Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Tiuren skrev:

strengt tatt er det et diskusjonsforum for menstruerende, og det forklarer endel.... :)

😂

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, Villfisker skrev:

Hadde nok ikke kommet så langt med det. Ja, har sett mye rart. Så også en hvit mann identifisere seg som en filipinsk kvinne. De hadde intervju om det på youtube. Han lo til og med av det selv.

Har du link?

Gjest Villfisker
Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Har du link?

Fant den :) 

Skrevet
14 minutter siden, Villfisker skrev:

Fant den :) 

Tusen takk😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg noen transpersoner på Twitter en gang, som i fullt alvor mente/krevde at alle måtte skrive kjønnet sitt bak i bioen. For det var jo klin umulig å vite om du var mann eller kvinner ved å bare skrive «Ben» eller «Anne», må vite!! 🤦‍♀️

• Liker 8
Skrevet
50 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg noen transpersoner på Twitter en gang, som i fullt alvor mente/krevde at alle måtte skrive kjønnet sitt bak i bioen. For det var jo klin umulig å vite om du var mann eller kvinner ved å bare skrive «Ben» eller «Anne», må vite!! 🤦‍♀️

Merkelig at transpersoner skal være så sykelig opptatt av kjønn, i stedet for å gå i retningen av at alle bare er mennesker, og at vi har noen fysiologiske forskjeller som det er relevant å ta hensyn til innenfor helse, idrett osv.

• Liker 34
Skrevet
2 minutter siden, edwardnigma skrev:

Merkelig at transpersoner skal være så sykelig opptatt av kjønn, i stedet for å gå i retningen av at alle bare er mennesker, og at vi har noen fysiologiske forskjeller som det er relevant å ta hensyn til innenfor helse, idrett osv.

Ganske ironisk

• Liker 12
Skrevet
7 timer siden, mandel92 skrev:

Hvis en som er født jente identifieserer seg som mann - så vil denne personen kunne menstruere. 

Hun er da kvinne biologisk og blør. Hun kan aldri bli en mann biologisk. 

• Liker 11
Skrevet

Noe jeg lurer på. Menn og kvinner ser jo forskjellig: 

Men have a narrow, tunnel vision that enables them to do just that whereas women have a wider peripheral vision that is more helpful when you’re gathering fruits and berries from multiple directions in close range.

This is why modern women can easily find things around the house while men sometimes have problems finding an object that’s right in front of them.

https://www.psychmechanics.com/how-men-and-women-perceive-world/

https://steemit.com/steemiteducation/@uduben/why-woman-s-eyes-see-so-much-than-man-s

http://jov.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2191999

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120903221050.htm

Skifter dette? :blink:

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep. 

_popcorn_, mod

Skrevet (endret)

Rowling må lære seg at i seriøse debatter om kjønn så skiller man mellom  "sex" (biologisk kjønn) og "gender" (kjønnsidentitet). At hun påstår at "sex is real" får det til å fremstå som om det er mange transpersoner som ikke aksepterer at det er biologiske forskjeller mellom folk, og det er jo ikke sant. At hun er så misinformert at hun ikke skjønner at en persons kjønnsidentitet er noe annet enn en persons biologiske kjønn får være hennes problem. Men hvis hun vil argumentere for noe, så får hun selv passe på at hun faktisk skjønner hva hun argumenterer! 
På norsk blir det litt keitete når vi bare har ordet "kjønn", men på engelsk er skillet mellom "sex" og "gender" er viktig. 

Hele greier med at en artikkel sier "personer som menstruerer" er fordi forfatter av den artikkelen valgte å være inkluderende til transmenn og ikke-binære mennesker. Hvis du identifiserer som en mann, ser ut som enn mann og får mensen, så er det ikke kult at noen over alt på jord skal påstå at du er kvinne. At Rowling skal kritiserer forfatter av en artikkel for å ha vært inkluderende er transfobisk. Hun må gjerne velge selv å si "kvinner som menstruerer", men la andre få skrive det de vil for å inkludere mangfoldet. 
Problemet folk har med Rowling er at hun har over flere år kommet med små stikk mot transmiljøet, i tillegg til at hun har støttet mennesker som mobber og diskriminerer transpersoner. 

Endret av Chiyo
  • Liker 11
Gjest Villfisker
Skrevet
14 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Tusen takk😊

Bare hyggelig 🙂

Skrevet
10 timer siden, Chiyo skrev:

Rowling må lære seg at i seriøse debatter om kjønn så skiller man mellom  "sex" (biologisk kjønn) og "gender" (kjønnsidentitet). At hun påstår at "sex is real" får det til å fremstå som om det er mange transpersoner som ikke aksepterer at det er biologiske forskjeller mellom folk, og det er jo ikke sant. At hun er så misinformert at hun ikke skjønner at en persons kjønnsidentitet er noe annet enn en persons biologiske kjønn får være hennes problem. Men hvis hun vil argumentere for noe, så får hun selv passe på at hun faktisk skjønner hva hun argumenterer! 
På norsk blir det litt keitete når vi bare har ordet "kjønn", men på engelsk er skillet mellom "sex" og "gender" er viktig. 

Hele greier med at en artikkel sier "personer som menstruerer" er fordi forfatter av den artikkelen valgte å være inkluderende til transmenn og ikke-binære mennesker. Hvis du identifiserer som en mann, ser ut som enn mann og får mensen, så er det ikke kult at noen over alt på jord skal påstå at du er kvinne. At Rowling skal kritiserer forfatter av en artikkel for å ha vært inkluderende er transfobisk. Hun må gjerne velge selv å si "kvinner som menstruerer", men la andre få skrive det de vil for å inkludere mangfoldet. 
Problemet folk har med Rowling er at hun har over flere år kommet med små stikk mot transmiljøet, i tillegg til at hun har støttet mennesker som mobber og diskriminerer transpersoner. 

Hva er ikke binær for noe? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva er ikke binær for noe? 

Det vil si at man har en kjønnsidentitet som er verken mann eller kvinne. Man vil ikke velge mellom de to. Vi læres jo opp til at det mann og kvinne, enten eller, men det er ikke alle som føler at det passer. Vi har jo også lært at det er to biologiske kjønn, men da ignorerer man mennesker som biologisk er intersex. Det passer ikke for alle å velge mellom mann eller kvinne, ikke hvis man er født med trekk vi assosierer med begge kjønn. For eksempel hvis man har vagina og testikler. 

Endret av Chiyo
  • Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Chiyo skrev:

Det vil si at man har en kjønnsidentitet som er verken mann eller kvinne. Man vil ikke velge mellom de to. Vi læres jo opp til at det mann og kvinne, enten eller, men det er ikke alle som føler at det passer. Vi har jo også lært at det er to biologiske kjønn, men da ignorerer man mennesker som biologisk er intersex. Det passer ikke for alle å velge mellom mann eller kvinne, hvis man er født med trekk vi assosierer med begge kjønn. For eksempel: Hvis man har vagina og testikler. 

Så det er det samme som man kaller tvekjønnet? 

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Maleficenta skrev:

Så det er det samme som man kaller tvekjønnet? 

Ja, det sistnevnte. Altså at man er trekk fra begge kjønn.

Men ikke-binær har ofte med kjønnsidentitet å gjøre, og har ikke nødvendigvis noe å gjøre med biologi. Det er rett og slett mennesker som ikke føler seg som mann eller kvinne. 

• Liker 5
Skrevet
På 9.6.2020 den 13.16, likestilling skrev:

Det har blitt drama etter at J.K. Rowling har uttalt at kvinner menstruerer.

https://www.dagbladet.no/kjendis/jeg-er-dypt-lei-meg/72547491

Harry Potter langer ut og er dypt lei seg. Hvem har rett? Er kvinner kun biologiske kvinner?

Som feminist delte hun denne som ville ha en mer lik verden for kvinner (?) men som tydeligvis utelukket transer ved å si "menstruerende mennesker". Nå blir hun kalt transfobisk.

Har Rowling et poeng når hun sier at kjønn er ekte, eller er hun transfobisk som den andre siden hevder?

Rowling har mange gode poeng uten å være transfobisk av den grunn.

Det er veldig mye som er svært problematisk med menn som sier de er kvinner og vips uten videre slippes for eksempel i idrett til å delta på lik linje med andre kvinner og ved å konkurrere mot andre kvinner. Dette er svært problematisk av rent biologisk ståsted hvor menn har sterkere fysikk og andre fysiske fordeler i vise typer idrett. Det er også problematisk i fengsel hvis mannen som hevder han er en kvinne og føler seg en kvinne ikke har fullført behandlingen og fjernet kjønnsorganene som han eller hun var født med. Jeg husker ikke hvor jeg leste om et tilfelle i et fengsel for kvinner i Sør-Amerika hvor mange kvinner plutselig ble gravide. I samme fengsel var det en mann som sminket seg og refererte til seg selv som hun og med kvinnenavn og derfor ble plassert i samme fengsel som andre kvinner. Hm, kan det være en kobling mellom denne personens tilværelse i fengselet og de mange graviditetene som oppsto der? 

Hva i h...e er et menstruerende menneske? Har du menstruasjon, så er du kvinne for du har de kvinnelige organene som trengs for å skape menstruasjon. Det eneste unntaket er personer som er født med begge sett av organer - både mannen sine og kvinnen sine. De kalles for hermafroditter. Har du kun kvinnelige kjønnsorganer så er du per definisjon en kvinne biologisk, anatomisk, DNA-messig. Det er klart at noen føler seg menn i kvinnekropp eller kvinner i mannekropp, men her merker jeg nærmest en eksplosjon av slike tilfeller på verdensbasis og spesielt i i-land. Da er det veldig legitimt å spørre seg - hva er den naturlige forklaringen på denne voldsomme økningen og kan dette fenomenet forklares utelukkende med biologi? Eller er det mer i bildet? 

Man er ikke transfobisk av å mene alt dette. 

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, Drizzt skrev:

Rowling har mange gode poeng uten å være transfobisk av den grunn.

Det er veldig mye som er svært problematisk med menn som sier de er kvinner og vips uten videre slippes for eksempel i idrett til å delta på lik linje med andre kvinner og ved å konkurrere mot andre kvinner. Dette er svært problematisk av rent biologisk ståsted hvor menn har sterkere fysikk og andre fysiske fordeler i vise typer idrett. Det er også problematisk i fengsel hvis mannen som hevder han er en kvinne og føler seg en kvinne ikke har fullført behandlingen og fjernet kjønnsorganene som han eller hun var født med. Jeg husker ikke hvor jeg leste om et tilfelle i et fengsel for kvinner i Sør-Amerika hvor mange kvinner plutselig ble gravide. I samme fengsel var det en mann som sminket seg og refererte til seg selv som hun og med kvinnenavn og derfor ble plassert i samme fengsel som andre kvinner. Hm, kan det være en kobling mellom denne personens tilværelse i fengselet og de mange graviditetene som oppsto der? 

Hva i h...e er et menstruerende menneske? Har du menstruasjon, så er du kvinne for du har de kvinnelige organene som trengs for å skape menstruasjon. Det eneste unntaket er personer som er født med begge sett av organer - både mannen sine og kvinnen sine. De kalles for hermafroditter. Har du kun kvinnelige kjønnsorganer så er du per definisjon en kvinne biologisk, anatomisk, DNA-messig. Det er klart at noen føler seg menn i kvinnekropp eller kvinner i mannekropp, men her merker jeg nærmest en eksplosjon av slike tilfeller på verdensbasis og spesielt i i-land. Da er det veldig legitimt å spørre seg - hva er den naturlige forklaringen på denne voldsomme økningen og kan dette fenomenet forklares utelukkende med biologi? Eller er det mer i bildet? 

Man er ikke transfobisk av å mene alt dette. 

Det er transfobisk å avvise noens kjønnsidentitet. 

Er dette en mann eller kvinne? Hvis personen på bildet kunne fått mensen ville du sagt at personen er kvinne enda han går på testosteron og presenterer seg som mann til hele verden?

jamie-raines-3.jpg

• Liker 9
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er transfobisk å avvise noens kjønnsidentitet. 

Er dette en mann eller kvinne? Hvis personen på bildet kunne fått mensen ville du sagt at personen er kvinne enda han går på testosteron og presenterer seg som mann til hele verden?

jamie-raines-3.jpg

Hvorfor er et bilde relevant om det kun er personens følelser som avgjør?

Jeg mener ganske bestemt at "mann" og "kvinne" aka kjønn er biologisk. Om noen vil ha en annen kjønnsIDENTITET så kjør på, men det endrer ikke biologien. Folk kan få identifisere seg som helikopter for min del, men det blir absurd å si at noen ER et helikopter, da mister språk og biologi mye presisjon....

Edit:

Ser du skriver noe av det samme over.

Uansett, jeg ser ikke helt hva Rowling har gjort galt? Kanskje dårlig ordlegging men jeg tror poenget hennes er mye det samme som mitt nå, pluss at hun er feminist da, og ikke vil la biologiske menn få ta del i eventuelle kvinnefordeler, men jeg er mildt sagt i grenseland der. Vi kan ikke gi fødselspermisjon til noen som identifiserer seg som nybakt mor....

Endret av likestilling
  • Liker 21
Skrevet
22 minutter siden, Chiyo skrev:

Hvis personen på bildet kunne fått mensen ville du sagt at personen er kvinne enda han går på testosteron og presenterer seg som mann til hele verden?

Ja. Selvfølgelig er hun en kvinne når hun menstruerer. At hun går på testosteron bekrefter også dette. Hva hun presenterer seg som er ikke relevant 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...