ops2 Skrevet 30. oktober 2021 #201 Skrevet 30. oktober 2021 On 10/20/2021 at 6:57 PM, Mari Y said: Daimymail som kilde hadde jeg aldri stolt på. Jeg har det uansett enkelt: Hvis folk ikke truer meg eller min sikkerhet, så gir jeg egentlig litt F i hva de definerer seg som eller om hvorvidt tokjoennsmodellen er et faktum eller ikke. Denne måten og å omgåes kilder på har jeg heller ikke noen spesiell tillitt til Patetisk unnskyldning. Daily Mail linker til The Telegraph, men den artikkelen er bak betalingsmur. Hvis du virkelig tror at Daily Mail slipper unna med å forfalske det en annen avis skriver, og så linke til artikkelen de har forfalsket, så lever du i en annen verden. Det er faktisk en grense for hva aviser kan gjøre, uten at de blir stilt til veggs. De kan skrive det på en annen måte, selvsagt, ellers er det plagiat. Men de kan ikke forandre på budskapet. https://www.telegraph.co.uk/news/2019/01/10/nhs-trans-row-men-get-access-womens-wards-identify-female/ The Telegraph over. Bare navnet på artikkelen bekrefter det Daily Mail sier, selv om ikke artikkelen kan åpnes. 5
Macro Skrevet 30. oktober 2021 #202 Skrevet 30. oktober 2021 likestilling skrev (På 9.6.2020 den 13.36): Kanskje du er på feil plass? Dette er et diskusjonsforum... Og det var min mening om saken. Vær så god👍
Mari Y Skrevet 30. oktober 2021 #203 Skrevet 30. oktober 2021 ops2 skrev (1 time siden): Patetisk unnskyldning. Daily Mail linker til The Telegraph, men den artikkelen er bak betalingsmur. Hvis du virkelig tror at Daily Mail slipper unna med å forfalske det en annen avis skriver, og så linke til artikkelen de har forfalsket, så lever du i en annen verden. Det er faktisk en grense for hva aviser kan gjøre, uten at de blir stilt til veggs. De kan skrive det på en annen måte, selvsagt, ellers er det plagiat. Men de kan ikke forandre på budskapet. https://www.telegraph.co.uk/news/2019/01/10/nhs-trans-row-men-get-access-womens-wards-identify-female/ The Telegraph over. Bare navnet på artikkelen bekrefter det Daily Mail sier, selv om ikke artikkelen kan åpnes. Det har vist seg flere ganger at Daily Mail ikke er oppriktige med nyhetskilder de kommer med. Når det gjelder medienes dekning av transseksuelle er jeg heller ikke helt overbevist om at de alltid er helt og fullt objektive. 2
I Grosny Skrevet 30. oktober 2021 #204 Skrevet 30. oktober 2021 ops2 skrev (3 timer siden): Hadde unggutten vært et voldtektsoffer, eller hadde han bodd sammen med voldelige menn? Jeg leste et sted at det store flertall kvinner i fengsel har opplevd voldtekt og misbruk, det har vært med på å styrt de inn i misbruk og kriminalitet. Du kan jo tenke deg hvordan det er for kvinner som har slike erfaringer, aå sone med en mann som er intakt nedentil. Mye går på det fysiske. Er transkvinnen "ekte" så ønsker hun å operere seg nedentil. For hvem føler seg som kvinne, og er fornøyd med å ha en penis? Det er en vanskelig operasjon, og dyr. Men i Norge har man ikke unnskyldingen "jeg har ikke råd" for de får dekket det av staten. Transkvinner i Norge som vil beholde penisen ser jeg på som "de vil ha i pose og sekk". Transkvinner i mannekropp kan f. Eks. være lesbiske eller bifile. Gutten var ikke voldtektsoffer men opplevde det uansett som svært ubehagelig å være fengslet sammen med kriminelle.
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #205 Skrevet 25. desember 2021 Det kan være greit og å oppdatere seg på nyere vitenskap. Det er 'sex' og det er 'gender', og kjønn er et spektrum 'Like gender, sex is not binary. A person may have the genes that people may associate with being male or female, but their reproductive organs, genitals, or both may look different. This is called differences in sex development. People may also refer to differences in sex development as intersex.' https://www.medicalnewstoday.com/articles/types-of-gender-identity 1
Realverdien Skrevet 25. desember 2021 #206 Skrevet 25. desember 2021 Kjønn avgjøres ved befruktning. Alt etter det angående trans er jo kirurgi i i friske kropper og hormonterapi. Hvorfor det? Hvis man kan mene seg til å være mann? 9
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #207 Skrevet 25. desember 2021 (endret) Dette var nytt for meg, men tenkte dette var relevant https://timesofindia.indiatimes.com/home/sunday-times/yes-some-men-bleed-why-jk-rowling-is-wrong-that-only-women-get-periods/articleshow/76363810.cms Jeg hadde aldri trodd at transseksuelle menn(for the lack of a better term, sorry), kan menstruere, men det kan de. Dette var i verste fall nytt for meg, og det jeg tror heller ikke det er noe alle kan vite. Men husker jeg rett, er jo ikke dette det eneste JK Rowling har sagt opp igjennom om trans-personer. Man burde ikke fokusere utelukkende på denne ene uttalelsen. Endret 25. desember 2021 av Mari Y
linsejesus Skrevet 25. desember 2021 #208 Skrevet 25. desember 2021 1 hour ago, Mari Y said: Det kan være greit og å oppdatere seg på nyere vitenskap. Det er 'sex' og det er 'gender', og kjønn er et spektrum Gender, eller kjønnsidentitet, kan godt være et spektrum, men kjønn er ikke et spektrum. Rowling har blitt anklaget for å være transfob, men av uttalelsene jeg har sett er det ingen grunn til å tro at hun er det. Men det skal dessverre ikke mer til enn å si at kjønn hos mennesker er binært, for å bli anklaget for å være transfob. 15
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #209 Skrevet 25. desember 2021 linsejesus skrev (2 minutter siden): Gender, eller kjønnsidentitet, kan godt være et spektrum, men kjønn er ikke et spektrum. Rowling har blitt anklaget for å være transfob, men av uttalelsene jeg har sett er det ingen grunn til å tro at hun er det. Men det skal dessverre ikke mer til enn å si at kjønn hos mennesker er binært, for å bli anklaget for å være transfob. Jo, kjønn er et spektrum. Det er ikke utelukkende binært. Jeg viste nettopp til en artikkel som hevder at kjønn er et spektrum, så er du uenig i dette, så bør du underbygge det. Det finnes flere kjønn enn mann og kvinne
Hanne83_ Skrevet 25. desember 2021 #210 Skrevet 25. desember 2021 De setter to undertrykte grupper oppe mot hverandre. Transbevegelsen og kvinnebevegelsen. Rowling var i et voldelig forhold og er en ivrig feminist. Med fokus på å beskytte kvinner. Når menn kan skrive under på et papir og så plutselig bli kvinne er det veldig farlig for kvinner som rømmer fra voldelige menn. De er ofte på krisesenter hvor bare kvinner får være pga sikkerhet. Dette er en måte å hetse og slå ned på feminisme på. Her er hva hun faktisk mener: https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/ 13
linsejesus Skrevet 25. desember 2021 #211 Skrevet 25. desember 2021 5 minutter siden, Mari Y said: Jo, kjønn er et spektrum. Det er ikke utelukkende binært. Jeg viste nettopp til en artikkel som hevder at kjønn er et spektrum, så er du uenig i dette, så bør du underbygge det. Det finnes flere kjønn enn mann og kvinne Artikkelen hevder det ja, men underbygger det ikke. Når jeg sier at kjønn er binært (hos mennesker og de aller fleste andre arter) handler det om hva kjønn er, i biologisk forstand. Og det er biologien som gjør at vi kan snakke om kjønn i det hele tatt. Kjønn er i biologisk forstand hvilken rolle du har i reproduksjon. Hos mennesker finnes det to slike roller. Det finnes ikke et tredje kjønn eller noe "midt i mellom." At noen opplever at de har feil kjønn, eller at de ikke passer inn i de sosiale normene vi har for de to kjønnene, er en annen sak, og bør selvsagt ikke utløse diskriminering eller fordømmelse. Vi har nok mye å gå på når det gjelder å akseptere både at folk opplever seg som, og vil presentere seg som, det motsatte kjønn, men det betyr ikke at vi skal late som at en person som menstruerer rent fysisk sett ikke er en kvinne. 14
Entern Skrevet 25. desember 2021 #212 Skrevet 25. desember 2021 Mari Y skrev (4 timer siden): Det kan være greit og å oppdatere seg på nyere vitenskap. Det er 'sex' og det er 'gender', og kjønn er et spektrum 'Like gender, sex is not binary. A person may have the genes that people may associate with being male or female, but their reproductive organs, genitals, or both may look different. This is called differences in sex development. People may also refer to differences in sex development as intersex.' https://www.medicalnewstoday.com/articles/types-of-gender-identity Det der er ikke vitenskap, det er ideologi. 19
17.11 Skrevet 25. desember 2021 #213 Skrevet 25. desember 2021 (endret) Slettet. Endret 25. desember 2021 av 17.11 2
Katten.2.0 Skrevet 25. desember 2021 #214 Skrevet 25. desember 2021 8 hours ago, Mari Y said: Jo, kjønn er et spektrum. Det er ikke utelukkende binært. Jeg viste nettopp til en artikkel som hevder at kjønn er et spektrum, så er du uenig i dette, så bør du underbygge det. Det finnes flere kjønn enn mann og kvinne Du henviser ikke til en artikkel som er i en posisjon til å hevde noe som helst. Det er intet der som sier at biologisk kjønn er et spekter, og i den grad den er det (de som blir født som intersex, f.eks.), er det i mye mindre grad enn den nåværende transbevegelsen. I samfunnsvitenskapen har man lenge skilt mellom biologisk og sosialt kjønn. Man kan fint respektere flere former for sosialt kjønn, men følelser endrer ikke biologien. Det Rowling reagerer på, er at transmenneskers legitime behov for rettigheter skal gå på bekostning av biologiske kvinners. Samfunnet er i all hovedsak lagt opp til at man har to kjønn. Det tar tid å omstrukturere dette. Selv om behovene til transmennesker definitivt er legitime, så bør det ikke gå på bekostning av det som, historisk sett, har og fortsatt er en undertrykket gruppering. Det er kjipt, men man må vise tålmodighet i møte med et strukturmessig paradigmeskifte. 15
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #215 Skrevet 25. desember 2021 linsejesus skrev (12 timer siden): Artikkelen hevder det ja, men underbygger det ikke. Når jeg sier at kjønn er binært (hos mennesker og de aller fleste andre arter) handler det om hva kjønn er, i biologisk forstand. Og det er biologien som gjør at vi kan snakke om kjønn i det hele tatt. Kjønn er i biologisk forstand hvilken rolle du har i reproduksjon. Hos mennesker finnes det to slike roller. Det finnes ikke et tredje kjønn eller noe "midt i mellom." At noen opplever at de har feil kjønn, eller at de ikke passer inn i de sosiale normene vi har for de to kjønnene, er en annen sak, og bør selvsagt ikke utløse diskriminering eller fordømmelse. Vi har nok mye å gå på når det gjelder å akseptere både at folk opplever seg som, og vil presentere seg som, det motsatte kjønn, men det betyr ikke at vi skal late som at en person som menstruerer rent fysisk sett ikke er en kvinne. De gjør det, jo. Du kan neppe ha lest hele artikkelen. https://www.medicalnewstoday.com/articles/types-of-gender-identity#gender-as-a-spectrum De lenker til masse bare i denne ene artikkelen, så det du hevder er direkte intellektuelt uredelig
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #216 Skrevet 25. desember 2021 Entern skrev (9 timer siden): Det der er ikke vitenskap, det er ideologi. Da kan det være greit og å forklare hvordan det er ideologi og ikke vitenskap
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #217 Skrevet 25. desember 2021 (endret) Katten.2.0 skrev (3 timer siden): Du henviser ikke til en artikkel som er i en posisjon til å hevde noe som helst. Det er intet der som sier at biologisk kjønn er et spekter, og i den grad den er det (de som blir født som intersex, f.eks.), er det i mye mindre grad enn den nåværende transbevegelsen. I samfunnsvitenskapen har man lenge skilt mellom biologisk og sosialt kjønn. Man kan fint respektere flere former for sosialt kjønn, men følelser endrer ikke biologien. Det Rowling reagerer på, er at transmenneskers legitime behov for rettigheter skal gå på bekostning av biologiske kvinners. Samfunnet er i all hovedsak lagt opp til at man har to kjønn. Det tar tid å omstrukturere dette. Selv om behovene til transmennesker definitivt er legitime, så bør det ikke gå på bekostning av det som, historisk sett, har og fortsatt er en undertrykket gruppering. Det er kjipt, men man må vise tålmodighet i møte med et strukturmessig paradigmeskifte. Det er akkurat det artikkelforfatteren hevder, og nå fremstiller du det som at de hevder noe de ikke i det hele tatt hevder. 'Like gender, sex is not binary. A person may have the genes that people may associate with being male or female, but their reproductive organs, genitals, or both may look different. This is called differences in sex development. People may also refer to differences in sex development as intersex.' Hold opp med dette! For hva det er verdt går heller ikke transbevegelsens rettigheter på bekostning av kvinners. Et godt eksempel på dette er terfere som allierer seg med ytre høyre i USA, så, heller motsatt. Det at samfunnet har lagt opp til at vi har bare to kjønn er heller ikke nødvendigvis et argument. Kanskje er det nettopp samfunnet som ikke har skjønt det. PS: Vitenskap er alltid i endring Endret 25. desember 2021 av Mari Y
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #218 Skrevet 25. desember 2021 Ja ja, her er noe for @Katten.2.0og andre som hevder at trans bevegelsen er en trussel for kvinners rettigheter og å tygge på https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WO7P0G/transdebatten-transfobi-hindrer-kvinnekampen
Jajariktigriktig Skrevet 25. desember 2021 #219 Skrevet 25. desember 2021 Ekstreme transer ute etter å skape bråk og få oppmerksomhet og offerpoeng. Patetisk. De gir oppegående transer et dårlig rykte. 8
Mari Y Skrevet 25. desember 2021 #220 Skrevet 25. desember 2021 Jajariktigriktig skrev (Akkurat nå): Ekstreme transer ute etter å skape bråk og få oppmerksomhet og offerpoeng. Patetisk. De gir oppegående transer et dårlig rykte. Jeg synes egentlig det er like lavmål og å hevde at trans bevegelsen er en trussel mot kvinners rettigheter, når det egentlig er terferne som allierer seg med ytre høyre, men OK 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå