Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig heldig og jobber i en bedrift som vokser raskt og det dukker stadig opp nye ansvarsområder. Jeg får flere og flere og nærmer meg en leder-stilling. Men så har jeg også lyst på flere barn.. 

Er det noen som har vært i samme posisjon? Jobben min er veldig grei, men samtidig tar jeg meg i at denne jobben er så morsom og så viktig for meg at det faktisk påvirker om vi skal ha barn nummer tre.. 

Anonymkode: 9771b...61b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje greit å droppe/ utsette å få barn nr. 3 når du trives så godt på jobb. Karriere er også viktig. 

Anonymkode: 7959c...370

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet barn nummer tre og satset på karrieren. Jeg har selv en spennende jobb i et firma jeg trives kjempegodt i, men er nå gravid. Jeg velger å løse det ved å jobbe helt frem til fødsel (såfremt jeg klarer), ta kun 4 måneder permisjon og kun få ett barn.

Anonymkode: 398ea...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje iskaldt ut men om du har to barn og god karriere ville jeg faktisk satset på det. Tror du har oppskriften på et lykkelig liv der😊 Om du likevel ikke klarer å gi slipp på tanken om et tredje barn så har de jo ikke lovlig lov å diskriminere, men hvordan det blir i praksis med opprykk vet jeg ikke.

Anonymkode: f3a0c...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Sikre deg lederstillingen først. Så kan du planlegge med at mannen tar størstedelen av permisjonen, hvis dere fremdeles har lyst på barn.

Anonymkode: 8cb24...a28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er enormt trist lesing - hvorfor tror alle at man må velge mellom å være karrierekvinne og flerbarnsmamma? Jeg vet at arbeidsgivere dessverre fortsatt henger etter her, og at faren for å bli "glemt" under en foreldrepermisjon er stor. Likevel mener jeg at et barn nummer tre fint kan kombineres med karriere. Dette krever (dessverre) at du har et godt forhold til arbeidsgiver og en god dialog. Man burde også ha en plan for hvordan man skal organisere familielivet - har dere hjelp fra besteforeldre? Kan dere se på muligheten for å få annen hjelp i hjemmet - au pair, vaskehjelp etc.? Det er heller ikke dumt som AB sier å sikre seg lederstillingen først. Det gjør ingenting om det da blir 1-2 år ekstra mellom barna. 

Anonymkode: 2e329...f28

AnonymBruker
Skrevet

Og tror dere en mann ville ha stilt dette spørsmålet? 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/11/2020 at 8:38 AM, AnonymBruker said:

Dette er enormt trist lesing - hvorfor tror alle at man må velge mellom å være karrierekvinne og flerbarnsmamma? Jeg vet at arbeidsgivere dessverre fortsatt henger etter her, og at faren for å bli "glemt" under en foreldrepermisjon er stor. Likevel mener jeg at et barn nummer tre fint kan kombineres med karriere. Dette krever (dessverre) at du har et godt forhold til arbeidsgiver og en god dialog. Man burde også ha en plan for hvordan man skal organisere familielivet - har dere hjelp fra besteforeldre? Kan dere se på muligheten for å få annen hjelp i hjemmet - au pair, vaskehjelp etc.? Det er heller ikke dumt som AB sier å sikre seg lederstillingen først. Det gjør ingenting om det da blir 1-2 år ekstra mellom barna. 

On 6/11/2020 at 8:38 AM, AnonymBruker said:

Nå er det litt annerledes å få baby når man er dame vs mann, da - det er noen ting mannen bare ikke kan gjøre :) 

Jeg er enig i at det et trist. For min del er det bare fordi jeg vet bedriften vokser så fort at jeg helst vil ha med meg hver eneste dag av det fordi det stadig dukker opp flere ting man må tenke på og ta ansvar for i en sånn bedrift. 

Jeg landet til slutt på å rett og slett snakke med sjefen min. Han var veldig støttende (og han ER veldig grei og firmaet ER veldig familieorienterte) og så ikke at det skulle påvirke jobben min videre annet enn at selve progresjonen selvsagt stopper opp den perioden jeg er ute - men alt jeg jobbet meg opp er der når jeg er tilbake. Så da er jeg litt beroliget og det går an å tenke litt mer seriøst på om vil ha barn nr 3 (og det vet jeg vel svaret på... 😅). 

Anonymkode: 9771b...61b

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Det er en stor forskjell. 

Jeg har en lignende jobb som TS beskriver, og vi er mange i samme aldersgruppe. Jobben gjør også maks for å tilrettelegge, følge opp under permisjon, tilbyr fleksible ordninger, med mer. 

Men - der hvor kvinnen ikke velger når hun skal føde kan mannen time sin permisjon til utenfor høysesong. Der kvinnen er lite tilgjengelig i uker/måneder (større belastning rett etter fødsel, og i begynnelsen) er mannen ofte tilgjengelig på mail og telefon, og kommer ofte innom kontoret, da barnet er større og kan henge på. Teoretisk kan man jo dele permisjonen likt, men jeg har heller aldri sett det bli gjort i praksis, blant annet på grunn av amming. 

Samlet fører dette til at man må helt ut av flere prosjekter. At man er koblet av i måneder. I en bransje som endrer seg raskt, der det er mye å følge med på. Og at det er kjempekrevende å komme tilbake og oppdatere seg, sette seg inn i prosjekter, samtidig som du gjerne har en familie som krever sitt hjemme. Så selv om ledelsen gjør alt for å hindre dette, er sterkt ønske om lik kjønnsfordeling, faller kvinnene fra etter barn. 

Anonymkode: 3f46b...30c

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor forskjell. 

Jeg har en lignende jobb som TS beskriver, og vi er mange i samme aldersgruppe. Jobben gjør også maks for å tilrettelegge, følge opp under permisjon, tilbyr fleksible ordninger, med mer. 

Men - der hvor kvinnen ikke velger når hun skal føde kan mannen time sin permisjon til utenfor høysesong. Der kvinnen er lite tilgjengelig i uker/måneder (større belastning rett etter fødsel, og i begynnelsen) er mannen ofte tilgjengelig på mail og telefon, og kommer ofte innom kontoret, da barnet er større og kan henge på. Teoretisk kan man jo dele permisjonen likt, men jeg har heller aldri sett det bli gjort i praksis, blant annet på grunn av amming. 

Samlet fører dette til at man må helt ut av flere prosjekter. At man er koblet av i måneder. I en bransje som endrer seg raskt, der det er mye å følge med på. Og at det er kjempekrevende å komme tilbake og oppdatere seg, sette seg inn i prosjekter, samtidig som du gjerne har en familie som krever sitt hjemme. Så selv om ledelsen gjør alt for å hindre dette, er sterkt ønske om lik kjønnsfordeling, faller kvinnene fra etter barn. 

Anonymkode: 3f46b...30c

Dette synes jeg var godt skrevet:) veldig enig i det du sier! Jeg venter mitt første barn nå, og vi har valgt at jeg kun tar 4 måneder permisjon pga jobb. Har ikke hørt om mange andre som gjør det som du også skriver. Så får vi se hvordan det går.. jeg planlegger også å følge litt med underveis i permisjonen. 

Anonymkode: 398ea...cf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...