Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
ltfutt skrev (1 time siden):

Det er nok sterkt overdrevet. Uansett om dataene stemte. Da må en få på plass politikk og behandling slik at de med kjønnsinkongruens ikke blir lidende. For de som lider av dette er neppe farlige personer med onde hensikter. At man har litt gatekeeping er jeg ikke uenig i. Det bør være en prosess involvert for å bytte kjønn, for jeg ser jo at en potensielt kan utnytte dette. Slik som de som bytta kjønn for å komme inn på et studium. Problemet med de "radikale" er at de ikke anerkjenner at folk kan være trans. Når folk har slike holdninger så er det jo dødfødt å prøve å tilpasse samfunnet slik at det fungerer best mulig for alle.

Av det meste jeg har lest er det egentlig svært lite av det/udokumentert eller så har det allerede skjedd lenge før man har innført forbud. I tillegg til at de fleste overgrep skjer i nære relasjoner. Det er svært uvanlig at det skjer gjennom fremmede personer. 

Endret av Mari Y
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Rosalilje84 skrev (57 minutter siden):

Kan jeg forresten stille deg et spørsmål som ingen transaktivister enda har klart å svare meg på:

Hvis vi tar utgangspunktet i at man skal benytte seg av garderober, rom på sykehus, fengsler osv ikke ut fra hva man ser ut som, men hva man identifiserer man seg som. Det betyr at transkvinner skal inn på kvinnetoaletter, ifølge aktivistene. Nå har det skjedd et par tilfeller der transmenn fødte barn. På de fleste sykehusene i Norge har man begrenset med enerom, noen sykehus har kun flermannsrom. Hvordan blir det da med kvinne vs. transmann? Man kan ikke tvinge en kvinne til å dele rom med en mann på sykehus. Betyr det at transmannen kanskje må på en annen avdeling, sammen med biologiske menn? Eller mener du at biologiske kvinner må godta å dele rom både med andre biologiske kvinner, transkvinner med penis og mannlig utseende, og transmenn? Mens biologiske menn ikke trenger å ta stilling til noe av dette, siden de fleste transkvinner ikke ønsker å dele rom med biologiske menn, og det samme gjelder transmenn med kvinnelig utseende? 

Jeg er ikke transaktivist. Jeg har ikke eksplisitt hevdet at de skal inn på kvinne - toalettene. Det jeg hevduer er at J K Rowlings retorikk gir meg assossiasjoner til baderoms - frykt a la det man har sett i USA. Faktisk har jeg heller ingen svar på dette med toaletter osv.

Endret av Mari Y
Skrevet
Rosalilje84 skrev (54 minutter siden):

Kan jeg forresten stille deg et spørsmål som ingen transaktivister enda har klart å svare meg på:

Hvis vi tar utgangspunktet i at man skal benytte seg av garderober, rom på sykehus, fengsler osv ikke ut fra hva man ser ut som, men hva man identifiserer man seg som. Det betyr at transkvinner skal inn på kvinnetoaletter, ifølge aktivistene. Nå har det skjedd et par tilfeller der transmenn fødte barn. På de fleste sykehusene i Norge har man begrenset med enerom, noen sykehus har kun flermannsrom. Hvordan blir det da med kvinne vs. transmann? Man kan ikke tvinge en kvinne til å dele rom med en mann på sykehus. Betyr det at transmannen kanskje må på en annen avdeling, sammen med biologiske menn? Eller mener du at biologiske kvinner må godta å dele rom både med andre biologiske kvinner, transkvinner med penis og mannlig utseende, og transmenn? Mens biologiske menn ikke trenger å ta stilling til noe av dette, siden de fleste transkvinner ikke ønsker å dele rom med biologiske menn, og det samme gjelder transmenn med kvinnelig utseende? 

Stopp verden, jeg vil av. Ser godt poenget ditt og problematikken, tror jeg, selv om hjernen begynte å slå krøll på seg når jeg kom halvveis. 
(Jeg tenker i bilder, og måtte liksom se for meg alle scenarioene her)

Men har hvertfall funnet måten å få enerom på føden på-bli transmann.

• Liker 4
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Jeg snakker ikke om offentlige toaletter nå, men generelt om å gi personer med penis og mannlig utseende tilgang til typiske kvinnearenaer. Dessverre skjer en del overgrep mot biologiske kvinner. Derfor må vi ha kjøreregler både for å begrense antall overgrep, og for å ikke retraumatisere de biologiske kvinnene. 

Det er et viktig dilemma, men det er langt derfra til det og å hevde at du kan bli overfalt på et toalett fordi man lar transpersoner bruker dem . Det er helt legitimt og å diskutere om hvorvidt noen synes en penis i en garderobe er riktig, men det er noe annet og å spille på påstander som har lite rot i virkeligheten. 

Skrevet
2 minutter siden, Mari Y said:

Jeg er ikke transaktivist.

Nei vel…. Hva er da en trans aktivist? 

Du hiver deg jo relativt aggressivt inn i alle diskusjoner om disse problemene, og ytrer relative ytterliggående synspunkter. Menn er menn, kvinner er kvinner og dette er biologisk bestemt. Dette er den rådene oppfatning, og dette er trygt forankret i flere vitenskaplige disipliner. Først og fremst biologi, men også medisin, og andre.

De som ikke er enig med deg vet ikke nok, elller at dd er nazister.Eller at de i alle fall ikke bør få uttrykke seg, for de er enige med andre som heller ikke er enig med deg, en gjeng med tvilsomme individer hele gjengen? 

Tenker du fint passer inn under beskrivelsen «Trans aktivist». 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
Mari Y skrev (4 minutter siden):

Det er et viktig dilemma, men det er langt derfra til det og å hevde at du kan bli overfalt på et toalett fordi man lar transpersoner bruker dem . Det er helt legitimt og å diskutere om hvorvidt noen synes en penis i en garderobe er riktig, men det er noe annet og å spille på påstander som har lite rot i virkeligheten. 

Det har jeg heller aldri hevdet. Det jeg HAR hevdet, er at det var skjedd overgrep på kvinnearenaer av personer som skiftet kjønn rett etter å ha blitt dømt for flere voldtekter av kvinner (beleilig, ikke sant?) for så å fortsette å voldta i fengselet, og at svært mange biologiske kvinner vil finne det retraumatiserende med penis i garderober.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Mari Y skrev (22 minutter siden):

Av det meste jeg har lest er det egentlig svært lite av det/udokumentert eller så har det allerede skjedd lenge før man har innført forbud. I tillegg til at de fleste overgrep skjer i nære relasjoner. Det er svært uvanlig at det skjer gjennom fremmede personer. 

Nei, de fleste overgrep begås av noen offeret KJENNER. Det trenger ikke å være nær relasjon, det kan være festvoldtekt, voldtekt i vennegjengen, på jobben og så videre. Det er overfallsvoldtekter med en totalt ukjent gjerningsperson som er i mindretall.

• Liker 5
Skrevet
Madame Butterfly skrev (Akkurat nå):

Nei vel…. Hva er da en trans aktivist? 

Du hiver deg jo relativt aggressivt inn i alle diskusjoner om disse problemene, og ytrer relative ytterliggående synspunkter. Menn er menn, kvinner er kvinner og dette er biologisk bestemt. Dette er den rådene oppfatning, og dette er trygt forankret i flere vitenskaplige disipliner. Først og fremst biologi, men også medisin, og andre.

De som ikke er enig med deg vet ikke nok, elller at dd er nazister.Eller at de i alle fall ikke bør få uttrykke seg, for de er enige med andre som heller ikke er enig med deg, en gjeng med tvilsomme individer hele gjengen? 

Tenker du fint passer inn under beskrivelsen «Trans aktivist». 

En som kjemper for trans - rettigheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Transgender_rights_movement

Det er veldig mye mellomrom i denne debatten

https://khrono.no/nar-ytringsrommet-kollapsar/766874

Det er jo ikke sånn at man automatisk er enig med aktivistene i alt fordi man stiller seg kritisk til Rowlings uttalelser og det hun har gjort. Men folk som uforbeholdent støtter henne bør også kunne klare og å se at det ikke bare er hennes argeste motstandere som har gjort noe galt, her. 

• Liker 3
Skrevet
Mari Y skrev (18 minutter siden):

Jeg er ikke transaktivist. Jeg har ikke eksplisitt hevdet at de skal inn på kvinne - toalettene. Det jeg hevduer er at J K Rowlings retorikk gir meg assossiasjoner til baderoms - frykt a la det man har sett i USA. Faktisk har jeg heller ingen svar på dette med toaletter osv.

Nettopp. Ingen av transaktivistene jeg har spurt, kunne ha svart meg på hvor denne fødende transmannen skulle plasseres. Veldig merkelig.

• Liker 8
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

En som kjemper for trans - rettigheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Transgender_rights_movement

Det er veldig mye mellomrom i denne debatten

https://khrono.no/nar-ytringsrommet-kollapsar/766874

Det er jo ikke sånn at man automatisk er enig med aktivistene i alt fordi man stiller seg kritisk til Rowlings uttalelser og det hun har gjort. Men folk som uforbeholdent støtter henne bør også kunne klare og å se at det ikke bare er hennes argeste motstandere som har gjort noe galt, her. 

Man kan jo være aktivist selv om man ikke er ekstrem. Ikke alle miljøaktivister vil sprenge hele planeten eller avskaffe alt av biler i hele verden, for eksempel. En som hiver seg aggressivt i alle diskusjoner om trans og påstår at kjønn ikke er biologi, er transaktivist.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Bacteria skrev (14 minutter siden):

Stopp verden, jeg vil av. Ser godt poenget ditt og problematikken, tror jeg, selv om hjernen begynte å slå krøll på seg når jeg kom halvveis. 
(Jeg tenker i bilder, og måtte liksom se for meg alle scenarioene her)

Men har hvertfall funnet måten å få enerom på føden på-bli transmann.

Denne mannen endte på føden, men det var mer en artig historie 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mannlig-pasient-pa-fodeavdelingen/78218704

Skrevet (endret)
Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Det har jeg heller aldri hevdet. Det jeg HAR hevdet, er at det var skjedd overgrep på kvinnearenaer av personer som skiftet kjønn rett etter å ha blitt dømt for flere voldtekter av kvinner (beleilig, ikke sant?) for så å fortsette å voldta i fengselet, og at svært mange biologiske kvinner vil finne det retraumatiserende med penis i garderober.

At det skjer er uheldig nok, men du er ikke uenig i at det er en vesentlig forskjell på anekdoter og samlende data? Det store flertallet av de som utøver vold mot kvinner er ikke transpersoner 

Endret av Mari Y
  • Liker 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Ingen av transaktivistene jeg har spurt, kunne ha svart meg på hvor denne fødende transmannen skulle plasseres. Veldig merkelig.

Det kan de nok, men som sagt: Jeg er ikke noen transaktivist. Debatten er ikke så enkelt fordelt. 

Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

At det skjer er uheldig nok, men du er ikke uenig i at det er en vesentlig forskjell på anekdoter og samlende data? Det store flertallet av de som utøver vold mot kvinner er menn; de er ikke transpersoner. 

De fleste som utøver vold mot menn, er også andre menn. For øvrig kan transpersoner også utøve vold. Det er ikke slik at KUN biologiske kvinner og menn utøver vold og gjør andre kjipe ting. Transpersoner er også mennesker, med alle menneskelige feil og mangler. Så å påstå at det er null risiko for at en homofil transkvinne forgriper seg på en biologisk kvinne i fengselet, er feil. Ingen er uten mangler, heller ikke transpersoner.

• Liker 10
Skrevet
Topsi skrev (8 minutter siden):

Denne mannen endte på føden, men det var mer en artig historie 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mannlig-pasient-pa-fodeavdelingen/78218704

https://www.dagbladet.no/nyheter/danny-36-fodte-sitt-eget-barn/78542361

Mannen som fødte, hadde altså et forhold til en annen mann og ble gravid. Lurer derfor på om han forlangte å dele rom med barselkvinner, eller om han måtte flyttes til en annen avdeling, med biologiske menn.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Mari Y said:

Jeg evner ikke å se hva hun har gjort galt.

Hun kom med en morsom kommentar til en idiotisk reklame. I hvilket samfunn er det på noen som helst måte galt? 

En ting som i alle fall er helt sikkert, er at 100% av individer som menstruerer er kvinner.  

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/JVOmm/thomas-beatie-har-foedt-sitt-andre-barn

Her er det en artikkel om en transmann som har født hele to barn. Mitt problem her er at mannen tydeligvis er gift med en kvinne, og har vært det en stund før barnet kom. Det betyr altså at han har vært utro med en mann for å kunne bli gravid? Og hvordan kan hans kone amme barnet hvis det var han som fødte? Jeg har ikke hørt om tilfeller der en kvinne som IKKE har født, får melk i brystene bare fordi. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Mannen som fødte, hadde altså et forhold til en annen mann og ble gravid. Lurer derfor på om han forlangte å dele rom med barselkvinner, eller om han måtte flyttes til en annen avdeling, med biologiske menn.

Hehe ja, eh hva skal man si, det føles sikkert godt å være på en avdeling med menn, men etter fødsel bør en helst ivaretas av eksperter på kvinner...

Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Hehe ja, eh hva skal man si, det føles sikkert godt å være på en avdeling med menn, men etter fødsel bør en helst ivaretas av eksperter på kvinner...

Men jeg hadde ikke ønsket å dele rom med en person som så ut som mann og identifiserte seg som mann, der jeg lå halvnaken, ble sjekket i hytt og vær, måtte blotte puppene for sykepleier for ammeveiledning og diverse. Enten er man mann, eller så er man kvinne. Er man mann, skal man på avdeling med menn. 

• Liker 8
Skrevet
Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

Latterlig formulert. "Han avslører sannheten bak graviditeten". Som om noen i det hele tatt lurte på det. Han er jo biologisk kvinne. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...