Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Mari Y said:

Nå blander du litt her. Det J K Rowling skriver er dette 

'So I want trans women to be safe. At the same time, I do not want to make natal girls and women less safe. When you throw open the doors of bathrooms and changing rooms to any man who believes or feels he’s a woman – and, as I’ve said, gender confirmation certificates may now be granted without any need for surgery or hormones – then you open the door to any and all men who wish to come inside. That is the simple truth.'

https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/

Ja, er det ikke flott 😀 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, Rosalilje84 said:

Nettopp. Derfor blir begrepet "menstruerende personer" helt malplassert.

Ja, malplasert er et passende ord.

Alt dette er malplasert. 

• Liker 6
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Og jeg tolker det hun skriver i sammenheng med toalett - frykten man har sett i USA 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bathroom_bill

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke heller kan bygge kjønnsnøytrale toaletter I TILLEGG til de kjønnsdelte, slik at man får VALGFRIHET. Flere land har allerede slike ordninger. MEN! Ofte blir det slik at herretoaletter forblir herretoaletter, mens dametoaletter blir gjort kjønnsnøytrale. Hvorfor?

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
linsejesus skrev (55 minutter siden):

Det er klart at kjønn kan defineres ut fra annet enn biologi, akkurat som "nordmann" kan defineres ut fra hudfarge og "kristen" kan defineres ut fra nasjonalitet. Mange i dag ønsker å definere kjønn ut fra hvordan man ser ut og oppfører seg, altså en slags regresjon til eldre og trange kjønnsroller.

Spørsmålet er om det er nyttig og lurt å kaste fullstendig om på biologiske begreper og kategorier i et forsøk på å ikke støte noen. Det fremstår også som en selvmotsigende taktikk: man skal akseptere at folk "er" det motsatte kjønn (noe jeg for ordens skyld ikke har store problemer med), samtidig som man sier at kjønn ikke eksisterer. Det er også sirkulær argumentasjon: den som føler seg som en mann, er en mann. Hva betyr det å være mann? At man føler seg som en.

Beklager å avspore debatten her, men hvordan i alle dager mener du "kristen" kan defineres utfra nasjonalitet?

Skrevet
Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Men det hun sier, stemmer jo. Også i Norge kan man skifte kjønn uten å bevise noe, bare ved å si at man føler seg som det andre kjønnet. Ingen har noen garantier for at ordningen ikke blir misbrukt. Alle ordninger misbrukes - skatt, NAV-støtte, krisesentre og så videre. Vi HAR allerede hatt tilfeller der voldtektsdømte menn skifter kjønn for å sone med biologiske kvinner, og enten voldtar kvinnene i fengselet eller gjør dem gravide. Det har også vært et par episoder på krisesentre. Så hva er problemet med å ha krisesenter kun for biologiske kvinner og jenter I TILLEGG (!) til krisesentre der transkvinner med penis også er velkomne?

Hvordan vet vi at det stemmer, dog? Man har sett på data og funnet at det ikke finnes noen data på det at menn kan missbruke sin stilling til og å forgripe seg på offentlige toaletter. 

https://www.npr.org/2016/05/15/477954537/when-a-transgender-person-uses-a-public-bathroom-who-is-at-risk

'UCLA School of Law's Williams Institute, a research group that focuses on sexual orientation and gender identity law and policy, is working on a study to learn whether extending public accommodations rights to transgender people leads to more crimes by predators.

Early indications are that it does not.

"As far as we know there hasn't been some sort of, you know, devolving into chaos in restrooms," says Jody Herman, a public policy scholar at the institute.'

. Og jeg er forsåvidt ikke kjent med at det du nevner har skjedd i Norge. 

Hvis du påtar dette, bør du ikke også underbygge det? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (22 minutter siden):

Nå blander du litt her. Det J K Rowling skriver er dette 

Det der tror jeg faktisk veldig mange trans'personer er enige i også. Det er jo ikke noe greit for dem at forbrytere kan utnytte trans-kategorien for å få tilgang til plasser de ikke burde være. Det skaper jo dårligere forhold og aksept for de som virkelig sliter med kjønnsinkongruens. Rowling derimot har sympatisert med mange radikale feminister. Disse anerkjenner ikke at folk kan være trans, og nekter å bruke annet enn det kjønnet personen ble født med for å omtale personen. Så kan hun kle inne meningene sine så "fint" hun bare vil. Det skinner ganske lett igjennom hva som ligger bak. - Sorry hvis svaret var ute av "kontekst", orka ikke lese så langt tilbake i tråden.

Endret av ltfutt
  • Liker 3
Skrevet (endret)
ltfutt skrev (5 timer siden):

Det der tror jeg faktisk veldig mange trans'personer er enige i også. Det er jo ikke noe greit for dem at forbrytere kan utnytte trans-kategorien for å få tilgang til plasser de ikke burde være. Det skaper jo dårligere forhold og aksept for de som virkelig sliter med kjønnsinkongruens. Rowling derimot har sympatisert med mange radikale feminister. Disse anerkjenner ikke at folk kan være trans, og nekter å bruke annet enn det kjønnet personen ble født med for å omtale personen. Så kan hun kle inne meningene sine så "fint" hun bare vil. Det skinner ganske lett igjennom hva som ligger bak.

Jeg kan sympatisere med ABB for den horrible oppveksten han hadde, uten at jeg er enig med handlingene og holdningene hans ellers. 

Jeg sympatiserer med venninnen min som ble dumpet av kjæresten sin, selv om jeg er helt uenig i at det er greit å chatte med andre menn på tinder når man er i forhold. 

Det er fullt mulig å støtte ytringsfrihet og sympatisere med folk som mister jobben for å uttale seg om ting de mener, selv om man ikke er enig i ALT de noensinne har ment eller sagt. 

Endret av Akvarium85
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
ltfutt skrev (1 minutt siden):

Det der tror jeg faktisk veldig mange trans'personer er enige i også. Det er jo ikke noe greit for dem at forbrytere kan utnytte trans-kategorien for å få tilgang til plasser de ikke burde være. Det skaper jo dårligere forhold og aksept for de som virkelig sliter med kjønnsinkongruens. Rowling derimot har sympatisert med mange radikale feminister. Disse anerkjenner ikke at folk kan være trans, og nekter å bruke annet enn det kjønnet personen ble født med for å omtale personen. Så kan hun kle inne meningene sine så "fint" hun bare vil. Det skinner ganske lett igjennom hva som ligger bak.

. Poenget er om hvorvidt det hun sier er korrekt eller ikke og om hvorvidt det kan underbygges med data. Ifølge det de selv skriver der, så er bevisene i beste fall anekdotiske 

'Baity and others with similar beliefs offer anecdotal evidence — crime reports — to support their claims.

But those cases involve sexual predators who put on women's clothes and violated any number of previously existing laws. And conflating "transgender" with "predator" is something many find offensive.

• Liker 1
Skrevet
Akvarium85 skrev (3 minutter siden):

Det er fullt mulig å støtte ytringsfrihet og sympatisere med folk som mister jobben for å uttale seg om ting de mener, selv om man ikke er enig i ALT de noensinne har ment eller sagt. 

Men hvis du bare "støtter" folk med en viss type holdning så skiller det seg ut et mønster etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Herretoalettet er døds ekle. Når det er sånne kjønnsnøytrale toaletter, så er de nesten like ekle. 
Offentlige toaletter er guffne nok, om vi ikke skal forholde oss til menn der inne også. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (3 minutter siden):

Herretoalettet er døds ekle. Når det er sånne kjønnsnøytrale toaletter, så er de nesten like ekle. 
Offentlige toaletter er guffne nok, om vi ikke skal forholde oss til menn der inne også. 

Vet om noen steder der de har gjort det enkelt: flere kjønnsnøytrale toaletter taes i bruk. 

Skrevet
Mari Y skrev (11 minutter siden):

. Poenget er om hvorvidt det hun sier er korrekt eller ikke og om hvorvidt det kan underbygges med data. Ifølge det de selv skriver der, så er bevisene i beste fall anekdotiske 

Det er nok sterkt overdrevet. Uansett om dataene stemte. Da må en få på plass politikk og behandling slik at de med kjønnsinkongruens ikke blir lidende. For de som lider av dette er neppe farlige personer med onde hensikter. At man har litt gatekeeping er jeg ikke uenig i. Det bør være en prosess involvert for å bytte kjønn, for jeg ser jo at en potensielt kan utnytte dette. Slik som de som bytta kjønn for å komme inn på et studium. Problemet med de "radikale" er at de ikke anerkjenner at folk kan være trans. Når folk har slike holdninger så er det jo dødfødt å prøve å tilpasse samfunnet slik at det fungerer best mulig for alle.

Skrevet

Det er en grunn til at kvinner og menn har separate toaletter, garderober, fengsler, krisesentre, avdelinger på sykehus o.l. 

Det er en rettighet kvinner og menn har kjempet for. En rettighet til å føle seg trygg. 

Det er for kvinner trygghet. Ved å åpne disse dørene for hvem som helst som 'føler seg kvinne" så vil kvinner miste denne rettigheten og tryggheten. 

Jeg håper alle dere som kjemper for transrettigheter forstår at dere innskrenker biologiske kvinners rettigheter i samme slengen. 

Om transkvinner kjemper for egne garderober, toaletter, fengsler, krisesenter og avdelinger på sykehus så skal jeg kjempe sammen med dem. Men det gjør dem ikke. 

Og det spiller ingen rolle for Frida at den nakne mannekroppen i dusjen ved siden av henne identifiserer seg som kvinne. Hennes følelse av trygghet blir krenket. Har hun, som altfor mange andre jenter og kvinner, opplevd overgrep av menn tidligere kan dette oppleves svært traumatisk. 

Jeg velger å kjempe for bioligiske kvinner, og det er helt absurd at våre sårt tiltrengte rettigheter nå blir utfordret av menn som "føler seg" kvinne, og deres blinde tilhengere som trakasserer alle som prøver si ifra om at dette ikke er greit. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Mari Y skrev (1 time siden):

Hvordan vet vi at det stemmer, dog? Man har sett på data og funnet at det ikke finnes noen data på det at menn kan missbruke sin stilling til og å forgripe seg på offentlige toaletter. 

https://www.npr.org/2016/05/15/477954537/when-a-transgender-person-uses-a-public-bathroom-who-is-at-risk

'UCLA School of Law's Williams Institute, a research group that focuses on sexual orientation and gender identity law and policy, is working on a study to learn whether extending public accommodations rights to transgender people leads to more crimes by predators.

Early indications are that it does not.

"As far as we know there hasn't been some sort of, you know, devolving into chaos in restrooms," says Jody Herman, a public policy scholar at the institute.'

. Og jeg er forsåvidt ikke kjent med at det du nevner har skjedd i Norge. 

Hvis du påtar dette, bør du ikke også underbygge det? 

Jeg snakker ikke om offentlige toaletter nå, men generelt om å gi personer med penis og mannlig utseende tilgang til typiske kvinnearenaer. Dessverre skjer en del overgrep mot biologiske kvinner. Derfor må vi ha kjøreregler både for å begrense antall overgrep, og for å ikke retraumatisere de biologiske kvinnene. 

• Liker 13
Skrevet
Mari Y skrev (44 minutter siden):

Vet om noen steder der de har gjort det enkelt: flere kjønnsnøytrale toaletter taes i bruk. 

Men da er det jo ikke noe problem! Problemene oppstår når man absolutt skal trykke personer med penis på arenaer der kvinner er nakne/ekstra utsatt. Jeg er helt for at man skal ha flere kjønnsnøytrale toaletter, garderober og fengsler! Men ikke omgjør kvinnearenaer til kjønnsnøytrale arenaer, uten å beholde noen av kvinnearenaene. ALLE må kunne få velge, ikke bare transpersoner.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
yamask skrev (4 minutter siden):

Det er en grunn til at kvinner og menn har separate toaletter, garderober, fengsler, krisesentre, avdelinger på sykehus o.l. 

Det er en rettighet kvinner og menn har kjempet for. En rettighet til å føle seg trygg. 

Det er for kvinner trygghet. Ved å åpne disse dørene for hvem som helst som 'føler seg kvinne" så vil kvinner miste denne rettigheten og tryggheten. 

Jeg håper alle dere som kjemper for transrettigheter forstår at dere innskrenker biologiske kvinners rettigheter i samme slengen. 

Om transkvinner kjemper for egne garderober, toaletter, fengsler, krisesenter og avdelinger på sykehus så skal jeg kjempe sammen med dem. Men det gjør dem ikke. 

Og det spiller ingen rolle for Frida at den nakne mannekroppen i dusjen ved siden av henne identifiserer seg som kvinne. Hennes følelse av trygghet blir krenket. Har hun, som altfor mange andre jenter og kvinner, opplevd overgrep av menn tidligere kan dette oppleves svært traumatisk. 

Jeg velger å kjempe for bioligiske kvinner, og det er helt absurd at våre sårt tiltrengte rettigheter nå blir utfordret av menn som "føler seg" kvinne, og deres blinde tilhengere som trakasserer alle som prøver si ifra om at dette ikke er greit. 

Dette! Jeg vil gjerne støtte alle transpersoner som kjemper for EGNE kategorier av toppidrett, toaletter, garderober og så videre. Men jeg kommer ikke til å støtte dem i å kjempe for å komme inn på de biologiske kvinners arenaer uten disse kvinners samtykke. 

• Liker 17
Skrevet
Mari Y skrev (47 minutter siden):

Kan jeg forresten stille deg et spørsmål som ingen transaktivister enda har klart å svare meg på:

Hvis vi tar utgangspunktet i at man skal benytte seg av garderober, rom på sykehus, fengsler osv ikke ut fra hva man ser ut som, men hva man identifiserer man seg som. Det betyr at transkvinner skal inn på kvinnetoaletter, ifølge aktivistene. Nå har det skjedd et par tilfeller der transmenn fødte barn. På de fleste sykehusene i Norge har man begrenset med enerom, noen sykehus har kun flermannsrom. Hvordan blir det da med kvinne vs. transmann? Man kan ikke tvinge en kvinne til å dele rom med en mann på sykehus. Betyr det at transmannen kanskje må på en annen avdeling, sammen med biologiske menn? Eller mener du at biologiske kvinner må godta å dele rom både med andre biologiske kvinner, transkvinner med penis og mannlig utseende, og transmenn? Mens biologiske menn ikke trenger å ta stilling til noe av dette, siden de fleste transkvinner ikke ønsker å dele rom med biologiske menn, og det samme gjelder transmenn med kvinnelig utseende? 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, Mari Y said:

Ha, det er guffent. Ofte står setet oppe, og man ser gule dråper. Ikke er menn så veldig god på å trekke ned heller. Guffent. Tenker det beste er dametoalettet, mye bedre. 

På ferie i sommer på en turist attraksjon var det lang rekke med blandingstoLetter, og menn og kvinner blandet i køen. Jeg slapp folk før meg, for å gå på en do som hadde blitt brukt av damer. 

Guffne greier. 

• Nyttig 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

Ha, det er guffent. Ofte står setet oppe, og man ser gule dråper. Ikke er menn så veldig god på å trekke ned heller. Guffent. Tenker det beste er dametoalettet, mye bedre. 

På ferie i sommer på en turist attraksjon var det lang rekke med blandingstoLetter, og menn og kvinner blandet i køen. Jeg slapp folk før meg, for å gå på en do som hadde blitt brukt av damer. 

Guffne greier. 

Ja, disse bør være i tillegg til kvinne og herretoaletter, hvis ikke har det jo liten hensikt. 

Stedet jeg jobber på har dette. Vi har herretoalett, kvinnetoalett og ett "kjønnsnøytralt" toalett. Sistnevnte brukes så og si aldri. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...