Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Gneldrebikkje

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har en hund som alltid har vært litt bjeffete, men i det siste har det blitt helt ekstremt. Hun står og gneldrer når folk går forbi på veien, gneldrer når vi får besøk, gneldrer når besøket som hun allerede har gneldra på og hilst på reiser seg fra sofaen osv... :-? jeg begynner å bli rimelig lei!!! Jeg sier "NEI!" strengt og tar snutetak på henne, rooser når hun blir stille... holdt på med dette lenge, men det er INGEN fremskritt.

Hun er ikke sinna, hun løper logrende mot gjestene mens hun bjeffer. Hun høres jo kanskje sinna ut da, men jeg vet at hun ikke er det.

i går så ble det så mye bjeffing at jeg røska tak i henne og la henne i bakken. "Nå tier du still" sa jeg mens jeg holdt tak i nakken hennes. da ble det faktisk stille en stund... Jeg flytter inn i leilighet nå der det er lov å ha hund, så lenge det ikke er til bry for naboene. Og jeg vil ikke risikere å få klager pga bjeffing!! fikk et råd av oppdretteren om å lære henne å bjeffe på kommando. og etter hvert skulle hun bare få lov å bjeffe på kommando, og aldri ellers. er dette den beste måten å gjøre det på? hvordan skal jeg klare å lære henne dette da?

Jeg har ikke lyst til å sprute på henne med vann når hun bjeffer selv om dette sikkert er veldig effektivt. Hun er nemlig ganske skeptisk til vann både i dusjen, slangen og sjøen og jeg holder på å venne henne til dette og har lyst til at hun skal like å bade...

Andre alternativer for å få roa denne bjeffinga, eller skal jeg bare gå for å lære henne å bjeffe på kommando? oppdretteren mente at når jeg hadde prøvd sååå lenge å få henne til å slutte uten resultat så var det på tide å prøve å snu måten å gjøre det på. egentlig enig i det :)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hvor gammel er hunden din nå igjen?

Siden hun bare bjeffer mer etter metodene du har brukt, bør du stoppe opp og vurdere situasjonen litt. Slik du egentlig har gjort nå. :)

Hva er motivasjonen hennes for å bjeffe? Hva er belønningen hennes for å bjeffe?

Det jeg tenker på er:

Hvis en hund f.eks drar i båndet, er motivasjonen å gå framover. Belønningen for å dra i båndet, er å komme fremover. Altså, for å komme fremover, drar hunden i båndet, og får belønningen sin. Det hjelper sjeldent å nykke og nappe i båndet. Eller skrike NEI, eller andre ting. Ofte hjelper det å stå i ro til båndet er slakt, for så å gå videre. De eneste gangene det går fremover er når båndet er slakt. Hunden skjønner faktisk etterhvert at h*n må holde båndet slakt for å komme fremover.

Det samme gjelder gneldringen til Nemi. Finn ut hvilken fortjeneste hun får ved å bjeffe. F.eks. får hun oppmerksomhet fra gjestene raskt så hun skal slutte å bjeffe? Forbinder hun gjestene med at du påfører henne ubehag? Hvis du, hver gang du får gjester og hun gneldrer, tar henne rundt snuten og holder til hun er rolig, så forstår jeg at hun ikke bjeffer mindre neste gang.

Logring forteller forresten ikke at hunden er glad. Sinte og redde og rasende hunder logrer også. Logring forteller at hunden er følelsesmessig opphisset.

En metode for å få henne til å slutte på, er jo å lære henne å bjeffe på kommando for så å lære Ti Still i samme slengen.

En annen er å få henne til å slutte å bjeffe overhodet. Da må du prøve å se situasjonen på Nemi sitt nivå, og finne ut hva som er motivasjonen og belønningen hennes for å bjeffe.

Kjenner du noen hundemennesker, så spør om de kan hjelpe deg med å se etter HVORFOR hun bjeffer. Et eller annet ER belønningen hennes.. Men hva?

"Ikke skyt hunden" av Karen Pryor er en fantastisk bok om innlæringspsykologi, og kan anbefales på det varmeste! Folk burde fått den levert sammen med valpen når de kjøpte. :)

Skrevet

Hunden vår har også begynt å bjeffe noen ganger i tide og utide!

Spesielt hvis han er ute alene. Da bjeffer han på små barn og allting.

Var bra ei stund, men nå er det igang igjen!

Vil ikke ha gneldrebikkje!!!

Men hjelpe deg kan jeg desverre ikke, da jeg har samme problemet selv...

Skrevet

Har også en hund som bjeffer. Noen perioder er hun helt ekstrem og bjeffer på oss, når vi har vært ute av synet en stund.

Har også prøvd den harde måten om man kan kalle det det, med å holde rundt snuten, kjefte, legge i bakken osv osv. Belønning er jo oppmerksomheten. Ser på hele henne at hun vet at hun ikke har lov, men hun gjør det likevell.

Jeg har ikke sprutet vann på henne, har heller ikke prøvd å avvenne henne ved å lære henne å bjeffe på kommando. Men jeg har tro på at det kan virke faktisk.

Det jeg har funnet ut at har best effekt er rett og slett at jeg overser henne fullstendig. Leer ikke på et øyelokk en gang om hun begynner. Det samme har jeg bedt gjestene mine om å gjøre. Og det funker ganske bra. Det blir jo ikke noe kos eller noe gøy når hun bjeffer.

Vet ikke noen andre råd. Lykke til!

Gjest Lilleulv i.i
Skrevet

Tusen takk for langt svar Leyla :)

Nemi er 1 år gammel.

Jeg som kjenner Nemi ser at hun som oftest ikke er sint når hun bjeffer, men det kan virke som om hun er skeptisk.... liksom sånn "hvem er dette? er det noen som ikke hører til her eller...?" Men hun sover på rommet mitt om nettene, og om det er noen som går rundt i huset og åpner dørene etter at vi har lagt oss bjeffer hun. Veldig slitsomt når man bor sammen med andre. jeg vet ikke hvorfor hun bjeffer da. hun vet jo at det er andre folk i huset!!

Noen ganger føler jeg hun bjeffer fordi hun blir så utrolig gira når det kommer mennesker... usikker jeg.

Men jeg føler ikke hun får noen belønning egentlig. om det går noen forbi på veien eller noen går i døra oppe og hun setter i gang å bjeffe, så oppnår hun jo ingenting med det. annet enn å få kjeft da... Denne rasen (portugisisk vannhund) har en del vakthundinstinkt i seg.

jeg tror jeg skal kjøpe boka du anbefalte :) jeg har fått den anbefalt før, bare ikke fått kjøpt den.

Gjest Lilleulv i.i
Skrevet

Det jeg har funnet ut at har best effekt er rett og slett at jeg overser henne fullstendig. Leer ikke på et øyelokk en gang om hun begynner. Det samme har jeg bedt gjestene mine om å gjøre. Og det funker ganske bra. Det blir jo ikke noe kos eller noe gøy når hun bjeffer.

dette har jeg også prøvd, men det funker ikke... :-? Hun kan stå ute og gneldre til krampa tar oss alle og naboen blir irriterte på oss :(

Skrevet

Hmm, hva med et sitronhalsbånd? Kanskje det kan funke?

En annen bok som er å anbefale er Turid Rugaas sin bok som heter På talefot med hunden. Denne anbefaler jeg på det varmeste, jeg har lest den flere ganger og oppdager nye ting hver gang. Undertittelen er: Hundens skjulte tegn og dempede signaler. Kan godt hende at du finner noe her på hva belønningen er som Leyla nevnte.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Tusen takk for langt svar Leyla :)

Nemi er 1 år gammel.

I den alderen har de en sånn "alt er skummelt"-periode, så det kan faktisk hende at hun vokser det av seg. Noen blir så ille at de bjeffer på ingenting (spøkelser?).

Noen ganger føler jeg hun bjeffer fordi hun blir så utrolig gira når det kommer mennesker... usikker jeg.

Men jeg føler ikke hun får noen belønning egentlig. om

det går noen forbi på veien eller noen går i døra oppe og hun setter i gang å bjeffe, så oppnår hun jo ingenting med det. annet enn å få kjeft da...

For det første: Kjeft = oppmerksomhet.

For det andre: Hun oppfatter kanskje at hun har bjeffet bort lyden, eller når folk går forbi så bjeffer hun dem bort.

La oss si at du oppfatter at hun bjeffer på besøk fordi hun bli så gira. Da ber du besøket stoppe opp til Nemi holder kjeft. Nemi oppfatter da at besøket ikke kommer nærmere før hun IKKE bjeffer. Skjønner?

Det er alltid en oppfattelse av belønning når hunder gjør noe. De får alltid NOE ut av atferden sin, selv om vi ikke ser det ved første øyekast. :)

Denne rasen (portugisisk vannhund) har en del vakthundinstinkt i seg.

jeg tror jeg skal kjøpe boka du anbefalte :) jeg har fått den anbefalt før, bare ikke fått kjøpt den.

Ja, du bør absolutt kjøpe den! :) Les den langsomt, og fordøy det som står der. Du vil garantert få et helt annet syn på ting etterpå!

Det er med hunder som med barn: Å være konsekvent virker bare om man bruker rett metode. :)

Gjest Kålungen
Skrevet

Vi har hatt samme problem, hunden vår var ei skikkelig gneldrebikkje.

Det går en gangvei rett forbi huset vårt, og når hun sto i løpestrengen ute eller var på verandaen, og det gikk folk forbi, var det ett svare leven.

Dette skjedde i gjennomssnitt 738 ganger pr dag.. :evil:

Vi kjøpte ett "sprute-halsbånd", som virker på den måten at hver gang hun bjeffer, får hun en sprut under haka.

Det funket!!

Dette er kun vann, ikke noe farlige greier eller vonde lukter.

Nå er det stille fra henne, og flere faste turgåere forbi huset vårt har kommentert at det har blitt så stille hos oss :P

Det kostet ca 1500 kroner, og det verdt hvert øre spør du meg (og sikkert alle naboene)!

Skrevet

Hva er det slags rase du har Lilleulv?

Urk,innbiller meg at små hunder gneldrer mer enn store. . .

Gjest Gjesta
Skrevet
Hva er det slags rase du har Lilleulv?

Urk,innbiller meg at små hunder gneldrer mer enn store. . .

Nemi er portugisisk vannhund, og ikke akkurat liten. Mer som en kongepuddel... :) Hun er helt nyyydelig.

Gjest Lilleulv ii.
Skrevet
Nemi er portugisisk vannhund, og ikke akkurat liten. Mer som en kongepuddel... :) Hun er helt nyyydelig.

:wub: takk Lilith! Hun er det... kjempefin. Og det er så herlig gemytt på henne, så det er litt synd med denne bjeffinga. Jeg har prøvd å lære henne å bjeffe på kommando, men klarer det ikke. Så jeg bestemte meg for å være ultra-konsekvent fra dag 1 i den nye leiligheten... Føler det er lettere å innføre nye regler på nytt sted liksom. Så fra og med i går av så var det heeelt uaktuelt med bjeffing... Ikke så veldig lett :mellow: På dagen, så tok jeg henne i å bjeffe på forbipasserende en gang, og etter det hørte jeg ikke et pip. Da var jeg fornøyd. men etter jeg hadde lagt meg så gikk det ikke så bra. Dette er en leilighet der det bor mange unge og med en vei bak bygningen. og vi måtte ha alt av vinduer oppe pga det var så varmt. og HVER gang det gikk noen forbi, eller bikkja hørte en lyd så løp hun mot døra og bjeffa. håpløst... jeg er trøtt i dag... Jeg tror egentlig ikke hun bjeffer for å oppnå noe i en sånn situasjon. jeg tror bare hun er litt vakthund og iom at det er nytt sted og fremmede stemmer osv. håper i hvert fall det blir bedre til natta...

Skrevet

Måtte sjekke ut hvordan de ser ut-de var jo skjønne :)

Nå er det en stund siden vi har hatt hund men om det ble mye bjeffing i tide og utide ble de totalt oversett.

En annen ting er jo at de er tross alt hunder,de gir lyd fra seg-DESSVERRE. Men noen gneldrer mer enn andre.

Kan du ikke snakke med dyreklinikken om dette?

Skrevet
For det første: Kjeft = oppmerksomhet.

For det andre: Hun oppfatter kanskje at hun har bjeffet bort lyden, eller når folk går forbi så bjeffer hun dem bort.

Er så interessant å lese når folk som har dyreforståelse forklarer om dyrs adferd. :)
Skrevet

Sliter litt med samme problemet. Har en dvergschnauzer på 10 mnd. som bjeffer hver gang han ser noen som går forbi utenfor, de kan være 20-40 meter fra huset.

Dette er både når han står inne og ser ut, og når han er ute på terassen.

Hvordan lærer du en hund å bjeffe på kommando, og å slutte å bjeffe på folk som går forbi?

Når jeg er ute å lufter han om kvelden og det er mørkt bjeffer han på folk som går forbi. Det gjør han ikke om kvelden. Noen forslag hvorfor? :roll:

Kjefter på ham når han bjeffer, men å si nei og kjefte nytter ikke. Han enser det såvidt. Kan hende han bare ser dumt på meg.

Han spiser også blader av en spesiell plante av og til, men da lusker han vekk om jeg går bort og sier strengt nei... Litt forvirra jeg.. :sjenert:

Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet (endret)
Sliter litt med samme problemet. Har en dvergschnauzer på 10 mnd. som bjeffer hver gang han ser noen som går forbi utenfor, de kan være 20-40 meter fra huset.

Dette er både når han står inne og ser ut, og når han er ute på terassen.

I den alderen ville jeg tatt ham bort fra de situasjonene som gjør at han bjeffer. Når folkene kommer, og han "bjeffer dem bort", så forsterker det bjeffingen hans.

Hvordan lærer du en hund å bjeffe på kommando, og å slutte å bjeffe på folk som  går forbi?

Når jeg er ute å lufter han om kvelden og det er mørkt bjeffer han på folk som går forbi. Det gjør han ikke om kvelden. Noen forslag hvorfor?  :roll:

Framprovoser bjeffing, og belønn når han bjeffer. Etterhvert når han bjeffer lettere ved framprovosering, sier du kommando MENS han bjeffer. Belønn hele tiden når han bjeffer.

Test kommando etter en stund. Bjeffer han da, er det julaften og syttendemai på en gang!! Avslutt økten.

Gå litt tilbake og framprovoser bjeffing igjen. Si kommando mens han bjeffer. Belønn.

Når han er sikker på hva bjeffekommandoen krever av ham, kan du begynne å legge kommando på at han tier stille.

Jeg bruker "Kan du sei" på den jeg har nå, og "Hals" på rottweileren jeg hadde.

"Ti still" eller "Sånn, nå er det nok" for å få dem til å slutte.

Voktebjeffingen fikk jeg has på ved å rose når han bjeffet. Jeg hadde forsøkt alt før det.

Å lære inn å bjeffe bør ikke ta mer en en uke, kanskje to hvis dere ikke trener på det hver dag.

Schnauzere må du være veldig obs på når de blir leie av treningen. Da får du best resultat. :)

Dette med å bjeffe på folk som går forbi... Hvor nærme er de når han begynner? Er det på ALLE? Hva gjør du når han bjeffer? Hva gjør han etter at han er ferdig med å bjeffe? Går han og snuser der folkene har gått? Eller finner han nærmeste gresstrå for å markere på? Prøv og legg merke til disse tingene.

Kanskje kontakttrening kunne hjulpet dere?

Endret av Leyla
Gjest Guest
Skrevet
I den alderen ville jeg tatt ham bort fra de situasjonene som gjør at han bjeffer. Når folkene kommer, og han "bjeffer dem bort", så forsterker det bjeffingen hans.

Det er når han står i vinduet og ser folk utenfor at han bjeffer. Og når han er på terassen.

Litt vanskelig å ta ham bort fra vinduene hele tiden. Syns det er vanskelig å vite akkurat hva jeg skal gjøre i den situasjonen. Han oppnår ingenting annet enn at vi kjefter på han og sier nei og får ham bort derifra. Ignorering fører bare til at han fortsetter å bjeffer.

Dette med å bjeffe på folk som går forbi... Hvor nærme er de når han begynner? Er det på ALLE? Hva gjør du når han bjeffer? Hva gjør han etter at han er ferdig med å bjeffe? Går han og snuser der folkene har gått? Eller finner han nærmeste gresstrå for å markere på? Prøv og legg merke til disse tingene.

Kanskje kontakttrening kunne hjulpet dere?

Han bjeffer kun på folk som går forbi om kvelden når vi er ute. Er på alle ja. Han bjeffer og drar i båndet og vil bort. Jeg sier NEI, og prøver å få han til å sitte slik at han får noe annet å tenke på. Men han lukker ørene. (Veldig flink til det)

Når han er ferdig, når jeg endelig har fått ham til å gå igjen, gjør han ikke noe forsøk på å gå bort der de gikk, kan hende han markerer. Skal sjekke det ikveld.

Hva består kontakttrening av?

Begynte å øve på å bjeffe på kommando med ham idag, han lærer utrolig fort, men forveksler det litt med å hoppe. Så han hopper og bjeffer samtidig :)

Men lurer litt på hvordan jeg skal lære ham å være rolig.. Hvordan kan det hjelpe å lære ham å bjeffe på kommando? Han bjeffer en gang eller to og så slutter han..

Dette har ikke noe med bjeffing å gjøre, men har du noen tips for å få ham til å slutte å springe av gårde med skoene for så å tygge på dem? Jeg ville tatt vekk skoene, men bor desverre ikke alene, så jeg bestemmer ikke her i huset.

Takker for all hjelp jeg kan få, han er en hund med et herlig gemytt og personlighet, men har noen nykker :)

Skrevet

Var meg oppforbi. Glemte å logge meg inn :klaske:

Gjest Gitte
Skrevet

det er godt mulig å lære hunden å bjeffe på kommando. vi har en 10 år gammel border collie som alltid har bjeffet vettet av hele nabolaget. for et par år siden prøvde vi på moro å lære hu å bjeffe på kommando.. begynte med "kan du si voff?" med veldig trykk på voff i et høyt tonefall (hun reagerer på den typen lyder). det fungerte med en gang, og nå rekker vi ikke si hele setningen før hun bjeffer. og det fine med det er at hun ikke bråker så mye ute lenger. herlig..

definitivt en metode man bør prøve =)

Gjest vovva
Skrevet

Anbefaler bjeffehalsbånd. Slik fikk min søster slutt på bjeffingen. Det kommer en vond lukt da hunden bjeffer.

Du får den i dyrebutikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...