Gjest Lilleulv Skrevet 1. juli 2005 #1 Skrevet 1. juli 2005 Lilleulv står på egne ben... og det var mye å holde styr på fant jeg ut :o Lurer på om noen som har litt peiling kan hjelpe meg...? Jeg hører at renta går opp nå, og det gjelder vel studielånet også? Hva er den flytende renta på, og hvor mye blir det om man binder? Hva lønner seg? Noen som har forsikring igjennom enter? jeg har bilforsikring igjennom enter, og vurderer og flytte hundeforsikringen dit også fordi jeg fikk et billigere tilbud. Og da bør jeg vel også ha innboforsikring her for å få alt samla...? får jeg noe fordeler når jeg har 3 forsikringer et sted eller? Er det noe sted det er best å ha innboforsikring (billigst, best villkår osv)? Så fikk jeg spørsmål om hvor mye verdier jeg ville forsikre for. hmmm... jeg vet ikke, lurer litt på 200 000 kanskje? hvitevarer er inkl i leiligheten. det var plutselig så mye å finne ut og og ordne... har ingen mann lenger jeg vet dere :-?
Shoegal Skrevet 1. juli 2005 #2 Skrevet 1. juli 2005 jeg kan ikke utrolig mye om "økonomi og sånt", men en ting har jeg fått med meg; det LØNNER seg sjelden å binde renta i lengden. MEN: hvis du har behov for trygghet i forhold til eks renteøkninger som du kan/vil få med flytende rente, kan fastrente være noe for deg. så det blir vel en vurdering mellom lønnsomhet og trygghet... det pleier å bli billigere med flere forsikringer samme sted. selv har jeg innbo-, reise- og ulykkesforsikring i vesta. det ble faktisk billigere med tre forsikringer enn med bare to, så vidt jeg kan huske! trodde derfor jeg skulle få god rabatt på bilforsikring i vesta, men det var det visst ikke snakk om. fant ut at gjensidige nor var billigst for meg og min bil. da hadde jeg sjekket alle de selskapene jeg vet om. og jeg tror det kan lønne seg å ta noen ringerunder, prisene varierte i alle fall fra 16000 til 8800(ansvars+delkasko).
Gjest Lilleulv Skrevet 1. juli 2005 #3 Skrevet 1. juli 2005 tusen takk for svar shoegal Jeg tror ikke jeg skal binde studielånrenta... Tror jeg skal slå det fra meg. Men får ta en ringerunde på dette med forsikring. (oh så kjedelig ) kanskje få litt hjelp av pappa...
Malama Skrevet 1. juli 2005 #4 Skrevet 1. juli 2005 Forsikring: Plukk opp telefonen. De fleste steder lønner det seg å samle minst 3 forsikringer, men det kan variere litt, snakk med forsikringsselskapet ditt (eller se om de har en informativ nettside) Sentralbanksjefen satte opp renta i går, 0,25 prosentpoeng, og det betyr at antaskelig vil banker og andre låneistutisjoner hever enta si også. Også lånekassen. Men låmekassen fungerer ikke helt på samme måte som alle andre... Lånekassen fastsetter renta si for 3 måneder av gangen de, den "flytende" er altså fast i 3 måneder, og når det er på tide med ny renteendring får alle som har flytende rente (med unntak av de som ikke betaler for seg eller de som har kort tid igjen og sånn) tilbud om å binde, med opplysning om hva fastrenta blir, svarer du ikke "jatakk" har du fortsatt flytende. Og flytende rente vil i de aller fleste tilfeller lønne seg.
Shoegal Skrevet 1. juli 2005 #5 Skrevet 1. juli 2005 tusen takk for svar shoegal Jeg tror ikke jeg skal binde studielånrenta... Tror jeg skal slå det fra meg. Men får ta en ringerunde på dette med forsikring. (oh så kjedelig ) kanskje få litt hjelp av pappa... høres bra ut! og fedre pleier å være hjelpsomme når det gjelder å spare penger og bil og sånn...
Gjest Lilleulv Skrevet 1. juli 2005 #6 Skrevet 1. juli 2005 :D yay! nå har jeg ikke så panikk lenger... thanx guys!
Gjest Lilleulv Skrevet 1. juli 2005 #7 Skrevet 1. juli 2005 Premien for hund med fors. sum 9000,- og innbo på 200000,- vil pr. år være 1927,- Bilen ville som totalkunde ha en premie på 4518,- Som totalkunde får du 10% rabatt på avtalene, den rabatten er tatt med i prisene som er oppgitt her. Fikk jeg fra enter forsikring. høres ikke dette greit ut da?
Gjest Fritzz Skrevet 2. juli 2005 #8 Skrevet 2. juli 2005 Premien for hund med fors. sum 9000,- og innbo på 200000,- vil pr. år være 1927,- Jeg er litt nyskjerrig, hvorfor forsikrer man en hund? Hvis Tassen går bort og blir overkjørt mister du en venn. Hvilken nytte har man da av 9000 kroner? Jeg kan fortå det hvis det er en premiert avlshund man har investert masse penger i og forventer en inntekt av i fremtiden, men da er vel 9000 ingenting...
Malama Skrevet 2. juli 2005 #9 Skrevet 2. juli 2005 Vel, det dekker det det koster å kjøpe en ny hund... Ellers pleier vel man heller å ha en dyrlegeforsikring på hund, dersom den blir skadet, men IKKE dør kan det fort bli dyrt...
Gjest Lilleulv Skrevet 14. juli 2005 #10 Skrevet 14. juli 2005 Jeg er litt nyskjerrig, hvorfor forsikrer man en hund? Hvis Tassen går bort og blir overkjørt mister du en venn. Hvilken nytte har man da av 9000 kroner? Jeg kan fortå det hvis det er en premiert avlshund man har investert masse penger i og forventer en inntekt av i fremtiden, men da er vel 9000 ingenting... ← Vel, den er forsikret sånn at jeg får igjen 9000 kr hvis den dør... som er greit hvis det skulle skje, men jeg kommer sikkert ikke til å bry meg om det der og da. Det som er viktigere er veterinærforsikringen. Jeg får nemlig dekket veldig mye om det skulle skje noe... f.eks. hvis hun må opereres! Jeg har jo ikke penger til det noe sted... Er veldig glad vi har den forsikringen, for da hun ble allergisk gikk vi igjennom et h... med undersøkelser og veterinærutgiftene var sykt mye. men så sendte vi inn kvitteringer, og fikk igjen over halvparten. Genialt det
Smashing Skrevet 14. juli 2005 #11 Skrevet 14. juli 2005 Renta i husbanken ligger nå på rundt 2, 25 -2,5 en plass. Den bindende renta er mye høyere. Jeg ville ikke anbefale deg å binde den, med mindre du absolutt ikke klarer at den stiger litt. Vi har ikke bundet renta og angrer ikke på det. Når det gjelder lånekassen og rentene der er jeg ikke helt sikker. Jeg studerer ennå. (Den tid, den sorg..) Men, det kan du sikkert sjekke på lånekassen sine sider på internett. www.lanekassen.no Tipper den ligger rundt normal renten ellers. Det skal lønne seg å ha flere forsikringer i en bank. Tror det er tre eller flere så får du rabatt. Det gjør vi. Vi har innboforsikring på rundt 300000 og har funnet ut at den må vi øke. Har dyre service og sølv og sånn etter bryllup. Det er vel bare å lage seg en sånn ca prisliste og høre med banken hva de synes er fornuftig. Det gjorde vi, og de hjalp oss. De har som regel peiling på sånt. Lykke til, jeg er glad jeg har en mann som er med og ordner opp. Det er stress alt dette her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå