Gå til innhold

Bruk av maske reduserte den daglige veksten i tilfeller med 40% i Tyskland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller så er det det at folk forstår alvoret når de ser maskene og dermed holder mer avstand og blir bedre til å vaske hendene, og at det hadde funket like bra om det hadde vært et annet tiltak som tydeliggjør alvoret. 

Anonymkode: 081a8...00b

• Liker 4
Skrevet

Masker virker selvfølgelig. Er ikke verre enn at man kunne kjørt en kampanje for å vise hvordan man bruker det.  Høsten/vinteren som kommer burde alle som går i butikk,bruker buss, tog osv bruke masker for å hindre en stor ny bølge av corona. 

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, NorthernLight skrev:

Masker virker selvfølgelig. Er ikke verre enn at man kunne kjørt en kampanje for å vise hvordan man bruker det.  Høsten/vinteren som kommer burde alle som går i butikk,bruker buss, tog osv bruke masker for å hindre en stor ny bølge av corona. 

Det er ikke nok masker til alle. Det kan også bli problematisk å få små barn til å bruke maskene. 

Skrevet

I Japan her jeg bor er det stor maskekultur gjennom hele året, og nå under korona-epidemien har jeg knapt sett et eneste menneske uten maske de få gangene jeg har turt å bevege meg ut. Vi klarte å unnslippe slike tilstander vi har sett i andre land der folk bor veldig tett, og det tror jeg vi blant annet kan takke maskebruken for. Men, jeg tror også at siden folk allerede er så vant til å bruke maske og siden det er så utbredt er det mulig å finne mange forskjellige størrelser både til voksne og barn, som gjør det lettere for hele befolkningen å bruke de mer eller mindre korrekt, noe som kanskje er vanskeligere i land der det ikke er så utbredt å bruke maske til vanlig. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Det er ikke nok masker til alle. Det kan også bli problematisk å få små barn til å bruke maskene. 

Jo flere som bruker masker jo mer vil det hjelpe uansett.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke folk at masker har masse uheldige bivirkninger? Alle medisinske intervensjoner som fungerer har bivirkninger. Masker er absolutt ikke unntak.

Dessuten har vi jo så vidt koronavirus i Norge nå, så det virker helt fjottete å innføre nye tiltak.

Dette blir litt som det iditioske tiltaket med å forby bruk av midtseter på fly. Det er et tiltak vi vet vil føre til at mennesker blir hardt skadet og/eller drept, som ikke har noen effekt på viruset. Kan ikke politikere grunnleggende matte? Dyrere fly == flere folk på veiene == flere som blir drept og hardt skadet. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok et slag i ansiktet for elitistene som påstår at folk flest er for dumme til å bruke dem.

https://www.iza.org/publications/dp/13319/face-masks-considerably-reduce-covid-19-cases-in-germany-a-synthetic-control-method-approach

Anonymkode: be6a0...191

Neida, folk er fortsatt "dumme".

Å kaste en statistikkmodel på smitte, antall masker og antall som brukte kollektivtransport, og dermed kalle det forskning er bare idiotisk. Det kan vært ekstremt mange faktorer som spilte inn. At folk holdt seg hjemme, vasket hendene mye mer og lignende. I Norge har nesten ingen brukt maske, og det har gått jævlig bra. 

Endret av Vhgj
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, ajarRun skrev:

Skjønner ikke folk at masker har masse uheldige bivirkninger? Alle medisinske intervensjoner som fungerer har bivirkninger. Masker er absolutt ikke unntak.

Dessuten har vi jo så vidt koronavirus i Norge nå, så det virker helt fjottete å innføre nye tiltak.

Dette blir litt som det iditioske tiltaket med å forby bruk av midtseter på fly. Det er et tiltak vi vet vil føre til at mennesker blir hardt skadet og/eller drept, som ikke har noen effekt på viruset. Kan ikke politikere grunnleggende matte? Dyrere fly == flere folk på veiene == flere som blir drept og hardt skadet. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Smitten vil mest sannsynlig blusse opp til høsten/vinteren. Er nok av folk som ikke holder seg for munnen når de hoster/nyser og som generelt tror alt er over fordi vi er inne i en periode med liten smitte. Men hvis man tenker på hvor få folk som er estimert til å ha hatt corona så sier det seg selv at den vil blusse opp på ett tidspunkt fordi vi ikke har vaksine eller flokkimmunitet. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Smitten vil mest sannsynlig blusse opp til høsten/vinteren. Er nok av folk som ikke holder seg for munnen når de hoster/nyser og som generelt tror alt er over fordi vi er inne i en periode med liten smitte. Men hvis man tenker på hvor få folk som er estimert til å ha hatt corona så sier det seg selv at den vil blusse opp på ett tidspunkt fordi vi ikke har vaksine eller flokkimmunitet. 

Du undervurderer hvor effektiv håndhygiene og hostehygiene samt avstandrådene er. Korona er i tillegg et lett virus å vaske bort, så det er relativt enkelt å unngå spredning.

Tenk om det var like vanskelig å vaske som norovirus. Da hadde masker kanskje vært logisk. 

Vi er 2-3 halveringer unna å ikke ha NOEN smittede. Og mesteparten av smitten er jo Oslofolk som er for egoistiske til å la bussen stå. Jeg gjør min solidariske plikt, uansett hvor jeg drar kjører jeg mc eller bil. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Mens i Norge har smitten gått ned uten bruk av masker. 

Det er ingen som har påstått at det er det eneste tiltaket som hjelper, men det kan neppe være noen tvil om at det har mindre samfunnsmessige konsekvenser enn å stenge skoler og arbeidsplasser.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er det det at folk forstår alvoret når de ser maskene og dermed holder mer avstand og blir bedre til å vaske hendene, og at det hadde funket like bra om det hadde vært et annet tiltak som tydeliggjør alvoret. 

Nope, bor i Tyskland, folk holder ikke avstand, sitter i store grupper i parker og ukentlige demonstrasjoner med tusenvis av mennesker. Så ser ut som om det hjelper tross av at det er stoffmasker som tas av og på hele tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å vaske hendene i situasjoner der du får dråper midt i fleisen, dvs alle situasjoner der du frivillig eller ufrivillig står relativt nært noen som snakker, og litt lengre unna noen som roper, hoster eller nyser. En meter er ikke nok i siste eksempel. En maske samler dessuten opp det meste av dråpene som kommer ut av kjeften, slik at du ikke får så mye på fingrene når du tar på en overflate der disse dråpene ellers ville falt ned. Men man skal ikke undervurdere den psykologiske effekten heller, det er jeg enig i. 

At vi fortsatt ikke blir anbefalt å bruke det, er en skandale. Alt hjelper, også hjemmelagde. 

Anonymkode: 9e145...085

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Mens i Norge har smitten gått ned uten bruk av masker. 

Jepp, det virker som folk glemmer at vi er en suksesshistorie her også. Smitten har strengt tatt gått ned i omtrent alle europeiske land, selv om tiltakene har vært forskjellige.

Anonymkode: cdd94...60c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ny studie fra Cambridge som også sier at munnbind hjelper:

https://www.cambridge-news.co.uk/news/uk-world-news/face-masks-combined-lockdown-prevent-18392429

Men neida, la oss heller stenge ned hele samfunnet, la bedrifter gå konkurs og sende folk på Nav enn å bruke munnbind. Det er som kjent typisk norsk å løse problemer ved å kaste penger mest mulig etter dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å vaske hendene i situasjoner der du får dråper midt i fleisen, dvs alle situasjoner der du frivillig eller ufrivillig står relativt nært noen som snakker, og litt lengre unna noen som roper, hoster eller nyser. En meter er ikke nok i siste eksempel. En maske samler dessuten opp det meste av dråpene som kommer ut av kjeften, slik at du ikke får så mye på fingrene når du tar på en overflate der disse dråpene ellers ville falt ned. Men man skal ikke undervurdere den psykologiske effekten heller, det er jeg enig i. 

At vi fortsatt ikke blir anbefalt å bruke det, er en skandale. Alt hjelper, også hjemmelagde. 

At det kan ha noe for seg å bruke munnbind i trange/innestengte omgivelser i områder der det fins vesentlig smitte ser jeg ikke bort fra.
Men at folk f.eks på Røros der det knapt har vært smitte skal vandre rundt med munnbind til daglig virker en smule overdrevet på meg.

Anonymkode: 6c0fe...d9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det kan ha noe for seg å bruke munnbind i trange/innestengte omgivelser i områder der det fins vesentlig smitte ser jeg ikke bort fra.
Men at folk f.eks på Røros der det knapt har vært smitte skal vandre rundt med munnbind til daglig virker en smule overdrevet på meg.

Anonymkode: 6c0fe...d9f

Ja, helt åpenbart. Jeg hadde vel ikke akkurat Røros i tankene.  Jeg mener forøvrig også at det var unødvendig å stenge ned i flere uker på steder som hadde innreiserestriksjoner (aka "søringkarantene") og null smitte. Vi burde ha mer tilpassede regler til ulike steder i landet etter hvordan smittetrykket og risikoen for ny smitte er, det har lite for seg å behandle alle likt. Og andre veien blir det kanskje ikke strengt nok der det burde være strengt, når man gjør det sånn.  Så lenge man har en viss kontroll på innreisende fra områder med smitte, og folk er nøye med å isolere og teste seg ved symptomer, kommer man langt nok der det i praksis ikke er noe smitte nå. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt åpenbart. Jeg hadde vel ikke akkurat Røros i tankene.  Jeg mener forøvrig også at det var unødvendig å stenge ned i flere uker på steder som hadde innreiserestriksjoner (aka "søringkarantene") og null smitte. Vi burde ha mer tilpassede regler til ulike steder i landet etter hvordan smittetrykket og risikoen for ny smitte er, det har lite for seg å behandle alle likt. Og andre veien blir det kanskje ikke strengt nok der det burde være strengt, når man gjør det sånn.  Så lenge man har en viss kontroll på innreisende fra områder med smitte, og folk er nøye med å isolere og teste seg ved symptomer, kommer man langt nok der det i praksis ikke er noe smitte nå. 

Dvs, hvis folk fortsatt følger de normale tiltakene med hånd- og hostehygiene og avstand, selvfølgelig. 

• Opprett ny...