Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Madame Butterfly skrev (12 minutter siden):

«Kildekritikk»…… det var rette ræva som feis…

Som sagt, kilden var avisartiklene hun viste til, hun bare samlet, oppsummerte og presenterte.

Du oser youtube utdannet når det gjelder dine synspunkter om flytende kjønn, og du referer til det som «vitenskap» vi ignormuser må sette oss inn i. Vitenskaper på høyeste nivå som er svært selektiv, og sombruker sirkeldefinisjoner på høyt nivå. Har du giddet å sette deg unn i vitenskapen som forteller om at vi har to kjønn? 

Den vitenskapen som er etterprøvbar, og som heldigvis er rådende i mesteparten av den virkelige verden?

Det er en skandale at en pseudo vitenskap som florerer på youtube, presser seg frem i den virkelige verden, som hjernevasker barn med feilaktig informasjon. 

Jeg vet hva som bør gjøres med vildtektsmenn, de bør settes i fengsel slik at de ikke får anledning til å voldta igjen. Dvs ikke i et kvinnefengsel. 

Nettopp. I tillegg sier aktivistene i tråden at vi som fokuserer på å skille biologiske kvinner fra ikke-transisjonerte transkvinner på arenaer der kvinnene er ekstra sårbare, ikke gjør noe for å få ned antall seksuelle overgrep fra menn. De har altså ikke peiling. Hva gjør de selv, bortsett fra å sitte og se på YouTube og agitere på KG? Ingenting?

Jeg personlig har gjort en del - både donert penger til organisasjoner som driver med støtte til voldtektsofre, hjulpet venninner som holdt på å bli overfalt, sittet som meddommer i tingretten og lagmannsretten, slik at jeg kunne påvirke i slike saker i retten, vært med en bekjent til politiet som støtte da hun skulle bli avhørt i forbindelse med en voldtekt. Jeg lærer også mine gutter om grenser, samtykke og respekt. Så å si at vi ikke gjør noe for å forebygge seksuelle overgrep begått av menn, er bullshit og forsøk på å stilne oss.

• Liker 7
Skrevet
yamask skrev (17 minutter siden):

Jeg endret det nå. Men det var hun som bastant skrev at det ikke er smertefullt å bli penetrert mot sin vilje, og det er hun som skriver som at hun eier sannheten til alle voldtektsofre. Og når hun i tillegg skriver at det ikke gjør vondt og at nakne fremmede mannekropper i kvinners arenaer ikke er noe problem så blir jeg relativt paff, særlig når hun først har titulert seg som "eneste voldtektsoffer her". Hun prøver å eie sannheten. Om hun formulert seg riktig med at HUN ikke syns det var vondt hadde det vært noe annet. 

Altså, alle som kan litt om biologi, VET at det er smertefullt å bli penetrert når man ikke er klar. Fordi man er tørr og "lukket". Å si noe annet er å fornekte biologiske prosesser i en kvinnekropp. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Helene1982 skrev (12 timer siden):

Du har misforstått. Traumer etter overgrep er ikke begrenset til eksponering av penis i garderober. Jeg ønsker transkvinner velkommen inn i garderober fordi jeg ikke er redd for transkvinner. Både basert på statistikk og erfaring, er de svært lite opptatt av forgripe seg på kvinner i garderober. Det hoppes bukk over hvordan Hank generelt snakker om offere for overgrep og kvinner. Og så har vi deg som mener at siden jeg ikke er enig i at beste strategi mot overgrep er å ikke tillate transkvinner i garderober, og det at noen tenker at det å bli voldtatt en noe som handler om peniser er så uopplyst. De fleste av oss ser ikke en penis. Vi ser et fjes. Og vi kjenner hender.

Det jeg slet/sliter mest med etter min voldtekt, er situasjoner hvor jeg føler meg sårbar og utsatt. Feks når jeg sover, når jeg kjører alene på en øde vei, når noen plutselig går bak meg, når jeg sitter i tannlegestolen, når jeg sitter i gynekologstolen, når jeg dusjer (det er faktisk en av de vanskeligste situasjonene..for der må jeg lukke øynene når jeg vasker håret, og jeg er i tillegg naken). Altså i alle situasjoner hvor man føler det ikke finnes så mange utveier.

Det som skjer (ikke like ofte nå lengre, etter langvarig traumebehandling) er at kroppen går i fullstendig beredskapsmodus. Man får flashbacks, hele kroppen rister, man kjenner panikk, sliter med pusten, hakker tenner, klarer ikke å fokusere, klarer ikke å tenke rasjonelt..man er tilbake til det traumatiske øyeblikket - og kroppen jobber iherdig for å varsle om fare, og for å få deg ut av den skremmende og farefulle situasjonen. Kroppen husker det hodet har prøvd å fortrenge. 

Jeg ville satt pris på å ikke treffe biologiske menn i garderoben når jeg skal trene eller svømme - fordi jeg allerede føler meg utsatt i garderoben. Å skulle møte en person som ser ut som en mann i dusjen ville ha gjort at jeg sluttet med all form for idrett som krever dusjing i fellesgarderobe. Og jeg vet flere overgrepsutsatte føler det samme. 

Så da blir spørsmålet; hvem skal man ta hensyn til? I mitt hode er det så enkelt at man lager egne garderober til transpersoner - og de som ikke helt vet hva de identifiserer seg som.

Endret av Vera
  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Nettopp. Transkvinner vil være kvinner 100 prosent. Vel, det følger ikke bare med lekre kjoler, sminke, kjønnskvotering og gratis drinker på byen. I tillegg følger det diskriminering på arbeidsplassen, seksuelle overgrep, hånlige kommentarer og dårlig behandling. Man kan ikke få det ene uten det andre, dessverre. Å forvente at man som transkvinne blir mindre utsatt for seksuell trakassering og overgrep enn biologiske kvinner, er rett og slett for mye å forvente. Slik er det å være kvinne.

Godt sagt, og helt enig. 

Dog tenker jeg at det kanskje endelig blir mer fokus på kvinnehelse - om menn plutselig føler seg som kvinner? 

• Liker 3
Gjest Inverto
Skrevet

Som jeg har sagt mange ganger før:

Forvirrelsene og identitetskrisen til transene er virkelig. Men deres innbilte kjønn, er det ikke. Det er vrangforestillinger

Skrevet
Vera skrev (14 minutter siden):

Godt sagt, og helt enig. 

Dog tenker jeg at det kanskje endelig blir mer fokus på kvinnehelse - om menn plutselig føler seg som kvinner? 

Men de får jo ikke typiske kvinnesykdommer, så jeg tviler i grunn på det. 

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (18 minutter siden):

Det jeg slet/sliter mest med etter min voldtekt, er situasjoner hvor jeg føler meg sårbar og utsatt. Feks når jeg sover, når jeg kjører alene på en øde vei, når noen plutselig går bak meg, når jeg sitter i tannlegestolen, når jeg sitter i gynekologstolen, når jeg dusjer (det er faktisk en av de vanskeligste situasjonene..for der må jeg lukke øynene når jeg vasker håret, og jeg er i tillegg naken). Altså i alle situasjoner hvor man føler det ikke finnes så mange utveier.

Det som skjer (ikke like ofte nå lengre, etter langvarig traumebehandling) er at kroppen går i fullstendig beredskapsmodus. Man får flashbacks, hele kroppen rister, man kjenner panikk, sliter med pusten, hakker tenner, klarer ikke å fokusere, klarer ikke å tenke rasjonelt..man er tilbake til det traumatiske øyeblikket - og kroppen jobber iherdig for å varsle om fare, og for å få deg ut av den skremmende og farefulle situasjonen. Kroppen husker det hodet har prøvd å fortrenge. 

Jeg ville satt pris på å ikke treffe biologiske menn i garderoben når jeg skal trene eller svømme - fordi jeg allerede føler meg utsatt i garderoben. Å skulle møte en person som ser ut som en mann i dusjen ville ha gjort at jeg sluttet med all form for idrett som krever dusjing i fellesgarderobe. Og jeg vet flere overgrepsutsatte føler det samme. 

Så da blir spørsmålet; hvem skal man ta hensyn til? I mitt hode er det så enkelt at man lager egne garderober til transpersoner - og de som ikke helt vet hva de identifiserer seg som.

Ja, hva med de ikke-binære? Hvor skal de? Herre- eller damegarderobe? Eller veksle annenhver gang, ut fra dagsformen og hva man føler seg som akkurat i dag? Selvfølgelig må det opprettes egne arenaer. Transpersoner er en forholdsvis ny kategori, i tillegg til biologiske menn og biologiske kvinner. Jeg forstår ikke helt problemet med å lage egne unisex- eller transdusjer/-garderober, transklasse i idrett, eventuelt "åpen klasse", og så videre.

• Liker 3
Skrevet
Mari Y skrev (12 timer siden):

Her:

'Organisasjonen Skeiv ungdom krever at alle offentlige institusjoner, skoler, universiteter og høyskoler, svømmehaller, og private bedrifter innfører kjønnsnøytrale toaletter, garderober og/eller omkledningsrom som er tilgjengelige for alle' .

https://www.nrk.no/sorlandet/transkvinne-alexandra-fredwall-etterlyser-garderober-tilpasset-alle-1.16382675

Så hele samfunnet skal tilpasse seg en liten gruppe sine ønsker/krav. De fleste kvinner og menn ønsker ikke kjønnsnøytrale toalett eller garderober. Så hvorfor skal man forandre på noe som har fungert utmerket i mange tiår?

Skrevet
Octo skrev (18 minutter siden):

Så hele samfunnet skal tilpasse seg en liten gruppe sine ønsker/krav. De fleste kvinner og menn ønsker ikke kjønnsnøytrale toalett eller garderober. Så hvorfor skal man forandre på noe som har fungert utmerket i mange tiår?

I tillegg så er det jo ikke økonomi til å gjøre noe sånt, så da blir nok garderober, toaletter og omkledningsrom som tidligere var kjønnsdelt, omgjort til kjønnsnøytrale, noe som vil medføre en del frafall blant jenter fra idrett/trening/svømming. Eventuelt at de dropper å dusje før og etter gym/basseng.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Octo skrev (20 minutter siden):

For øvrig, denne Alexandra skriver jo selv at hun ikke har vært i badeland og på treningssenter på flere år fordi hun anser garderobesituasjonen som ubehagelig. Hun FORSTÅR at det er ubehagelig å dusje sammen med mennesker av det andre kjønnet. Hvorfor ønsker hun da å påføre dette ubehaget til biologiske kvinner? Jeg synes også det er litt søtt når den andre personen i artikkelen mener at man utestenger "STORE DELER" av samfunnet ved å ikke ha garderober tilpasset ikke-binære. Altså, ikke-binære utgjør ikke en stor del av samfunnet. Det er svært få mennesker i Norge som definerer seg som ingenting - enda færre enn transpersoner.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Mari Y skrev (8 timer siden):

Hvis dette ikke definerer kjønn, så forklar da hvorfor SNL bruker begrepet 'sosialt kjønn'. 

'Begrepet kjønnsidentitet vokste frem som analytisk kategori i psykologien og samfunnsvitenskapen utover 1900-tallet. Den engelske ekvivalenten til kjønnsidentitet er gender identity. På engelsk brukes begrepet «gender» om de sosiale og kulturelle sidene ved kjønn, mens «sex» betyr biologisk kjønn. Kjønnsidentitet viser altså til de sosiale og kulturelle aspektene ved utviklingen av en opplevelse av kjønnstilhørighet, og hvordan mennesker forholder seg til sin egen kropp.'

https://sml.snl.no/kjønnsidentitet

Jeg kan ikke se at denne teksten motsier noe av det jeg skrev.

Det virker som det er du som sliter med både språkforståelse, virkelighetsforståelse og elementær logikk,
"De sosiale og kulturelle sidene ved kjønn" finnes utvilsomt, men ikke engang SNLs bidragsyter påstår at det er det som bestemmer hvilket kjønn man er. 
Når det ikke finnes noe felles grunnlag, ikke engang hva helt vanlige ord og setninger betyr, begynner det å bli vanskelig å diskutere noe som helst. Men enkelte er vel kanskje svært fornøyd med nettopp det.

Likevel, et spørsmål å tygge litt på: Per identifiserer seg som måke. Per står på taket klar til å fly ut mot havet. Per tar sats og letter. Hva skjer videre?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Mari Y skrev (9 timer siden):

Det hun egentlig mener er og å 'redusere antallet som transisjonerer'. Jeg oppfatter ikke det som like ekstremt(og at transpersoner vil eksistere med eller uten behandling). Men uansett står jeg ved det jeg har skrevet om at J K Rowling har alliert seg med ganske tvilsomme folk.

Alle er forutinntatte. Det er ingen som ikke er det. 

Før du sier deg enig med noen i noe, sjekker du alt de har skrevet og sagt offentlig for å ikke "alliere deg med tvilsomme personer"?

Så er det jo en annen diskusjon hvor "tvilsomme" disse personene egentlig er, da. Det virker som terskelen er ganske lav i ditt tilfelle. Er man ikke enig med deg i spørsmål om kjønnsteori, et tema du til og med sier du ikke forstår, er man visst "tvilsom". Bare at det stort sett handler om folk som fortsatt har en normal forståelse av ord og begreper og ikke har gitt seg hen til Orwellsk nytale.

Men ellers er jeg svært lite opptatt av om noen er "transfobisk" eller ikke. Det, og "TERF", er tullebegreper oppfunnet av transaktivister uten injurierende kraft utenfor aktivistmiljøet. Rowling burde bare ta det til seg og trekke på skuldrene. Selvfølgelig, om det bare hadde handlet om et forsøk på stempling, og ikke at aktivistene bruker de samme begrepene til å rettferdiggjøre regelrett personforfølgelse av Rowling.

• Liker 8
Skrevet
Mari Y skrev (9 timer siden):

Poenget er at dere skriker opp om 'cancel culture' selv når det ikke er det, men at noen er uenige og tar til motmæle 

Kan ikke si jeg har sett noen eksempler på det, men du må jo gjerne vise til et.

Uansett, det er jo en underlig beskyldning når den kommer fra noen som hevder at den samme uenigheten er "hat" og "hets" og "fobi" og "tilintetgjørelse" av transpersoner. Kaste stein i glasshus, er det noe som heter.

• Liker 7
Skrevet

Hvis ikke det å bli utestengt fra reunions og å få navnet sitt utelatt fra museum for verk hun selv har skapt er kansellering så vet ikke jeg. 

I tillegg jobbet de hardt for å få Hogwarts Mystery kansellert, blant annet ved å hetse og trakassere streamere som spilte. Heldigvis er streamere vant til troll. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
yamask skrev (4 minutter siden):

Hvis ikke det å bli utestengt fra reunions og å få navnet sitt utelatt fra museum for verk hun selv har skapt er kansellering så vet ikke jeg. 

I tillegg jobbet de hardt for å få Hogwarts Mystery kansellert, blant annet ved å hetse og trakassere streamere som spilte. Heldigvis er streamere vant til troll. 

Selvfølgelig er det kansellering. De later som at hun ikke eksisterer, samtidig som de tjener rått på noe HUN har skapt. De må velge side - enten kansellere henne OG hennes verk, med den følge at inntektene fra verkene uteblir for dem, eller ta imot inntektene og holde kjeften sin.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
yamask skrev (7 minutter siden):

"If sex isn’t real, there’s no same-sex attraction. If sex isn’t real, the lived reality of women globally is erased. I know and love trans people, but erasing the concept of sex removes the ability of many to meaningfully discuss their lives. It isn’t hate to speak the truth". Her er Twitter-sitatet fra Rowling. "I know and love trans people" er altså HAT.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg skulle ønske at dagens "woke"-folk lærte seg å skille kunstneren fra kunsten. Hvis man kun kan sette pris på verk laget av mennesker med perfekt moral både i nåtid og all eventuell fremtid så er det ikke mye igjen man kan sette pris på.

Det er lov å være uenig med noen og samtidig verdsette det de har laget. Det er lov å ha to tanker i hodet på en gang.

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, Rosalilje84 said:

Nettopp. Transkvinner vil være kvinner 100 prosent. Vel, det følger ikke bare med lekre kjoler, sminke, kjønnskvotering og gratis drinker på byen. I tillegg følger det diskriminering på arbeidsplassen, seksuelle overgrep, hånlige kommentarer og dårlig behandling. Man kan ikke få det ene uten det andre, dessverre. Å forvente at man som transkvinne blir mindre utsatt for seksuell trakassering og overgrep enn biologiske kvinner, er rett og slett for mye å forvente. Slik er det å være kvinne.

Det skal være sagt at jeg mener (er en stund siden jeg leste den statistikken) at transpersoner er mer utsatt for overgrep, trakassering og diskriminering i arbeidslivet enn kvinner. Sleng på høyere selvmordsstatistikk så har jo en del fått den 'verste' statistikken fra begge kjønn.

Det er noe av det som irriterer meg mest med slike diskusjoner som dette: Hvorfor i all verden fokuserer man på latterlige enkeltsaker som ikke har reell betydning: "Åååånei, Rowling vil ikke at transkvinners rettigheter skal gå på bekostningen av kvinners rettigheter, og hun mener at ordet kvinne er forbeholdt biologiske kvinner - dette må vi gjøre en gigantisk sak av!".

3 hours ago, Rosalilje84 said:

Altså, alle som kan litt om biologi, VET at det er smertefullt å bli penetrert når man ikke er klar. Fordi man er tørr og "lukket". Å si noe annet er å fornekte biologiske prosesser i en kvinnekropp. 

Gjelder like fullt for menn, for så vidt. Jeg blødde i dagevis etter å ha blitt penetrert mot min vilje, selv om det bare var en (tørr) liten finger.

3 hours ago, Vera said:

Jeg har litt av det samme som deg. Tok meg bra mange år før jeg kunne sitte med ryggen til på restaurant, men jeg takler fortsatt ikke skylle munnen etter jeg har pusset tennene om jeg vet noen kan komme bak meg. Et uskyldig klaps fra fruen i en slik posisjon, og jeg har fullt angstanfall.

For min del er garderober og offentlig nakenhet problemfritt, og jeg reagerer ikke på andres kjønnsorgan annet enn å bli brydd om det skulle være en blotter f.eks. Men smiler folk uten at øynene smiler, da kobler hodet fullstendig ut. Bare tanken gjør at jeg dissosierer som faen.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

"If sex isn’t real, there’s no same-sex attraction. If sex isn’t real, the lived reality of women globally is erased. I know and love trans people, but erasing the concept of sex removes the ability of many to meaningfully discuss their lives. It isn’t hate to speak the truth". Her er Twitter-sitatet fra Rowling. "I know and love trans people" er altså HAT.

Det er det som er så skummelt med dette. 

La oss si at noen på dette formumet fant ut av hvem jeg er. Da kunne de lett kontaktet min arbeidsgiver og sagt at jeg var terf og transfob, og at de skal gå til media. Media biter på (spesielt nrk) og sender nyheten ut til folket om at en daglig leder i denne kjeden er transfob og terf. Da er min arbeidsgiver presset opp i et hjørne. Skal de risikere boykott og kanskje alle andre ansatte, eller skal de "gjøre det riktige" og gi meg sparken? Det er det som er så skummelt med denne bevegelsen, og vi ser det jo her i denne tråden også hvordan de vrir og vender på absolutt alt som blir sagt. 

Jeg har nevnt det før og, men jeg trodde også JKR var transfobisk og hatefull i begynnelsen fordi jeg bare leste hva andre skrev om henne. Og jeg tror det gjelder flertallet enda dessverre, selvom det virker som folk har begynt å våkne. Vennegjengen min står langt til venstre politisk og vi har endelig kommet dit at vi kan ha saklige diskusjoner om transdebatten. Vi har til og men en trans i vår "utvidede krets". I begynnelsen steilet de fleste da jeg uttrykte min bekymring, mens nå er de stort sett enige med meg. Og det er derfor jeg deltar i de fleste diskusjoner om dette, fordi jo mer opplyste folk blir jo mer stuerent blir det å snakke om problematikken. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, Rosalilje84 said:

Jeg synes også det er litt søtt når den andre personen i artikkelen mener at man utestenger "STORE DELER" av samfunnet ved å ikke ha garderober tilpasset ikke-binære. Altså, ikke-binære utgjør ikke en stor del av samfunnet. Det er svært få mennesker i Norge som definerer seg som ingenting - enda færre enn transpersoner.

Man bruker gjerne overdrivelser, generaliseringer eller triggerord, slik at det skal fremprovosere sympati og følelser hos leseren. Noen ganger går man den ekstra meteren, og finner opp ytringer, eller forsøker å plassere ord og meninger på motparten som de ikke har uttalt for å shame motparten til stillhet, for eksempel ved å angripe personens troverdighet eller karakter. Akkurat som at splid og uenighet er oppskriften for samhold og harmoni.

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...