Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, linsejesus said:

Det er jeg helt enig i. De sosiale rammene kan med fordel utvides, slik de har blitt for homofile osv. Det bør være greit å leve utenfor tradisjonelle rammer hvis man ikke skader andre. Men det bør ikke være greit å påstå at kjønn ikke eksisterer eller er et spektrum, for det er ganske enkelt ikke sant. Og det er definitivt ikke greit å bli kategorisert som transfob utelukkende for å si at kjønn er binært.

Jeg er ikke sikker på om frykten er begrunnet, men jeg kan forstå at mange feminister er redde for at det å "avskaffe" kjønn som en biologisk realitet er en trussel mot kampen for kvinners rettigheter. For da er "kvinne" ikke noe annet enn en følelse eller en sosial konstruksjon.

100% enig i dette.

• Liker 12
Skrevet
5 hours ago, Mari Y said:

Poenget her er og å tape mot en transseksuell i idrett, og taper i idrett gjør folk uansett. Hva er forskjellen? 

herregud😂 skjønner du ikke det er blodig urettferdoig og meningsløst at en som f.eks har levd mesteparten av sitt voksne liv som biologisk mann skal konkurrere mot kvinner etter at han bytter kjønn?  skjønner du seriøst ikke hvor ødeleggende det er for kvinneidrett??

• Liker 25
Skrevet
Mari Y skrev (12 timer siden):

Ja, jeg synes det er litt sammensatt selv, men tenker at alle mennesker skal få lov til og å være seg selv. 

Jeg tenker en viktig egenskap er og å være åpen og nysgjerrig og snakke med dem, ikke bare om dem 🙂

Hmmm, har du ikke lest det du lenker til? 
Jeg er enig i at folk skal få være seg selv, men det er da ikke det vi diskuterer. Og det er jo nettopp fordi jeg er nysgjerrig at jeg leste artikkelen, og stiller spørsmål. Du svarer ikke på noen av dem, til tross for at du har veldigs sterke meninger om dette, og gir skinn av at du vet mye om temaet.

Jeg snakker om biologisk kjønn, ikke om hva man føler seg som eller at man ikke skal få være seg selv. 

• Liker 17
Skrevet
linsejesus skrev (8 timer siden):

Det er jeg helt enig i. De sosiale rammene kan med fordel utvides, slik de har blitt for homofile osv. Det bør være greit å leve utenfor tradisjonelle rammer hvis man ikke skader andre. Men det bør ikke være greit å påstå at kjønn ikke eksisterer eller er et spektrum, for det er ganske enkelt ikke sant. Og det er definitivt ikke greit å bli kategorisert som transfob utelukkende for å si at kjønn er binært.

Jeg er ikke sikker på om frykten er begrunnet, men jeg kan forstå at mange feminister er redde for at det å "avskaffe" kjønn som en biologisk realitet er en trussel mot kampen for kvinners rettigheter. For da er "kvinne" ikke noe annet enn en følelse eller en sosial konstruksjon.

Iikke bare det, det er også en trussel mot de homofile.
Tenk deg at du er en person som tiltrekkes av samme kjønn, fex en gutt som liker gutter. 
Kanskje er du også i et konservativt miljø der det er fysj og æsj at menn har sex m hverandre. 
Da er ikke veien lang før du begynner å lure… skulle jeg eg vært jente? For da vil ting løse seg, og jeg trenger ikke å leve «i synd». Da er man jo blitt kvinne…

Jeg har merket at rammene for hvordan du skal være som jente eller gutt har blitt trangere siden 80-tallet. Har fire barn i alder fra voksen og nedover til barneskole, og merker det bare på noe så banalt som klesutvalget på hm. For noen år siden kom det egne sangbøker for gutter vs jenter. Eventyrbøker også. Ville aldri skjedd da jeg var ung.

Hypotesen min er at den store økningen i ungdom som vil være et annet kjønn har sammenheng med dette. Jeg er bekymra.

• Liker 15
Skrevet
Bacteria skrev (8 minutter siden):

Iikke bare det, det er også en trussel mot de homofile.
Tenk deg at du er en person som tiltrekkes av samme kjønn, fex en gutt som liker gutter. 
Kanskje er du også i et konservativt miljø der det er fysj og æsj at menn har sex m hverandre. 
Da er ikke veien lang før du begynner å lure… skulle jeg eg vært jente? For da vil ting løse seg, og jeg trenger ikke å leve «i synd». Da er man jo blitt kvinne…

Jeg har merket at rammene for hvordan du skal være som jente eller gutt har blitt trangere siden 80-tallet. Har fire barn i alder fra voksen og nedover til barneskole, og merker det bare på noe så banalt som klesutvalget på hm. For noen år siden kom det egne sangbøker for gutter vs jenter. Eventyrbøker også. Ville aldri skjedd da jeg var ung.

Hypotesen min er at den store økningen i ungdom som vil være et annet kjønn har sammenheng med dette. Jeg er bekymra.

Det der er et godt poeng.

Det er jo fler og fler lesbiske jenter som blir fortalt at neida de er ikke lesbiske de «er egentlig menn».

Har merket meg at kjønnsforskjellene i barneklær osv har blitt drøyere og drøyere de siste 20 åra.

• Liker 7
Skrevet (endret)
17 hours ago, Mari Y said:

Cherry Picking av det man vil lytte til er alltid greit hvis det føles behagelig. 

Hele bildet kan rakne den forestillingen ganske effektivt 

https://www.aclu.org/blog/lgbtq-rights/transgender-rights/transgender-people-arent-threat-you

De som mishandler kvinner er i all hovedsak menn. Etter din logikk burde det være galt og å være mann også, i så måte 

De som skifter kjønn fra mann til kvinne fortsetter å opprettholde negativ statistikk i fengsler. 80% av de transseksuelle som sitter i fengsel, er transkvinner. Og det er kun de som ikke har kommet så langt i prosessen at de har skiftet juridisk kjønn. Kun de som selv ærklærer at de er det annet kjønn er tatt med i undersøkelsen.

Selv om andelen transseksuelle i fengsel har økt med 24% fra 2019 til 2021, endrer det ikke på sammensetningen.

Statistikken 2017-2021 viser ingen spesielle endringer, gjennomsnitt 79,6%

3,9% av biologiske kvinner sitter i fengsel.

Transkvinner sett som en gruppe, overgår biologiske kvinner enormt mye i kriminalstatistikken. Transmenn derimot, er ikke så høyt representert. Kan det skyldes at de er mindre voldelige og mindre fysiske i utgangspunktet, deres biologiske sammensetning?

Dette motsier utsagnet: "Transkvinner er kvinner".

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1035898/HMPPS_Offender_Equalities_2020-21_FINAL_v2.pdf

Transkvinner: 80% er kriminelle

Biologiske kvinner: 4% er kriminelle

Så cherrypick dette: Når transkvinner skal sone med biologiske kvinner det vil føre til at biologiske kvinner kommer i fare mens de soner sin straff.

Ja eller nei?

Endret av ops2
  • Liker 19
Skrevet

Er det ikke påfallende at det er ordene "kvinne" og "mor, mamma" som skal erstattes, og ikke "mann" og "far/pappa"? Organisasjoner slutter å bruke ordet kvinner og erstatter det med "person som menstruerer"

Hvor ønsker aktivistene at det skal være "sædprodusent" for menn?

En av JK Rowlings tweets:

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
Realverdien skrev (12 timer siden):

Artikkelen handler jo om forplantning. Den beskriver bisexualitet som et kjønn. Asexualitet som et kjønn. Monogamitet som et kjønn. 

Hvordan passer det inn i hva vi andre prater om?

Den beskriver mer enn som så. 

'Are sex and gender interchangeable terms? In classical biology, both are sometimes but not always used on an equal basis for some groups of animals. However, for our own species the Homo sapiens, they are not. '

Dette er vesentlig viktig og å huske når man snakker om kjønn. 

PS:

https://www.nytimes.com/2018/10/22/health/transgender-trump-biology.html

Skrevet (endret)
ops2 skrev (1 time siden):

De som skifter kjønn fra mann til kvinne fortsetter å opprettholde negativ statistikk i fengsler. 80% av de transseksuelle som sitter i fengsel, er transkvinner. Og det er kun de som ikke har kommet så langt i prosessen at de har skiftet juridisk kjønn. Kun de som selv ærklærer at de er det annet kjønn er tatt med i undersøkelsen.

Selv om andelen transseksuelle i fengsel har økt med 24% fra 2019 til 2021, endrer det ikke på sammensetningen.

Statistikken 2017-2021 viser ingen spesielle endringer, gjennomsnitt 79,6%

3,9% av biologiske kvinner sitter i fengsel.

Transkvinner sett som en gruppe, overgår biologiske kvinner enormt mye i kriminalstatistikken. Transmenn derimot, er ikke så høyt representert. Kan det skyldes at de er mindre voldelige og mindre fysiske i utgangspunktet, deres biologiske sammensetning?

Dette motsier utsagnet: "Transkvinner er kvinner".

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1035898/HMPPS_Offender_Equalities_2020-21_FINAL_v2.pdf

Transkvinner: 80% er kriminelle

Biologiske kvinner: 4% er kriminelle

Så cherrypick dette: Når transkvinner skal sone med biologiske kvinner det vil føre til at biologiske kvinner kommer i fare mens de soner sin straff.

Ja eller nei?

Eek. Statistikk kan lett missbrukes til det meste. Menn er også overrepresentert i fengsel så ditt forsøk på og å spre frykt, faller på sin egen urimelighet. Jeg kan godt finne statistikker om at biler tar flere liv i året og rope høylytt  om at biler er farlige. 

Det du her gjør er og å spre frykt med missbruk av statistikk 

Og for hva det er verdt at du har funnet en forskningsartikkel på PubMed betyr ikke at du har rett. 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (4 timer siden):

Hmmm, har du ikke lest det du lenker til? 
Jeg er enig i at folk skal få være seg selv, men det er da ikke det vi diskuterer. Og det er jo nettopp fordi jeg er nysgjerrig at jeg leste artikkelen, og stiller spørsmål. Du svarer ikke på noen av dem, til tross for at du har veldigs sterke meninger om dette, og gir skinn av at du vet mye om temaet.

Jeg snakker om biologisk kjønn, ikke om hva man føler seg som eller at man ikke skal få være seg selv. 

Ja, og det beskriver at kjønn er mer enn biologi 

Skrevet
Tanuki skrev (10 timer siden):

herregud😂 skjønner du ikke det er blodig urettferdoig og meningsløst at en som f.eks har levd mesteparten av sitt voksne liv som biologisk mann skal konkurrere mot kvinner etter at han bytter kjønn?  skjønner du seriøst ikke hvor ødeleggende det er for kvinneidrett??

Nei. Like lite som jeg skjønner KG- sutring over meningsløst rael, såvel som alle i- landsproblemer som finnes der ute. 

Skrevet
Mari Y skrev (2 minutter siden):

Nei, den beskriver at kjønnsidentitet er mer enn biologi. To forskjellige ting. Jeg forstår rett og slett ikke dette voldsomme behovet for å bestride biologien i debatten om transkjønnete? Alle som ønsker å gjennomgå kjønnskorrigerende behandling, velger mann eller kvinne. Hvorfor det, når det finnes så mange andre kjønn? Jeg forstår det rett og slett ikke. 

• Liker 15
Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Nei. Like lite som jeg skjønner KG- sutring over meningsløst rael, såvel som alle i- landsproblemer som finnes der ute. 

Men da er det du som utviser lav forståelse for problemstillingen, ikke de som faktisk forstår problemet. Og det er neppe et i-landsproblem for alle de profesjonelle utøverne som har dette som levebrød. Du bagatelliserer dette, fordi du ikke bryr deg om idrett. Det er jo ikke relevant.

• Liker 18
Skrevet
30 minutter siden, Mari Y said:

Du må lære deg forskjellen på biologisk og sosialt kjønn. 

• Liker 15
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Du må lære deg forskjellen på biologisk og sosialt kjønn. 

Noe som innebærer at kjønn ikke er én ting. 

Skrevet
6 minutter siden, Mari Y said:

Noe som innebærer at kjønn ikke er én ting. 

Biologisk kjønn er stort sett to ting.

Sosialt kjønn er dog svært mange forskjellige identiteter.

De er ikke nødvendigvis koblet i lag, og de tilfellene de er det er biologisk kjønn som påvirker det sosiale. Sosialt kjønn kan ikke påvirke biologisk. 

• Liker 13
Skrevet
Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Biologisk kjønn er stort sett to ting.

Sosialt kjønn er dog svært mange forskjellige identiteter.

De er ikke nødvendigvis koblet i lag, og de tilfellene de er det er biologisk kjønn som påvirker det sosiale. Sosialt kjønn kan ikke påvirke biologisk. 

Man er ikke sikker på at biologisk kjønn er to kjønn. Når det gjelder kjønnsidentitet er det også antatt at dette kan komme av gener og kromosomer. 

Skrevet

'It’s not as simple as X and Y

Apart from transgender issues, other conditions make it clear that defining male and female is not so simple. For instance, there are people with XY chromosomes — which makes them genetically male — who look, act and feel like women because their bodies cannot react to male hormones.

In other cases, some women with a condition that exposed them to high levels of testosterone before birth identify as male — but many more with the same condition do not.'

https://www.nytimes.com/2018/10/22/health/transgender-trump-biology.html

Skrevet
8 minutter siden, Mari Y said:

Man er ikke sikker på at biologisk kjønn er to kjønn. Når det gjelder kjønnsidentitet er det også antatt at dette kan komme av gener og kromosomer. 

Derfor stort sett.

Og du understreker det jeg skrev: Biologi påvirker identitet. Identitet påvirker ikke biologi. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...