Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Polyester said:

Med tanke på at det er så mange transfober som poster her så skjønner jeg ikke helt hva du vil med diskusjonen? Lese mer av det samme som JK Rowling skriver om? 

JK Rowling skreiv en bok om en mann som kledde seg ut i kvinneklær for å vinne andres tillit for å drepe folk og det er dette hun tror transpersoner er. Hun har uttalt seg negativt om transpersoner mange ganger. Hun er en TERF av den verste sorten. Synd at man her må skille kunsten fra kunstneren, da hun helst skulle vært helt cancelled.

Det sier vel mer om deg at du velger å tolke det dithen at personen i boken er trans. Det er en person i forkledning, løst basert på ekte seriemordere. Det blir akkurat like dumt som å si at Silence of the Lambs er transfobisk fordi Buffalo Bill vil kle seg i kvinnehud.

• Liker 19
Skrevet
Polyester skrev (3 timer siden):

Med tanke på at det er så mange transfober som poster her så skjønner jeg ikke helt hva du vil med diskusjonen? Lese mer av det samme som JK Rowling skriver om? 

JK Rowling skreiv en bok om en mann som kledde seg ut i kvinneklær for å vinne andres tillit for å drepe folk og det er dette hun tror transpersoner er. Hun har uttalt seg negativt om transpersoner mange ganger. Hun er en TERF av den verste sorten. Synd at man her må skille kunsten fra kunstneren, da hun helst skulle vært helt cancelled.

At en mann kler seg ut som en kvinne er ikke å være trans 🙄

• Liker 16
Skrevet
tom1986 skrev (7 timer siden):

Dette omhandler intersex, som er en tilstand som skyldes genfeil. Mener du virkelig at transkjønn er det samme som intersex? I så fall kan vi være enige. Det eksisterer kun to kjønn, men noen svært få individer (dyr og mennesker) kan klassifiseres som intersex - og det skyldes genfeil.

Dette var nytt. 😄  Virkelig interessant tankeeksperiment, men jeg tipper at de som definerer seg selv som transpersoner vil være uenige.

Kjennetegn på intersex med enkel Google-søk:

So what does intersex look like?
  1. a clitoris that's larger than expected.
  2. a penis that's smaller than expected.
  3. no vaginal opening.
  4. a penis without a urethra opening at the tip (the opening might instead be on the underside)
  5. labia that are closed or otherwise resemble a scrotum.
  6. a scrotum that is empty and resembles labia.

Dette her er ikke å være trans. Heller ikke å være hermafroditt. Nå begynner mange i tråden å skikkelig blande ting sammen. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
4 hours ago, Anonymus Notarius said:

Dessuten er alle mennesker født med potensiale til å produsere én type kjønnscelle, eggceller eller sædceller. Det finnes så vidt man kjenner til ingen unntak. Også intersex-personer eller med diverse andre avvik på dette området vil være "laget" slik at de kunne ha produsert én av delene dersom de hadde vært friske. Det finnes ingen som kan produsere begge eller en mellomting.

Hvorfor sier dere det samme? Det er fortsatt ikke sant, det er fortsatt feil. Det finnes mennesker som har celler og vev av begge typer. Det finnes derimot ikke mennesker som har samtidig fungerende ovarier og testikler. Men, det er dokumentert både menn med ovarier-vev i kroppen og kvinner med testikler-vev. Begge er variasjoner av intersex (det man tidligere kalt hermafroditt men som er nå utdatert termin). Intersex personer er som oftest sterile men absolutt ikke alltid! Det finnes altså kvinner som bærer på manlige celler som allikevel klarte å bli gravid. 

Hermafroditt betyr "begge kjønn" som viset seg å være feil betennelse, og termin vi bruker nå er "intersex" - mellom kjønnene, altså ikke hører til noen poler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva dere ikke skjønner 😂 La oss snakke om en hypotetisk intersex-person med XXY kromosom-profil. Som har udefinerbare kjønnsorganer ved fødselen, og har både vev til testikler og ovarier i sin kropp, men ingen fungerende verken den ene eller det andre. Personen nå i voksen alder er steril. Så.. Hvordan definerer vi, skulle denne personen vært mann eller kvinne, om "den personen var frisk"? Utifra hvilke kjønnsceller (personen har så kalte "ovatestis")? Hvordan kan vi vite, eller besteme (uten å spørre denne personen selv), bare utifra fysiske tegn? Det vet nemlig ikke leger selv, så med slike barn ventes det med å sette kjønnsidentitet til barna bestemmer selv. 

OVOTESTICULAR DSD

In typical sex development, the fetus develops two tiny organs called “proto-gonads.” Usually these proto-gonads will become either testes or ovaries. Sometimes an ovotestis develops instead, which contains some ovary-type cells and some testis-type cells. Although a person may be born with two ovotestes, it is much more common for a person to be born with a typical ovary or testis on one side and an ovotestis on the other.

https://interactadvocates.org/intersex-definitions/

Og dette er bare en av 30 dokumenterte kjønnsvariasjoner...

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Drizzt said:

Dette var nytt. 😄  Virkelig interessant tankeeksperiment, men jeg tipper at de som definerer seg selv som transpersoner vil være uenige.

Kjennetegn på intersex med enkel Google-søk:

So what does intersex look like?
  1. a clitoris that's larger than expected.
  2. a penis that's smaller than expected.
  3. no vaginal opening.
  4. a penis without a urethra opening at the tip (the opening might instead be on the underside)
  5. labia that are closed or otherwise resemble a scrotum.
  6. a scrotum that is empty and resembles labia.

Dette her er ikke å være trans. Heller ikke å være hermafroditt. Nå begynner mange i tråden å skikkelig blande ting sammen. 

Først - ingen sa at intersex og trans er samme. 

To - vet ikke hvor du fant dette men det er jo bare tull. Dette her er mye bedre link for deg - 30 dokumenterte variasjoner av intersex, det det er ikke engang nødvendigvis har noe med utseendet på kjønnsorganer å gjøre - https://interactadvocates.org/intersex-definitions/ 

Edit: Og jeg beklager å være så masete. Men det er et tema som fascinerte meg når jeg først fant litt mer ut om det. Og jeg har lyst at flere kunne skaffe seg mer kunnskap. På YouTube ligger det mange videoer der intersex personer "kommer ut" og forteller om forskjellige erfaringer,  helseutfordringer osv. Radiolab har laget to podcast episoder om temaet, for de som liker podkast. 

Endret av RedFox81
  • Liker 1
Skrevet
RedFox81 skrev (1 time siden):

Først - ingen sa at intersex og trans er samme. 

To - vet ikke hvor du fant dette men det er jo bare tull. Dette her er mye bedre link for deg - 30 dokumenterte variasjoner av intersex, det det er ikke engang nødvendigvis har noe med utseendet på kjønnsorganer å gjøre - https://interactadvocates.org/intersex-definitions/ 

Edit: Og jeg beklager å være så masete. Men det er et tema som fascinerte meg når jeg først fant litt mer ut om det. Og jeg har lyst at flere kunne skaffe seg mer kunnskap. På YouTube ligger det mange videoer der intersex personer "kommer ut" og forteller om forskjellige erfaringer,  helseutfordringer osv. Radiolab har laget to podcast episoder om temaet, for de som liker podkast. 

Først og sist - les alltid hele innlegget istedet for å klippe ut en del av det. Da får du med deg konteksten og forstår bedre hva, hvor og hvorfor :) Ingen av definisjonene i lenken din samsvarer med å oppfatte seg selv som transperson.

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Drizzt
Skrevet
1 hour ago, RedFox81 said:

Jeg skjønner ikke hva dere ikke skjønner 😂 La oss snakke om en hypotetisk intersex-person med XXY kromosom-profil. Som har udefinerbare kjønnsorganer ved fødselen, og har både vev til testikler og ovarier i sin kropp, men ingen fungerende verken den ene eller det andre. Personen nå i voksen alder er steril. Så.. Hvordan definerer vi, skulle denne personen vært mann eller kvinne, om "den personen var frisk"? Utifra hvilke kjønnsceller (personen har så kalte "ovatestis")? Hvordan kan vi vite, eller besteme (uten å spørre denne personen selv), bare utifra fysiske tegn? Det vet nemlig ikke leger selv, så med slike barn ventes det med å sette kjønnsidentitet til barna bestemmer selv. 

Hvordan har eksepsjonelt sjeldne avvik noe med definisjonen på kjønn? Spesielt i en diskusjon hvor diverse mennesker prøver å overbevise om at (biologisk) kjønn er likeverdig sosialt kjønn?

Det er ingen som argumenterer for at menneskers kjønnsidentitet skal bli diskriminert (innenfor rimelighetens grenser), men det er svært merkelig at så mange kjemper for å omdefinere begreper viss betydning har vært hogget i stein i hele språkets historie.

Det er så mange problemer transmennesker møter på i hverdagen. Kapringsforsøk av ord er en symbolpolitikk som ikke har noen reell innvirkning på disse problemene.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
10 hours ago, RedFox81 said:

Men, bare for å presisere igjen, jeg påstår absolutt ikke at intersex og trans er samme. Men, i diskusjonen om trans, mener mange at fysisk kjønn er sterk binært, og enkelt å definere. Og at det burde være poeng i seg selv, at alle alltid "vet" nøyaktig hvilken kjønn de er fysisk. Men det er nettopp det jeg er uenig i, ut av kunnskap jeg selv har om dette. 

Intersex er komplisert, det er veldig mange variasjoner. Nei, det er ikke alltid lett å definere - ofte må intersex personer "bestemme" seg selv først etter pubertet, hvilken kjønn de skal være "medisinsk" sett, eller fysisk da. Kjønnsidentifikasjon Det kan være snakk om operasjoner, hormonell behandling, osv. Det er absolutt ikke alltid lett definerbart ved fødselen, nei, faktisk nå er det akseptert av leger at man må av og til vente til etter puberteten. 

Intersex og trans er selvsagt ikke samme grupper, men igjen, det betyr jo ikke at de ikke kan overlappe - for det kan de. Og ja, det blir en diskusjon ganske på siden av transdiskusjonen, og ihvertfall J.k.Rowling. 

Fysisk kjønn er binært og enkelt å definere, fordi det handler om kjønnsceller, ikke hormonnivåer. I de ytterst få tilfellene hvor det er tvil om hvilket kjønn en person er, kan en lege slå det fast.

• Liker 10
Skrevet
10 hours ago, RedFox81 said:

Jeg trekker nøyaktig motsatt konklusjon enn deg ut av dette. Jeg mener at det er bevise på at kjønnet ikke er binært. Jeg har hørt om 9 forskjellige av intersex variasjoner. Det er f.eks. på kromosomnivå, XX, XY, XXY og litt flere variasjoner der X eller Y er presentert delvis. På hormonnivå, det er to poler av kjønn - vi kan se direkte på testosteron nivå f.eks., men det er flere intersex variasjoner som befinner seg på skala fra de to polene. Akkurat testosteron er en veldig dårlig indikator i seg selv da, da en ung kvinne kan ha høyre testosteron enn gammel mann, men det er nå igjen en avsporing.

Ja, som nevnt før, synlige kjønnsrepresentasjon er ikke noe god representasjon for her variasjonene store. Og når vi snakker vevtype av det ene eller det andre, så igjen, finnes det alle varianter av representasjon - bortsett fra den ene varianter, der begge er fult fungerende. Så hvordan kan du da trekke konklusjon at dette suppa er binært, er for meg totalt mysterie, ærlig.. 

Siden begrepet kjønn betyr reproduktiv rolle, er det altså fortsatt bare to av dem, selv om folk kan ha alskens syndromer og forstyrrelser. Enkelt sagt er du av typen som kan bli gravid, eller av typen som kan gjøre gravid. Noen andre reproduktive roller finnes rett og slett ikke. Det er en enorm variasjon i anatomi og hormoner etc ja, men det er da altså variasjoner blant kvinner og variasjoner blant menn.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, RedFox81 said:

I helt ekstremt super-duper-sjeldne tilfeller kan det hende at ikke engang en lege eller genetiker kan slå fast hvilket kjønn en person er. Men igjen, det betyr ikke at det finnes flere kjønn eller at kjønn er et spekter. For kjønn er altså reproduktiv rolle, og det finnes så vidt vi vet kun én måte mennesker kan formere seg på, ved at to kjønnsceller av forskjellig type smelter sammen.

• Liker 9
Skrevet

Fans ønsker henne død – men eksperter tror karrieren fortsatt kan reddes
Samtidig som emneknaggen #RIPJKRowling får stadig bedre fotfeste og fansen ønsker å fjerne henne fra mediebildet, mener medieeksperter at håpet ikke er ute for «Harry Potter»-forfatteren.

https://www.tv2.no/underholdning/14472045/

• Liker 2
Skrevet

Det er faen meg helt sjukt. Stakkars dame. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet
3 hours ago, Katten.2.0 said:

Her var det mange svært mentalt forstyrrede individer. Håper PST lignende organer i deres respektive land greier å fange dem opp, og få avverge fysisk vold. 

• Liker 17
Skrevet

Ryddet for brudd på opphavsrett. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Er ikke transfobisk å se at det er forskjell på biologisk kjønn, men det er en fin balanse mellom å ikke akseptere trans personer og å benekte biologisk kjønn. Ser ofte med sport og sånn, så er det "transfobisk" å ikke akseptere at biologiske menn får konkurrere i kvinnesport, fordi "det er ingen forskjell på biologiske menn og kvinner" men det blir jo bare helt sykt. I noen ting kan man inkludere trans personer sammen med det biologiske kjønn, men i noen ting der det fysiske spiller en rolle, så kan man ikke inkludere trans personer. Er ikke transfobisk det. Vet ikke om det ga mening det jeg skrev men 

• Liker 8
Skrevet

Ryddet for kommentar til moderering og svar til det. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...