål, kan kvinner menstruere og kan transkvinner menstruere?.

• Liker 2
Skrevet
FryNor skrev (8 timer siden):

Kvinner som menstruerer skulle heller vært stilt som et spørsmål, kan kvinner menstruere og kan transkvinner menstruere?.

Noen transkvinner vil da svare ja. 

• Nyttig 1
Skrevet

Nesten så jeg har lyst til å stemme Trump bare pga det han sier her:

Kan slenge med de to her og: 

Det er jo sant.

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...