Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Dere legger opp til det

Jeg gir opp....

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (18 minutter siden):

Hvordan vet du at det er idiot - argumenter? Hadde du tatt deg bryet med og å lese det jeg la ut, hadde du sett hvorfor de ikke er det

'Months later, I compounded my accidental ‘like’ crime by following Magdalen Berns on Twitter. Magdalen was an immensely brave young feminist and lesbian who was dying of an aggressive brain tumour. I followed her because I wanted to contact her directly, which I succeeded in doing. However, as Magdalen was a great believer in the importance of biological sex, and didn’t believe lesbians should be called bigots for not dating trans women with penises, dots were joined in the heads of twitter trans activists, and the level of social media abuse increased.'

Berns:

https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalen_Berns

ROGD:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid-onset_gender_dysphoria_controversy

Osv.

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

Og hvorfor folka her inne åpenbart ikke ser nyanser og rasjonalitet. 

Det er vel diskutabelt hvem som ikke ser nyanser og rasjonalitet her inne... 

Jeg har (desverre) lest både Wikipedia-artikler og gjentagelser du har kommet med, og du dytter ihvertfall meg bare enda mer i motsatt retning med den enerverende kveruleringen din. Jeg tror ikke du har overbevist én eneste person, og jeg vet ikke hvor mange timer av livet ditt du har brukt på dette? Du sa som sagt for sikkert 20 sider siden at du skulle gi deg, men here you are still. 🤷 

Endret av Akvarium85
  • Liker 7
Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte med glede Hogwarts Mystery-spillet da det kom og hadde nesten lyst til å kjøpe det to ganger for å vise min støtte til JKR.

Samtidig så går jo ikke de pengene til henne. Og hadde boikotten av spillet hatt en stor effekt så hadde ikke JKR kjent noe særlig til det. Det hadde gått ut over uskyldige som jobbet med spillutvikling og kanskje kunne endt opp med å miste jobbene sine. 

Vet ikke om woke-folka tenkte så mye på det i sin iver etter å kansellere JKR.

Jeg er enig i at det og å boikotte Rowling virker mot sin hensikt. Men og å kritisere noen er ikke 'cancel culture'. Når jeg hører folk skrike opp om woke og cancel culture i dagens samfunn høres det ikke ut som et velfungert ressonnement, men 'æda bæda, vil ikke høre på dine meninger' . '. Det finnes åpenbart nyansert kritikk av disse begrepene. Men skriker man cancel culture og woke hver gang en kjendis har gjort noe teit, så høres det mer ut som at det man egentlig ikke liker er mot - argumenter fordi noen har sagt noe teit. 

Skrevet
Enda en tulling skrev (4 minutter siden):

Ikke meg som siteres, men nei. Det du legger ut viser slett ikke noe slik.

Tror egentlig du kunne hatt godt av å få nesa opp av wikipedia og rompa ut av ekkokammeret og møtt noen virkelige, vanlige folk så hadde det kanskje vært mulig for deg å se hvorfor.

Ehh... Jo. Det gjør det. 

Prøv igjen. 

'Since Rowling began airing her views, her community, especially online where many of these conversations are had, is now stacked with similarly minded people who share her transphobic beliefs. For instance, Rowling is friends with numerous anti-trans activists, including Helen Joyce, who’s made alarmingly transphobic statements calling for a “reduction” in the number of trans people. She’s tweeted public support for anti-gay, anti-trans activist Caroline Farrow. These connections are part of a social network echo chamber of trans-exclusionary radical feminists, or TERFs (sometimes called “radfems” or the “gender-critical” movement). In Rowling’s native UK, TERFism has gained a unique stronghold over some particularly vocal, ostensibly liberal feminists like Rowling.'

Skrevet
Akvarium85 skrev (5 minutter siden):

Det er vel diskutabelt hvem som ikke ser nyanser og rasjonalitet her inne... 

Jeg har (desverre) lest både Wikipedia-artikler og gjentagelser du har kommet med, og du dytter ihvertfall meg bare enda mer i motsatt retning med den enerverende kveruleringen din. Jeg tror ikke du har overbevist én eneste person, og jeg vet ikke hvor mange timer av livet ditt du har brukt på dette? Du sa som sagt for sikkert 20 sider siden at du skulle gi deg, men here you are still. 🤷 

Når dere har bind for øya for både hva Magdalen Berns har uttalt, hvem Rowling har alliert seg med osv, og ikke etterprøver egne overbevisninger, så er det ikke rart. Det kalles confirmation bias. 

Skrevet
Rosalilje84 skrev (4 timer siden):

Dette. Hvis man skal kansellere alle med svin på skogen, så kan man verken lese Mark Twain eller Knut Hamsun, høre på Wagner og så videre.

Du vet vel at cancel culture betyr noe spesifikt? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cancel_culture

Det er komisk at folk hyler opp om dette hver eneste gang noen kommer med invendinger 

Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Når dere har bind for øya for både hva Magdalen Berns har uttalt, hvem Rowling har alliert seg med osv, og ikke etterprøver egne overbevisninger, så er det ikke rart. Det kalles confirmation bias. 

Jeg lurer oppriktig på: har du noen gang iløpet av denne debatten lurt på om du kan ta feil? Antall brukere som debatterer imot deg er i et rungende flertall, og om man blar bakover og ser antall likes så er det ganske mange som leser og liker uten å delta selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
yamask skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer oppriktig på: har du noen gang iløpet av denne debatten lurt på om du kan ta feil? Antall brukere som debatterer imot deg er i et rungende flertall, og om man blar bakover og ser antall likes så er det ganske mange som leser og liker uten å delta selv. 

Definitivt, men da går jeg heller ikke bastant ut og hevder at det er korrekt. Det er jo dere som ikke endrer ståsted, her. Og antall likes er rævva argument. 

Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Definitivt, men da går jeg heller ikke bastant ut og hevder at det er korrekt. Det er jo dere som ikke endrer ståsted, her. Og antall likes er rævva argument. 

Hvor har du endret ståsted? 

Antall likes høres sikkert ut som et ræva argument, men det er altså også en god pekepinn på om folk er enige i det man skriver eller ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Mari Y skrev (17 minutter siden):

Ehh... Jo. Det gjør det. 

Prøv igjen. 

'Since Rowling began airing her views, her community, especially online where many of these conversations are had, is now stacked with similarly minded people who share her transphobic beliefs. For instance, Rowling is friends with numerous anti-trans activists, including Helen Joyce, who’s made alarmingly transphobic statements calling for a “reduction” in the number of trans people. She’s tweeted public support for anti-gay, anti-trans activist Caroline Farrow. These connections are part of a social network echo chamber of trans-exclusionary radical feminists, or TERFs (sometimes called “radfems” or the “gender-critical” movement). In Rowling’s native UK, TERFism has gained a unique stronghold over some particularly vocal, ostensibly liberal feminists like Rowling.'

Så du mener at et sitat fra en eller annen synser som slenger om seg med betegnelser som "transfobisk" og "TERF" og tar "guilt by association" til nye høyder skal overbevise meg om at dette ikke er idiotisk?

Prøv igjen.

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Mari Y said:

Jeg er enig i at det og å boikotte Rowling virker mot sin hensikt. Men og å kritisere noen er ikke 'cancel culture'. Når jeg hører folk skrike opp om woke og cancel culture i dagens samfunn høres det ikke ut som et velfungert ressonnement, men 'æda bæda, vil ikke høre på dine meninger' . '. Det finnes åpenbart nyansert kritikk av disse begrepene. Men skriker man cancel culture og woke hver gang en kjendis har gjort noe teit, så høres det mer ut som at det man egentlig ikke liker er mot - argumenter fordi noen har sagt noe teit. 

Ingenting galt med kritikk. Det er ikke kritikk av JKR som gjør at jeg snakker om woke og cancel culture.

Det er når de brenner bøkene hennes, plager folk på Twitch som spiller spillet satt i hennes verden og generelt sett jobber aktivt for at hun skal bli kansellert. 

• Liker 6
Skrevet
Mari Y skrev (2 timer siden):

Hvor har du det fra at den er rådende? 

Kan jeg bare nevne at det er nettopp det pseudovitenskapelige videosnitter på youtube prøver å få til? At folk begynner å tvile på fakta, vitenskap og realitet og adopterer en ikke-vitenskapelig ideologi? Litt som flat-earthers o.l.?

Her er det en god og vitenskapelig forklaring som kan hjelpe deg å rydde opp i forvirringen etter så mange youtube-videoer:

https://www.minerva.no/biologi-fra-papirutgaven-identitet/kjonn-og-identitet-biologi-og-ideologi/396356#:~:text=Halvparten av oss utvikler eggstokker,at det finnes to kjønn.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Mari Y skrev (1 time siden):

Jeg gjør det bare veldig klart at det er en vesentlig forskjell på og å kansellere noen vs kritisere noen for holdninger de har. Mot - forestillinger må dere bare leve med 

Det finnes vel nesten få som er blitt så grundig kansellert som JKR da. Hun ble ikke invitert til Harry Potter jubileumet en gang! 

• Liker 7
Skrevet
On 10/5/2023 at 1:23 PM, Mari Y said:

En som kjemper for trans - rettigheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Transgender_rights_movement

Det er veldig mye mellomrom i denne debatten

https://khrono.no/nar-ytringsrommet-kollapsar/766874

Det er jo ikke sånn at man automatisk er enig med aktivistene i alt fordi man stiller seg kritisk til Rowlings uttalelser og det hun har gjort. Men folk som uforbeholdent støtter henne bør også kunne klare og å se at det ikke bare er hennes argeste motstandere som har gjort noe galt, her. 

De som gjør noe galt er først og fremst de som er voldelige.

Deretter kommer de som oppfordrer til vold og død.

Så har man dem som oppfordrer til kirurgiske og kjemiske inngrep på barn.

Så kommer disse knfluenserne som kommer med misinformasjon, og propaganda.

De alle jobber sammen og forsterker hverandres budskap, som er felles. Det finnes mer enn ti kjønn. 

JKR er ikke på den listen, hun har overhode ikke gjort noe galt. Hun har ytret sine meninger med humor. 

Jeg melder meg nå ut av denne diskusjonen, jeg har klikket på linker, lest artikler, sett videoer. Jo mer jeg ser, jo mer jeg leser jo mer irritert blir jeg.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Mari Y skrev (2 timer siden):

Since Rowling began airing her views, her community, especially online where many of these conversations are had, is now stacked with similarly minded people who share her transphobic beliefs. For instance, Rowling is friends with numerous anti-trans activists, including Helen Joyce, who’s made alarmingly transphobic statements calling for a “reduction” in the number of trans people. She’s tweeted public support for anti-gay, anti-trans activist Caroline Farrow.

Aner ikke hvem Caroline Farrow er, men Helen Joyce feks er ikke transfob.

Blir veldig tynt dette.

• Liker 6
Skrevet
Hank Amarillo skrev (15 minutter siden):

Aner ikke hvem Caroline Farrow er

Ikke jeg heller. Prøvde google, men det var igjen bare masse artikler fra Vice og diverse transaktivist-sider som kaller henne terf, uten å vise til hva som faktisk er blitt sagt/skrevet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
yamask skrev (1 time siden):

Ikke jeg heller. Prøvde google, men det var igjen bare masse artikler fra Vice og diverse transaktivist-sider som kaller henne terf, uten å vise til hva som faktisk er blitt sagt/skrevet. 

Ekko-kammer hvor de fabrikkerer sine egne ''bevis'' som de så bruker for å ''bevise'' at de har rett.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Mari Y skrev (4 timer siden):

Du vet vel at cancel culture betyr noe spesifikt? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cancel_culture

Det er komisk at folk hyler opp om dette hver eneste gang noen kommer med invendinger 

Jeg tror vi må kunne stadfeste at folk»hyler» ikke om cancel culture uten grunn. Rowling har opplevd cancel culture. Personlig mener jeg transsamfunnet ofte bruker cancel culture som ett våpen, men dette er forsåvidt ikke unikt for bare transsamfunnet, det gjelder egentlig de aller fleste som har sagt noe som krenker noen. Det er på en måte «tidens ånd», og sånn sett ikke unikt bare for denne saken, men det må kunne stadfestes at Rowling har blitt utsatt for cancel culture, og det er vel nettopp derfor mange nå også står frem og støtter henne. 

• Liker 7
Skrevet
yamask skrev (6 timer siden):

Hvor har du endret ståsted? 

Antall likes høres sikkert ut som et ræva argument, men det er altså også en god pekepinn på om folk er enige i det man skriver eller ikke. 

Hvis folk er enig i det du skriver, burde de grave dypere. Det er selvsagt bare tull og å tro at likes betyr at folk flest er enig med deg eller at du har rett 

Skrevet
Tabris skrev (5 timer siden):

Ingenting galt med kritikk. Det er ikke kritikk av JKR som gjør at jeg snakker om woke og cancel culture.

Det er når de brenner bøkene hennes, plager folk på Twitch som spiller spillet satt i hennes verden og generelt sett jobber aktivt for at hun skal bli kansellert. 

Er veldig mange som reagerer på det J K Rowling gjør uten og å svare med dette. Man får ofte de verste og mest pågående folka representert. Det er mye mer nyanser enn som så. Forøvrig om noen vil boikotte bøkene hennes, så er de i sin fulle rett. Det betyr ikke at alle som kritiserer henne boikotter bøkene hennes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...