Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg vet at du er kvinne. Men siden det er det samme for deg hva folk har mellom beina, vil du jo føle deg veldig komfortabel i en herregarderobe. Ikke sant? 

Nei, definitivt ikke, og hold deg til det vi snakker om, du. Ellers ber du om og å bli blokkert.

Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Nei, definitivt ikke, og hold deg til det vi snakker om, du. Ellers ber du om og å bli blokkert.

Det heter ikke "og å", som en annen bruker nettopp påpekte. Men dette er sikkert også et tegn på at alle andre enn deg, tar feil? Du skrev selv at det er ikke så nøye hva folk har mellom beina. Likevel hadde du definitivt unngått å være sammen med nakne menn. Så det ER nøye likevel?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, Helene1982 said:

Hva om transkvinnene ikke er nakne?

Jeg vet ikke. Altså, for min del ser jeg jo ikke hva som er mellom beina på folk. Jeg hadde brydd meg katta om en transmann var naken i garderoben med meg, eller i dusjen med meg. Jeg har jo sett halvt erigerte peniser i garderoben/dusjen (man får jo med seg litt i sidesynet), men tenkt at det er en fysiologisk reaksjon på vasking eller bare en klein random boner.

Så garderober skal være en trygg sfære for kvinner. Jeg er ikke uenig i det, men de fleste kvinner en ekstremt lite i garderober, og vi ønsker som regel ikke en trygg sfære, men at stedene vi ferdes i vårt daglige liv skal være trygge. Vi skal ikke bare føle oss trygge, men vi skal være trygge.

Helt enig i at kvinner skal være trygge. Etter min mening burde man satt inn heftige støt for holdningsendring blant gutter i skolevesenet, med fokus på samtykke og trygghet etc.

Jeg tenker også at transkvinner som har gjennomgått kjønnskorrigerende operasjoner selvfølgelig burde få bruke kvinnegarderoben. Men når jeg kjenner kvinner som ikke vil ha peniser i garderoben, så respekterer jeg det.

Jeg har aldri sagt at andre kvinner som har blitt voldtatt har samme reaksjonsmønster som meg. Jeg har diskutert hvor utbredt det er å ha en trigger ved nakne transpersoner med penis. De aller fleste voldtektsoffere opplever triggere i sin hverdag, og det er som regel ikke i en garderobe. Det kan være steder, lyder, lukter, ting, teksturer, bilder, følelser, temperaturer. Det er helt umulig å unngå.

Det er jo vist til kvinner som synes det er ubehagelig med penis i garderoben i denne tråden, til og med vært kvinner som har uttalt at de ikke vil det. Så enkelt er det.

7 minutter siden, Mari Y said:

Jeg driter i tweetsene til J K Rowling. Det er dere som driver og å kverulerer på de Helvetes Twitter - meldingene. Men om jeg så hadde trykka det opp i fjeset ditt tror jeg du hadde fortsatt med fossroinga.

Jeg står ved at jeg tror neppe hun ville ha støttet disse personene hadde hun ikke vært transfob. 

Ha en god dag videre. 

Du leser som vanlig bare det du vil lese. Jeg tar også med denne støtten, eller "alliansene" som du refererer til, essayet til Rowling etc. Dette er jo poengene dine linker kommer med. Om du synes de er irrelevante må du slutte å legge ved linker du ikke leser.

Det virker til at din reduserte språkforståelse er årsaken til at du finner Rowling transfobisk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke. Altså, for min del ser jeg jo ikke hva som er mellom beina på folk. Jeg hadde brydd meg katta om en transmann var naken i garderoben med meg, eller i dusjen med meg. Jeg har jo sett halvt erigerte peniser i garderoben/dusjen (man får jo med seg litt i sidesynet), men tenkt at det er en fysiologisk reaksjon på vasking eller bare en klein random boner.

Helt enig i at kvinner skal være trygge. Etter min mening burde man satt inn heftige støt for holdningsendring blant gutter i skolevesenet, med fokus på samtykke og trygghet etc.

Jeg tenker også at transkvinner som har gjennomgått kjønnskorrigerende operasjoner selvfølgelig burde få bruke kvinnegarderoben. Men når jeg kjenner kvinner som ikke vil ha peniser i garderoben, så respekterer jeg det.

Det er jo vist til kvinner som synes det er ubehagelig med penis i garderoben i denne tråden, til og med vært kvinner som har uttalt at de ikke vil det. Så enkelt er det.

Du leser som vanlig bare det du vil lese. Jeg tar også med denne støtten, eller "alliansene" som du refererer til, essayet til Rowling etc. Dette er jo poengene dine linker kommer med. Om du synes de er irrelevante må du slutte å legge ved linker du ikke leser.

Det virker til at din reduserte språkforståelse er årsaken til at du finner Rowling transfobisk.

Det er linker jeg allerede har lest. Mer er det ikke og å si om det 

Skrevet
Rosalilje84 skrev (15 minutter siden):

Du vet jo ingenting om hvor utbredt det er, bare fordi du reagerer annerledes. 

Jeg bruker ikke meg som eksempel i det hele tatt. Jeg ser på tallene som er antall svømmehaller og antall besøkende, antall personer som har opplevd overgrep, og antall transpersoner, og antall transpersoner med penis.

Skrevet
Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

Det heter ikke "og å", som en annen bruker nettopp påpekte. Men dette er sikkert også et tegn på at alle andre enn deg, tar feil? Du skrev selv at det er ikke så nøye hva folk har mellom beina. Likevel hadde du definitivt unngått å være sammen med nakne menn. Så det ER nøye likevel?

Jeg regner med du skjønte poenget. 'Har mellom beina' er et ord vi bruker om du ikke har fått det med deg... 

Skrevet
paprikaskrue skrev (5 timer siden):

Støttes.

USA: https://reports.hrc.org/an-epidemic-of-violence-fatal-violence-against-transgender-and-gender-non-confirming-people-in-the-united-states-in-2021

"When lawmakers discuss bills banning transgender and non-binary youth from accessing medical care, playing school sports or using restrooms, it sends a message that even from an early age transgender and non-binary people are different and unwelcome. When media companies give a platform to transphobic content or fail to honor those we’ve lost with dignity in death, it sends a message that trans lives are not valuable. Racism, sexism and pervasive stigma against transgender and non-binary people are all deeply ingrained in our culture, creating a toxic reality for our community. But as we’ve seen from the past, society can change. It must

."https://hrc.imgix.net/assets/images/Fatal-Violence-2020/2019-transgender-violence-risk-graphic.jpg?auto=format,compress&crop=focalpoint&fit=clip&fp-x=0.5&fp-y=0.5&ixlib=php-3.3.1&w=800&s=bd3f8b5c9c1d7d31d60b96d4ac1002b7

Norge: https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602

"Nærmere 25 prosent av de spurte transpersonene i undersøkelsen sier de har blitt truet direkte med vold minst én gang de siste fem årene."

Det er jo en idiotisk tanke.

Menn og kvinner er allerede "satt i båser" basert på vårt kjønn. Det gjør at menn deltar i herresport og kvinner deltar i kvinnesport. Menn går i herregarderober og kvinner går i kvinnegarderober osv. Da bør også ikke binære og transpersoner tåle å bli satt i bås. Da bør de tåle å delta i egen idrett og få sine egne garderober osv osv. For virkeligheten, som de fleste av oss lever i og ikke unnslipper, kan ikke biologisk fødte menn bli kvinner og motsatt. De kan selvsagt få mene det selv uten å bli trakassert og behandlet dårlig! Men de kan ikke forvente at kvinner skal oppgi og miste sine privilegier og rettigheter fordi en bitteliten supermarginal gruppe mennesker tenker de er født i feil kropp. Det strider mot all sund fornuft og logikk!

En annen rar ting er hvor ufattelig viktig det virker å være å ikke støte eller gjøre transpersoners liv ubehagelig, men straks en biologisk født kvinne mister retten sin til å konkurrere i fair sport, er det ingen som hever et øyebryn engang! Her har altså disse kvinnene dedikert hele sitt liv til å konkurrere for å delta i vm og OL, så dukker det plutselig opp en biologisk født mann opp på kvalliken og gruser samtlige damers mulighet til å vinne! Er det rettferdig? Hvor ligger hensynet? Det er altså viktig å ta hensyn til en kvart promilles del av befolkningens følser og behov, men 50% av oss er det bare å drite i?! Jeg klarer ikke med beste vilje å forstå logikken. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke bryr meg om transpersoners ve og vel. Men måten det gjøres på nå skader kvinners rettigheter. Det bør finnes andre måter å løse det på.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Mari Y skrev (31 minutter siden):

Jeg driter i tweetsene til J K Rowling. Det er dere som driver og å kverulerer på de Helvetes Twitter - meldingene. Men om jeg så hadde trykka det opp i fjeset ditt tror jeg du hadde fortsatt med fossroinga.

Jeg står ved at jeg tror neppe hun ville ha støttet disse personene hadde hun ikke vært transfob. 

Ha en god dag videre. 

Skulle ikke du gi deg i denne tråden for sånn 10 sider siden? Denne tråden handler uansett ikke om deg (selv om du prøver hardt å holde på hovedrollen), men om hvorvidt JKR er transfobisk. Og Twittermeldingene er det som startet denne debatten, så derfor er de relevante. Mer enn deg og dine meninger. 

• Liker 6
Skrevet
Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Sitat

Jeg er enig med deg. Og jeg tror at det å være en god venn/venninne og si fra følge vennen/venninnen sin hjem. Ikke filme, men si at dette ikker er greit, er også er viktig. Også er det en del myter som går igjen der offeret får skylden basert på hva de har på seg eller hvem de har vært sammen med. Jeg mener absolutt at en del av undervisningen bør være å ta grep for å være trygg, men kvinner blir ikke voldtatt fordi de har for kort skjørt eller fordi de var for fulle. Ansvaret er alltid på gjerningsmannen.

Sitat

Jeg tenker også at transkvinner som har gjennomgått kjønnskorrigerende operasjoner selvfølgelig burde få bruke kvinnegarderoben. Men når jeg kjenner kvinner som ikke vil ha peniser i garderoben, så respekterer jeg det

Jeg mener at man ikke kan ta en avgjørelse basert på noen i tråden eller noen venninner. Jeg er ikke enig i at om noen sier nei, blir det nei, men jeg synes at man burde gjøre en faktabasert vurdering.

Skrevet
2 minutter siden, Helene1982 said:

Jeg er enig med deg. Og jeg tror at det å være en god venn/venninne og si fra følge vennen/venninnen sin hjem. Ikke filme, men si at dette ikker er greit, er også er viktig. Også er det en del myter som går igjen der offeret får skylden basert på hva de har på seg eller hvem de har vært sammen med. Jeg mener absolutt at en del av undervisningen bør være å ta grep for å være trygg, men kvinner blir ikke voldtatt fordi de har for kort skjørt eller fordi de var for fulle. Ansvaret er alltid på gjerningsmannen.

Jeg mener at man ikke kan ta en avgjørelse basert på noen i tråden eller noen venninner. Jeg er ikke enig i at om noen sier nei, blir det nei, men jeg synes at man burde gjøre en faktabasert vurdering.

Det er jeg helt enig i. Da kan man ikke fornekte at transkvinner følger mannlig mønster når det kommer til forbrytelser (ref mitt forrige innlegg om dette), og at dette gjelder de som har transitioned. 

Uansett regner jeg med at det vil bli høringer om dette skal realistisk vurderes. Og da skal alle syn høres, så får man se hvorvidt det er aksept for det i samfunnet eller ikke.

• Liker 6
Skrevet
Mari Y skrev (1 time siden):

Igjen, hvorfor støtter hun opp om folk som er transfobe dersom hun ikke er transfob? Hvor sannsynlig mener du at det jeg viser til ville vært om hun ikke hadde vært det i det hele tatt? 

For meg høres ikke det hun har sagt trans fobisk ut. Jeg tror hun er bekymring for konsekvensene av endringer som blir gjort, pg derfor snaker om de. Det at hun støtter noe en person sier betyr ikke at hun er ansvarlig for alt annet denne personen sier.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (6 minutter siden):

Ansvaret er alltid på gjerningsmannen.

Selvsagt! Men bidrar ansvarspåleggelse til å forhindre voldtekter, trakassering og overgrep tenker du? For det er vel litt av vitsen med et samfunnsengasjement? Å få slutt på det man mener er en uting?

• Liker 5
Skrevet

and Rosa Freedman, a professor who doxxed a student who emailed her requesting a chat about her views on trans equality' 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

Hvis hun ikke er transfob, hvorfor allierer hun seg da med folk som åpenlyst er det? 

Rosa Freedman er ikke transfob. Hun har bare argumentert imot at hvem som helst kan bytte juridisk kjønn, og grunnene til det er det mange av. Så at hun har "doxxet" en student som sendte henne en passiv aggressiv trussel om å henge henne ut som transfob ser jeg på eneste utvei for henne etter å ha blitt presset opp i et hjørne av transaktivistene. 

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/uk-england-berkshire-46454454.amp 

Ordet transfob og terf er bare et våpen transaktivistene bruker aktivt for å kansellere meningsmotstandere. Og det er jo sabla enkelt også, for folk som deg går jo rett på limpinnen. 

Det MÅ være lov å stille kritiske spørsmål når en liten gruppe mennesker vil omvelte samfunnet på et blunk. Men de har gjort det umulig å diskutere i det offentlige ordskiftet og vipps så kan hvem som helst skifte juridisk kjønn og valse nakne inn i damegarderober, vinne verdensmesterskap for kvinner, sone i kvinnefengsel osv osv. Det skremmer meg at du ikke ser alvorligheten i dette, og hvor farlig det kan være for oss bioligiske kvinner. 

At transpersoner har en høyere risiko for såkalt "doxxing" (som jeg tolker som at de blir "hengt ut offentlig") kan enkelt bety at det er transpersoner og transaktivister som truer og trakkasserer proffessorer og offentlige tjenestepersoner. 

Vi må regulere dette, på lik linje som alt annet i samfunnet reguleres. Feks at man må ha utført operasjoner før man juridisk kan kalle seg det kjønnet man ønsker, hvis ikke kan hvem som helst bytte kjønn og det er ikke noe vi ønsker. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. Da kan man ikke fornekte at transkvinner følger mannlig mønster når det kommer til forbrytelser (ref mitt forrige innlegg om dette), og at dette gjelder de som har transitioned. 

Uansett regner jeg med at det vil bli høringer om dette skal realistisk vurderes. Og da skal alle syn høres, så får man se hvorvidt det er aksept for det i samfunnet eller ikke.

Jeg mener at det er feil prioritering å fokusere på alle menn, da de fleste er lovlydige. Både fordi det er feil å anta at noen er en overgriper basert på kjønn, men også fordi jeg mener at det vil være økonomisk fornuftig og det ville gi best resultat, om man ser på risikogrupper.

Skrevet
Thanos skrev (5 minutter siden):

Selvsagt! Men bidrar ansvarspåleggelse til å forhindre voldtekter, trakassering og overgrep tenker du? For det er vel litt av vitsen med et samfunnsengasjement? Å få slutt på det man mener er en uting?

Jeg mener at det vil hjelpe fordi det er svært få som anmelder og de gjør det sent, og da er bevisene borte. Dette gjelder spesielt menn, men også kvinner og barn. Det er ingen som spør en som har hatt innbrudd og de hadde et åpent vindu eller om de hadde glemt å få noen til å ta inn posten når de var på ferie, men det er mange som spør offere om hva de gjorde for å bidra til at de ble voldtatt.

Skrevet

'As trans culture vlogger Jessie Earl points out, trans people themselves are at much higher risk of experiencing doxxing, bullying, and harassment than cisgender people. Earl also notes that Rowling has supported and platformed (through Twitter likes, follows, and retweets) multiple TERFs who had themselves doxxed other people, including Marion Millar, who faced criminal charges for homophobically doxxing a police officer (though those charges were dropped pending review); Rosie Duffield, an MP who drew criticism for “publicly outing” a staff member who resigned over her transphobia; and Rosa Freedman, a professor who doxxed a student who emailed her requesting a chat about her views on trans equality' 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

Hvis hun ikke er transfob, hvorfor allierer hun seg da med folk som åpenlyst er det? 

Hvor "åpenlyst" disse personene er transfobiske, er nok ikke så åpenbart som du og enkelte later til å tro. Jeg er jo rasist fordi jeg støtter strengere innvandringspolitikk. Jeg hadde helt sikkert blitt stemplet som transfob dersom en journalist hadde intervjuet meg om mitt syn på dette. Julian Assange er landsforræder ifølge amerikanske myndigheter, men alt han gjorde var å avsløre amerikanske krigsforbrytelser.

Beklager, jeg klarer ikke ta slike utsagn seriøse. Man er ikke rasist og transfob fordi man har sterke meninger om noe relatert til dette. Og mye av irritasjonen folk flest freser om, er jo nettopp fordi man blir stemplet på feil grunnlag.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Thanos skrev (27 minutter siden):

Det er jo en idiotisk tanke.

Menn og kvinner er allerede "satt i båser" basert på vårt kjønn. Det gjør at menn deltar i herresport og kvinner deltar i kvinnesport. Menn går i herregarderober og kvinner går i kvinnegarderober osv. Da bør også ikke binære og transpersoner tåle å bli satt i bås. Da bør de tåle å delta i egen idrett og få sine egne garderober osv osv. For virkeligheten, som de fleste av oss lever i og ikke unnslipper, kan ikke biologisk fødte menn bli kvinner og motsatt. De kan selvsagt få mene det selv uten å bli trakassert og behandlet dårlig! Men de kan ikke forvente at kvinner skal oppgi og miste sine privilegier og rettigheter fordi en bitteliten supermarginal gruppe mennesker tenker de er født i feil kropp. Det strider mot all sund fornuft og logikk!

En annen rar ting er hvor ufattelig viktig det virker å være å ikke støte eller gjøre transpersoners liv ubehagelig, men straks en biologisk født kvinne mister retten sin til å konkurrere i fair sport, er det ingen som hever et øyebryn engang! Her har altså disse kvinnene dedikert hele sitt liv til å konkurrere for å delta i vm og OL, så dukker det plutselig opp en biologisk født mann opp på kvalliken og gruser samtlige damers mulighet til å vinne! Er det rettferdig? Hvor ligger hensynet? Det er altså viktig å ta hensyn til en kvart promilles del av befolkningens følser og behov, men 50% av oss er det bare å drite i?! Jeg klarer ikke med beste vilje å forstå logikken. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke bryr meg om transpersoners ve og vel. Men måten det gjøres på nå skader kvinners rettigheter. Det bør finnes andre måter å løse det på.

Vel, det kan vel kanskje forklares med venstresidens form for gruppetenkning der jo mer «undertrykt» og «marginalisert» du er, jo mer verdt er du. Så transpersoner > kvinner.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at det vil hjelpe fordi det er svært få som anmelder og de gjør det sent, og da er bevisene borte. Dette gjelder spesielt menn, men også kvinner og barn. Det er ingen som spør en som har hatt innbrudd og de hadde et åpent vindu eller om de hadde glemt å få noen til å ta inn posten når de var på ferie, men det er mange som spør offere om hva de gjorde for å bidra til at de ble voldtatt.

Man får ikke igjen på forsikringen dersom du ikke låste døren eller vinduet før du dro på ferie, så jo, man blir åpenbart spurt om dette når man blir rundstjålet. Det er faktisk en kriterie for å ha forsikring, at du SELV tar grep for å sikre deg mot nettopp innbrudd. Slik bør det selvsagt også være på privaten og med sin egen sikkerhet. Jeg kan ikke kreve at andre mennesker skal behandle meg slik jeg ønsker og mener jeg har krav på. Men jeg kan sørge for selv at andre mennesker ikke får anledning til å behandle meg dårlig.

Og her kreves det selvsagt at man evner å ha to tanker i hodet på én gang. For ansvar og skyld skal legges på gjerningsperson, men gode råd om sikkerhet og trygghet kan og bør taes imot med ydmykhet og respekt når det gies. Idag er få eller ingen interessert i det.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Vel, det kan vel kanskje forklares med venstresidens form for gruppetenkning der jo mer «undertrykt» og «marginalisert» du er, jo mer verdt er du. Så transpersoner > kvinner.

Indeed!

• Liker 2
Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

De som oftest snakker for kvinner og beskytter dem med å krangle om garderober er menn, mens over 60% av overgrepsaker henlegges og kun noen få prosent fører til dom snakkes det om at transkvinner ikke burde ha tilgang til krisesentere, når samtalen burde handlet om hva man kan gjøre for å stoppe mennene som utfører volden.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg har ingen, absolutt ingen interesse å diskutere med deg. 

Nok en gang blander du inn ting som ikke angår denne diskusjonen, avsporing på avsporing - igjen og igjen. 

Du må bli sliten av deg selv med å holde på slik. 

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...