Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mari Y skrev (6 minutter siden):

Vel, SNL skrevet av fagfolk er ikke enig med deg i så måte. 

https://sml.snl.no/kjønn_-_menneske

Det er skrevet i tidens ånd, i den tid når ingen turte å være kritiske til transaktivismen. 

Samme skjedde i Sverige, alt og alle skulle støtte aktivismen - uten at noe kritisk kunne uttrykkes. I dag vet man så ufattelig mer, og resultatet er at bremsen er satt på. Kvinner skal få ha sitt eget rom, de skal ikke invaderes av transkvinner som skal snakke på vegne av kvinner osv. 

Antar at SNL endret sine definisjoner i løpet av noen få år, spesielt når biologene kommer på banen. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rotehodet skrev (5 minutter siden):

Det er skrevet i tidens ånd, i den tid når ingen turte å være kritiske til transaktivismen. 

Samme skjedde i Sverige, alt og alle skulle støtte aktivismen - uten at noe kritisk kunne uttrykkes. I dag vet man så ufattelig mer, og resultatet er at bremsen er satt på. Kvinner skal få ha sitt eget rom, de skal ikke invaderes av transkvinner som skal snakke på vegne av kvinner osv. 

Antar at SNL endret sine definisjoner i løpet av noen få år, spesielt når biologene kommer på banen. 

De som oftest snakker for kvinner og beskytter dem med å krangle om garderober er menn, mens over 60% av overgrepsaker henlegges og kun noen få prosent fører til dom snakkes det om at transkvinner ikke burde ha tilgang til krisesentere, når samtalen burde handlet om hva man kan gjøre for å stoppe mennene som utfører volden.

Skrevet
paprikaskrue skrev (14 minutter siden):

Kritikken går på deres eksistens og det godtar jeg ikke.

Nei, det gjør det ikke. At jeg ikke synes det er rettferdig med transkvinners deltakelse i kvinneidrett, betyr ikke at jeg benekter transkvinners eksistens. Jeg forfekter rettferdig konkurranse i idrett. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (35 minutter siden):

SNL er ikke biologer. Det er også veldig mye feil i SNL. De er ikke fagfolk på biologi eller kjønnsforskning.

Den artikkelen som er skrevet er skrevet av en spesialist innen postdoktor, alle fall. 

https://www.sv.uio.no/psi/personer/vit/reidarjs/

Skrevet
Helene1982 skrev (18 minutter siden):

De som oftest snakker for kvinner og beskytter dem med å krangle om garderober er menn, mens over 60% av overgrepsaker henlegges og kun noen få prosent fører til dom snakkes det om at transkvinner ikke burde ha tilgang til krisesentere, når samtalen burde handlet om hva man kan gjøre for å stoppe mennene som utfører volden.

Transkvinner bør ha tilgang til krisesentre. Men transkvinner som ser ut som menn, bør skilles fra biologiske kvinner som flykter fra menn. 

• Liker 2
Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Den artikkelen som er skrevet er skrevet av en spesialist innen postdoktor, alle fall. 

https://www.sv.uio.no/psi/personer/vit/reidarjs/

Det er ikke noe som heter spesialist innen postdoktor. Man ER postdoktor, spesialist innen en bestemt vitenskap. 

• Liker 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe som heter spesialist innen postdoktor. Man ER postdoktor, spesialist innen en bestemt vitenskap. 

Godt mulig, men jeg tror ikke SNL ikke vet hva de snakker om. 

Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Godt mulig, men jeg tror ikke SNL ikke vet hva de snakker om. 

Ikke engang du vet hva du snakker om. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
9 hours ago, Helene1982 said:

Nei, tråden handler om et utsagn fra Rowling. Om det er transfobisk eller ikke. Dette er ikke en garderobetråd

I så fall: Hvorfor prater du om voldsbruk fra menn?

2 hours ago, Helene1982 said:

Det jeg fokuserer på er fakta og tall. Det er ikke så mange transkvinner i Norge, og om man skal fokusere på de med penis, er det enda færrre. Så har vi svømmehaller anntall besøkende per år og hvor ofte disse kvinnene besøker svømmehaller og dusjer naken. Så har vi de som har opplevd overgrep. Hvor ofte er de i en svømmehall. Jeg forstår ikke fornuften i å fokusere på en situasjon der en transkvinne møter et overgrepsoffer naken i dusjen, da sjansen for at dette skjer er så liten.

Jeg har ikke problemer med at folk dusjer med badetøy.

Nesten hver fjerde kvinne i Norge har opplevd eller blitt forsøkt voldtatt. Enda flere har opplevd overgrep. Sannsynligheten for å møte en av disse i garderoben er dermed relativt høy.

2 hours ago, Helene1982 said:

Det er jo åpenbart at om man vil forhindre vold og overgrep må målgruppen være heterofile menn. Og det er ikke penisen som er problemet men kvinnesynet hos de som forgriper seg på kvinner.

Så transkvinner begår ikke samme type forbrytelser? Sist jeg leste forskningen på dette emnet, viste det at transkvinner vedlikeholdt samme statistikk som menn når det kommer til forbrytelser. Naturligvis er det et mindre antall transkvinner, men det er like stor andel av forbrytere innad i gruppen.

2 hours ago, paprikaskrue said:

Hormonbehandling hos transkvinner gjør at de har likt nivå av testosteron som biologisk fødte kvinner.

Sportskontroversene i verden har vist at transkvinner har vesentlig høyere grad av testosteron enn hva som er normalt av gjennomsnittskvinner kan oppnå. Det er bare akkurat under det nivået man har for doping.

De som er født menn, og har gjennomgått puberteten, vil alltid ha en fysisk fordel (høyde, muskelmasse, lungekapasitet etc) over de som er født kvinner.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Det virker til at å være en enighet blant transaktivister at enhver kritikk rettet mot transpersoner, eller skepsis til hvordan politikken skal gjennomføres, er en reduksjon av menneskets verd. Dét er det naturligvis ikke.

At man ikke vil at transkvinners rettigheter skal gå på bekostning av kvinners rettigheter, er ikke en reduksjon av verdien til transkvinner.
At man bruker definisjonen kvinne om biologiske kvinner, betyr ikke at verdien til transkvinner er mindre.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Rosalilje84 skrev (13 minutter siden):

Ikke engang du vet hva du snakker om. 

Du har nok rett, men fagansvarligei SNL vet nok dette i motsetning til de fleste. Jeg er ikke helt for og å stole blindt på autoriteter, men man skal ikke underkjenne at autoriteter innen sitt fagområde vet hva de snakker om. 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Du har nok rett, men fagansvarligei SNL vet nok dette i motsetning til de fleste. Jeg er ikke helt for og å stole blindt på autoriteter, men man skal ikke underkjenne at autoriteter innen sitt fagområde vet hva de snakker om. 

Jeg måtte selv sende e-post til dem to ganger det siste året grunnet faktafeil i artikler, så nei. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Sitat

Det er ikke jeg som har kritisert brukere for å ikke holde seg til tema. Det er deg og da med en påstand om at tråden handler om garderber-

Sitat

Nesten hver fjerde kvinne i Norge har opplevd eller blitt forsøkt voldtatt. Enda flere har opplevd overgrep. Sannsynligheten for å møte en av disse i garderoben er dermed relativt høy.

Nei. Sannsynligheten for å møte en overgriper er absolutt høyest hjemme, på fest eller hos en bekjent. Det er svært få overgrep som skjer i garderober. Årsaken til det er at det ofte er mange vitner.

Sitat

å transkvinner begår ikke samme type forbrytelser? Sist jeg leste forskningen på dette emnet, viste det at transkvinner vedlikeholdt samme statistikk som menn når det kommer til forbrytelser. Naturligvis er det et mindre antall transkvinner, men det er like stor andel av forbrytere innad i gruppen.

ikke overgrep nei. Har du tall på dette? Og om det hadde vært riktig, burde jo menn hatt samme restriksjoner som enkelte foreslår for transkvinner.

Skrevet
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke jeg som har kritisert brukere for å ikke holde seg til tema. Det er deg og da med en påstand om at tråden handler om garderber-

Nei. Sannsynligheten for å møte en overgriper er absolutt høyest hjemme, på fest eller hos en bekjent. Det er svært få overgrep som skjer i garderober. Årsaken til det er at det ofte er mange vitner.

ikke overgrep nei. Har du tall på dette? Og om det hadde vært riktig, burde jo menn hatt samme restriksjoner som enkelte foreslår for transkvinner.

Så bekjente går ikke i samme svømmebasseng som deg? Aldri? Menn HAR de samme restriksjonene. De er ikke tillatt på krisesentre for kvinner, i kvinnegarderober osv.

• Liker 4
Skrevet
Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Så bekjente går ikke i samme svømmebasseng som deg? Aldri?

Hallo?

Sitat

Menn HAR de samme restriksjonene. De er ikke tillatt på krisesentre for kvinner, i kvinnegarderober osv.

Men det er ikke der overgrepene skjer.

Skrevet
Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Så transkvinner begår ikke samme type forbrytelser? Sist jeg leste forskningen på dette emnet, viste det at transkvinner vedlikeholdt samme statistikk som menn når det kommer til forbrytelser. Naturligvis er det et mindre antall transkvinner, men det er like stor andel av forbrytere innad i gruppen.

Sportskontroversene i verden har vist at transkvinner har vesentlig høyere grad av testosteron enn hva som er normalt av gjennomsnittskvinner kan oppnå. Det er bare akkurat under det nivået man har for doping.

De som er født menn, og har gjennomgått puberteten, vil alltid ha en fysisk fordel (høyde, muskelmasse, lungekapasitet etc) over de som er født kvinner.

Temmelig sikker på at du tar feil og at de fleste som begår voldtekt er nære bekjente

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/anmeldte-seksuallovbrudd-i-endring

Skrevet
Rosalilje84 skrev (13 minutter siden):

Jeg måtte selv sende e-post til dem to ganger det siste året grunnet faktafeil i artikler, så nei. 

Hvordan vet vi at de tar feil fordl du har måttet sende epost til dem to ganger? 

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Helene1982 said:

Det har jo nettopp vært Rowlings "støtte" av bl.a. innlegg hvor kvinner ikke ønsker å møte på fremmede peniser i garderober som er temaet.

Her har jeg tydeligvis formulert meg dårlig: Det er stor sannsynlighet å møte på et overgrepsoffer i en garderobe. Ikke utøveren av overgrepet.

Det er jo nettopp dét som det argumenteres for: At transkvinner skal ha samme restriksjoner som menn når det kommer til sårbare sfærer kvinner skal være trygge i.

"The findings show
that transsexual individuals were more likely to be criminal than non-transsexuals of the
same birth sex in the first cohort (1973-1988), and no different from their birth sex in the
second group (1989-2003).
The researchers state: ‘male-to-females . . . retained a male pattern regarding criminality. The same was true regarding violent crime.’"

Evidence and Data on Trans Women’s Offending Rates (2021) Professor Rosa Freedman, Professor Kathleen Stock and Professor Alice Sullivan 

Interessant nok gjelder dette de som har gjennomgått full transition, ikke de som selvdefinerer seg som et annet kjønn.

10 minutter siden, Mari Y said:

Temmelig sikker på at du tar feil og at de fleste som begår voldtekt er nære bekjente

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/anmeldte-seksuallovbrudd-i-endring

Her har jeg tydeligvis formulert meg dårlig: Det er stor sannsynlighet å møte på et overgrepsoffer i en garderobe. Ikke utøveren av overgrepet.

Endret av Katten.2.0
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Rotehodet skrev (1 time siden):

Har du noen eksempler på dette? Eller er dette bare noe du mener? 

Det gjør de stadig vekk, og av de biologene jeg har lest er det heller ikke noen bred enighet om biologisk kjønn. SNL  stadfester jo at biologisk kjønn er biologisk kjønn. Det andre blir ikke omtalt utifra biologi, men sosiale og psykologiske forhold. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Det har jo nettopp vært Rowlings "støtte" av bl.a. innlegg hvor kvinner ikke ønsker å møte på fremmede peniser i garderober som er temaet.

Det er jo nettopp dét som det argumenteres for: At transkvinner skal ha samme restriksjoner som menn når det kommer til sårbare sfærer kvinner skal være trygge i.

"The findings show
that transsexual individuals were more likely to be criminal than non-transsexuals of the
same birth sex in the first cohort (1973-1988), and no different from their birth sex in the
second group (1989-2003).
The researchers state: ‘male-to-females . . . retained a male pattern regarding criminality. The same was true regarding violent crime.’"

Evidence and Data on Trans Women’s Offending Rates (2021) Professor Rosa Freedman, Professor Kathleen Stock and Professor Alice Sullivan 

Interessant nok gjelder dette de som har gjennomgått full transition, ikke de som selvdefinerer seg som et annet kjønn.

Såklart, men det var ikke det du skrev. Og da svarer jeg med at det er veldig usannsynlig og å møte en voldtektsmann i en kvinnegarderobe. 

Transkvinner: De holder seg ofte unna garderobene. Dette fremstår bare som konspiratorisk toalett - frykt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...