Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Altså, trenger du et oppslagsverk for å finne ut hva kjønn er?? Jeg kan opplyse deg om at det er et ord som beskriver de to, kun to, mulige rollene i reproduksjonen. At disse finnes har man visst omtrent fra menneskehetens morgen, lenge før noen oppslagsverk eller noen form for forskning i det hele tatt ble påtenkt. Jeg vet ikke når ordet kjønn oppsto, det kan kanskje oppslagsverkene dine hjelpe deg med, jeg vet heller ikke hva det ble kalt eller hvordan det ble beskrevet på neandertalsk, men de hadde ganske sikkert et begrep for det, selv om det ikke het k.j.ø.n.n. Tross alt har det kommet inn i såpass grunnleggende deler av språket som pronomener og artikler.

Når det gjelder "kjønn er mer enn biologi", så refererer vel det til at kjønn ofte også har sekundære uttrykk i form av f.eks klesdrakt eller arbeidsoppgaver. Men disse uttrykkene er kulturelle fenomener som varierer med tid og sted, og ingen av dem definerer kjønn. En mann blir ikke kvinne av å ta på seg skjørt i Norge i 2023, like lite som han ble det i Skottland i 1740. Om man tror det, vel, man vet kanskje ikke hva som kom først av høna og egget, men man vet at høna la egget. Dette blir som å påstå at egget la høna.

Hvis dette ikke definerer kjønn, så forklar da hvorfor SNL bruker begrepet 'sosialt kjønn'. 

'Begrepet kjønnsidentitet vokste frem som analytisk kategori i psykologien og samfunnsvitenskapen utover 1900-tallet. Den engelske ekvivalenten til kjønnsidentitet er gender identity. På engelsk brukes begrepet «gender» om de sosiale og kulturelle sidene ved kjønn, mens «sex» betyr biologisk kjønn. Kjønnsidentitet viser altså til de sosiale og kulturelle aspektene ved utviklingen av en opplevelse av kjønnstilhørighet, og hvordan mennesker forholder seg til sin egen kropp.'

https://sml.snl.no/kjønnsidentitet

Skrevet
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

I en av dine linker, eller kanskje i enn youtube om denne Magdalen listet hun opp fra media overgrep av kvinner gjort av menn som påsto å være kvinner i nettopp disse arenaer som tidligere var forbeholdt kvinner.

Søkt er ikke ordet å bruke. Det er dessverre en reell greie. Ikke då mye tall fra Norge, da vi ikke har like utbredt om dette, ulike lang tid som andre land. Vi er få mennesker her på berget og derfor ekstremt få trans. Det betyr derimot ikke at det ikke også kan skje her om det åpnes opp mer. Det er ikke en risiko vi kan ta.

Nå er det slik at man bør se på forskning og data og ikke bare enkelttilfeller noen har vist til på YouTube. YouTube er dessuten ikke en troverdig kilde, alltid. 

Det finnes folk som voldtar i alle grupper. Transpersoner inkludert. Ikke vet jeg hva man skal gjøre med dem. Hele den 'logikken' at man har sett noe på YouTube og trekker slutninger deretter er bare smalt. 

Skrevet
Mari Y skrev (9 minutter siden):

Hvis dette ikke definerer kjønn, så forklar da hvorfor SNL bruker begrepet 'sosialt kjønn'. 

'Begrepet kjønnsidentitet vokste frem som analytisk kategori i psykologien og samfunnsvitenskapen utover 1900-tallet. Den engelske ekvivalenten til kjønnsidentitet er gender identity. På engelsk brukes begrepet «gender» om de sosiale og kulturelle sidene ved kjønn, mens «sex» betyr biologisk kjønn. Kjønnsidentitet viser altså til de sosiale og kulturelle aspektene ved utviklingen av en opplevelse av kjønnstilhørighet, og hvordan mennesker forholder seg til sin egen kropp.'

https://sml.snl.no/kjønnsidentitet

Hvis du ser mer enn første minuttet av 'What is a woman?'  får du et lite innblikk i hvorfor den type "akademikere" ikke godtaes som autoriteter.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (4 timer siden):

Mener du at et ønske om f.eks å "redusere antall trafikkskadeofre" også er problematisk?

Hvis ja, så er jeg forsåvidt enig dersom denne reduksjonen består i å hive trafikkskadeofrene utfor et stup.
Men de fleste vil vel forstå det som et ønske om å forhindre trafikkulykker, samt begrense skadeomfanget når de tross alt skjer,

Jeg aner ikke hvorfor du automatisk legger den første tolkningen til grunn. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at du er en smule foruinntatt.

Det hun egentlig mener er og å 'redusere antallet som transisjonerer'. Jeg oppfatter ikke det som like ekstremt(og at transpersoner vil eksistere med eller uten behandling). Men uansett står jeg ved det jeg har skrevet om at J K Rowling har alliert seg med ganske tvilsomme folk.

Alle er forutinntatte. Det er ingen som ikke er det. 

Skrevet (endret)
Hank Amarillo skrev (5 minutter siden):

Hvis du ser mer enn første minuttet av 'What is a woman?'  får du et lite innblikk i hvorfor den type "akademikere" ikke godtaes som autoriteter.

En dokumentar som er så substansløs at jeg ikke hadde kasta bort et sekund? Jeg pleier og å sidestille slikt med 9 - 11 truth videoer og alle som 'har sett lyset'. Det er like spennende som og å høre de dommedags - profetene som står på gatehjørnet hver sommer og roper om Gud og Dommedag. 

https://youtu.be/A9gkw27qpaM?si=qYQq0uhpo0oL-c-D

Lydforurensing på høylys dag kan du få billig av meg 

Endret av Mari Y
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (1 minutt siden):

En dokumentar som er så substansløs at jeg ikke hadde kasta bort et sekund?

Du kastet tross alt bort et helt minutt på den.

Finner det forøvrig pussig at du kaller den substansløs når den består av intervjuer av samme type "akademikere" du prøver å fremholde til oss som en autoritet.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

Du kastet tross alt bort et helt minutt på den.

Finner det forøvrig pussig at du kaller den substansløs når den består av intervjuer av samme type "akademikere" du prøver å fremholde til oss som en autoritet.

Jupp. Glad jeg slapp... 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Jupp. Glad jeg slapp... 

Fint det. Da slipper vi å forholde oss til den snl-artikkelen siden du er enig i at den er substansløs.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Fint det. Da slipper vi å forholde oss til den snl-artikkelen siden du er enig i at den er substansløs.

Hvor er jeg enig i at SNL er substansløs? Jeg er ikke så higen etter 1 times bullshit, skjønner du. Det finnes mer underholdende informasjon enn folk som lager dokumentarer om hvordan de har 'sett lyset' og slikt.. 

Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke så higen etter 1 times bullshit, skjønner du

Hvorfor bruker du disse folka som autoriteter om du synes det de sier er bullshit og substansløst?

• Liker 5
Skrevet
Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hvorfor bruker du disse folka som autoriteter om du synes det de sier er bullshit og substansløst?

Ahh, hersketeknikker, igjen, ja. Ha en god natt 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Ahh, hersketeknikker, igjen, ja. Ha en god natt 

Nei, det heter logikk. Beklagelig om det er noe det oppleves som uvant å bli utsatt for.

God natt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Thanos skrev (15 timer siden):

Selvsagt! Men bidrar ansvarspåleggelse til å forhindre voldtekter, trakassering og overgrep tenker du? For det er vel litt av vitsen med et samfunnsengasjement? Å få slutt på det man mener er en uting?

Jeg tror det å klargjør ansvar bidrar til å skape bedre holdninger hos potensielle overgripere og det kan gjøre det lettere for et offer om det leger skylden riktig sted. 

Skrevet
yamask skrev (9 timer siden):

??????? Altså ... For å være voldtektsoffer virker du svært lite voldtatt. 

Dette synes jeg ikke er en grei kommentar. Alle er forskjellige og reagerer forskjellig på traume. Voldtekt ofre går ikke rundt med et stempel i panna og har like forskjellige meninger som andre mennesker. 

Skrevet
Helene1982 skrev (9 timer siden):

Men det er jo det jeg mener. det at Tine på 10 år ser en penis er hennes minste problem. Hun har blitt misbrukt av sin egen far. Det er jo det vi må prøve å unngå.

Det er ikke nødvendigvis et litte problem om for noen som har PTSD… Forstår det ikke er et problem for deg, men det betyr ikke at du kan bestemme hva som er vanskelig for andre. Selv om en hypotetisk jente er blitt voldtatt betyr ikke det at hun skal tåle alt av re traumatisering og være fornøyd så lenge hun ikke voldtas på ny.. 

• Liker 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Dette synes jeg ikke er en grei kommentar. Alle er forskjellige og reagerer forskjellig på traume. Voldtekt ofre går ikke rundt med et stempel i panna og har like forskjellige meninger som andre mennesker. 

Jeg endret det nå. Men det var hun som bastant skrev at det ikke er smertefullt å bli penetrert mot sin vilje, og det er hun som skriver som at hun eier sannheten til alle voldtektsofre. Og når hun i tillegg skriver at det ikke gjør vondt og at nakne fremmede mannekropper i kvinners arenaer ikke er noe problem så blir jeg relativt paff, særlig når hun først har titulert seg som "eneste voldtektsoffer her". Hun prøver å eie sannheten. Om hun formulert seg riktig med at HUN ikke syns det var vondt hadde det vært noe annet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
5 hours ago, Mari Y said:

YouTube er dessuten ikke en troverdig kilde, alltid. 

Det finnes folk som voldtar i alle grupper. Transpersoner inkludert. Ikke vet jeg hva man skal gjøre med dem. Hele den 'logikken' at man har sett noe på YouTube og trekker slutninger deretter er bare smalt. 

«Kildekritikk»…… det var rette ræva som feis…

Som sagt, kilden var avisartiklene hun viste til, hun bare samlet, oppsummerte og presenterte.

Du oser youtube utdannet når det gjelder dine synspunkter om flytende kjønn, og du referer til det som «vitenskap» vi ignormuser må sette oss inn i. Vitenskaper på høyeste nivå som er svært selektiv, og sombruker sirkeldefinisjoner på høyt nivå. Har du giddet å sette deg unn i vitenskapen som forteller om at vi har to kjønn? 

Den vitenskapen som er etterprøvbar, og som heldigvis er rådende i mesteparten av den virkelige verden?

Det er en skandale at en pseudo vitenskap som florerer på youtube, presser seg frem i den virkelige verden, som hjernevasker barn med feilaktig informasjon. 

Jeg vet hva som bør gjøres med vildtektsmenn, de bør settes i fengsel slik at de ikke får anledning til å voldta igjen. Dvs ikke i et kvinnefengsel. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
paprikaskrue skrev (20 timer siden):

Les forskning til Bufdir om transpersoner sine levekår så vil du faktisk se at de utsettes for krenkelser på de fleste samfunnsområder.

Velkommen til kvinne-verdenen 😂😂

• Liker 9
Skrevet
Pippi Lotta skrev (37 minutter siden):

Men det er jo nettopp det - alle er forskjellige. Ifølge henne kan ikke et voldtektsoffer retraumatiseres av synet av en penis. Nei da, man kan bare retraumatiseres hvis situasjonen gjenskapes, eventuelt av lukter, lyder osv. Når flere av oss forklarer at jo, man kan bli retraumatisert ved å møte en naken mann i en garderobe der man selv står naken, så går det ikke inn - NEI, sier hun, det kan man ikke. Jeg synes heller ikke det var en grei kommentar, men jeg kjenner også at jeg blir provosert. 

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (10 minutter siden):

Velkommen til kvinne-verdenen 😂😂

Nettopp. Transkvinner vil være kvinner 100 prosent. Vel, det følger ikke bare med lekre kjoler, sminke, kjønnskvotering og gratis drinker på byen. I tillegg følger det diskriminering på arbeidsplassen, seksuelle overgrep, hånlige kommentarer og dårlig behandling. Man kan ikke få det ene uten det andre, dessverre. Å forvente at man som transkvinne blir mindre utsatt for seksuell trakassering og overgrep enn biologiske kvinner, er rett og slett for mye å forvente. Slik er det å være kvinne.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...