AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Jeg lurer på hvordan dere som har besteforeldre som stiller opp lite får hverdagen til å gå rundt? Da mener jeg praktisk og økonomisk. Jeg er i samme situasjon selv, er 100% alene med ett barn og mine foreldre er fremdeles «unge» i krevende jobber, så de har svært sjeldent muligheten til å passe barnet mitt. De har hittil aldri gjort det, jeg har spurt 2 ganger, barnet er 4 år. Her blir det dessverre lange dager i barnehagen innimellom. Fordi barnepasser er umulig å finne, jeg har prøvd. Det jeg får tak i av barnepassere er enten altfor unge småjenter eller folk som ikke prater norsk. Så det blir til at jeg bruker barnehagen for det den er verdt, og legger alle ærend, jobb og gjøremål til åpningstidene der, slik at jeg får gjort unna ting i åpningstidene. Jeg jobber 100 % i en fleksibel jobb, så er heldig der Mine foreldre stiller gjerne opp økonomisk, de spør stadig om jeg trenger noe penger osv. Men har heldigvis god økonomi så behov for økonomisk bistand har jeg aldri hatt. Anonymkode: 2f7a5...2af
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Gikk ned i stilling , skaffet et godt vennenettverk , tok med barnet på butikken , husarbeid ol Anonymkode: c90ec...958 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk ned i stilling , skaffet et godt vennenettverk , tok med barnet på butikken , husarbeid ol Anonymkode: c90ec...958 Heldig med vennene dine, jeg har ingen med barn Anonymkode: 2f7a5...2af
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heldig med vennene dine, jeg har ingen med barn Anonymkode: 2f7a5...2af Ikke alle hadde barn , var vel kun ei som hadde det Anonymkode: c90ec...958
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 Spør de som jobber i bhg om de kjenner noen som kan være barnevakt? Nå er mine barn eldre så nå klarer vi oss fint, men for meg har fleksibel jobb og mye hjemmekontor vært gull verdt. Mine foreldre bor langt unna. Anonymkode: 2a14d...24e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør de som jobber i bhg om de kjenner noen som kan være barnevakt? Nå er mine barn eldre så nå klarer vi oss fint, men for meg har fleksibel jobb og mye hjemmekontor vært gull verdt. Mine foreldre bor langt unna. Anonymkode: 2a14d...24e Jeg har også fleksibel jobb, men kan ikke ha mye hjemmekontor, det er snakk om noen dager i ny og ne. Men kan gå rundt kl.14.00 en gang i uka og 12.15 en dag. Og deretter jobbe resten hjemme. Det er gull verdt Det å spørre de i barnehagen om de kjenner en god barnevakt er god ide, har ikke tenkt over det før. Trenger kun barnevakt i helgene av og til, hvis jeg f.eks vil spise ute med venninner eller noe sånt. Ellers så lider vi ingen nød Anonymkode: 2f7a5...2af
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 Få deg et nettverk. Er mange fine fb-grupper til det. Jeg har ikke foreldre og far er helt ute av bildet. Jeg har to betalende barnevakter også bytter vi i vennegjengen på å ha barna også. Anonymkode: 7cbc9...d83
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Jeg fikk mye hjelp av søstra mi da barnet var typ 5-7 år. Etter barnet begynte på skolen jobbet jeg godt med nettverking med andre foreldre, inviterte venninner på overnatting, tilbydde meg å hente flere barn etter skolen, tok de med på tur og så videre. Det betød at mitt barn av og til overnattet hos andre venninner eller ble med disse hjem etter skolen, og at jeg da allerede stolte på disse foreldrene sånn at jeg følte meg trygg på det. Disse «fristundene» ble brukt til lange turer eller ut å spise med venner eller kolleger. Til og med en date, haha! Nå er barnet 11 år og kan være alene noen timer ved behov, og hun overnatter fortsatt hos venninner en gang eller to per måned. Anonymkode: e8772...002
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Heldig med vennene dine, jeg har ingen med barn Anonymkode: 2f7a5...2af du er ikke på jakt etter venner - du er på jakt etter et nettverk. Venner er folk du liker å tilbringe tid med uten å få noe igjen for det, nettverk er de folka du samler deg som utnytter deg og som du kan utnytte. Det er viktig å ikke blande de to. Du trenger ikke å like alle i nettverket ditt - de skal bare hjelpe med kjøring, barnepass, maling, dugnad, råd etc og du skal tilby dem noe i retur. En ideell gruppering å ha som en del av ditt nettverk er andre alenemødre. Du passer deres unger en helg, de passer dine den neste. Ingen av dere liker hverandre, du trenger bare vite at de ikke røyker, drikker, mishandler unger eller selger dem i en prostitusjonsring. (Alle reelle risikoer) Anonymkode: e2ec7...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 Det er en periode som går over. Rent praktisk: prøve å ligge i forkant. Ordne klær kvelden før, gjerne matpakke og slikt også. Det må ikke være 100% ryddig til en hver tid. Tar et tak på kvelden SAMMEN med ungen, ungen må delta i ryddingen av sine egne saker. Gjerne også hjelpe til med annet, matlaging, rengjøring osv. Skeiv handlelapp, ta med ungen og la ungen finne matvarer (kanskje greiest når man ikke blir uglesett av å ta på varer når den tid kommer). Jeg hadde ungen med overalt hvor jeg måtte dra utenom barnehagetiden. Ikke stress. Ting tar sin tid og det er greit. Har vært alene med ungen siden baby, lite og ingen avlastning verken fra besteforeldre eller faren til barnet. Anonymkode: eea85...eb8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 Er dere åpen for å ta inn alenefedre i disse gruppene/nettverket? Eller er det kun damer? Anonymkode: 04917...19a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også fleksibel jobb, men kan ikke ha mye hjemmekontor, det er snakk om noen dager i ny og ne. Men kan gå rundt kl.14.00 en gang i uka og 12.15 en dag. Og deretter jobbe resten hjemme. Det er gull verdt Det å spørre de i barnehagen om de kjenner en god barnevakt er god ide, har ikke tenkt over det før. Trenger kun barnevakt i helgene av og til, hvis jeg f.eks vil spise ute med venninner eller noe sånt. Ellers så lider vi ingen nød Anonymkode: 2f7a5...2af Jeg har en lillesøster som var lærling i bhg, foreldre spurte titt ofte om hun ville sitte barnevakt innimellom (helg/kveld). Hun tjente ekstra ved siden av lærlingjobben og var strålende fornøyd, i tillegg knyttet hun unike bånd til barna då hun så de både på jobb og fritid - barna elsker hun 😍 Anonymkode: 9e235...fd3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en periode som går over. Rent praktisk: prøve å ligge i forkant. Ordne klær kvelden før, gjerne matpakke og slikt også. Det må ikke være 100% ryddig til en hver tid. Tar et tak på kvelden SAMMEN med ungen, ungen må delta i ryddingen av sine egne saker. Gjerne også hjelpe til med annet, matlaging, rengjøring osv. Skeiv handlelapp, ta med ungen og la ungen finne matvarer (kanskje greiest når man ikke blir uglesett av å ta på varer når den tid kommer). Jeg hadde ungen med overalt hvor jeg måtte dra utenom barnehagetiden. Ikke stress. Ting tar sin tid og det er greit. Har vært alene med ungen siden baby, lite og ingen avlastning verken fra besteforeldre eller faren til barnet. Anonymkode: eea85...eb8 Det gjør vi også, gjør alt klart kvelden før, alt fra klær til matpakker. Jeg får dagligvarer levert hjem, så slipper jeg å gå i butikken, sparer mye tid her. Jeg liker ikke å ha med meg barnet over alt, synes det er slitsomt. Så unngår å ta med meg poden på steder som ikke er helt tilpasset barn. Vi drar gjerne på besøk til besteforeldre og på barnevennlige utflukter sammen, men kaféturer med mine venninner drar jeg på alene, det er min tid Han blir uansett veldig utålmodig av å sitte stille lenge. Anonymkode: 2f7a5...2af
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en lillesøster som var lærling i bhg, foreldre spurte titt ofte om hun ville sitte barnevakt innimellom (helg/kveld). Hun tjente ekstra ved siden av lærlingjobben og var strålende fornøyd, i tillegg knyttet hun unike bånd til barna då hun så de både på jobb og fritid - barna elsker hun 😍 Anonymkode: 9e235...fd3 Jeg skal høre med de i barnehagen Høres veldig lurt ut, så vet jeg at barnet mitt er trygg på barnevakten allerede. Anonymkode: 2f7a5...2af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå