Gå til innhold

når søke på hybel?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest jente20

Hei! :)

Jeg har søkt høyere utdanning, men er usikker på hva jeg kommer inn på. Når er det vanlig å søke på hybel? Det er jo logisk at man må sende med bekreftelse på at man har kommet inn, men jeg har også hørt om noen som har fått hybel uten å vite om de har kommet inn. (Men de er nok ganske sikre på at de kommer inn). Er det fare for at alle hyblene er opptatt etter 20. juli? Når er det vanlig å få svar på hybel-søknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms Chanandler Bong

Har en venninne som har søkt seg til universitetet i Oslo. Hun søkte vel bolig gjennom studentsamskipnaden der i slutten av mai- begynnelsen av juni og fikk tildelt bolig midt i juni selv om hun ikke vet før i slutten av juli at hun kommer inn.

I Tromsø vet jeg man blir anbefalt å søke så tidlig så mulig, gjerne i april. Vær obs på at det ikke er sikkert at du hører noen ting dersom de ikke har hybel til deg, så det lønner seg ikke å vente altfor lenge før du spør om resultatet av søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send søknad til den aktuelle samskipnaden snarest!

Det kan hende det er for sent allerede. Det varierer fra studiested til studiested.

Søk først, og ettersendt bekreftelse på studieopptak når det foreligger.

Er du for sent ute, så er det fortsatt et håp: Flere samskipnader "nullstiller" listene et par dager etter semesterstart, med førstemann til møllen-prinsippet.

Litt uti semesteret pleier det alltid å bli en del ledig hos samskipnaden. Mange bor noen få måneder på studenthjem og flytter sammen med andre privat etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man søke på forhånd når det gjelder plasser fra restetorget og? Om jeg f.eks. ønsker å gå ex phil i Oslo, et studium som sannsynligvis har garantert plasser igjen på restetorget, kan jeg søke bolig allerede nå og sende bekreftelse på evt opptak senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Søk så snart som mulig. Får du ikke plassen så kan du alltids si fra deg boligen igjen. Det er verre å stå med studieplass og ingen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente20

Men, kan jeg søke på to steder? Jeg har liten tro på at jeg kommer inn på første valget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Du har ikke tenkt på å finne leilighet på egenhånd? Kan være du finner både billigere og finere hybeler/leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...