Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
paprikaskrue skrev (1 time siden):

Menn på 2,10 eller en random tulling som krever å sone i kvinnefengsel har ingenting med den hun er eller det livet vi lever. Et helt vanlig A4-liv.

Hva tenker du jeg bør svare når folk bruker argumenter menn på 2,10 i kvinnegarderoben eller at transkvinner er (biologiske) menn som underforstått utgjør en risiko?

Lia Thomas, helt «vanlig» transkvinne. Høyde: 1.85.

Catilyn Jenner, helt «vanlig» transkvinne. Høyde: 1.88

At du nekter å inkludere transkvinner som er fysisk store med mange likhetstrekk med menn, viser egentlig at du diskriminerer transkvinner når du ikke inkluderer disse transkvinnene som likeverdige med din kjæreste. Alle disse er transkvinner og alle må behandles likt. 

IMG_8715.jpeg

IMG_8716.jpeg

• Liker 7
Gjest paprikaskrue
Skrevet
18 minutter siden, Full Ugle said:

Jeg tenker at du må ta det på alvor fordi alle transkvinner er ikke kjæresten din.

Så når du anser det som «tull» å snakke om transkvinner som er store og fulle av testosteron ser du ikke lenger enn din egen nesetipp. 

Det handler om synet på transkvinner som gruppe. Min kjæreste vil rammes direkte av holdninger som at transkvinner egentlig er menn og egentlig bør holdes unna områder som er ment for ekte kvinner.

Jeg forstår spørsmålene som dukker opp i med selvidentifisering og min kjæreste ønsker heller ikke menn i kvinnegarderoben, men i realiteten er dette et ikke-eksisterende problem all den tid man har sosiale normer og sanksjoner.

Man kunne hatt spennende diskusjoner rundt kjønn og kjønnsidentitet, men så er det altså debatten om biologiske menn i kvinnegarderober man har endt opp med....

Skrevet
paprikaskrue skrev (Akkurat nå):

Det handler om synet på transkvinner som gruppe. Min kjæreste vil rammes direkte av holdninger som at transkvinner egentlig er menn og egentlig bør holdes unna områder som er ment for ekte kvinner.

Jeg forstår spørsmålene som dukker opp i med selvidentifisering og min kjæreste ønsker heller ikke menn i kvinnegarderoben, men i realiteten er dette et ikke-eksisterende problem all den tid man har sosiale normer og sanksjoner.

Man kunne hatt spennende diskusjoner rundt kjønn og kjønnsidentitet, men så er det altså debatten om biologiske menn i kvinnegarderober man har endt opp med....

Nei, det er du som drar debatten inn i garderoben. Jeg har problematisert at begrepet «trans» har nærmest blitt tabu. At transkvinner hevder seg være det samme som kvinner, at kvinner som hevder det er skille mellom transkvinner og kvinner kategoriseres som «TERF» - et konstruert ord av transbevegelsen, samme som begrepet «cis» som også ee et konstruert begrep av transbevegelsen  tildelt en gruppe mennesker som allerede har en tilhørighet og en identitet. Jeg har påpekt at å omtale noen som «cis» er like problematisk som å omtale transkvinner som menn. Likevel ser jeg du bruker «cis» begrepet. 
Jeg er lite opptatt av garderober. Jeg er mest opptatt av den frekkheten og manglende respekt mot kvinner som gruppe, og transsamfunnet sin taktløshet når de tildeler kvinner nye pronomen/merkelapper, fullstendig likegyldig til hva kvinner faktisk sier selv.  
Og med det sagt: hvis kvinner som har opplevd voldtekt og overgrep av menn, og har store problemer med å forholde seg til menn, velger å benytte seg av arena de anser som trygge, skal latterliggjøres av deg fordi du mener det ikke er «spennende» nok, - så er det enda ett eksempel på den taktløsheten og manglende evnen til å lytte til kvinners stemme, som nevnt ovenfor. Det er mye rop og vræl, krav og skjellsord fra transbevegelsen. Lite lytting og forståelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest paprikaskrue
Skrevet
3 minutter siden, Full Ugle said:

At du nekter å inkludere transkvinner som er fysisk store med mange likhetstrekk med menn, viser egentlig at du diskriminerer transkvinner når du ikke inkluderer disse transkvinnene som likeverdige med din kjæreste. Alle disse er transkvinner og alle må behandles likt. 

IMG_8715.jpeg

IMG_8716.jpeg

5 minutter siden, Full Ugle said:

IMG_8715.jpeg

IMG_8716.jpeg

Jeg snakket om menn ikke transkvinner.

Hvorfor henger du ut disse to personene som eksempler på transkvinner som egentlig har mannlige trekk?

Skrevet
paprikaskrue skrev (2 minutter siden):

Hvorfor henger du ut disse to personene som eksempler på transkvinner som egentlig har mannlige trekk?

Lia Thomas har penis, dater kvinner og har sex med kvinner. Hennes lagvenninner meldte om ubehag i garderober, da de ikke ønsket å kle seg nakne foran en naken person på 185 cm med store muskler og penis, som tenner seksuelt på kvinner. Det er flere slike transkvinner i Vesten. I Østen derimot, for eksempel i Thailand, er transkvinnene ofte mye mer feminine, mindre i størrelsen og ligner biologiske kvinner. Det som er litt artig, at de østlige transkvinnene ofte kaller seg "ladyboys" og skriker ikke høyt om at de ønsker å bli kalt kun "kvinner". 

Derfor tror flere av oss at det er de mest aggressive, vestlige transkvinnene med mannlige hormoner, mannlig tenningsmønster og tankesett, som skriker høyest om å få være med på alle kvinnearenaer. De aller fleste transkvinner som ønsker å konkurrere mot biologiske kvinner i idrett, er 185 cm eller høyere, har svære muskler og penis, og ser ut som menn.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Jeg viste til at «transkvinne» inkluderer alle former og fasonger, også de som har fysikk lik menn.

Du mente derimot at transkvinner med mannlig fysikk var «lite viktig» i diskusjonen. 

Begge disse transkvinnene har en fysikk som er mer tilnærmet mannlig enn kvinnelig, spesielt med tanke på høyde.

Så når kvinner i denne tråden utviser bekymring over transkvinner med mannlig fysikk i garderober, kvinnehus, kvinnefengsel (kvinneidrett) - og du avfeier dette som «lite relevant» - er det kanskje greit å se noen konkrete eksempel på at det er høyst relevant.

At kvinner med en gjennomsnittshøyde på 1.67 problematiserer det å dele private kvinnelige arena med transkvinner på nesten 1.90. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Lia Thomas har penis, dater kvinner og har sex med kvinner.

Edit: Tok feil av brukere 

Endret av Full Ugle
Skrevet
paprikaskrue skrev (18 minutter siden):

Vel, jeg ønsker ikke å se din kjærestes penis i damegarderoben. Hvis hun kler seg naken der, vil jeg skifte på do og dusje med badedrakt. Kommer badevakta og ber meg om å dusje naken, vil jeg oppfordre henne til å kle seg naken foran din kjæreste først, før noen andre gjør det. Du liker din kjærestes penis og synes det er fint å se på den. Vi andre ønsker det ikke.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Jeg viste til at «transkvinne» inkluderer alle former og fasonger, også de som har fysikk lik menn.

Du mente derimot at transkvinner med mannlig fysikk var «lite viktig» i diskusjonen. 

Begge disse transkvinnene har en fysikk som er mer tilnærmet mannlig enn kvinnelig, spesielt med tanke på høyde.

Så når kvinner i denne tråden utviser bekymring over transkvinner med mannlig fysikk i garderober, kvinnehus, kvinnefengsel (kvinneidrett) - og du avfeier dette som «lite relevant» - er det kanskje greit å se noen konkrete eksempel på at det er høyst relevant.

At kvinner med en gjennomsnittshøyde på 1.67 problematiserer det å dele private kvinnelige arena med transkvinner på nesten 1.90. 

Hun påstår jo at alle transkvinnene blir nærmest sterilisert. Jeg lurer på hvordan lesbiske transkvinner, inkludert hennes egen kjæreste, klarer å ha sex med kvinner når de ikke har fungerende kjønnsorgan.

• Liker 6
Skrevet
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Er ikke du også kvinne sammen med en transkvinne….???? Og omtaler henne som «lesbisk»…? 

Jeg er sammen med en mann. 

Skrevet
Full Ugle skrev (2 minutter siden):

Eller krisesentre der enkelte av de biologiske kvinnene, gjerne av mindre størrelse, har blitt grovt voldtatt av personer med penis, og risikerer å møte peniser som sitter på en 1.90 cm høy person, på krisesenteret. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Jeg er sammen med en mann. 

Beklager, Trodde du var paprikaskrue. Brukernavn gikk i surr 😊

• Hjerte 1
Gjest paprikaskrue
Skrevet
4 minutter siden, Full Ugle said:

Nei, det er du som drar debatten inn i garderoben. Jeg har problematisert at begrepet «trans» har nærmest blitt tabu. At transkvinner hevder seg være det samme som kvinner, at kvinner som hevder det er skille mellom transkvinner og kvinner kategoriseres som «TERF» - et konstruert ord av transbevegelsen, samme som begrepet «cis» som også ee et konstruert begrep av transbevegelsen  tildelt en gruppe mennesker som allerede har en tilhørighet og en identitet. Jeg har påpekt at å omtale noen som «cis» er like problematisk som å omtale transkvinner som menn. Likevel ser jeg du bruker «cis» begrepet. 
Jeg er lite opptatt av garderober. Jeg er mest opptatt av den frekkheten og manglende respekt mot kvinner som gruppe, og transsamfunnet sin taktløshet når de tildeler kvinner nye pronomen/merkelapper, fullstendig likegyldig til hva kvinner faktisk sier selv.  
Og med det sagt: hvis kvinner som har opplevd voldtekt og overgrep av menn, og har store problemer med å forholde seg til menn, velger å benytte seg av arena de anser som trygge, skal latterliggjøres av deg fordi du mener det ikke er «spennende» nok, - så er det enda ett eksempel på den taktløsheten og manglende evnen til å lytte til kvinners stemme, som nevnt ovenfor. Det er mye rop og vræl, krav og skjellsord fra transbevegelsen. Lite lytting og forståelse. 

Transkvinner bærer ikke ansvaret for at kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn.

Du hevder at du mener at det er problematisk at transkvinner omtales som menn, men resten av det innlegget ditt viser hva du egentlig tenker. "Frekkehet og manglende respekt"...toleransen stakk ikke så veldig dypt eller hva?

Skrevet
paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Transkvinner bærer ikke ansvaret for at kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn.

Du hevder at du mener at det er problematisk at transkvinner omtales som menn, men resten av det innlegget ditt viser hva du egentlig tenker. "Frekkehet og manglende respekt"...toleransen stakk ikke så veldig dypt eller hva?

Nei. Men kvinner som har opplevd overgrep, kan føle seg utrygge i et rom med en person som ser ut som en mann. Når begge to er nakne. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
paprikaskrue skrev (4 minutter siden):

«Transkvinner bærer ikke ansvaret for ar kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn»..? - nei; men de har ingen rett til å forlange å tilhøre en kvinnelig arena heller. Det er poenget. Toleransen sitter dypt for begge parter; jeg forstår at transkvinner ønsker tilhørighet blant kvinner samtidig som at jeg forstår at de ikke kan kreve den nettopp grunnet at de ikke er kvinner, og at kvinner har kjempet frem trygge arena. At du svarer slik du gjør: «transkvinner bærer ikke ansvaret for»….. - viser den manglende respekten og forståelsen jeg snakker om. 

1.) Du nekter å forholde deg til at transkvinner kan ha penis.

2.) Du nekter å forholde deg til at transkvinner kan bikke 1.85 og være fulle av testosteron.

3.) Du ser ikke relevansen av å diskutere at voldsutsatte kvinner må få ha trygge arena kun for kvinner.

Sunmasummarium, punkt 1+2+3 = Frekkhet og manglende toleranse. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest paprikaskrue
Skrevet
2 minutter siden, Rosalilje84 said:

Nei. Men kvinner som har opplevd overgrep, kan føle seg utrygge i et rom med en person som ser ut som en mann. Når begge to er nakne. 

Hvem har sagt at de trenger å være nakne? Hvor går grensen for hva som er så se kvinnelig nok ut?

Skrevet
Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke være begge naken en gang. 

• Liker 5
Skrevet
paprikaskrue skrev (Akkurat nå):

Hvem har sagt at de trenger å være nakne? Hvor går grensen for hva som er så se kvinnelig nok ut?

For å være kvinne handler ikke om å SE kvinnelig ut!

Du blir ikke kvinne av å ta x antall sprøyter eller operasjoner! 

Å være kvinne er ikke en maske eller hatt du bare kan kle på deg. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest paprikaskrue
Skrevet
1 minutt siden, Full Ugle said:

«Transkvinner bærer ikke ansvaret for ar kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn»..? - nei; men de har ingen rett til å forlange å tilhøre en kvinnelig arena heller. Det er poenget. Toleransen sitter dypt for begge parter; jeg forstår at transkvinner ønsker tilhørighet blant kvinner samtidig som at jeg forstår at de ikke kan kreve den nettopp grunnet at de ikke er kvinner, og at kvinner har kjempet frem trygge arena. At du svarer slik du gjør: «transkvinner bærer ikke ansvaret for»….. - viser den manglende respekten og forståelsen jeg snakker om. 

1.) Du nekter å forholde deg til at transkvinner kan ha penis.

2.) Du nekter å forholde deg til at transkvinner kan bikke 1.85 og være fulle av testosteron.

3.) Du ser ikke relevansen av å diskutere at voldsutsatte kvinner må få ha trygge arena kun for kvinner.

Dine argumenter bygger på logikken om at transkvinner er menn. Å akspetere at de faktisk har en kvinnelig kjønnsidentet ville bety at man også må akseptere at de inkluderes som kvinner. Det er din rett å mene hva du vil.

Jeg tror egentlig jeg er ferdig med transdebatten.

Skrevet (endret)
paprikaskrue skrev (20 minutter siden):

Dine argumenter bygger på logikken om at transkvinner er menn. Å akspetere at de faktisk har en kvinnelig kjønnsidentet ville bety at man også må akseptere at de inkluderes som kvinner. Det er din rett å mene hva du vil.

Jeg tror egentlig jeg er ferdig med transdebatten.

Transkvinner er transkvinner! Kun kvinner er kvinner. Begrepet «kvinne» kan ikke manipuleres fra eller til. Det kan ikke kopieres av mennesket. Det er noe statisk og uten evne til å endre seg uten at det da blir noe annet! Akkurat som at sort er sort og hvit er hvit. Endres disse er de ikke sort eller hvit mer, de er noe annet, som regel omtalt som «grått». Sånn er det også med kjønn: mann, kvinne, trans.

Problemet med retorikken din er at du nekter å forholde deg til dette. Du ser ut til å tro at kjønn kan manipuleres til å være noe det ikke er. Utenpå kan det kanskje det, definert som «kjønnsidentitet» men identitet er ikke det samme som kjønn! Følelse er ikke det samme som biologi! Ønsker du en seriøs debatt rundt transmennesker sin aksept i samfunnet må man først ha en forståelse for at mange aldri vil sidestille kjønnsidentitet med kjønn. Dette er ikke det samme. Jeg mener transsamfunnet har bedre av å legge «transkvinner er kvinner» debatten død, og heller snakke om hvordan trans skal inkluderes som trans. La meg problematisere :

Heidi har vært utsatt for grove seksuelle overgrep som barn og ungdom, hun har bodd store deler av livet på institusjon og har problemer med å ivareta hygienen. Hun må veiledes til dusj og tannpuss. Heidi har sagt at hun vil ta imot det forutsatt at kun kvinner hjelper henne. Anne, tidligere Arne, begynner å jobbe på institusjonen hvor Heidi bor.

Skal Anne være en av pleierne som hjelper Heidi? 

Her er det to sårbare sine roller/behov som «kolliderer». Hvem skal bli hensyntatt? 

Det er veldig få arena menn og kvinner segregeres i den vestlige verden; vi har mange offentlige toalett som er unisex, også garderober finnes. Så plassene trans faktisk risikerer å segregeres er etter min oppfatning ikke så veldig mange.

Hvis de ikke skal segregeres er det fordi man mener behovet for at transkvinner inkluderes trumfer kvinners behov for kvinnelige arena? 

Men vi klarer aldri diskutere dette fordi transsamfunnet holder fast ved at det «er ingen forskjell» på transkvinner og kvinner. (Til tross for at transkvinne altså kan være nesten to meter med penis). 

Tilbake til Heidi og Anne, så er mitt argument at vi først må enes om at Anne faktisk er trans, for å se at dette utgjør en utfordring. Nekter du å i det hele tatt definere Anne som trans, har du ingen evne til å sympatisere med Heidi, eller forstå at for Heidi vil det være et overtramp å la Anne bistå henne med intime prosedyrer, under tro at det er en kvinne som hjelper henne, når det i faktum er en transkvinne. Så ideelt sett hadde Heidi kunne fått velge selv; er du ok med at transkvinner også hjelper deg?

Det samme gjelder kvinnelige garderober, kvinnehus, kvinne idrett: er det OK for kvinner at transkvinner går inn i disse arena og finnes det måter å gjøre det OK på, eventuelt sørge for at de som ikke er OK med det, kan bli ivaretatt og respektert de også?

Jeg startet i denne diskusjonen (for flere måneder siden) med å si at jeg ikke har problemer med transkvinner i garderoben.

Men gjennom å høre kvinner som har andre erfaringer og historier enn meg selv har jeg endret mening. Ikke fordi jeg har mindre lyst til å inkludere transkvinner, jeg har dog respekt for at de (få) arena hvor menn og kvinner faktisk er segregert, kan være særdeles viktig for kvinner å bevare.

Har du den samme respekten?

Det ser jeg virkelig ikke.

Jeg ser kun at du avfeier de problemer som forsøkes å belyses med å vise til at det er respektløs å overhodet omtale transkvinner som transkvinner.

Og da kommer du aldri lenger heller.

For jeg har aldri sagt at de er menn. De er dog heller ikke kvinner! De er transkvinner. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...