I Grosny Skrevet 13. mars 2022 #461 Skrevet 13. mars 2022 (endret) Lothlorien- skrev (8 minutter siden): Rowling sier vel bare noe mange tenker, og noe som er biologisk fakta. De som kritiserer henne, og boikotter henne til og med, avslører at de egentlig er totalitære og intolerante. Spesielt grovt at flere Harry Potter-skuespillere har valgt å dolke henne i ryggen, til tross for at de vel egentlig skylder henne karrieren sin. Utakknemlig og usympatisk. Jeg har ikke fulgt med på dette styret rundt Rowling. Hva er det hun har sagt som får folk så sinte? Er det at kvinner menstruerer? Om hun ikke regner menn med kvinnefølelse som kvinner så er vel ikke det så mye å ta på vei for, selv om menn kan "menstruere" litt i rompa (hemoroider? sår i tarmen?) Endret 13. mars 2022 av I Grosny 4
Lothlorien- Skrevet 13. mars 2022 #462 Skrevet 13. mars 2022 I Grosny skrev (30 minutter siden): Jeg har ikke fulgt med på dette styret rundt Rowling. Hva er det hun har sagt som får folk så sinte? Er det at kvinner menstruerer? Om hun ikke regner menn med kvinnefølelse som kvinner så er vel ikke det så mye å ta på vei for, selv om menn kan "menstruere" litt i rompa (hemoroider? sår i tarmen?) Ja, er bl.a. det hun har uttalt ja. Noe som jo er helt ukontroversielt, i et sunt samfunn vel å merke. 19 3
Raven.Writingdesk Skrevet 14. mars 2022 #463 Skrevet 14. mars 2022 I Grosny skrev (21 timer siden): Virkeligheten er nok mer nyansert. Det finnes to hovedkjønn, og noe i mellom, som f.eks. hermafroditter/tvekjønnede. https://sml.snl.no/hermafrodittisme_-_hos_mennesket Slik jeg har forstått det så er det noe i hjernen eller noe med systemet til transpersoner som gjør at fysisk og mentalt kjønn ikke er det samme. Og samtidig: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/07/31/menn-og-kvinners-hjerne-mer-like-enn-tidligere-antatt/ Utdrag fra teksten: « 15 av 18 hjernestrukturer var like Det er mange ulike metoder som brukes for å beregne den relative størrelsen av en hjernestruktur, og det er ingen enighet om hvilken metode som er riktig. Dataene er hentet fra MR-kohorten i Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Den består av 1006 deltakere. 152 kvinner og 152 ble plukket ut fordi de hadde lik hodestørrelse. – I denne gruppen fant vi at kun tre av 18 hjernestrukturer var ulike hos menn og kvinner». 3
I Grosny Skrevet 14. mars 2022 #464 Skrevet 14. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (5 timer siden): Og samtidig: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/07/31/menn-og-kvinners-hjerne-mer-like-enn-tidligere-antatt/ Utdrag fra teksten: « 15 av 18 hjernestrukturer var like Det er mange ulike metoder som brukes for å beregne den relative størrelsen av en hjernestruktur, og det er ingen enighet om hvilken metode som er riktig. Dataene er hentet fra MR-kohorten i Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Den består av 1006 deltakere. 152 kvinner og 152 ble plukket ut fordi de hadde lik hodestørrelse. – I denne gruppen fant vi at kun tre av 18 hjernestrukturer var ulike hos menn og kvinner». For å finne ut om trans mentalt er kvinner, menn eller noe i mellom så ville jeg gjort det med spørsmål, kanskje en skala fra en til 10 der de plasserer seg der de synes de passer.
Raven.Writingdesk Skrevet 14. mars 2022 #465 Skrevet 14. mars 2022 I Grosny skrev (1 time siden): For å finne ut om trans mentalt er kvinner, menn eller noe i mellom så ville jeg gjort det med spørsmål, kanskje en skala fra en til 10 der de plasserer seg der de synes de passer. Jeg synes dette blir en veldig forenkling av virkeligheten, for hvilket spørsmål mener du da vil være «100 % kvinne svar» og «100 % manne svar»..? Hvilket spørsmål vil vise at : 1 = «lite kvinnelig» og 10 er «særdeles kvinnelig»..? Det finnes ingen slike spørsmål vil jeg påstå.. egenskapene av «tenke» som en mann eller kvinne er ikke så kategorisk som enkelte ønsker å fremstille det til å være. ( Uten at det betyr at kjønnene ikke er kategoriske, da de Biologisk sett kan måles og veies ut ifra objektive, kliniske vurderinger. ) 6
I Grosny Skrevet 14. mars 2022 #466 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden): Jeg synes dette blir en veldig forenkling av virkeligheten, for hvilket spørsmål mener du da vil være «100 % kvinne svar» og «100 % manne svar»..? Hvilket spørsmål vil vise at : 1 = «lite kvinnelig» og 10 er «særdeles kvinnelig»..? Det finnes ingen slike spørsmål vil jeg påstå.. egenskapene av «tenke» som en mann eller kvinne er ikke så kategorisk som enkelte ønsker å fremstille det til å være. ( Uten at det betyr at kjønnene ikke er kategoriske, da de Biologisk sett kan måles og veies ut ifra objektive, kliniske vurderinger. ) Det jeg mener er at det bare er transene selv som vet hvor mye kvinne eller mann de mentalt er. Det mentale kan ikke vi observere, men vi kan observere det fysiske. Hvis en transe forteller meg at han er 74,2 % kvinne, 14% mann og resten intetkjønn, så tar jeg hen på ordet. Men dersom en transe skal stille i kvinneklassen i idrett så bør hen stille med et handicap. F.eks blyvest. (Dårlig ide i svømming og skihopping?) Endret 14. mars 2022 av I Grosny 1
Raven.Writingdesk Skrevet 14. mars 2022 #467 Skrevet 14. mars 2022 (endret) I Grosny skrev (24 minutter siden): Det jeg mener er at det bare er transene selv som vet hvor mye kvinne eller mann de mentalt er. Det mentale kan ikke vi observere, men vi kan observere det fysiske. Hvis en transe forteller meg at han er 74,2 % kvinne, 14% mann og resten intetkjønn, så tar jeg hen på ordet. Jeg skjønner hva du mener, men likevel mener jeg at det er ikke helt så enkelt, fordi hva hver enkelt definerer som en «kvinnelig» eller «mannlig» del av seg selv er ikke bare individ avhengig men også kulturelt. I dag anser vi rosa som en typisk jentefarge, men for flere hundrede år siden var rosa fargen små guttebarn ble kledd opp i. Det er også en slags kulturell greie at jenter ikke er like matematiske som gutter. Ergo noen som liker rosa og er dårlig i matte kan ut ifra sin kulturelle oppfattelse av kjønn mene at disse egenskapene utgjør x-prosent «kvinne»/«mann» i seg selv. Jeg tviler ikke på at de som er født trans identifiserer seg med motsatt kjønn, jeg mener bare at det er umulig å måle dette så systematisk som du insinuerer. Ikke ser jeg relevansen av det heller, hva spiller det for en rolle om man «føler seg» 74 % eller 80 eller 92 % av ett kjønn? Det viktigste er vel at man trives med seg selv, uansett om det er via å identifiserer seg som sitt eget eller motsatt kjønn? Det er en kjent tidligere transseksuell kvinne som jeg dessverre ikke husker navnet på (men hun er velkjent for det jeg nå skal fortelle så kanskje noen andre kan si navnet?) - hun identifiserte seg ikke som kvinne da hun hadde det vi kulturelt anser som en del maskuline egenskaper. Hun ble vel mer eller mindre støttet (oppmuntret?) til å endre kjønn og startet på hormonbehandling. Hun forteller veldig utfyllende hvordan dette med identitetskrise bidro til at hun ble dyttet mer og mer i retning av å endre kjønn, at hun da fikk positiv oppmerksomhet osv. ikke minst blant kvinner som hun var tiltrukket av. Problemet var bare at når hun da var langt inn i hormonbehandlingen, så følte hun seg heller ikke komfortabel i rollen som mann. Det viser seg at en relativt stor andel av kvinner som har startet opp hormonbehandling/kjønnskorrigering, erfarer at dette ikke var riktig likevel. De angrer, rett og slett. Og for mange er det irreversible konsekvenser de lider av i ettertid (problemer med å få barn) Kvinnen jeg har glemt navnet på, konkluderte egentlig med at hun simpelthen var lesbisk og hadde «individuelle egenskaper» som var mest kulturelt vanlig for menn å ha. Mine refleksjoner er dermed at vi er alt for opptatt av å putte mennesker i bokser og å kategorisere, og at man dermed kan risikere å «kategorisere» seg selv feil simpelthen fordi man bryter med den forventningen man har til hva man tror man skal være. «Jeg er ikke kvinnelig nok ergo jeg må være mann». Dette behovet for å kategorisere og putte mennesker i bokser er også årsaken til at jeg misliker sterkt transsamfunnet sitt forsøk på å redefinere hva en mann og en kvinne er, via å omdøpe kvinner/menn. En kvinne er fortsatt en kvinne, ut ifra biologiske målbare verdier, men de individuelle egenskapene kan romme så mangt, nettopp fordi det ikke er noen fasit på en kvinnes egenskaper. Hun kan være både sterk, robust, høylytt, energisk, dominerende, osv. og fortsatt like kvinnelig som en der har motsatte egenskaper. Men en kvinne er og forblir det kjønnet du er født med. Men derifra og videre, så er en kvinne absolutt hva som helst, av ulike egenskaper. Endret 14. mars 2022 av Raven.Writingdesk 14 4 4
I Grosny Skrevet 14. mars 2022 #468 Skrevet 14. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (24 minutter siden): . Interessant innlegg Du advarer mot hormonbehandling for å endre kjønn fysisk. Jeg er enig med deg. 8
Mari Y Skrevet 25. august 2022 #469 Skrevet 25. august 2022 Dette er litt mer sammensatt enn at kvinner menstruerer. Ikke alle kvinner menstruerer og ikke alle som menstruerer er kvinner Anbefaler og å gå igjennom Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/J._K._Rowling Kontroversen ligger litt i at hun allierte seg med Maya Forstater. Det står under 'Views'. 1 1
Topsi Skrevet 25. august 2022 #470 Skrevet 25. august 2022 likestilling skrev (På 9.6.2020 den 13.16): Det har blitt drama etter at J.K. Rowling har uttalt at kvinner menstruerer. https://www.dagbladet.no/kjendis/jeg-er-dypt-lei-meg/72547491 Harry Potter langer ut og er dypt lei seg. Hvem har rett? Er kvinner kun biologiske kvinner? Som feminist delte hun denne som ville ha en mer lik verden for kvinner (?) men som tydeligvis utelukket transer ved å si "menstruerende mennesker". Nå blir hun kalt transfobisk. Har Rowling et poeng når hun sier at kjønn er ekte, eller er hun transfobisk som den andre siden hevder? Hun har et poeng. Tenk hvor artig det blir med kvinner med penis i vinnefengsler, som skjer i England, med tragiske resultater. Jeg synes kvinner skal føle seg fri for peniser på krisesenter etc. Og, selv om jeg er imot kvotering, så blir det artig når kvinner med penis potensielt tar styreplasser reservert for kvinner etc. Noe av dette er satt på spissen, men det er ikke til å komme forbi at den letteste måten for en mann å komme seg frem på bekostning av kvinner er å kalle seg kvinne 12 3
Woah0 Skrevet 25. august 2022 #471 Skrevet 25. august 2022 JK Rowling er kul! Jeg er personlig ikke fan av LHBT fordi det er for mye lobbyist klubb etter min mening. Men jeg støtter homofile og trans rettigheter i samfunnet, at man ikke skal diskriminere, og de kan ha fester og alt det greia som alle folk liker og slikt. Føler det bare ikke er fokus på å stemme inn ting men går igjennom magiskt. Så er bare det jeg ikke er keen på. 7
Woah0 Skrevet 25. august 2022 #472 Skrevet 25. august 2022 stenalina skrev (På 9.6.2020 den 14.20): Man kan menstruere som transmann eller ikke-binær også. Det er også ikke alle kvinner som menstruerer, f.eks damer etter overgangsalderen, transkvinner og ellers kvinner som av en eller annen medisinsk grunn ikke menstruerer, eller kanskje har fjernet livmor. At Rowling reagerer på formuleringen får være hennes problem. Jeg ser ikke hva som er feil med den. Fikk meg til å tenke på denne i Life of Brian 7 3
Pippi Lotta Skrevet 26. august 2022 #473 Skrevet 26. august 2022 Mari Y skrev (7 timer siden): Dette er litt mer sammensatt enn at kvinner menstruerer. Ikke alle kvinner menstruerer og ikke alle som menstruerer er kvinner Anbefaler og å gå igjennom Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/J._K._Rowling Kontroversen ligger litt i at hun allierte seg med Maya Forstater. Det står under 'Views'. I følge wiki så sier domstolen at Maya Forstater ble diskriminert mot: «The decision of the second tribunal, delivered in July 2022, was that she had been discriminated against because of her gender-critical beliefs.» Om hun ble diskriminert mott er det vel ikke så feil å støte henne? Jeg har ikke satt meg in i alle Forstater sine meninger, men J.K.R. støter vell ikke alle hennes meninger blindt. Hun påpekte at det er problematisk at kvinner mister jobben (gjennom ulovlig diskriminering) for å uttrykke bekymringer rundt lovgivning om kjønn, en tanke jeg tror mange deler. Jeg tror fremdeles det er litte produktivt å stemple alle med bekymringer som manne hatere, man kan ha en genuin bekymring uten at det betyr at man hater noen. 11 6
Pippi Lotta Skrevet 26. august 2022 #474 Skrevet 26. august 2022 (endret) Mari Y skrev (8 timer siden): Dette er litt mer sammensatt enn at kvinner menstruerer. Ikke alle kvinner menstruerer og ikke alle som menstruerer er kvinner Anbefaler og å gå igjennom Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/J._K._Rowling Kontroversen ligger litt i at hun allierte seg med Maya Forstater. Det står under 'Views'. Jeg forstår du ønsker å forsvare transpersoner som er bra, de er en utsatt gruppe som bør beskyttes. Samtidig er det noen utfordrende spørsmål rundt temaet som jeg tror man må kunne snakke om. Jeg blir derfor nyskjerrig på hvordan du stiler deg til andre spørsmål. Er alle som er kritiske til dagens medisinske behandling også bare manne hatere? Er mennesker som har skiftet kjøn på feil grunnlag og bruker sinne erfaringer til å advare andre «terfere»? I denne artikkelen uttaler personer fra Harry Benjamin senteret seg kritisk til dagens behandling, synes du dette er problematiske utalelser? Eller ser du at det finnes utfordrende spørsmål, bare ikke rundt det J.K.R. bekymrer seg for? https://www.nrk.no/trondelag/harry-benjamin-ressurssenter-om-behandling-for-transpersoner_-frykter-medisinsk-skandale-1.15959687 Endret 26. august 2022 av Pippi Lotta 13
ops2 Skrevet 26. august 2022 #475 Skrevet 26. august 2022 For å være en transkvinne, må man være født som mann. For å være en transmann, må man være født som kvinne. En kvinne som fjerner eggstokkene, blir ikke en mann. Menn er ikke "kvinner uten eggstokker". En mann som fjerner penis, blir ikke en kvinne. Kvinner er ikke "menn uten penis". Man blir ikke "tildelt" kjønn ved fødselen. Kjønnet blir observert. Et bittelite mindretall har en genfeil. Dette kalles ikke intetkjønn eller tredje kjønn. Det er spesifikke diagnoser. Og de som er født med en slik diagnose, blir dypt fornærmet hvis noen skulle kalle de intetkjønn. Kjønnsidentitet kan aldri erstatte biologisk kjønn. Man kan gjøre mye utseendemessig med hormoner og kirurgi. Det endrer ikke biologisk kjønn. For å komme tilbake til det, så beholder 90% av transkvinnene sin penis. Dette gjelder for eksempel kjendissvømmeren Lia Thomas. Jeg ville ikke bragt opp det i sosiale sammenhenger. Hvis noen presenterte seg som "Kate" og jeg skjønte det er en transkvinne, så ville jeg bare smilt og sagt "Hyggelig å treffe deg, Kate". Hvis Kate derimot begynte å snakke om at transkvinner er kvinner, og de må få konkurrere mot kvinner, og at tenåringer må settes på pubertetsblokkere uten psykologisk evaluering, så ville nok jeg sagt hva jeg mener til Kate. Og etter hvert som diskusjonen ble mer opphetet, så ville nok Kate få hørt av meg at biologi er ikke en følelse eller en identitet. 21 2 6
Gibralfaro Skrevet 26. august 2022 #477 Skrevet 26. august 2022 On 8/25/2022 at 10:17 PM, Mari Y said: Kontroversen ligger litt i at hun allierte seg med Maya Forstater. Hvorfor er det et problem? Er ikke dette noe hun kan/burde velge/styre selv? Som alle oss andre? 11
Isambard Skrevet 26. august 2022 #478 Skrevet 26. august 2022 Mari Y skrev (På 25.8.2022 den 22.17): Dette er litt mer sammensatt enn at kvinner menstruerer. Ikke alle kvinner menstruerer og ikke alle som menstruerer er kvinner Anbefaler og å gå igjennom Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/J._K._Rowling Kontroversen ligger litt i at hun allierte seg med Maya Forstater. Det står under 'Views'. Takk for linken. Rowling allierte seg altså ikke med Maya Forstater. Hun protesterte på at Maya mistet jobben på grunn av sine meninger. Det er ikke det samme. Ytringsfrihet betyr at man ikk knebler de man er uenig med. 18 2
ops2 Skrevet 28. august 2022 #479 Skrevet 28. august 2022 (endret) Maya Forstaters seier i retten skal visstnok ankes. Dette var 3. gang hun var i retten. Så det er opp til arbeidsgiveren om de anker saken. Maya Forstater was discriminated against over gender-critical beliefs, tribunal rules | Transgender | The Guardian Det er ganske klart og tydelig. Quote It said they were “fairly mild examples” of mockery, adding: “Mocking or satirising the opposing view is part of the common currency of debate.” Retten sa at uttalelsene til Maya Forester var «ganske milde eksempler» på hån, og la til: «Latterliggjøring eller satire av det motsatte synet er en del av den felles debattvalutaen.» Dette burde norsk lov ha i tankene når de skal avgjøre om det blir tatt ut tiltale mot Christina Ellingsen i saken hvor Ellingsen er anmeldt av Christina Jentoft. Norsk rett er ikke det samme som UK rett, men rettsikkerheten og ytringsfriheten burde være lik i Europa. Det burde ikke være slik at det som er lovlig å si i Storbritannia, er ulovlig i Norge. Vi er faktisk ikke i Russland. Maya Forester sa for eksempel: Folk våget ikke å si det de mente; at menn ikke kan bli kvinner, fordi de er redde for å såre menns følelser. Hun sa at å utvide loven til å gi personer lov til å endre sitt kjønn, er et meningsløst konsept, og at det vil underminere kvinners og jenters rettigheter. Hun sa at flertallet av menn beholder sin penis, og at kvinner og jenter mister sikkerhet og trygghet hvis menn kan selv identifisere seg inn hvor kvinner har kjempet for egne kvinnerom. Og: "Jeg synes ikke folk skal presses til å støtte åpenbare vrangforestillinger som at "Transkvinner er kvinner". Maya Forstater wins belief discrimination case over gender-critical views (personneltoday.com) Hun kalte også en mann som identifiserte seg som kvinne bare noen ganger i uken, som en "Deltids transvestitt" (Cross-dresser). Hun sammenlignet det at menn identifisere seg som kvinner, med Rachel Dolezal, som identifiserte seg som farget. (Rachel Dolezal lot som om hun var farget i flere år, før hun ble avslørt) Maya Forester sa at hvis det ble lovlig å endre kjønn selv, var det dumt, farlig og urettferdig. Nemnda erkjente også at Forstater hadde hatt rett til å kritisere dem som hadde motsatt syn på henne, og hadde gjort det legitimt. Og at selv om noen mente at ytringene brøt loven, så var de fremdeles beskyttet av loven (om ytringsfrihet). Quote The tribunal also recognised that Forstater had been entitled to criticise those holding an opposite view to her, and had done so legitimately. It found that the mere fact that offence may be taken to a particular statement was not sufficient to render it incapable of legal protection. Endret 28. august 2022 av ops2 5 7
Mari Y Skrevet 2. januar 2023 #480 Skrevet 2. januar 2023 Her bør man nesten følge litt med på hva hun har skrevet opp igjennom. Jeg synes denne taken er god
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå